OEM-bildele til hybrid- og elbiler

Indhold
2. OEM-dele til el- og hybridbiler
3. Reservedelenes kompatibilitet med elbilen
4. Hvis batteriet i elbilen er defekt
5. Sikkerhed ved håndtering af højspændingskomponenter
Elbiler og hybridbiler er afhængige af et miljøvenligt elektrisk drev. Men disse køretøjer slides også, hvilket gør det nødvendigt at udskifte dele. Vi afslører, hvad du bør overveje, når du udskifter komponenter på din elbil eller hybridbil. Du kan også lære om fordelene ved OEM-reservedele til eldrevne biler.
El- og hybridbiler
Eldrevne biler fås i forskellige varianter. Den rene elbil har et udelukkende elektrisk drev. En eller flere elmotorer sørger for fremdriften. Batteriet er ofte installeret i bilens gulv. Der findes også hybridbiler, hvor flere drivkilder anvendes parallelt. I de fleste tilfælde er det elektriske drev kombineret med en klassisk forbrændingsmotor. I plug-in-hybridversionen er der også mulighed for ekstern opladning af batteriet.
OEM-dele til el- og hybridbiler
Elbiler har færre installerede dele end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. Alligevel kan dele gå i stykker og skal udskiftes. Hybridbiler med to drivteknologier kan endda have flere komponenter end den klassiske forbrændingsmotor. Køretøjer med elektrisk drev kræver også ofte andre reservedele end varianterne med konventionelt drev. OEM-reservedele er dele, som bilproducenten også bruger i produktionen af sine køretøjer. OEM-dele produceres enten af bilproducenten selv eller købes hos en leverandør. Disse reservedele svarer i alle henseender til de originale dele, der er installeret på fabrikken. Især i elbiler med deres komplekse tekniske systemer sikrer OEM-reservedele en problemfri installation og sikker kørsel.
Reservedelenes kompatibilitet med elbilen
Elbiler og hybridversioner kræver ofte særlige reservedele. Kun få af de installerede dele findes også i identisk konstruerede biler med forbrændingsmotorer. Meget oftere er der forskelle mellem komponenter til køretøjer med konventionelle drev og dem med elektriske motorer. Det gælder også, selvom den samme model tilbydes med begge drivlinjer. Når det gælder OEM-dele, skal du sikre dig, at den pågældende reservedel er udviklet specifikt til elbiler. Sørg for, at delen er kompatibel med dit køretøjs mærke og model. For at gøre dette er det en god idé at sammenligne OE-nummeret eller OEM-nummeret på reservedelen med den del, der er installeret i bilen, for eksempel.
Hvis batteriet i elbilen er defekt
Batteriet i elbilen forsyner de installerede drivmotorer med strøm. Batterierne er ofte installeret i undervognen og er svære at udskifte. Det kræver specialviden og et veludstyret værksted. På grund af den komplekse konstruktion af batteripakkerne er der brug for specialværktøj. Desuden er udskiftning af batterier ikke uden risiko. Hvis batteriet i elbilen er defekt, bliver det som regel dyrt. Producenter af elbiler giver en garanti, men den udløber efter et par år eller et vist kilometertal. På grund af batteriernes komplekse konstruktion bør de kun udskiftes med originale reservedele. Udskiftning og vedligeholdelse udføres bedst af et specialværksted.
Opladere og ladestik
Køretøjer med elektrisk drev sælges ofte i forskellige dele af verden. De opladere eller on-board-opladere, der er installeret i bilen, kan variere fra region til region. Det samme gælder for ladestik eller integrerede tilslutningspaneler. Der findes ofte forskellige varianter af opladeren til en bestemt bilmodel. Når du køber OEM-dele, skal du være opmærksom på ladestikkets design og opladerens kompatibilitet med din bil.
Sikkerhed ved håndtering af højspændingskomponenter
Moderne elbiler og hybridbiler er udstyret med højspændingsbatterier. De installerede højspændingssystemer udgør en særlig fare. Elektrisk stød på grund af forkert håndtering kan forårsage betydelig skade på helbredet og kan være livsfarlige. Derfor bør du overlade reparationer og vedligeholdelse af bilens højspændingssystem til et specialværksted. Håndtering af højspændingskomponenter i elbiler kræver særlig uddannelse og sikkerhedsforanstaltninger. Medarbejderne på værkstederne skal efteruddannes, før de må arbejde på elbiler eller hybridbiler med højspændingssystemer. Der stilles også særlige krav til værktøjet og arbejdspladsens udformning.
Ansættelse af specialiserede teknikere
Forkert installation af elektriske komponenter i biler kan føre til alvorlige problemer. Derfor er du nødt til at kunne stole på specialiserede teknikere, hvis du vil have repareret eller serviceret en elektrisk drevet bil. Det er f.eks. muligt på de autoriserede værksteder hos de respektive producenter af el- og hybridbiler. Ud over de mærkestyrede værksteder findes der i dag mange specialværksteder, som har specialiseret sig i el- og hybridbiler. Specialværksteder for el- og hybridbiler har mange OEM-reservedele på lager eller kan bestille dem med kort varsel. Det sparer lange ventetider og sikrer pålidelige reservedele.
Softwareintegration i installationen af reservedele
Moderne biler styrer og overvåger mange funktioner ved hjælp af elektronik og mikroprocessorer. Det kræver stadig mere kompleks software, og det gælder ikke kun for elbiler. Men især elbiler og moderne hybridbiler bliver mere og mere netværksforbundne. Her skal sensorer i komponenterne og elektrisk styrede komponenter integreres softwaremæssigt. Udskiftning af dele i elbiler kan kræve omprogrammering af bilens systemer. Nogle gange er det også nødvendigt at opdatere bilens software. Det bliver mere og mere almindeligt, at nyinstallerede komponenter skal indstilles til den pågældende bil. OEM-køretøjsdele gør det nemt at integrere i køretøjets software.
Regenerative bremsesystemer til elektriske køretøjer
Elbiler og hybridbiler har særlige bremsesystemer. De såkaldte regenerative bremsesystemer til elbiler og hybridbiler bremser ikke kun køretøjet, men oplader også batteriet på samme tid. Under bremseprocessen bliver drivmotoren til en generator, som bremser bilen og genererer elektricitet på samme tid. Kun når der er brug for mere bremsekraft, kommer det ekstra installerede bremsesystem med skivebremser i spil. Bremserne i elbiler og hybrider styres ofte af elektroniske signaler og ikke længere rent mekanisk. Disse brake-by-wire-bremsesystemer adskiller sig fundamentalt fra konventionelle bremsesystemer. Få mere at vide om de specifikke komponenter, der bruges i din bils regenerative bremsesystem. OEM-reservedele til elbilers bremser opfylder de standarder, der er fastsat af producenten.
Tilgængelighed af reservedele til elbiler og hybrider
Nogle OEM-reservedele til elbiler er ikke umiddelbart tilgængelige på markedet. Sammenlignet med konventionelle køretøjer kan der være længere ventetid eller højere omkostninger. Det skyldes til dels, at elbiler og hybrider er mindre udbredte end konventionelle biler på verdensplan. Derudover er de installerede teknologier stadig relativt unge, og der er ikke så ofte brug for de specifikke reservedele, hvilket kan øge leveringstiden for en bestemt del. Desuden kører bilproduktionen på fuld kraft hos mange producenter, hvilket giver begrænset mulighed for at levere ekstra dele. Nogle gange kan den nødvendige OEM-reservedel erhverves som en god brugt del med lavt kilometertal fra bilgenbrug.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!