Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer

Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove lave selv og  kan sparer høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste rigtig mange penge. Find her ud af, hvad de mest almindelige fejl er, når du reparerer bilen, og hvordan du undgår dem.

Læs også: 7 autoreparationer, du ikke bør udføre selv

Fejl ved reparation af bilen – det kan blive dyrt

Uanset om det drejer sig om skift af motorolie, reparation af ulykkesskader eller en komplet restaurering af køretøjet – så udføres mange bilreparationer gerne af bilmekanikere selv. Men især nybegyndere og hobbymekanikere begår nogle gange fejl.

Fejl 1: Det forkerte drejningsmoment

Mange skruer og skrueforbindelser på bildele skal strammes med et bestemt moment. Til dette formål anvendes en momentnøgle, hvorpå det ønskede drejningsmoment kan indstilles. Når dette punkt er nået, slippes momentnøglen, og forbindelsen kan ikke spændes yderligere.

Mange hobbymekanikere strammer skrueforbindelserne så hårdt, som de kan, uden at tage hensyn til det angivne drejningsmoment. Slidte skruer eller ødelagte gevind er konsekvenserne, som er vanskelige at få udbedret. Risikoen for ulykker øges også, da overspændte skruer risikerer at knække under belastning på et senere tidspunkt.

Young Hispanic mechanic draining engine oil from a car for an oil change at an auto shop

Fejl 2: Der er fyldt forkert motorolie på

Det er vigtigt at skifte motorolien regelmæssigt for at sikre en lang levetid for forbrændingsmotorer. Mange bilister vil gerne spare omkostningerne ved olieskiftet og selv udføre proceduren. Det kan sagtens lade sig gøre, men der er et par ting, der skal tages i betragtning. Det er bl.a. vigtigt at vælge den rigtige motorolie, da mange motorolier har forskellige egenskaber.

Hobbymekanikere bør derfor ikke bare købe den motorolie, der er på tilbud i nærheden. Oliens viskositet og andre egenskaber kan være uhensigtsmæssige og i værste fald føre til motorskade. I stedet er det tilrådeligt at købe en motorolie, der er beregnet og godkendt af bilens fabrikant. Oplysninger om dette findes normalt i køretøjets instruktionsbog.

Change of old oil in a car engine

Fejl 3: Gevind på olieaftapningsproppen ødelagt

For at kunne tømme den gamle motorolie ved olieskift skal der løsnes en skrue under motoren for at kunne tømme den gamle motorolie. Den såkaldte olieaftapningsprop er normalt placeret på det laveste punkt i oliekarret. Når den gamle olie er løbet ud af motoren, skal aftapningsproppen udskiftes. Især hobbymekanikere uden en løfteplatform sætter sommetider olieaftapningsproppen forkert i.

Som følge heraf ødelægger de gevindet i oliebeholderen, når de strammer skruen til. Ofte er gevindet så beskadiget, at hele oliebeholderen skal udskiftes. Selv om bildele som f.eks. oliebakken kan købes billigt brugt hos autogenbrug, er omkostningerne ved udskiftning ikke ubetydelige. Derfor skal olieaftapningsproppen altid sættes forsigtigt i og strammes forsigtigt i hånden i begyndelsen.

Fejl 4: Replika dele installeret uden ABE

Mange bilejere vil gerne spare penge, når de skal reparere deres bil. Billige tilbud på internettet er ofte fristende, men det er ikke altid, at alle dele, der tilbydes, er rigtig gode. Især tuningdele og replikaer tilbydes ofte uden den generelle driftstilladelse ABE. Dette problem opstår ikke med originale dele med et OEM-nummer, som du også kan købe billigt brugt.

Fejl 5: Hjul monteret mod kørselsretningen

Moderne dæk har mange positive egenskaber. Disse skyldes ikke sjældent, at dækket har en fast kørselsretning. Især dæk til vinterbrug, men også sportsdæk, har en kørselsretning, der er specificeret af producenten. Mange hobbymekanikere tager ikke hensyn til dette og monterer hjulene i modsat retning af kørselsretningen.

Men hvis dæk med en foreskrevet kørselsretning monteres og køres forkert, kan dækkets positive egenskaber hurtigt ændres til negative egenskaber. Derfor må hjulene ikke udskiftes på tværs, når der skiftes hjul. Dækets kørselsretning er markeret med en pil og påskriften “Rotation” og skal overholdes nøje.

Fejltagelse 6: Total overmodig selvtillid

Mange amatørmekanikere overvurderer sig selv i deres projekter. På den ene side drejer det sig om deres egne bilreparationsfærdigheder, og på den anden side om den anslåede indsats. F.eks. indebærer restaurering af en klassisk bil ofte en masse uplanlagt arbejde, selv om passende reservedele kan fås billigt fra bilgenbrug.

Fejl 7: Forkerte reservedele bestilt

Forkerte og upassende reservedele er ofte en stor plage, men de er som regel resultatet af en forkert bestilling. Hos Autoparts24 er det imidlertid meget nemt at vælge passende bildele fra certificerede autoophugger og autogenbrug. Når du har indtastet køretøjets data, vises alle passende tilbud tydeligt på en liste. En sammenligning af OEM-nummeret sikrer, at du i tvivlstilfælde vælger den rigtige reservedel.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides