Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Overrasket? Så mange pumper er der i din bil

Der er mange pumper på arbejde i moderne biler. De sørger for, at motoren og mange andre systemer fungerer problemfrit. Men hvor mange pumper, der egentlig arbejder i en bil, er ofte overraskende. Find nu ud af alt om pumper i biler, hvad deres funktion er, og hvor de er installeret.

Bilens pumper på et øjeblik:

  • Kølevæskepumpe
  • Oliepumpe
  • Brændstofpumpe
  • Højtrykspumpe
  • Pumpe til forrudevask
  • ABS-pumpe
  • Bremsesystem med vakuumpumpe
  • Pumpe til centrallås
  • Servopumpe
  • Niveaufri pumpe
  • Cirkulationspumpe

Hvad sørger de mange pumper i en bil for?

Kølevæskepumpe

Kølevandspumpen eller vandpumpen sikrer pålidelig køling af forbrændingsmotorer med vandkøling. Her sørger pumpen for en kontinuerlig cirkulation af kølevandet fra den varme motor til køleren foran på køretøjet. Det afkølede kølevand transporteres derefter tilbage til motoren.

Varmeapparatets varmeveksler er også integreret i kølekredsløbet og gennemstrømmes af kølevand via kølerpumpen. Hvis kølevandspumpen er defekt, er den nødvendige køling af motoren ikke længere garanteret. Lækager i systemet kan også føre til tab af kølevæske.

Oliepumpe

Oliepumpen er en af de vigtigste pumper i biler med en firetakts forbrændingsmotor. Her sørger oliepumpen for, at alle motorens komponenter forsynes pålideligt med motorolie. Som hjertet i oliekredsløbet suger oliepumpen smøremidlet ind fra motorens oliesump og sender det videre.

Pumpen pumper olien gennem oliefilteret og leverer den via smørekanaler til alle vigtige smørepunkter. Det sikrer, at de bevægelige dele som lejer, stempler eller krumtapaksel altid er smurt. Derudover tjener motorolien og oliekredsløbet også til at køle motorens komponenter. Hvis oliepumpen er defekt, kan der opstå motorskader.

Brændstofpumpe

En brændstofpumpe sikrer en konstant forsyning af brændstof til forbrændingsmotoren. Afhængigt af motortypen kan det være en benzinpumpe eller en dieselpumpe. Begge varianter kan være forskellig i deres design, men har den samme funktion. Brændstofpumper drives mekanisk eller elektrisk.

Brændstofpumpen leverer brændstof fra brændstoftanken til bilens motor. Den forsyner enten motoren direkte, f.eks. i en model med karburator, eller bruges som forspændingspumpe. Hvis brændstofpumpen er defekt, er motorens funktion stærkt begrænset, eller motoren virker ikke.

Højtrykspumpe

Ud over brændstofpumpen har moderne indsprøjtningsmotorer en ekstra højtrykspumpe. Det er nødvendigt, fordi der kræves et højt tryk til direkte brændstofindsprøjtning. Denne pumpe drives ofte direkte af motoren.

Pumperne, også kendt som højtrykspumpe eller indsprøjtningspumpe, findes normalt i motorrummet. Hvis højtrykspumpen er defekt, viser der sig symptomer som f.eks. dårlig startadfærd, ujævn motorgang eller motorsvigt.

Pumpe til forrudevask

Pumpen til forrudevask er en del af bilens forrudevaskersystem. Den er med til at sikre et godt udsyn hele tiden. Komponenten, som også kaldes en vaskevandspumpe eller forruderensningspumpe, pumper forrudevand fra reservoiret ud på forruden. I moderne biler er det en elektrisk drevet pumpe.

I mange biler er pumpen en dobbeltpumpe direkte inde i forruden, som separat kan forsyne de tilsvarende dyser på forruden og bagruden med væske. Hvis forrudevaskerpumpen er defekt, er det ikke længere muligt at rengøre forruden under kørslen.

ABS-pumpe

ABS-pumpe er en del af bremsesystemet og er installeret i køretøjer med et antiblokeringsbremsesystem. Komponenten styrer ABS-systemets funktion. Den kombinerer normalt pumpen med en motor, ventiler og en elektronisk styreenhed.

ABS-pumpen gør det muligt at levere bremsetrykket til de forskellige bremser på de enkelte hjul på en doseret eller pulserende måde. Det holder bilen styrbar og forhindrer, at hjulene blokerer. Hvis ABS-pumpen svigter, er disse funktioner ikke længere mulige.

Vakuumpumpe

Bremsesystemets vakuumpumpe genererer et vakuum, som er nødvendigt for at betjene bremseforstærkeren. Mens nogle motorer selv genererer dette vakuum, er dieselmotorer og moderne benzinmotorer i stigende grad udstyret med denne specielle pumpe.

Når motoren kører, genererer pumpen et permanent vakuum, som sammen med bremseforstærkeren gør det lettere at bremse. Hvis bremsesystemets vakuumpumpe svigter, er bremsehjælpen fra bremseforstærkeren ikke længere tilgængelig.

Pumpe til centrallås

Et centrallåsesystem gør det muligt at lukke eller åbne alle bilens døre samtidig. Denne funktion realiseres ofte via elektriske aktuatorer, men nogle systemer arbejder med undertryk. I dette tilfælde er der installeret en særlig pumpe til centrallåsesystemet i bilen. Den er elektrisk drevet og genererer det nødvendige vakuum.

Pumpen til centrallåsesystemet er normalt en iøjnefaldende komponent. Afhængigt af modellen er pumpen også nødvendig til komfortlåsen, forlygtejusteringen eller lændestøtten i førersædet. Hvis centrallåspumpen er defekt, er funktionerne ikke tilgængelige. Centrallåsesystemet vil da kun fungere sporadisk eller svigte helt.

Servopumpe

Servostyringspumpen er den vigtigste komponent i servostyringssystemet. Det er en hydraulisk pumpe, som leverer det hydrauliske tryk, der er nødvendigt for at betjene servostyringssystemet. Til dette formål drives pumpen direkte af bilens motor, som regel via et remtræk.

Under drift pumper servopumpen konstant hydraulikolie gennem servosystemet. Når det er nødvendigt, er det genererede tryk tilgængeligt for styreassistance via den hydrauliske cylinder. Hvis servopumpen er defekt, svigter styrehjælpen, og styretøjet bliver usædvanligt trægt.

Niveaufri pumpe

Mange bilmodeller har en niveauregulering til chassiset. Det gør det bl.a. muligt at vælge forskellige chassishøjder eller chassiskarakteristikker. Takket være niveaureguleringen kan man også kompensere for bilens belastning. Afhængigt af køretøjet bruges der hydraulik eller trykluft til niveaureguleringen.

Begge varianter kræver en niveaupumpe for at kunne justere chassiset i overensstemmelse hermed. Afhængigt af modellen drives disse pumper via knastakslen, med remtræk eller elektrisk. Hvis niveaupumperne i bilen er defekte eller utætte, fungerer niveaureguleringen ikke længere efter hensigten eller svigter helt.

Cirkulationspumpe

Nogle bilmodeller har en elektrisk cirkulationspumpe til parkeringsvarmeren. Denne pumpe sørger for, at der strømmer varmt vand gennem parkeringsvarmerens komponenter. Cirkulationspumpen drives ved hjælp af elektrisk strøm via bilens elektriske system.

På grund af det elektriske drev fungerer pumpen til ekstravarmeren, uden at bilens motor kører. Denne type pumpe kaldes også en vandcirkulationspumpe eller en elektrisk ekstra vandpumpe. Hvis den er defekt, svigter parkeringsvarmerens funktion.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides