Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

OEM-bildele til hybrid- og elbiler

Elbiler og hybridbiler er afhængige af et miljøvenligt elektrisk drev. Men disse køretøjer slides også, hvilket gør det nødvendigt at udskifte dele. Vi afslører, hvad du bør overveje, når du udskifter komponenter på din elbil eller hybridbil. Du kan også lære om fordelene ved OEM-reservedele til eldrevne biler.

El- og hybridbiler

Eldrevne biler fås i forskellige varianter. Den rene elbil har et udelukkende elektrisk drev. En eller flere elmotorer sørger for fremdriften. Batteriet er ofte installeret i bilens gulv. Der findes også hybridbiler, hvor flere drivkilder anvendes parallelt. I de fleste tilfælde er det elektriske drev kombineret med en klassisk forbrændingsmotor. I plug-in-hybridversionen er der også mulighed for ekstern opladning af batteriet.

OEM-dele til el- og hybridbiler

Elbiler har færre installerede dele end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. Alligevel kan dele gå i stykker og skal udskiftes. Hybridbiler med to drivteknologier kan endda have flere komponenter end den klassiske forbrændingsmotor. Køretøjer med elektrisk drev kræver også ofte andre reservedele end varianterne med konventionelt drev. OEM-reservedele er dele, som bilproducenten også bruger i produktionen af sine køretøjer. OEM-dele produceres enten af bilproducenten selv eller købes hos en leverandør. Disse reservedele svarer i alle henseender til de originale dele, der er installeret på fabrikken. Især i elbiler med deres komplekse tekniske systemer sikrer OEM-reservedele en problemfri installation og sikker kørsel.

Reservedelenes kompatibilitet med elbilen

Elbiler og hybridversioner kræver ofte særlige reservedele. Kun få af de installerede dele findes også i identisk konstruerede biler med forbrændingsmotorer. Meget oftere er der forskelle mellem komponenter til køretøjer med konventionelle drev og dem med elektriske motorer. Det gælder også, selvom den samme model tilbydes med begge drivlinjer. Når det gælder OEM-dele, skal du sikre dig, at den pågældende reservedel er udviklet specifikt til elbiler. Sørg for, at delen er kompatibel med dit køretøjs mærke og model. For at gøre dette er det en god idé at sammenligne OE-nummeret eller OEM-nummeret på reservedelen med den del, der er installeret i bilen, for eksempel.

Hvis batteriet i elbilen er defekt

Batteriet i elbilen forsyner de installerede drivmotorer med strøm. Batterierne er ofte installeret i undervognen og er svære at udskifte. Det kræver specialviden og et veludstyret værksted. På grund af den komplekse konstruktion af batteripakkerne er der brug for specialværktøj. Desuden er udskiftning af batterier ikke uden risiko. Hvis batteriet i elbilen er defekt, bliver det som regel dyrt. Producenter af elbiler giver en garanti, men den udløber efter et par år eller et vist kilometertal. På grund af batteriernes komplekse konstruktion bør de kun udskiftes med originale reservedele. Udskiftning og vedligeholdelse udføres bedst af et specialværksted.

Opladere og ladestik

Køretøjer med elektrisk drev sælges ofte i forskellige dele af verden. De opladere eller on-board-opladere, der er installeret i bilen, kan variere fra region til region. Det samme gælder for ladestik eller integrerede tilslutningspaneler. Der findes ofte forskellige varianter af opladeren til en bestemt bilmodel. Når du køber OEM-dele, skal du være opmærksom på ladestikkets design og opladerens kompatibilitet med din bil.

Sikkerhed ved håndtering af højspændingskomponenter

Moderne elbiler og hybridbiler er udstyret med højspændingsbatterier. De installerede højspændingssystemer udgør en særlig fare. Elektrisk stød på grund af forkert håndtering kan forårsage betydelig skade på helbredet og kan være livsfarlige. Derfor bør du overlade reparationer og vedligeholdelse af bilens højspændingssystem til et specialværksted. Håndtering af højspændingskomponenter i elbiler kræver særlig uddannelse og sikkerhedsforanstaltninger. Medarbejderne på værkstederne skal efteruddannes, før de må arbejde på elbiler eller hybridbiler med højspændingssystemer. Der stilles også særlige krav til værktøjet og arbejdspladsens udformning.

Ansættelse af specialiserede teknikere

Forkert installation af elektriske komponenter i biler kan føre til alvorlige problemer. Derfor er du nødt til at kunne stole på specialiserede teknikere, hvis du vil have repareret eller serviceret en elektrisk drevet bil. Det er f.eks. muligt på de autoriserede værksteder hos de respektive producenter af el- og hybridbiler. Ud over de mærkestyrede værksteder findes der i dag mange specialværksteder, som har specialiseret sig i el- og hybridbiler. Specialværksteder for el- og hybridbiler har mange OEM-reservedele på lager eller kan bestille dem med kort varsel. Det sparer lange ventetider og sikrer pålidelige reservedele.

Softwareintegration i installationen af reservedele

Moderne biler styrer og overvåger mange funktioner ved hjælp af elektronik og mikroprocessorer. Det kræver stadig mere kompleks software, og det gælder ikke kun for elbiler. Men især elbiler og moderne hybridbiler bliver mere og mere netværksforbundne. Her skal sensorer i komponenterne og elektrisk styrede komponenter integreres softwaremæssigt. Udskiftning af dele i elbiler kan kræve omprogrammering af bilens systemer. Nogle gange er det også nødvendigt at opdatere bilens software. Det bliver mere og mere almindeligt, at nyinstallerede komponenter skal indstilles til den pågældende bil. OEM-køretøjsdele gør det nemt at integrere i køretøjets software.

Regenerative bremsesystemer til elektriske køretøjer

Elbiler og hybridbiler har særlige bremsesystemer. De såkaldte regenerative bremsesystemer til elbiler og hybridbiler bremser ikke kun køretøjet, men oplader også batteriet på samme tid. Under bremseprocessen bliver drivmotoren til en generator, som bremser bilen og genererer elektricitet på samme tid. Kun når der er brug for mere bremsekraft, kommer det ekstra installerede bremsesystem med skivebremser i spil. Bremserne i elbiler og hybrider styres ofte af elektroniske signaler og ikke længere rent mekanisk. Disse brake-by-wire-bremsesystemer adskiller sig fundamentalt fra konventionelle bremsesystemer. Få mere at vide om de specifikke komponenter, der bruges i din bils regenerative bremsesystem. OEM-reservedele til elbilers bremser opfylder de standarder, der er fastsat af producenten.

Tilgængelighed af reservedele til elbiler og hybrider

Nogle OEM-reservedele til elbiler er ikke umiddelbart tilgængelige på markedet. Sammenlignet med konventionelle køretøjer kan der være længere ventetid eller højere omkostninger. Det skyldes til dels, at elbiler og hybrider er mindre udbredte end konventionelle biler på verdensplan. Derudover er de installerede teknologier stadig relativt unge, og der er ikke så ofte brug for de specifikke reservedele, hvilket kan øge leveringstiden for en bestemt del. Desuden kører bilproduktionen på fuld kraft hos mange producenter, hvilket giver begrænset mulighed for at levere ekstra dele. Nogle gange kan den nødvendige OEM-reservedel erhverves som en god brugt del med lavt kilometertal fra bilgenbrug.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides