Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
Indhold
1. Sådan fungerer koblingen i bilen
2. Defekt kobling – disse symptomer opstår
3. Typiske årsager – dette er grunden til, at koblingen er defekt
Bilens kobling udsættes for stor belastning, hver gang den kører. Det er ikke overraskende, at den slidte del går i stykker på et tidspunkt. I vores guide kan du finde ud af, hvilke symptomer der opstår, når koblingen er gået i stykker, og hvornår det er tilrådeligt at tage på værksted. Vi fortæller dig også, hvad du skal være opmærksom på, når du kører, for at undgå skader på koblingen.
Læs mere: Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
Sådan fungerer koblingen i bilen
Koblingen i en bil er forbindelsen mellem motoren og gearkassen. Når koblingen er lukket, presses en koblingsskive mod motorens svinghjul af trykket fra en membranfjeder og via koblingens trykplade. Når koblingspedalen trykkes ned, åbnes koblingen og afbryder kraftoverførslen mellem de to komponenter. Først derefter er det muligt at skifte gear og starte bilen.
Betjening af koblingen
Metoden til betjening af koblingen kan variere afhængigt af køretøjet. Den betjenes ofte af et koblingskabel, der overfører strøm fra koblingspedalen til koblingsmekanismen. Moderne biler har ofte en hydraulisk drevet kobling, og nogle modeller har også en elektronisk aktuator.
Koblingen på en manuel gearkasse er en klassisk sliddel
I køretøjer med manuel gearkasse er koblingen udsat for konstant slitage. Føreren skal bruge koblingen, hver gang han skifter gear, og når man starter med en manuel gearstang, skal man også træde på koblingspedalen. Det betyder, at materialet på koblingsforingen slides konstant, hver gang der skiftes gear, og hver gang køretøjet startes.
Koblingens levetid – hvor længe holder koblinger?
Normalt holder koblinger i biler i meget lang tid. Som regel skal komponenten først udskiftes efter mere end 100.000 kilometer. Forskellige faktorer kan dog fremme slid, så koblingsskader opstår hurtigere. I dette tilfælde er det ofte uundgåeligt at få koblingen udskiftet på værkstedet.
Defekt kobling – disse symptomer opstår
Hvis koblingen er gået i stykker, kan forskellige symptomer indikere fejlen. En slidt koblingsforing viser sig ofte ved, at koblingen slipper. På grund af slitage er friktionskoblingen mellem motor og gearkasse ikke længere korrekt etableret. Motorhastigheden stiger, uden at køretøjet accelererer yderligere.
- Koblingen glider
- Motoren hyler højlydt
- Rokker ved start og acceleration
- Støj ved kobling eller gearskifte
- Gearet kan ikke sættes i gang
- Koblingspedalen er træg
- Brændstofforbruget øges
- Lugt af brændt belægning
Defekt kobling – yderligere tegn på skader på koblingen
Afhængigt af typen af defekt kan der også opstå andre symptomer, når koblingen er gået i stykker. Disse omfatter ryk ved start eller acceleration. Usædvanlige lyde ved kobling og gearskifte kan også være tegn på en defekt kobling. Sådanne tegn kan forekomme, når koblingen ikke længere adskiller motoren og transmissionen korrekt.
Usædvanlig lugt eller ingen gear
I nogle tilfælde bruger motoren mere brændstof, hvis koblingen er defekt. En ubehagelig brændt lugt kan også være et tegn på en defekt kobling. Afhængigt af, hvilke dele af koblingen der er gået i stykker, kan der opstå andre problemer. I værste fald er det ikke længere muligt at sætte et gear i, eller koblingspedalen er træg.
Typiske årsager – dette er grunden til, at koblingen er defekt
Hvis koblingen er gået i stykker, er der forskellige mulige årsager til fejlen. På den ene side slides alle dele af koblingen med tiden. Dette gælder især for foringen på koblingsskiven, som belastes ved hvert gearskifte. Brugen af køretøjet og førerens kørestil har på den anden side også indflydelse på koblingens levetid.
- Slid på grund af højt kilometertal
- Kørsel med tunge laster eller påhængskøretøjer
- Kørsel i stop-go trafik
- Kørestilen er overdreven sporty
- Føreren træder ikke koblingspedalen helt ned
- Fodstøtter på koblingspedalen under kørsel („Koblingsrytter“)
- Tryk på koblingspedalen ved trafiklys
- Slipning af koblingen
- Start med høj motorhastighed
Kørselsstil påvirker sliddet på koblingen
Ofte går koblingen i stykker eller slides for tidligt, fordi bilisterne ikke betjener en bil med kobling og manuel gearkasse korrekt. F.eks. slides komponenter som koblingsskiven overdrevent meget, hvis koblingspedalen ikke er trykket helt ned. En hurtig kørestil kan også være årsag til stort slid.
Kobling ødelagt på grund af dårlige vaner
Førerens fod må ikke hvile på koblingspedalen under kørsel, så koblingen altid er helt lukket. Pedalen bør heller ikke holdes trykket ned konstant ved trafiklys. I stedet bør man tage bilen ud af gear. Hyppig og kraftig acceleration eller såkaldt kavalergang kan også medføre, at koblingen går i stykker.
Slid på grund af belastning eller stop and go-trafik
Ud over den individuelle kørestil kan den respektive brug af køretøjet også føre til for tidlig beskadigelse af koblingen. F.eks. udsættes koblingens komponenter for større belastning, når en bil flyttes med en tung last. Det samme gælder, når du kører bilen med en anhænger. Stop and go-trafik om morgenen kan også fremme koblingsslitage og forårsage fejl på grund af hyppig start.
Skift defekt kobling
Hvis der er de første tegn på en defekt kobling, skal den testes og om nødvendigt udskiftes. Selv om koblingen ikke har nogen direkte indflydelse på kørselssikkerheden, bør den udskiftes omgående. Ellers kan der pludselig opstå yderligere problemer, eller køretøjet kan uventet gå i stå med en koblingsskade.
Procedure for udskiftning af koblingen
Hvis motoren og gearkassen er monteret på tværs, er fremgangsmåden anderledes end for en motor, der er monteret på langs. Som hovedregel skal motor og transmission dog altid være adskilt. Da dette ikke er let, udføres reparationen normalt på værkstedet. Kun erfarne og dygtige bilmekanikere udfører selv reparationer af koblingen.
Udskiftning af koblingen på baghjulstrækket
- Test koblingen: Før du påbegynder reparationen, skal du sikre dig, at koblingen faktisk er defekt. For at gøre dette kan bilen underkastes en kort test. Om koblingen slipper, testes nogle gange ved at trække håndbremsen og slippe koblingen. Hvis koblingen stadig er i orden, stopper motoren.
- Forbered dig på reparation: For at udføre reparationer på koblingen er det ofte nyttigt med en løfteplatform. Når bilen er løftet, er det ofte nødvendigt at løsne dele af beklædningen. Dette kan være nødvendigt for at komme lettere til transmissionsblokken eller kardanakslen.
- Træk gearkassen af: For at kunne fjerne gearkasseblokken fra motoren skal der først løsnes nogle beslag og skrueforbindelser. I mellemtiden kan transmissionsenheden understøttes af et transmissionsstik. Når alt er gjort, kan gearkassen afmonteres.
- Skift kobling: Når gearkassen er trukket af motorblokken, frigøres gearkasseklokken fra koblingen, så koblingen kan udskiftes. Koblingen fjernes derefter og inspiceres. Det er ofte en god idé at installere et komplet koblingssæt, der omfatter alle komponenter samt koblingsskiven.
- Montering af koblingen: Den nye kobling eller det nye koblingssæt monteres nu i stedet for de defekte komponenter. Dette kræver ofte specialværktøj, f.eks. en centreringsbolt til montering af koblingen. Derefter kan transmissionsenheden sættes på igen, og reparationen kan afsluttes. Når alle komponenterne er monteret, udføres en test.
Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser
Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere
Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere
Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove at lave selv og ofte kan de spare dig for høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste…
Læs mere
Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
For at forhindre, at forbrændingsmotoren i bilen overopheder, er det nødvendigt med konstant køling. Vandpumpen sikrer et konstant flow i kølesystemet og en lav temperatur i motoren. Kølevandspumpen kan dog blive defekt, især hvis bilen har et højt kilometertal. I…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!