Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
Indhold
2. Køretøjsdiagnostik ved hjælp af OBD2
3. Sådan fungerer moderne OBD2-diagnosesystemer til biler
4. Har jeg brug for en OBD-scanner?
5. Køb af et OBD-diagnosesystem – hvad du skal være opmærksom på
OBD-diagnosesystemer gør det muligt at opdage fejl hurtigt ved at aflæse køretøjets egen diagnose. Takket være den konstante videreudvikling er priserne på sådanne diagnoseapparater faldet støt i de seneste år, hvilket gør dem overkommelige selv for hobbymekanikere. I denne vejledning får du at vide, hvordan en OBD-scanner fungerer, og hvad du bør overveje, før du køber en sådan diagnoseenhed.
Læs mere: Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
Hvad er en OBD-scanner?
En OBD-scanner er et lille diagnoseapparat, hvormed bilens fejlhukommelse kan aflæses. Takket være denne fejldiagnose kan defekter i bilen hurtigt og nemt opdages. OBD-scannere har nu i nogle år været tilgængelige som nemme og praktiske apparater, så en diagnose kan foretages direkte på stedet.
Hvis kontrollampen i bilens cockpit eksempelvis er tændt, kan føreren ikke se præcis, hvilken fejl der er i bilen. Til fejldiagnose tilsluttes scanneren til bilens OBD-port. I de fleste køretøjer er OBD-porten placeret under et dæksel i det nederste område af instrumentbrættet eller skjult i midterkonsollen.
Køretøjsdiagnostik ved hjælp af OBD2
Moderne køretøjer har et indbygget køretøjsdiagnosesystem, der overvåger alle installerede kontrolenheder og evaluerer de tilsvarende data. Dette system kaldes on-board diagnostics eller kort sagt OBD. Hvis der opstår fejl, gemmes en tilsvarende fejlkode i en hukommelse.
Oprindeligt blev OBD-systemet primært brugt til at opdage eventuelle fejl i systemet til rensning af udstødningsgas. Senere blev der tilføjet andre OBD2-funktioner. Mens tidligere systemer kun rapporterede en funktionsfejl via signallamper eller en fejlkode i den indbyggede computer, har alle nyere OBD2-systemer en diagnoseport.
Dette er forskellen mellem OBD og OBD2
Før der blev skabt en ensartet adgang til køretøjsdiagnostik med den moderne OBD2-grænseflade, fandtes der allerede producentspecifikke systemer. Disse diagnosefaciliteter var dog forskellige alt efter køretøjsfabrikant og til dels også efter model. De tidlige systemer kaldes i dag OBD eller OBD-1.
Sådan fungerer moderne OBD2-diagnosesystemer til biler
Et moderne OBD2-diagnosesystem gør det muligt at aflæse fejlhukommelsen i bilen og dermed at stille en bedre diagnose. Ud over at scanne gemte fejlkoder kan du med mange enheder også slette gemte fejl. Tilslutningen til køretøjet er meget enkel:
- Søg OBD2-stik
- Tilslutning af den diagnostiske enhed
- Aktiver oprettelse af forbindelse
- Vent på diagnose og fejlkode
- Analyse af fejlmeddelelser
- Ryd fejlmeddelelse, hvis det er nødvendigt
Efter tilslutning til OBD2-porten læser OBD2-diagnoseapparatet dataene fra de forskellige kontrolenheder. Derefter vises de fejl, der findes under testen, grafisk på enhedens display eller på en smartphone, der er tilsluttet den. Hvis et problem allerede er blevet afhjulpet, kan de tilsvarende meddelelser i fejlhukommelsen slettes.
Forskellige diagnostiske anordninger til rådighed
OBD2-diagnosescannere fås i forskellige versioner. Mange professionelle enheder er forbundet til køretøjet via et diagnosekabel og har et indbygget display. Mindre dyre enheder har nogle gange et USB-kabel, som kan tilsluttes en bærbar computer eller pc.
Andre diagnoseapparater består blot af et lille stik, der indsættes i køretøjets OBD2-stik. Her sker forbindelsen via Bluetooth eller Wi-Fi, hvorved dataene kan sendes direkte til en tablet eller til mobiltelefonen. En aktuel version af de nødvendige diagnoseværktøjer kan normalt downloades direkte som en app fra producenternes websteder.
Har jeg brug for en OBD-scanner?
Gode OBD2-scannere er ikke altid billige, og derfor opstår spørgsmålet nogle gange, om det overhovedet er nødvendigt med en diagnoseenhed. Det giver dog god mening at købe en OBD2-scanner, især til moderne biler. Hvis motoren f.eks. har en usædvanlig lyd, eller hvis advarselslamperne lyser i bilens cockpit, kan eventuelle fejlkoder hurtigt og nemt aflæses.
For dem, der kan lide at arbejde på biler og udføre reparationer selv, er det næsten uundværligt at købe deres egen OBD-scanner. F.eks. kan gemte fejl nemt slettes med enheden efter en reparation.
OBD2-diagnose betaler sig hurtigt
Med diagnoseapparatet kan alle køretøjets oplysninger nu aflæses hjemme i garagen, hvilket sparer unødvendige ture til værkstedet. Desuden koster aflæsning af fejlkoder penge hos mekanikeren, så derfor kan det hurtigt betale sig at have sit eget diagnoseapparat.
Diagnoseapparatet kan også være en god hjælp, når du køber en brugt bil. Især ældre køretøjer har ofte svagheder og tilbagevendende fejl. En kort test med en OBD2-scanner kan være nyttig her. Som regel har ærlige sælgere ikke noget imod, at potentielle købere lader de respektive køretøjer afprøve med et diagnoseapparat.
Køb af et OBD-diagnosesystem – hvad du skal være opmærksom på
Inden for diagnostisk udstyr tilbydes der mange forskellige apparater af forskellige producenter. Det er derfor nyttigt at afklare dine egne behov på forhånd for at kunne vælge det rigtige diagnoseapparat.
- Passer diagnoseapparatet til min bil? – Det er ikke alle diagnoseapparater til biler, der kan bruges til alle biler. Selv om de fleste moderne OBD2-enheder kan bruges universelt, bør kompatibiliteten med din egen bil sammenlignes, inden du køber dem.
- Hvilke funktioner har jeg brug for? – Funktionerne og diagnoseværktøjerne varierer alt efter diagnoseapparatet. Apparater af højere kvalitet har normalt en større diagnostisk dybde og kan således udlæse flere af bilens kontrolenheder. Semi-professionelle enheder giver dig ikke kun mulighed for at slette fejl, men også for at omkode ECU’erne.
- Skal jeg købe en enhed med en skærm? – Markedet tilbyder diagnostiske enheder med og uden display samt med og uden kabeltilslutning. Om du foretrækker den trådløse version med Bluetooth og softwareapp eller en enhed med kabel og display er ofte et spørgsmål om smag. Nogle gange er de kabeltilsluttede diagnoseapparater mere robust konstrueret og imponerer også i den hårde daglige brug på værkstedet.
- Hvor meget skal enheden koste? – Før du køber, bør du overveje, hvor mange penge du vil bruge på bildiagnosesystemet. Der findes ofte enkle diagnoseapparater til en lav pris. Disse koster som regel under DKK 500,-. Diagnostiske apparater med flere funktioner og professionelle apparater kan derimod koste flere tusinde kroner.
- Hvilket tilbehør er inkluderet? – Når du køber et OBD2-diagnosesystem, bør du også være opmærksom på tilbehøret. Med højkvalitetsapparater er passende tilslutningskabler, en manual og den nødvendige software inkluderet i leveringsomfanget.
Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove at lave selv og ofte kan de spare dig for høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste…
Læs mere
Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere
De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
Et værksted i hjemmet kan bruges til grundlæggende vedligeholdelse og servicering af køretøjer. Det sparer dig for lange ture til mekanikeren og kan potentielt spare dig for mange penge. Det kan være en fordel at have et værksted eller en…
Læs mere
Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel. Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!