Hvilket mærke søger du efter?
Lynk & Co
Lynk & Co
Dele til salg: 5
Abarth
Abarth
Dele til salg: 1
Bedford
Bedford
Dele til salg: 1
Bentley
Bentley
Dele til salg: 1
Buick
Buick
Dele til salg: 1
Cupra
Cupra
Dele til salg: 3
DAF
DAF
Dele til salg: 1
DS
DS
Dele til salg: 2
Ferrari
Ferrari
Dele til salg: 1
Ford Usa
Ford Usa
Dele til salg: 8
Infiniti
Infiniti
Dele til salg: 2
Lancia
Lancia
Dele til salg: 5
LDV
LDV
Dele til salg: 1
Lincoln
Lincoln
Dele til salg: 1
MAN
MAN
Dele til salg: 1
Maserati
Maserati
Dele til salg: 6
Maxus
Maxus
Dele til salg: 4
RAM
RAM
Dele til salg: 3
Renault Trucks
Renault Trucks
Dele til salg: 1
Tata
Tata
Dele til salg: 1
Tesla
Tesla
Dele til salg: 1
Vauxhall
Vauxhall
Dele til salg: 2
Sådan køber du en brugt gearkasse
Hvad er en gearkasse?
Gearkassen er en af de vigtigste dele i en bil og er med til at overføre kraften fra motoren til hjulene.
Gearkassens opgave er at styre omdrejningshastigheden for bilens motor, så den kan matche hastigheden på dine hjul.
Uden den ville vores biler enten accelerere ufatteligt langsomt eller have en utroligt lav topfart.
En gearkasse er en lukket enhed, der består af flere tandhjul i forskellige størrelser, som igen giver forskellige hastigheder for dit køretøj.
Tandhjulene er placeret inde i et metalhus, som også indeholder olie og andre væsker. Disse væsker er med til at smøre tandhjulene og holde dem kørende, som de skal.
Du kan vælge mellem to hovedtyper af gearkasser: manuelle og automatiske gearkasser.
Manuelle gearkasser er normalt forbundet med tre pedaler (kobling, bremse og speeder), mens automatiske gearkasser kun har brug for to pedaler.
Automatiske gearkasser bliver mere og mere almindelige i nye biler. De er dyrere end manuelle gearkasser, men de er nemmere at bruge og øger kørekomforten.
Hvordan finder jeg den rigtige gearkasse til min bil?
Når du leder efter gearkasse til din bil, så brug bilens nummerplade på autoparts24.dk til at snævre søgningen ind. Du skal dog stadig bruge den specifikke gearkasse type / kode for at være sikker på at gearkasse passer. Du kan ringe til en autoriseret forhandler af din bil og få gearkassetypen oplyst ved at give din nummerplade eller din bils stelnummer (VIN).
Der kan være forskellige typer af gearkasser, som for eksempel kan tykkelsen af trækaksler og antallet af stråler på akslerne være forskelligt. På baghjulstrukne biler kan flangerne på den kardanaksel ændre sig over en bilmodels levetid. Det er en god ide at tjekke dette med dit autoværksted eller den autoriseret forhandler.
“Hvis uheldet er ude, er en brugt motor den bedste løsning”
Typiske fejl på en gearkasse
På manuelle gearkasser er den hyppigste fejl slidte synkromeshringe. Det er små tandede ringe, typisk i messing, der sørger for, at gearhjul og gearaksel roterer med samme hastighed, når du skifter gear. En anden klassisk fejl på manuelle gearkasser er slidte lejer.
Er det lejet i differentialet, der er indbygget i gearkassen, der fejler, så varierer lyden med bilens hastighed. Er det indgangsakslen, så varierer lyden med motorens hastighed, og varierer lyden afhængig af gear, så er det typisk en af gearakslernes lejer, der er slidte. Lidt mere sjældent, men ikke usædvanligt er brækkede tænder fra gearhjul.
På den traditionelle automatgearkasse med momentomformer ses der forskellige fejl på koblinger, bremser og gearkassens styreenhed (mechatronic) og det samme gør sig gældende på dobbeltkobling-gearkasser.
“Gearkassens opgave er at sørge for, at motoren arbejder i et effektivt område, og uden den ville vores biler enten accelerere ufatteligt langsomt eller have en utroligt lav topfart.”
Er det nødvendigt med en ny gearkasse?
Hvis en manuel gearkasse blot børster tænder eller springer ud af gear, skal du højst sandsynligvis erstatte eller reparerer din gearkasse. Det er oftest billigst at købe en brugt gearkasse i god kvalitet, da en gearkasse renovation oftest er en meget dyr omgang og investering i en fabriksny gearkasse er endnu dyrere.
Autoparts24 har brugte gearkasse fra hele europas datalager / fælleslagerfor brugte reservedele
Kan jeg skifte en femtrins til en sekstrins?
Det kan være en god ide at sondere terrænet for muligheder, når du alligevel vil skifte. For eksempel er nogle gearkasser plug and play, så du kan opgradere til en sekstrins manuel i stedet for en femtrins. Husk at købe en anden gearknop også.
Kan jeg skifte en automatgearkasse ud til en manuel?
Det korte svar er ja. Det lidt længere er, at det er temmelig besværligt. Det lange er, at du skal skifte en masse dele. For eksempel mangler du en koblingspedal, en hovedcylinder, en slavecylinder og en koblingskontakt til motorstyring/fartpilot. Du skal formentlig også bruge nye ophæng til gearkassen-. Men det kan lade sig gøre. Masser af mennesker har gjort det – det kræver bare en del mere arbejde.
“Priser på nye gearkasser er oftest meget høje og en brugt gearkasser bør altid overvejes”
Skal jeg have ny kobling og svinghjul?
Hvis du sætter en anden manuel- eller dobbeltkobling-gearkasse på, så er der en stor sandsynlighed for, at du også vil skifte kobling eller koblinger. Du bør som minimum tjekke sliddet på koblingspladerne og svinghjulet, før du monterer en anden gearkasse – det er meget nemmere at skifte, når du alligevel har gearkassen nede.
Hvilke dele skal jeg være ekstra opmærksom på?
Der kan være forskellige dele til en gearkasse, der enten følger med eller ikke gør. Ofte følger speedsensoren ikke med, men det er som regel også rarere at genbruge den gamle. Du bør også tjekke gearkasseophængene. Hvis de er møre eller revnede, så skift dem – det er også en simpel operation, når gearkassen alligevel er pillet af.
Hvad med udrykkerlejet?
Et defekt udrykkerleje giver en snurrende lyd, når biler står i tomgang. Det er en rigtig god ide, at skifte den til et nyt – der er næsten ikke noget mere irriterende, at skulle bruge fire timers arbejde på at skifte en del til et par hundrede kroner. Udrykkerlejet er den af koblingen, derfor se også ”skal jeg have ny kobling og svinghjul?”
“Sørg for, at du har automekaniker kompetencer til rådighed, når du skal installere gearkassen. “
Skal jeg have nye trækaksler?
Du behøver formentlig ikke skifte dine trækaksler med mindre de viste tegn på slid – altså den klassiske klak-klak-kla-klak, når du giver gas med rattet drejet til den ene side. Tjek naturligvis om manchetterne er dårlige, når du alligevel har akslerne afmonteret.
Hvad vil det sige at en gearkasse er renoveret?
Du kan sagtens støde på brugte gearkasser, der kaldes renoveret eller hovedrenoveret. Hvad det dækker over er forskelligt, så her skal du være ekstra opmærksom. For nogle er en renovering nye lejer på gearakslerne, men ikke nødvendigvis nye lejer i differentialet, der sidder indbygget i biler med forhjulstræk. For at en renovering er noget værd, skal den være foretaget af en specialist, der kan stå inde for arbejde og materialer. Mens mange kan skifte lejer, så kræver det altså lidt mere at renovere en gearkasse, da der skal tjekkes tolerancer og slid – ellers holder gearkassen alligevel ikke i længden.
“Check altid at gearkassekoden stemmer overens med din gamle gearkasse”
Et par ord om spær
Nogle gearkasser har indbygget spærredifferentiale. Det gælder især sportslige biler med forhjulstræk. På baghjulstrækkere er eventuelt spær bygget ind i bagtøjet. Spær bliver mere og mere sjældent, da flere producenter sparer og lader elektronik styre bremser til at simulere spær. Har den gearkasse du skifter indbygget spær, bør du også sikre dig, at ombytteren har spær, da det er en vigtig detalje på biler med mange kræfter, der skal ud til forhjulene. Ofte vil gearkassen være påstemplet LSD (Limited Slip Differential), hvis den har spær. Hvis det er et Torsen-spær med tandhjul, så kan du dreje udgangsdrevet i den ene side – har den spær, vil den anden side dreje samme vej – har den ikke, vil den dreje modsatte vej.
Tips til køb og skift af en brugt gearkasse:
- Brug gearkassekoden til at til at finde brugte gearkasser, der passer bilen.
- Autoparts24 sikrer dig retur- og reklamationsret når du køber en brugt gearkasse.
- Hav en gearkasselift eller andet løftegrej og en hjælper, når du fjerner og monterer gearkasser.
- Tjek kobling og svinghjul for slid og skift, hvis nødvendigt (Manuel og DSG).
- Skift udrykkerlejet (Manuel).
- Skift pakdåserne på differentialet, hvis det er den åbne type.
- Skift eventuelle filtre på gearkassen.
- Husk at påfylde ny olie af den rette type.
- Tjek dine trækaksler og manchetterne på dem inden du monterer dem igen.
- Juster koblingen, hvis det er nødvendigt.