Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet

Hører du en høj raslende lyd, når du skifter gear? Laver din bil en ubehagelig hylende lyd bagtil? Hvis det er tilfældet, er der sandsynligvis noget galt med dit bagdifferentiale. Bagdifferentialet tager kraften fra motoren og fordeler den til de to drivhjul. Når det ene hjul drejer hurtigere end det andet, forårsager det en raslende eller slibende lyd fra bilens underside.

Der er mange årsager til dette, f.eks. slidte mekaniske komponenter i differentialet eller skader forårsaget af for hurtig kørsel over forhindringer som f.eks. huller eller kantsten. For at løse disse problemer skal mekanikerne diagnosticere problemet med specialværktøj som et oscilloskop og et magnetisk pulver.

Dette blogindlæg dækker nogle af de mest almindelige årsager til støj fra bagakseldifferentialet, hvordan du løser problemerne, og hvad du skal gøre, hvis problemerne ikke holder op. Hvis du ikke er sikker på, hvad der sker med dit køretøjs bagdifferentiale, eller hvis du bare vil have flere oplysninger om, hvordan det fungerer, kan du læse vores blogindlæg „Almindelige årsager til støj fra bagdifferentiale, fejlfinding og løsninger“!

Årsager til støj fra bagdifferentialet

  • Utilstrækkelig differentialvæske
  • Overbelastning ved bugsering
  • Dårligt pinionleje
  • Defekt hjulleje

Betjening af det bageste differentiale

Motorkraften overføres til bagdifferentialet via drivakslen og gearkassen. Motorkraften overføres derfor til køretøjets drivhjul via differentialet.

Din bils bagdifferentiale er designet til at være pålideligt og robust.

Det er imidlertid en kompliceret enhed bestående af lejer, tandhjul og underenheder. Derfor kan det være svært at diagnosticere et problem, medmindre en professionel tager et kig på det. Der er dog nogle lyde, som du kan lytte efter. Disse omfatter:

  • En hylende lyd ved kørsel ligeud – hvis du hører en hylende eller hylende lyd ved nedbremsning, kan der være et løst tandhjulshjul. Problemet kan være det samme, hvis du accelererer og hører en hylende lyd.
  • Rumbling eller rumlen, når du starter i et sving – dette indikerer et problem med tandhjulet eller sidehjulene. Det kan også være en lækage i smørevæsken eller et defekt gear.
  • En raslende lyd efter nogle få meter er ofte et resultat af ødelagte tandhjul og tandhjul.

Diagnose af støj fra bagdifferentialet

Lyde fra bagdifferentialet kan forekomme i forskellige situationer. Hvis du hører en hvinende lyd, når du skifter gear, kan det være et tegn på slitage. Hvis du under kørsel bemærker, at den hylende lyd kun opstår, når du bremser, er tandhjulslejet løst og skal strammes. Ved forskellige hastigheder kan hylen være et tegn på, at tandhjulene ikke er korrekt justeret eller er slidte.

Hvis støjen fra bagdifferentialet kun opstår, når køretøjet accelererer, er det sandsynligt, at tandhjulene er slidte på grund af fejl i smøring eller overbelastning. Hvis de laver en hvinende lyd, er det bedst at kontrollere forspændingen og sikre, at tænderne er justeret.

Hvis du kører med mere end 30 kilometer i timen og bemærker en susende og rumlende lyd, kan der være et problem med lejerne i bæresystemet. På køretøjer med en C-clip-aksel kan støjen fra bagdifferentialet variere ved forskellige sving.

Hvis tandhjulene er slidte, kan de imidlertid frembringe snurrende lyde ved samme hastighed eller ved nedbremsning eller acceleration. Pinionlejerne kan give en susende lyd, fordi de roterer hurtigere end bæresamlinger. Hvis du bemærker denne støj, er det derfor sandsynligvis tandhjulslejerne, der er problemet.

Hvis den rasler regelmæssigt med få meters mellemrum, kan tandhjulet og tandhjulet være i stykker.

Gamle lejer giver hylende lyde, når de ikke støtter tandhjulene ordentligt. En rumlende lyd ved drejning er derimod resultatet af et defekt hjulleje. Knald- og raslelyde kan også skyldes knækkede tandhjul eller utilstrækkelig smøring af positraktionen.

Lyt efter disse lyde, når du diagnosticerer problemet.

Reparation af bagdifferentiallyd

Hvis du er mekanisk begavet, kan du nemt reparere bagdifferentiallyd. Du skal dog bruge noget værktøj til at udføre disse reparationer.

Her er enkle trin til at reparere et støjende differentiale:

  • Gør køretøjet klar: Du kan gøre dette ved at placere køretøjet på et donkraftstativ og sørge for en bred drypbakke, hvorfra væsken kan løbe af.
  • Påfyld differentialevæske: Du kan læse i instruktionsbogen, hvor ofte væsken skal skiftes. Hvis du opdager, at det allerede er for sent, er det på tide at tømme væsken og fylde den op med frisk væske. Med dette tip kan du fjerne hale-støjen.
  • Udskift pakningen: Når du har tømt olievæsken og fundet små metaldele, skal du udskifte pakningen. For at gøre dette skal du fjerne dækpladen helt og inspicere den for eventuelle fejl.
    Hvis dit køretøj har en overdrevent høj hylestøj, er udskiftning af pakningen den eneste mulighed. Når den er udskiftet, vil støjen forsvinde.
    Hvis du har en lækage i differentialet, skal pakningen også udskiftes. Du kan se efter brun væske på gulvet.
  • Test køretøjet: I mange tilfælde vil udskiftning af differentialevæske eller pakningen gøre differentialet rolig. Når du har udført disse to foranstaltninger, skal du prøvekøre køretøjet og konstatere, om støjen er forsvundet. Hvis der ikke længere er nogen støj, er problemet løst. Men hvis støjen fortsætter, kan det være på tide at besøge et værksted eller kontakte en professionel mekaniker. Der kan være et problem med andre dele af differentialet.
  • Udskift alle defekte dele: Hvis du har en ødelagt pinionaksel eller tandhjul, lejer eller pakninger, er det bedst at udskifte dem. Du kan købe brugte dele fra autoparts-24.com og løse støjen fra hjullejerne effektivt.
  • Rengør huset: Den bageste differentialtætning er ofte fyldt med støv og snavs. Brug et bremserensemiddel og et rent tæppe til at rengøre de bageste differentialer.
  • Smør akselakslen: Smøring af bagakslen og styreakslen med gearolie sikrer, at gearene drejer let.

Ofte stillede spørgsmål

1. Hvilken støj laver et defekt bagdifferentiale?

Nogle typiske lyde fra bagdifferentialet er:

  • Der høres oftest raslen
  • Hylende ved acceleration
  • Rumlende og susende lyde ved hastigheder over 30 kilometer i timen.

2. Hvordan kan jeg se, om mit bagdifferentiale er defekt?

Et støjende bagdifferentiale er altid et dårligt tegn. Det udvikler en række mærkelige lyde som f.eks. brummen, snurren, knurren eller hylen, som kan kræve reparation.

3. Hvordan man løser en bagdifferentiallyd?

Du kan løse problemet ved:

  • Udskiftning af væsken
  • Udskiftning af forseglingen
  • Udskiftning af knækkede spindler og andre interne differentialdele
  • Smør akslen.
  • Motor- og metalbehandling

4. Kan et bagdifferentiale repareres?

Ja, det kan repareres. En mekaniker på et lokalt værksted vil tage fra 2000 kroner og opefter.

Det er altid tilrådeligt at få en uddannet mekaniker til at kigge på det bageste sidedifferentiale for at sikre, at dit køretøj fungerer optimalt. Problemet kan også være defekte hjullejer. Differentialstøjen vil dog hjælpe med at finde ud af, hvor problemet præcist kommer fra. I sjældne tilfælde kan det dog være, at bilen har andre problemer, og at det ikke er differentialet, der er defekt. Som en sikkerhedsforanstaltning bør bilejere sikre sig, at deres bil har nok væske for at være på den sikre side.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides