Menu toggle

Velkommen

Motor

Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?

En forbrændingsmotor udsættes for progressiv slitage under drift. Selv med god og regelmæssig vedligeholdelse kan motorskader ikke altid undgås ved højt kilometertal. I dette tilfælde kan en motorrevision være den rigtige løsning. Her kan du finde ud af alt om denne type reparation og få et overblik over omkostningerne ved motorreparation. Du vil også finde ud af, hvilke alternativer der er til motorrenovering.

Definition og formål med motorrenovering

Formålet med et motoreftersyn er at genoprette motorens funktion fuldt ud, efter at den er blevet beskadiget. Til det formål adskilles motoren normalt, og defekte dele udskiftes eller repareres. Det er ikke alle værksteder, der tilbyder service i form af motoreftersyn. Ofte udliciteres tjenester som motoreftersyn til et eksternt firma. Omfanget af et motoreftersyn er ikke fast og kan omfatte forskellige tjenester og komponenter. Før du afgiver en ordre på et motoreftersyn, er det tilrådeligt at søge råd hos værkstedet. Et tilsvarende tilbud bør indeholde en liste over omfanget af motorrenoveringen og et overslag over de involverede omkostninger.

Sådan fungerer et motoreftersyn

Et omfattende motoreftersyn omfatter mange arbejdstrin, som skal koordineres. Motoreftersyn kræver også omfattende specialviden. Specialiserede virksomheder har ofte mange års erfaring inden for motoreftersyn. De kan pålideligt identificere årsagen til motorskaden, begrænse omkostningerne til motorrenoveringen og pege på løsninger. Ikke alle trin er altid nødvendige for at reparere motoren.

Diagnosticering af motorskader

I det første trin af en motorreparation indkredser en motorekspert den aktuelle skade. Baseret på sin erfaring kan teknikeren vurdere, hvilke dele på motoren der er defekte, og hvilke komponenter der skal udskiftes. Ud over knowhow, der ofte er erhvervet gennem mange år, hjælper det mest moderne udstyr til analyse af motorskader også med diagnosen.

Fjernelse af defekte motorer fra bilen

For at kunne udføre motorreparationen skal motoren som regel fjernes fra bilen. Selve motorerne skal også afmonteres for at kunne udføre et generelt eftersyn eller en reparation. Næsten alle værksteder kan fjerne motoren fra bilen. Nogle gange udføres denne service også af den reparatør, der udfører eftersynet.

Afmontering af motor og komponenter

Før det egentlige eftersyn skilles motoren ad i sine enkelte dele. Desuden rengøres motordelene ofte, så de bedre kan inspiceres for skjulte skader. Omfanget af adskillelsen afhænger af typen af motorskade. Defekte komponenter og sliddele sorteres fra i dette trin.

Behandling af motorblokken efter motorskade

I forbindelse med en motorreparation er det ofte nødvendigt at efterbearbejde motorblokken. Det er især i området omkring cylindrene, at motorer med et højt kilometertal viser slitage. Dette trin er også ofte nødvendigt efter motorskader på grund af stempelfastfrysning eller revne ventiler. Tætningsfladerne bearbejdes, eller cylindrene bores og hones.

Reparation af beskadigede topstykker

Topstykket er en af de vigtigste motorkomponenter i en forbrændingsmotor. Ved et motoreftersyn bliver denne komponent derfor grundigt inspiceret og efterset. Revner i topstykker kan opdages ved hjælp af særlig måleteknik. Afhængigt af skaden er det muligt at reparere eller udskifte. Ventiler og ventilstyr kan nemt udskiftes under eftersynet.

Kontrol og reparation af krumtapakslen

Krumtapakslen er et centralt punkt i motoren, hvor mange kræfter interagerer. I forbindelse med et omfattende eftersyn af motoren bliver komponenten derfor kontrolleret og om nødvendigt repareret eller optimeret. Det er også muligt at udskifte krumtapakslen under eftersynet. Krumtapaksler kan også finafbalanceres, så motoren kører særligt jævnt efter eftersynet.

Overhaling af plejlstænger og knastaksler

Motordele som plejlstænger og knastaksler kan inspiceres og repareres under et omfattende eftersyn. Når plejlstængerne er taget ud af motoren, kan de slibes, hvis det er nødvendigt, og plejlstangsbøsningerne kan udskiftes. Kamakslen til styring af ventilerne kan også optimeres og bearbejdes eller udskiftes, hvis den er beskadiget.

Kontrol og reparation af hjælpeenhederne

Ikke kun selve motoren, men også hjælpeenhederne skal kontrolleres under et motoreftersyn. Dette trin udføres som standard under generelle eftersyn af motorer. Ekstra dele som oliepumper, brændstofindsprøjtningsdele eller turboladeren repareres eller udskiftes, hvis det er nødvendigt.

Samling og kontrol af motoren

Når alle vigtige motorkomponenter er blevet kontrolleret, rengjort eller repareret, samler teknikerne motoren igen. Alle motorkomponenter samles omhyggeligt i henhold til producentens specifikationer. Derefter afprøves den nyrenoverede motor. Motoren skal bevise sin ydeevne på et dynamometer.

Installation af motoren i bilen

Det sidste trin er at geninstallere den renoverede motor i bilen. Dette arbejde udføres normalt af det værksted, der fjernede den defekte motor. Her udføres også yderligere vedligeholdelse. Når motoren er blevet installeret, monterer mekanikerne manglende tilbehør og efterfylder væsker. Herefter følger omfattende test af motoren og prøvekørsler.

Fordelene ved motorrenovering

Motorrenovering giver mange fordele. For eksempel kan store dele af motoren bevares, når motoren repareres. Det resulterer ofte i lavere omkostninger til motorrenovering end til udskiftning af motoren. Derudover reducerer motorrenovering belastningen på miljøet og sparer værdifulde ressourcer. Mange motordele kan stadig bruges, efter at motoren er blevet renoveret. Defekte komponenter og sliddele kan repareres eller genbruges. For biler som klassiske biler eller sportsvogne af høj kvalitet giver motorrenovering en anden fordel. Her sikrer den fabriksmonterede motor køretøjets originalitet. Hvis motornummeret og chassisnummeret stemmer overens, stiger bilerne ofte i værdi.

Omkostningerne ved et motoreftersyn

Omkostningerne ved et motoreftersyn afhænger af mange faktorer. Herunder typen af motorskade og omfanget af det nødvendige motoreftersyn. Afhængigt af hvilke dele, der skal udskiftes, varierer prisen på motorreparationen en del. Prisen for reparation af enkelte motordele som f.eks. knastakslen eller topstykket ligger normalt mellem 150 og 500 euro. For et komplet eftersyn af motoren er omkostningerne normalt højere og starter ved 3.500 euro. Ud over omfanget af eftersynet af motoren er motorproducenten også afgørende for den efterfølgende pris. Priserne på reservedele varierer afhængigt af mærket. Omkostningerne til eftersynet varierer også afhængigt af motorvarianten. Ud over prisen for eftersynet af motoren er der også omkostninger til montering og demontering af motoren. Afhængigt af bilmodellen kan afmontering af motoren og den efterfølgende montering tage forskellig tid og kræfter. Værkstedsomkostningerne varierer derfor afhængigt af køretøjet.

Prissammenligning: motorrenovering vs. ny motor

Motorrenovering giver ikke mening i alle tilfælde. Hvis alle motorens komponenter allerede er meget slidte, er det ofte et godt alternativ at udskifte motoren. Det samme gælder altid, hvis skaden på motoren er særlig alvorlig. Med omkostninger fra 5000 euro og opefter er helt nye motorer ofte dyrere end motorrenoveringer. En fabriksny motor er ikke altid tilgængelig til alle personbiler. Især for ældre køretøjer kan det være svært at finde en ny erstatningsmotor. Det er heller ikke alle mærker, der tilbyder nye motorer til alle modeller. Efter samråd med værkstedet er det ofte muligt at installere en motor, der er blevet renoveret af producenten. Desuden tilbyder mange værksteder renoverede motorer i bytte.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!