Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
Indhold
1. Årsager til støj fra bagdifferentialet
2. Betjening af det bageste differentiale
3. Diagnose af støj fra bagdifferentialet
Hører du en høj raslende lyd, når du skifter gear? Laver din bil en ubehagelig hylende lyd bagtil? Hvis det er tilfældet, er der sandsynligvis noget galt med dit bagdifferentiale. Bagdifferentialet tager kraften fra motoren og fordeler den til de to drivhjul. Når det ene hjul drejer hurtigere end det andet, forårsager det en raslende eller slibende lyd fra bilens underside.
Der er mange årsager til dette, f.eks. slidte mekaniske komponenter i differentialet eller skader forårsaget af for hurtig kørsel over forhindringer som f.eks. huller eller kantsten. For at løse disse problemer skal mekanikerne diagnosticere problemet med specialværktøj som et oscilloskop og et magnetisk pulver.
Dette blogindlæg dækker nogle af de mest almindelige årsager til støj fra bagakseldifferentialet, hvordan du løser problemerne, og hvad du skal gøre, hvis problemerne ikke holder op. Hvis du ikke er sikker på, hvad der sker med dit køretøjs bagdifferentiale, eller hvis du bare vil have flere oplysninger om, hvordan det fungerer, kan du læse vores blogindlæg „Almindelige årsager til støj fra bagdifferentiale, fejlfinding og løsninger“!
Årsager til støj fra bagdifferentialet
- Utilstrækkelig differentialvæske
- Overbelastning ved bugsering
- Dårligt pinionleje
- Defekt hjulleje
Betjening af det bageste differentiale
Motorkraften overføres til bagdifferentialet via drivakslen og gearkassen. Motorkraften overføres derfor til køretøjets drivhjul via differentialet.
Din bils bagdifferentiale er designet til at være pålideligt og robust.
Det er imidlertid en kompliceret enhed bestående af lejer, tandhjul og underenheder. Derfor kan det være svært at diagnosticere et problem, medmindre en professionel tager et kig på det. Der er dog nogle lyde, som du kan lytte efter. Disse omfatter:
- En hylende lyd ved kørsel ligeud – hvis du hører en hylende eller hylende lyd ved nedbremsning, kan der være et løst tandhjulshjul. Problemet kan være det samme, hvis du accelererer og hører en hylende lyd.
- Rumbling eller rumlen, når du starter i et sving – dette indikerer et problem med tandhjulet eller sidehjulene. Det kan også være en lækage i smørevæsken eller et defekt gear.
- En raslende lyd efter nogle få meter er ofte et resultat af ødelagte tandhjul og tandhjul.
Diagnose af støj fra bagdifferentialet
Lyde fra bagdifferentialet kan forekomme i forskellige situationer. Hvis du hører en hvinende lyd, når du skifter gear, kan det være et tegn på slitage. Hvis du under kørsel bemærker, at den hylende lyd kun opstår, når du bremser, er tandhjulslejet løst og skal strammes. Ved forskellige hastigheder kan hylen være et tegn på, at tandhjulene ikke er korrekt justeret eller er slidte.
Hvis støjen fra bagdifferentialet kun opstår, når køretøjet accelererer, er det sandsynligt, at tandhjulene er slidte på grund af fejl i smøring eller overbelastning. Hvis de laver en hvinende lyd, er det bedst at kontrollere forspændingen og sikre, at tænderne er justeret.
Hvis du kører med mere end 30 kilometer i timen og bemærker en susende og rumlende lyd, kan der være et problem med lejerne i bæresystemet. På køretøjer med en C-clip-aksel kan støjen fra bagdifferentialet variere ved forskellige sving.
Hvis tandhjulene er slidte, kan de imidlertid frembringe snurrende lyde ved samme hastighed eller ved nedbremsning eller acceleration. Pinionlejerne kan give en susende lyd, fordi de roterer hurtigere end bæresamlinger. Hvis du bemærker denne støj, er det derfor sandsynligvis tandhjulslejerne, der er problemet.
Hvis den rasler regelmæssigt med få meters mellemrum, kan tandhjulet og tandhjulet være i stykker.
Gamle lejer giver hylende lyde, når de ikke støtter tandhjulene ordentligt. En rumlende lyd ved drejning er derimod resultatet af et defekt hjulleje. Knald- og raslelyde kan også skyldes knækkede tandhjul eller utilstrækkelig smøring af positraktionen.
Lyt efter disse lyde, når du diagnosticerer problemet.
Reparation af bagdifferentiallyd
Hvis du er mekanisk begavet, kan du nemt reparere bagdifferentiallyd. Du skal dog bruge noget værktøj til at udføre disse reparationer.
Her er enkle trin til at reparere et støjende differentiale:
- Gør køretøjet klar: Du kan gøre dette ved at placere køretøjet på et donkraftstativ og sørge for en bred drypbakke, hvorfra væsken kan løbe af.
- Påfyld differentialevæske: Du kan læse i instruktionsbogen, hvor ofte væsken skal skiftes. Hvis du opdager, at det allerede er for sent, er det på tide at tømme væsken og fylde den op med frisk væske. Med dette tip kan du fjerne hale-støjen.
- Udskift pakningen: Når du har tømt olievæsken og fundet små metaldele, skal du udskifte pakningen. For at gøre dette skal du fjerne dækpladen helt og inspicere den for eventuelle fejl.
Hvis dit køretøj har en overdrevent høj hylestøj, er udskiftning af pakningen den eneste mulighed. Når den er udskiftet, vil støjen forsvinde.
Hvis du har en lækage i differentialet, skal pakningen også udskiftes. Du kan se efter brun væske på gulvet. - Test køretøjet: I mange tilfælde vil udskiftning af differentialevæske eller pakningen gøre differentialet rolig. Når du har udført disse to foranstaltninger, skal du prøvekøre køretøjet og konstatere, om støjen er forsvundet. Hvis der ikke længere er nogen støj, er problemet løst. Men hvis støjen fortsætter, kan det være på tide at besøge et værksted eller kontakte en professionel mekaniker. Der kan være et problem med andre dele af differentialet.
- Udskift alle defekte dele: Hvis du har en ødelagt pinionaksel eller tandhjul, lejer eller pakninger, er det bedst at udskifte dem. Du kan købe brugte dele fra autoparts-24.com og løse støjen fra hjullejerne effektivt.
- Rengør huset: Den bageste differentialtætning er ofte fyldt med støv og snavs. Brug et bremserensemiddel og et rent tæppe til at rengøre de bageste differentialer.
- Smør akselakslen: Smøring af bagakslen og styreakslen med gearolie sikrer, at gearene drejer let.
Ofte stillede spørgsmål
1. Hvilken støj laver et defekt bagdifferentiale?
Nogle typiske lyde fra bagdifferentialet er:
- Der høres oftest raslen
- Hylende ved acceleration
- Rumlende og susende lyde ved hastigheder over 30 kilometer i timen.
2. Hvordan kan jeg se, om mit bagdifferentiale er defekt?
Et støjende bagdifferentiale er altid et dårligt tegn. Det udvikler en række mærkelige lyde som f.eks. brummen, snurren, knurren eller hylen, som kan kræve reparation.
3. Hvordan man løser en bagdifferentiallyd?
Du kan løse problemet ved:
- Udskiftning af væsken
- Udskiftning af forseglingen
- Udskiftning af knækkede spindler og andre interne differentialdele
- Smør akslen.
- Motor- og metalbehandling
4. Kan et bagdifferentiale repareres?
Ja, det kan repareres. En mekaniker på et lokalt værksted vil tage fra 2000 kroner og opefter.
Det er altid tilrådeligt at få en uddannet mekaniker til at kigge på det bageste sidedifferentiale for at sikre, at dit køretøj fungerer optimalt. Problemet kan også være defekte hjullejer. Differentialstøjen vil dog hjælpe med at finde ud af, hvor problemet præcist kommer fra. I sjældne tilfælde kan det dog være, at bilen har andre problemer, og at det ikke er differentialet, der er defekt. Som en sikkerhedsforanstaltning bør bilejere sikre sig, at deres bil har nok væske for at være på den sikre side.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!