Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
Der er mange pumper på arbejde i moderne biler. De sørger for, at motoren og mange andre systemer fungerer problemfrit. Men hvor mange pumper, der egentlig arbejder i en bil, er ofte overraskende. Find nu ud af alt om pumper i biler, hvad deres funktion er, og hvor de er installeret.
Bilens pumper på et øjeblik:
- Kølevæskepumpe
- Oliepumpe
- Brændstofpumpe
- Højtrykspumpe
- Pumpe til forrudevask
- ABS-pumpe
- Bremsesystem med vakuumpumpe
- Pumpe til centrallås
- Servopumpe
- Niveaufri pumpe
- Cirkulationspumpe
Hvad sørger de mange pumper i en bil for?
Kølevæskepumpe
Kølevandspumpen eller vandpumpen sikrer pålidelig køling af forbrændingsmotorer med vandkøling. Her sørger pumpen for en kontinuerlig cirkulation af kølevandet fra den varme motor til køleren foran på køretøjet. Det afkølede kølevand transporteres derefter tilbage til motoren.
Varmeapparatets varmeveksler er også integreret i kølekredsløbet og gennemstrømmes af kølevand via kølerpumpen. Hvis kølevandspumpen er defekt, er den nødvendige køling af motoren ikke længere garanteret. Lækager i systemet kan også føre til tab af kølevæske.
Oliepumpe
Oliepumpen er en af de vigtigste pumper i biler med en firetakts forbrændingsmotor. Her sørger oliepumpen for, at alle motorens komponenter forsynes pålideligt med motorolie. Som hjertet i oliekredsløbet suger oliepumpen smøremidlet ind fra motorens oliesump og sender det videre.
Pumpen pumper olien gennem oliefilteret og leverer den via smørekanaler til alle vigtige smørepunkter. Det sikrer, at de bevægelige dele som lejer, stempler eller krumtapaksel altid er smurt. Derudover tjener motorolien og oliekredsløbet også til at køle motorens komponenter. Hvis oliepumpen er defekt, kan der opstå motorskader.
Brændstofpumpe
En brændstofpumpe sikrer en konstant forsyning af brændstof til forbrændingsmotoren. Afhængigt af motortypen kan det være en benzinpumpe eller en dieselpumpe. Begge varianter kan være forskellig i deres design, men har den samme funktion. Brændstofpumper drives mekanisk eller elektrisk.
Brændstofpumpen leverer brændstof fra brændstoftanken til bilens motor. Den forsyner enten motoren direkte, f.eks. i en model med karburator, eller bruges som forspændingspumpe. Hvis brændstofpumpen er defekt, er motorens funktion stærkt begrænset, eller motoren virker ikke.
Højtrykspumpe
Ud over brændstofpumpen har moderne indsprøjtningsmotorer en ekstra højtrykspumpe. Det er nødvendigt, fordi der kræves et højt tryk til direkte brændstofindsprøjtning. Denne pumpe drives ofte direkte af motoren.
Pumperne, også kendt som højtrykspumpe eller indsprøjtningspumpe, findes normalt i motorrummet. Hvis højtrykspumpen er defekt, viser der sig symptomer som f.eks. dårlig startadfærd, ujævn motorgang eller motorsvigt.
Pumpe til forrudevask
Pumpen til forrudevask er en del af bilens forrudevaskersystem. Den er med til at sikre et godt udsyn hele tiden. Komponenten, som også kaldes en vaskevandspumpe eller forruderensningspumpe, pumper forrudevand fra reservoiret ud på forruden. I moderne biler er det en elektrisk drevet pumpe.
I mange biler er pumpen en dobbeltpumpe direkte inde i forruden, som separat kan forsyne de tilsvarende dyser på forruden og bagruden med væske. Hvis forrudevaskerpumpen er defekt, er det ikke længere muligt at rengøre forruden under kørslen.
ABS-pumpe
ABS-pumpe er en del af bremsesystemet og er installeret i køretøjer med et antiblokeringsbremsesystem. Komponenten styrer ABS-systemets funktion. Den kombinerer normalt pumpen med en motor, ventiler og en elektronisk styreenhed.
ABS-pumpen gør det muligt at levere bremsetrykket til de forskellige bremser på de enkelte hjul på en doseret eller pulserende måde. Det holder bilen styrbar og forhindrer, at hjulene blokerer. Hvis ABS-pumpen svigter, er disse funktioner ikke længere mulige.
Vakuumpumpe
Bremsesystemets vakuumpumpe genererer et vakuum, som er nødvendigt for at betjene bremseforstærkeren. Mens nogle motorer selv genererer dette vakuum, er dieselmotorer og moderne benzinmotorer i stigende grad udstyret med denne specielle pumpe.
Når motoren kører, genererer pumpen et permanent vakuum, som sammen med bremseforstærkeren gør det lettere at bremse. Hvis bremsesystemets vakuumpumpe svigter, er bremsehjælpen fra bremseforstærkeren ikke længere tilgængelig.
Pumpe til centrallås
Et centrallåsesystem gør det muligt at lukke eller åbne alle bilens døre samtidig. Denne funktion realiseres ofte via elektriske aktuatorer, men nogle systemer arbejder med undertryk. I dette tilfælde er der installeret en særlig pumpe til centrallåsesystemet i bilen. Den er elektrisk drevet og genererer det nødvendige vakuum.
Pumpen til centrallåsesystemet er normalt en iøjnefaldende komponent. Afhængigt af modellen er pumpen også nødvendig til komfortlåsen, forlygtejusteringen eller lændestøtten i førersædet. Hvis centrallåspumpen er defekt, er funktionerne ikke tilgængelige. Centrallåsesystemet vil da kun fungere sporadisk eller svigte helt.
Servopumpe
Servostyringspumpen er den vigtigste komponent i servostyringssystemet. Det er en hydraulisk pumpe, som leverer det hydrauliske tryk, der er nødvendigt for at betjene servostyringssystemet. Til dette formål drives pumpen direkte af bilens motor, som regel via et remtræk.
Under drift pumper servopumpen konstant hydraulikolie gennem servosystemet. Når det er nødvendigt, er det genererede tryk tilgængeligt for styreassistance via den hydrauliske cylinder. Hvis servopumpen er defekt, svigter styrehjælpen, og styretøjet bliver usædvanligt trægt.
Niveaufri pumpe
Mange bilmodeller har en niveauregulering til chassiset. Det gør det bl.a. muligt at vælge forskellige chassishøjder eller chassiskarakteristikker. Takket være niveaureguleringen kan man også kompensere for bilens belastning. Afhængigt af køretøjet bruges der hydraulik eller trykluft til niveaureguleringen.
Begge varianter kræver en niveaupumpe for at kunne justere chassiset i overensstemmelse hermed. Afhængigt af modellen drives disse pumper via knastakslen, med remtræk eller elektrisk. Hvis niveaupumperne i bilen er defekte eller utætte, fungerer niveaureguleringen ikke længere efter hensigten eller svigter helt.
Cirkulationspumpe
Nogle bilmodeller har en elektrisk cirkulationspumpe til parkeringsvarmeren. Denne pumpe sørger for, at der strømmer varmt vand gennem parkeringsvarmerens komponenter. Cirkulationspumpen drives ved hjælp af elektrisk strøm via bilens elektriske system.
På grund af det elektriske drev fungerer pumpen til ekstravarmeren, uden at bilens motor kører. Denne type pumpe kaldes også en vandcirkulationspumpe eller en elektrisk ekstra vandpumpe. Hvis den er defekt, svigter parkeringsvarmerens funktion.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!