Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
Indhold
1. Sådan fungerer turboladeren i bilen
2. Reparation eller udskiftning af turboladeren?
3. Symptomer på en defekt i turboladeren
4. Årsager til defekter på turboladeren
En turbolader til udstødningsgas hjælper motoren med at producere mere kraft og forbedrer brændstoføkonomien. Mange producenter anvender derfor en turbolader i deres modeller. Det giver dog også bilen endnu en komponent, der kan gå i stykker. Det spørgsmål, der ofte opstår på værkstedet, er, om turboladeren skal repareres eller udskiftes. I vores vejledning får du mere at vide om fordele og ulemper ved begge scenarier, og hvordan du udskifter turboladeren.
Læs mere: Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
Sådan fungerer turboladeren i bilen
Mange biler er udstyret med en turbolader til udstødningsgas. Denne komponent tilfører frisk luft til motoren ved et bestemt boosttryk. Dette fører til en højere ydelse med den samme tilførsel. I moderne motorer reducerer turboen brændstofforbruget.
Laderen drives af udstødningsgassen
Turboladeren drives af motorens udstødningsgasstrøm og har et turbinehjul til dette formål. Turbinen er fast forbundet med et kompressorhjul inde i turboen, som komprimerer luften før forbrændingen og fører den til motoren.
Reparation eller udskiftning af turboladeren?
Defekte turboladere udskiftes normalt helt. Det er dog også muligt at reparere turboladeren. Når der opstår skader på turboladeren, står bilejere ofte over for en vanskelig beslutning. Reparation af turboladeren eller udskiftning af hele komponenten? Begge tilgange har fordele og ulemper. Hvis du er i tvivl, bør du bede værkstedet om et overslag over omkostningerne ved at reparere eller udskifte turboladeren.
Professionel reparation af turboen
Kontrol og reparation af turboladere kræver specialviden og erfaring. Kun meget få bilmekanikere ønsker derfor selv at reparere turboladeren. Nogle specialiserede virksomheder har derimod specialiseret sig i reparation af turboer. De har alle de nødvendige maskiner til afprøvning og den nødvendige viden. Specialisterne udfører således et eftersyn af turboladeren med komponenter af høj kvalitet.
Udskiftning af turboladeren
Mange værksteder anbefaler, at turboen udskiftes med en ny komponent. I nogle tilfælde kan denne fremgangsmåde spare mange penge. Det skyldes, at den komplette reparation, herunder fjernelse og montering af turboladeren, kan udføres på kun én dag. Nye turboladere fra den originale producent eller reservedele af høj kvalitet kan monteres i henhold til producentens specifikationer.
Symptomer på en defekt i turboladeren
Hvis turboladeren er defekt, kan forskellige tegn indikere fejlen. Disse omfatter et mærkbart fald i motorydelsen eller usædvanlige lyde fra turboladeren. Der kan også forekomme røg fra udstødningen eller et højt olieforbrug. I nogle tilfælde går køretøjet i nødtilstand, hvis turboladeren er defekt.
Et overblik over symptomerne
- Motorens ydeevne er faldet mærkbart
- Boost-trykket falder kraftigt
- Røg fra udstødningen
- Støj fra turboladeren
- Køretøj går i nødprogram
- Olieforbruget stiger støt og roligt
Få turboladeren kontrolleret og repareret på et tidligt tidspunkt
Så snart de første tegn tyder på, at turboladeren kan være defekt, skal problemet undersøges nærmere. Hvis symptomerne ignoreres, kan der hurtigt opstå store skader på turboen. I mange tilfælde er reparationen så enten dyr eller ikke længere mulig. Kørsel med en defekt turbolader kan også forårsage motorskader.
Årsager til defekter på turboladeren
Hvis turboladeren er defekt, er der forskellige mulige årsager. Et højt kilometertal medfører et vist slid på turboen, og en hurtig kørestil medfører også, at turboladeren slides hurtigere. Ofte går turboen i stykker, fordi den ikke blev smurt tilstrækkeligt på grund af manglende olie eller fordi der blev fyldt forkert olie på. Desuden kan fremmedlegemer i indsugningskanalen beskadige kompressorhjulet.
Oversigt over almindelige årsager
- Slid af turbolader
- Turbo-skader som følge af overdreven sportslig kørestil
- Mangel på olie på turboen
- Olietype blev fyldt forkert på
- Fremmedlegeme i indsugningskanalen
Udskiftning af turboladeren
Hvis turboen giver problemer, bør reparationen af turboladeren ikke sættes på standby. Fjernelse af turboladeren er uundgåelig. Det er irrelevant, om der er planlagt en udskiftning af turboladeren, eller om turboen skal sendes til reparation. Erfarne og dygtige hobbymekanikere udfører ofte selv demontering og montering af turboladeren for at spare værkstedsomkostninger.
Turbocharger – hvor lang tid tager udskiftningen?
Hvor lang tid det tager at udskifte turboladeren afhænger af forskellige faktorer. Afhængigt af motoren og den pågældende køretøjsmodel kan arbejdet tage mere eller mindre tid. Hvis du selv vil udskifte turboladeren, skal du altid afsætte tilstrækkelig tid. Hvis du ønsker at få installeret turboladeren, kan du kontakte forskellige værksteder på forhånd for at få et overslag over tid og omkostninger.
Instruks for udskiftning af turbolader
Afhængigt af køretøjsmodellen kan det være nødvendigt med en særlig fremgangsmåde for at skifte turboladeren. I nogle tilfælde er det bedre at fjerne turboen oppefra og i andre tilfælde under motorrummet.
Det altafgørende spørgsmål er: Hvor er turboladeren placeret? Afhængigt af modellen kan turboladeren være skjult i motorrummet. I dette tilfælde skal mange andre komponenter fjernes for at kunne udskifte turboladeren.
Udskiftning af turboladeren i fem trin
- Forbered udskiftningen: Før selve demonteringen af turboladeren kan begynde, skal proceduren forberedes. I mange tilfælde indebærer det, at alle trimdele i motorrummet og mange komponenter, f.eks. dele af udstødningssystemet, skal afmonteres. Som regel skal olien og, – hvis der er tale om turboladere med vandkøling, også vandet aftappes.
- Fjern turboladeren: I det andet trin kan den defekte turbolader fjernes. For at gøre dette skal alle forbindelser på turboladeren løsnes, og de tilsluttede ledninger skal fjernes. Derefter løsnes selve turboladeren fra sine fastgørelsespunkter.
- Fjern turboen: Når alle ledninger og skruer på turboladeren er blevet løsnet, kan den normalt fjernes fra motorrummet uden problemer. Eventuelle lækkende driftsvæsker som f.eks. olie eller kølevæske skal opsamles og bortskaffes i overensstemmelse hermed. Turboladeren kan derefter inspiceres visuelt og om nødvendigt sendes til reparation.
- Forbered installationen: Før der monteres en ny eller repareret turbolader, er det vigtigt at få klarlagt årsagen til fejlen i den gamle turbolader. Først når dette er blevet fjernet, kan installationen begynde. Før den intakte turbolader kan monteres, skal den ofte udstyres med de nødvendige fastgørelsesdele.
- Monter turboen: Før montering foretages en kort visuel inspektion af turboladeren. Nye turboladere fra producentens aktuelle produktion eller fra en pålidelig kilde er dog normalt i perfekt stand. Desuden skal forbindelsesledningerne i motorrummet kontrolleres og om nødvendigt rengøres eller udskiftes. Endelig monteres turboladeren i omvendt rækkefølge af demonteringen.
Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere
Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser
Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere
De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
Et værksted i hjemmet kan bruges til grundlæggende vedligeholdelse og servicering af køretøjer. Det sparer dig for lange ture til mekanikeren og kan potentielt spare dig for mange penge. Det kan være en fordel at have et værksted eller en…
Læs mere
Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkraftstativer
Hvis du ikke har en løfteplatform i din garage, er du ofte nødt til at løfte din bil op med donkraft. Det er den eneste måde at udføre arbejde på undervognen eller chassiset på. Der er dog nogle få ting,…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!