Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt

Bilens kobling gør det muligt at starte blødt og skifte til næste gear. I biler med forbrændingsmotorer sørger koblingen for en pålidelig forbindelse mellem motor og gearkasse. Når man skifter gear, er det nok at træde på koblingspedalen for at afbryde kraften fra motoren til gearkassen.  I denne tekst kan du finde ud af alt om koblingens opbygning og funktion i bilen.

Koblingens opbygning og funktion i bilen

I en bil sørger koblingen for forbindelsen mellem motoren og gearkassen. Når koblingen er lukket, overføres kraften fra motoren til gearkassen. Herfra overføres kraften til bilens hjul. Det er dog ofte nødvendigt at afbryde forbindelsen mellem motor og gearkasse, f.eks. hvis bilens hjul skal stå stille. Derudover kompenserer koblingen for de hastighedsforskelle, der opstår, når man skifter gear, og dæmper vibrationer.

Kobling adskiller motor og gearkasse

Koblingen afbryder forbindelsen mellem motor og gearkasse, når det er nødvendigt. Uden koblingens funktion ville det ikke være muligt at standse bilen med motoren i gang. Det er også kun muligt at starte bilen problemfrit ved at træde koblingen forsigtigt ned. Derudover muliggør koblingen problemfrie gearskift i biler med manuel gearkasse. Uden afbrydelsen af kraftoverførslen mellem motor og gearkasse ville dette ikke være muligt.

Sådan er koblingen i bilen konstrueret

Koblingen i en bil består hovedsageligt af tre dele. Det er motorens svinghjul, koblingsskiven og koblingens trykplade. Derudover er der et udløsningssystem, som er ansvarligt for at åbne og lukke koblingen. Afhængigt af køretøjet betjenes koblingen via et koblingskabel, et hydraulisk system eller ved hjælp af elektrisk assistance.

Motorens svinghjul er solidt forbundet med krumtapakslens udgangstappe. Trykpladen er til gengæld boltet fast til svinghjulet. Svinghjulet og trykpladen roterer altid i takt med motorens omdrejningstal. Mellem trykpladen og motorens svinghjul sidder koblingsskiven. Den er ikke forbundet med krumtapakslen, men med gearakslen.

Når koblingen er lukket, presses koblingsskiven fast mod motorens svinghjul af trykpladen. Da koblingsskiverne er udstyret med friktionsbelægninger, opstår der en friktionsforbindelse mellem svinghjulet og koblingsskiven. Hvis koblingen er åben, udøver trykpladen imidlertid ikke længere noget tryk på koblingsskiven. Koblingsskiven overfører ikke længere motorens drejningsmoment fra svinghjulet til gearkassen.

Kobling til automatisk gearkasse

Koblingsprincippet bruges ikke kun i manuelle transmissioner, men også i automatiske transmissioner. Mens mange automatgearkasser er designet med en momentomformer eller som en trinløs automatgearkasse, er koblingskomponenten til stede to gange i dobbeltkoblingstransmissioner. Med denne type kobling er den ene kobling ansvarlig for lige og den anden kobling for ulige gear. Skiftet til næste gear sker automatisk; der er ingen koblingspedal med denne type transmission.

Dette er, hvad der sker, når du træder på koblingspedalen

I modsætning til en bil med automatgear skal føreren af en bil med manuel gearkasse selv træde på koblingen og skifte gear. Til det formål er alle biler med manuelt gear udstyret med en koblingspedal. Når føreren træder på pedalen, åbner koblingen. Det sker via en mekanisme med en koblingsgaffel eller via et centralt udløserleje. Kraftoverførslen mellem motor og gearkasse afbrydes i dette øjeblik.

Mange moderne biler har en hydraulisk betjent kobling. I en sådan hydraulisk kobling er en koblingshovedcylinder koblet til koblingspedalen. Når koblingspedalen trædes ned, opbygges der et tryk via cylinderen, som overføres til koblingen via koblingsledningen. Her aktiverer en såkaldt koblingsslavecylinder koblingen, eller der anvendes et hydraulisk udrykkerleje.

Slid på koblingen

Koblingen i en bil er en klassisk sliddel. Komponenten belastes, hver gang bilen køres i gang. Det skyldes, at koblingen skal absorbere en masse kraft. Hver gang der skiftes gear, bliver koblingen også brugt. Det betyder, at især belægningerne på koblingsskiven bliver slidt med tiden. Andre komponenter i koblingen kan også gå i stykker eller blive slidt.

Levetiden for en kobling afhænger af mange faktorer. Ud over bilmærket og køretøjsmodellen omfatter disse også køretøjets kilometertal og brug. Det er kun sjældent, at en kobling skal udskiftes, før bilen har kørt 100.000 kilometer. I nogle tilfælde kan koblinger holde 200.000 kilometer eller mere. Især hyppige starter eller høj belastning gør, at koblingen slides hurtigere.

Indflydelse på koblingens levetid

Blandt bilister er der nogle tips til at forlænge koblingernes levetid. Det er ikke ualmindeligt, at koblingens levetid afhænger af faktorer, som den enkelte bilist selv kan påvirke. Det drejer sig bl.a. om den individuelle køreadfærd med bilen. For eksempel bør man undgå at træde koblingen i bund ved høje hastigheder for derved at beskytte koblingsskiven.

Hvis pedalen kun trædes delvist ned, kan det også føre til øget slid og kortere levetid for koblingen. I dette tilfælde sliber koblingen og er ikke helt åben. Ved stop for rødt lys bør pedalen heller ikke holdes nede i stedet for at tage bilen ud af gear. I dette tilfælde kan mekanismen til betjening af koblingen blive slidt hurtigere.

Hvis koblingen er defekt

Hvis koblingen er defekt, er brugen af bilen begrænset eller ikke længere mulig. En defekt i koblingen viser sig ofte ved, at bilen opfører sig usædvanligt ved start eller ved gearskift. Hvis koblingen f.eks. er defekt, vil der opstå symptomer som en rykvis start eller forringet acceleration.

Chauffører bemærker ofte en defekt, når koblingen glider, når de skifter op. Usædvanlige lyde ved gearskift eller en koblingspedal, der er svær at betjene, kan også være tegn på en defekt. I ekstreme tilfælde kan gearene ikke længere aktiveres, hvis bilens kobling er defekt.

Udskiftning af en defekt kobling er ret kompliceret og nogle gange forbundet med højere omkostninger. Som regel skal motoren og gearkassen adskilles fra hinanden for at kunne udskifte koblingen. Afhængigt af bilmodellen varierer indsatsen og materialeomkostningerne, så tilbuddet på reparationen kan være forskelligt i hvert enkelt tilfælde.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides