Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter

Bilens undervogn har til opgave at sikre, at køretøjet altid er i sikker kontakt med vejen. Samtidig sikrer den komfort under kørslen ved at kompensere for ujævnheder på vejen og dæmpe uønskede vibrationer. Talrige komponenter arbejder sammen med hjulophænget, for at overføre drivkræfter, styringskommandoer og bremseenergi optimalt.

Læs mere: Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?

Køretøjets hjulophæng – stiv aksel eller uafhængig affjedring

På chassisområdet anvendes uafhængige hjulophæng eller stive aksler. Den klassiske stive aksel anvendes i dag for det meste stadig som bagaksel til erhvervskøretøjer eller i form af en akselbro til terrængående køretøjer.

Mange moderne stel med uafhængig hjulophæng anvender i dag en akselbjælke, som alle stellets komponenter er fastgjort til. Akselbjælken eller understellet fungerer som forbindelsen mellem hjulophænget og køretøjets karrosseri.

Vigtige komponenter i affjedringssystemet

Et køretøjs stel, eller chassis består af mange individuelle komponenter. Afhængigt af køretøjets konstruktionstype kan visse komponenter findes i chassiset. Visse elementer og dele er forbeholdt bestemte typer hjulophæng.

Fjedre

Chassisets fjedre understøtter køretøjets vægt, absorberer kræfter og tillader samtidig, at affjedringen kan komprimeres. I en moderne bil med uafhængigt hjulophæng anvendes der oftest et hjulophæng i cylindrisk eller tøndeformet spiralform.

Støddæmper

Støddæmpere dæmper vibrationer i chassiset og blødgør affjedringen. Til dæmpning omdanner støddæmpere vibrationsenergien til friktionsenergi og varme. Dæmperne er monteret på bilen som gastrykdæmpere og olietrykdæmpere.

Bærearm

Som en del af hjulophænget styrer bærearmen hjulophænget og støtter hjulstyringen. Her er det bærearme, der udgør den bevægelige forbindelse mellem hjulbæreren og de øvrige chassisdele. Afhængigt af køretøjet absorberer de både sidekræfter og langsgående kræfter.

Trækstænger

Som en del af styresystemet gør trækstænger det muligt at føre hjulene i den rigtige retning. Føreren overfører sine styrebevægelser fra rattet via ratstammen til trækstangen. Trækstangen overfører styringsbevægelserne til forakslens hjulbærere.

Kugleled

Kugleled anvendes som en del af chassiset, når bevægelser i tre retninger påvirker komponenten. Lejer af gummi gør bevægelser mulige. Der anvendes enten kugleled mellem wishbone og hjulholder eller også på sporstangen.

Fjederben

Affjedringsbøjlerne er en kombination af fjedre og dæmpere. Afhængigt af hjulophængets udformning kan fjederbenet også have til opgave at styre hjulet. Fjederben består af en spiralfjeder, der er anbragt omkring støddæmperhuset.

Hjulnav

Hjulnavet forbinder de roterende hjul med de faste dele af hjulophænget. Integrerede lejer som hjullagre muliggør den roterende bevægelse. I biler med forhjulstræk føres drivakslen gennem forakslens nav til at drive hjulene.

Stabilisatorer

En stabilisator er en komponent i forskellige typer chassis, der reducerer karrosseriets svaj ved svingning i sving. Den er monteret på forakslen og er normalt et rundt stål i form af en torsionsfjeder. Stabilisatorstangen er forbundet med karrosseriet via lejer.

Koblingsstang

Som en del af chassiset forhindrer koblingsstangen, ligesom anti-rullebøjlen, at karrosseriet vælter. Den del, der er kendt som svingstang eller stabilisatorstang, absorberer kræfter, når belastningerne på hjulene på en aksel er forskellige.

Banjoaksel

En banjoaksel er en stiv aksel med et differentialegear integreret i akselhuset. Alle dele af akseldrevet er integreret i akslen. Denne type aksel var almindelig tidligere, men bruges nu kun på terrængående køretøjer og lastbiler.

Torsionsfjedre

Torsionsfjedre er torsionsstangfjedre, der skaber spænding, når de drejes rundt om deres egen akse. Denne type affjedring blev tidligere anvendt i personbiler og erhvervskøretøjer. Her er det fjederblade i et akselrør, der leverer fjederkræfterne efter vridning.

Bladfjedre

Bladfjedre har været brugt i biler siden begyndelsen. De er buede fjederblade af stål, der leverer fjederkræfterne. På køretøjer med en stiv aksel anvendes bladfjedre ofte som en fjederpakke til at ophænge bagakslen.

Hvordan ophængskomponenterne arbejder sammen

Køretøjers hjulophæng er et komplekst system, hvis dele arbejder koordineret med hinanden under kørslen. Den nøjagtige virkemåde for de enkelte komponenter varierer alt efter ophængningens type og teknologi. Hvis vejbanen f.eks. er ujævn, vil det højre hjul altid blive hængt op. Dæmperne overtager vibrationsdæmpningen, mens hjulstyrets geometri sikrer kontakt mellem alle dæk i alle styringsvinkler.

Almindelige problemer med affjedringssystemet

Affjedringen og alle affjedringsdele udsættes for store belastninger, hver gang køretøjet køres. Disse dele skal undertiden optage betydelige kræfter samt klare  vægten af karroseri og motor. Desuden bliver komponenterne under bilen belastet af vådt føre og også af snavs og vejsalt om vinteren. Dette fører ofte til påvirkning af affjedringssystemet.

  • Brud på en ophængningsfjeder under høj belastning
  • Dæmpere er slidte og utætte
  • Stabilisatorens lejer er slidte
  • Bærearme er slidte
  • Styrekugle er slidt og/eller slidt op

Regelmæssig vedligeholdelse og inspektion af affjedringssystemet

Ikke kun dele som motoren, men også chassiset skal regelmæssigt serviceres og kontrolleres. Hvis bilen f.eks. har en utæt vibrationsdæmper, vil dette blive opdaget under vedligeholdelsen. På denne måde kan følgeskader på chassiset udelukkes. Et skævt chassis vil også umiddelbart være synligt i forbindelse med den regelmæssige inspektion af bilen på værkstedet.

Tips til at forlænge ophængssystemets levetid

Der kan træffes forskellige foranstaltninger for at forlænge suspensionens levetid. Ud over vedligeholdelse ved en specialist på værkstedet, kan bilisterne visuelt kontrollere ophængskomponenterne, f.eks. når hjulene skiftes om foråret og efteråret.

  1. Reducer belastningerne på undervognen: Den bedste måde at forlænge undervognens levetid på er at holde belastningerne nede. Alle dele af chassiset holder længere, hvis bilen bl.a. flyttes med omhu og ikke hele tiden kører i off-road terræn.
  2. Køb dele af god kvalitet: Når du køber chassisdele, især dele til affjedring, er det bedre at købe dele af god kvalitet fra en butik. Hermed menes affjedringer fra de store producenter, som også oprindeligt er monteret i køretøjet.
  3. Regelmæssig vedligeholdelse af køretøjet: Hvis et køretøj vedligeholdes regelmæssigt, vil defekte dele af chassiset blive opdaget med det samme. Når de defekte komponenter er udskiftet, fungerer bilen igen efter hensigten, og der vil ikke opstå følgeskader.

Bilens chassis – en konklusion:

For at sikre et godt vejgreb og øget kørekomfort arbejder mange dele perfekt sammen inden for chassiset. Slid og defekter kan dog begrænse funktionen. Derfor skal du få bilens chassis serviceret regelmæssigt, så du også i fremtiden kan nyde godt af kørselssikkerhed og komfort.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv

Med de stigende omkostninger til bilreparationer forsøger mange at selv at reparere og tune deres biler for at spare penge. Her konsulterer mange ofte instruktionsvideoer og blogs, der viser, hvordan man selv kan stå for reparationen eller tuningen.  Men det…
Læs mere

De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme

Et værksted i hjemmet kan bruges til grundlæggende vedligeholdelse og servicering af køretøjer. Det sparer dig for lange ture til mekanikeren og kan potentielt spare dig for mange penge. Det kan være en fordel at have et værksted eller en…
Læs mere

Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje

Autoreparationer kræver det rigtige værktøj. Kun på den måde kan bilens dele udskiftes problemfrit og vedligeholdelsesarbejdet udføres ordentligt. Her kan du finde ud af, hvilket værktøj der er nødvendigt til hvilke bilreparationer, og hvilke praktiske hjælpemidler der ikke bør mangle…
Læs mere

Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren

Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere

Mest læste guides