Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
Indhold
1. Funktion af firehjulstræk i personbiler
2. Komponenter og drivvarianter til firehjulstræk
4. Vedligeholdelse af biler med firehjulstræk – tips og tricks
5. Det skal du overveje, når du køber reservedele til firehjulstrækkere
Et firehjulstræk er et system, hvor alle fire hjul på køretøjet drives. Sammenlignet med tohjulstræk giver firehjulstræk bedre fremdrift på løst underlag og bedre trækkraft på glatte veje. Få alt at vide om funktion, komponenter og vedligeholdelse af firehjulstræk nu.
Funktion af firehjulstræk i personbiler
Firehjulstræk sender kraften fra motoren til alle bilens fire hjul. Drivkraften fordeles mellem for- og bagakslen i et foruddefineret forhold. Det giver fordele under ugunstige forhold som f.eks. våde veje. Især i kombination med traktionskontrol giver firehjulstræk bedre køredynamik og øget trækkraft på vejen. Reaktioner ved lastskift som f.eks. under- eller overstyring i sving er ofte betydeligt mindre med firehjulstræk end med drivkraft fra kun én aksel. Desuden gør firehjulstræk det muligt for terrængående køretøjer at komme meget bedre frem på løst underlag.
Fordele og ulemper ved biler med firehjulstræk
Alle typer af firehjulstræk i biler har fordele, men også ulemper. Fordelene er bl.a. den lige fordeling af drivkraften på for- og bagakslen og de dermed forbundne køreegenskaber. Ulemperne ved firehjulstræk er bl.a. den højere pris på en bil med firehjulstræk sammenlignet med samme bil med forhjulstræk eller baghjulstræk. Desuden er en bil med firehjulstræk normalt tungere, og brændstofforbruget stiger på grund af det mekaniske tab ved drivning. Drivning af begge aksler betyder, at der er brug for flere komponenter, hvilket igen øger vedligeholdelsesomkostningerne.
Komponenter og drivvarianter til firehjulstræk
Sammenlignet med køretøjer med rent baghjulstræk eller rent forhjulstræk har en bil med 4×4-drift en mere kompleks drivlinestruktur. Det skyldes, at der er behov for yderligere komponenter til at fordele motorens drivkraft til køretøjets for- og bagende.
- Fordelergearkassen mellem for og bag
- Kobling til firehjulstræk
- Centraldifferentiale i drivlinjen
- Kardanaksel til kraftoverførsel
- Drivaksler for og bag til ekstra drivning af akslen
Alt efter køretøjsmodel og -type implementeres firehjulstræk på forskellige måder. Hvis køretøjets motor er placeret foran, overføres kraften normalt til bagakslen via en kardanaksel. De yderligere drevne hjul i firehjulstrækket får normalt deres kraft via separate drivaksler. Ofte er der integreret en kobling i drivlinjen, som kun kobler en af akslerne, når det er nødvendigt. En sådan kobling styres ofte automatisk. Et centralt differentiale, der er integreret mellem akslerne, kompenserer for forskelle og forhindrer spændinger i drivlinjen.
Firehjulstræk til terrængående køretøjer og hybrid firehjulstræk
Især i terrængående køretøjer anvender fabrikanterne undertiden stadig stive aksler, hvis differentiale kan låses via en differentiallås. Det samme gælder for centerdifferentialet. Ved hybrid-allwheel-drev anvender bilfabrikanterne en helt anden drivteknologi. Her er det kun hjulene på forakslen, der drives direkte via forbrændingsmotoren og transmissionen. Hjulene på bagakslen har derimod deres egen elmotor.
Permanent firehjulstræk eller valgfrit firehjulstræk
Firehjulstræk kan udføres som permanent firehjulstræk eller tilkoblet firehjulstræk. Hvis der er installeret permanent firehjulstræk som drivtype, kan drivkraften til enhver tid overføres til hjulene på alle aksler. Med den tilkoblelige variant kan føreren eller en automatgearkasse selektivt aktivere eller deaktivere firehjulstrækket for en enkelt aksel.
Valgfrit firehjulstræk til terrængående køretøjer
Et aktiverbart firehjulstræk er ofte monteret i terrængående køretøjer eller pickupper med firehjulstræk. Disse køretøjer drives med baghjulstræk i normal kørselstilstand. Hvis det er nødvendigt, kan firehjulstrækket aktiveres af føreren eller automatisk ved hjælp af en kontakt eller et håndtag. Først da overføres drivkraften til for- og bagakslen sammen.
Firehjulstræk til elbiler
Elbiler tilbydes også ofte med firehjulstræk. Til dette formål installeres der separate drev til elbilens for- og bagaksel. Denne drivvariant kræver derfor ingen yderligere komponenter som f.eks. en transfercase eller et centralt differentiale.
Motoren foran på e-bilen driver hjulene på forakslen. Den bageste motor overfører derimod sin kraft udelukkende til hjulene på bagakslen. Nogle elbiler har også en separat drivmotor til hvert af hjulene eller en motor til hvert af de to hjul på bagakslen.
Vedligeholdelse af biler med firehjulstræk – tips og tricks
Der er et par ting, du skal huske på, når du vedligeholder biler med firehjulstræk. Den mere komplekse drivlinje kræver en omhyggelig inspektion, hvor flere dele skal kontrolleres. Det gælder f.eks. kardanakslen eller overføringshuset.
En bil med firehjulstræk har ofte et differentiale pr. aksel samt et centralt differentiale. I denne forbindelse skal skifteintervallerne for differentialeolien overholdes. Ældre terrængående køretøjer har også ofte punkter, der skal smøres i hånden, f.eks. i området omkring forakslen.
Kontroller akseldrev og hjul
Da alle hjul er drevet af firehjulstræk, er der også flere dele, der skal kontrolleres i området for hjuldrift. Dette omfatter drivakslerne på biler med firehjulstræk og uafhængig hjulophæng, samt de tilhørende akselstøvler.
Dækkene på firehjulstrækkere udsættes også for konstant slid. Nogle producenter af firehjulstrækkere anbefaler, at alle fire dæk udskiftes ved dækskift, da forskellige diametre kan beskadige firehjulstrækket.
Det skal du overveje, når du køber reservedele til firehjulstrækkere
Flere og flere køretøjer har firehjulstræk. Dette gælder ikke kun for terrængående køretøjer, men også for almindelige personbiler. Selv i forbindelse med SUV’er er det ofte ikke længere et spørgsmål, om der er tale om firehjulstræk. Reservedele til køretøjer med firehjulstræk er generelt let tilgængelige. Når du vælger reservedele til biler med firehjulstræk, skal du dog overveje et par punkter.
Dette skyldes, at dele til køretøjer med firehjulstræk som regel afviger betydeligt fra varianter, der er monteret i modeller med kun ét drevet hjulpar. Dette er især interessant, hvis en bestemt køretøjsmodel sælges med både firehjulstræk og en drivaksel.
For at sikre, at du vælger den rigtige reservedel til dit køretøj, bør du sammenligne reservedelsnummeret på den monterede komponent med reservedelen. Billeder af den tilbudte del hjælper også med at identificere den rigtige reservedel. Hos Autoparts24 er det takket være den praktiske søgefunktion meget nemt at finde passende reservedele til firehjulstrækket.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!