Menu toggle

Velkommen

Motor

HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?

Begreber som drejningsmoment og effekt afspejler vigtige parametre for motorer. Men betydningen er ikke altid klar, og ofte skaber angivelserne forvirring. Hvad betyder Newtonmeter eller Nm, og hvad er til gengæld en motors hestekræfter? I vores guide til effekt og drejningsmoment forklarer vi forskellen og giver svar på alle de vigtige spørgsmål.

Hvad betyder PS?

Bilers kraft udtrykkes ofte i hk som er hestekræfter. Forkortelsen PS står for hestekræfter (det tyske Pferdestärken). Måleenheden PS betragtes nu som forældet, men bruges stadig ofte i daglig tale. I officielle dokumenter som f.eks. i registreringsattesten angives en bils effekt imidlertid i kilowatt kW.

I dag findes specifikationen af hestekræfter for det meste kun i bilkvartetten. Men bilister angiver også ofte, hvor mange hestekræfter deres bil har, når de bliver spurgt om dens ydeevne. Heldigvis er effekt i hk eller kW relativt let at omregne. En effekt på 1 kW svarer til 1,36 hk, mens 1 hk svarer til en effekt på 0,735 kW.

Hvad er kW?

Forkortelsen kW står for kilowatt og angiver ligesom hestekræfter den maksimale motoreffekt i biler. Den grundlæggende enhed er igen watt, 1000 watt er en kilowatt. Effekten angiver den mængde energi, der kan omdannes i en bestemt tidsenhed. I dag er det almindeligt, at man altid angiver motoreffekten i et køretøj i denne enhed.

En motor kan opnå høj effekt enten ved hjælp af et højt drejningsmoment eller ved høje omdrejninger. Den maksimale effekt er normalt kun tilgængelig i det øverste omdrejningsområde. For elbiler angives effekten angives udelukkende i kilowatt. Dette bør ikke forveksles med elbilens opladningseffekt.

Hvad er drejningsmomentet?

Drejningsmoment er en klassisk størrelse inden for fysik og mekanik. Den sædvanlige måleenhed for drejningsmoment kaldes Newtonmeter og betegnes med forkortelsen Nm. Denne fysiske størrelse angiver den rotationseffekt, hvormed en bestemt kraft virker på et legemes omdrejningspunkt.

I en bil defineres drejningsmoment som en kraft, der virker som en rotation på motorens drivaksel. Her vil føreren højst sandsynligt opfatte et højt drejningsmoment som et stærkt træk. Dette er især mærkbart i elbiler, hvor det maksimale drejningsmoment er tilgængeligt fra starten og ved enhver hastighed.

Hvad er forholdet mellem effekt og drejningsmoment?

I en forbrændingsmotor i en bil er variablerne drejningsmoment og effekt direkte relateret til hinanden. En bestemt effekt kan frembringes ved hjælp af forskellige konstellationer af drejningsmoment og hastighed. Begge værdier er derfor afhængige af hastigheden.

Effekt og drejningsmoment defineres forskelligt. Mens høj effekt normalt kun er tilgængelig ved høje motorhastigheder, kan et højt drejningsmoment allerede være tilgængeligt ved relativt lave motorhastigheder. Det maksimale drejningsmoment er også tilgængeligt ved lavere motorhastigheder.

Drejningsmoment eller effekt – hvad er vigtigst?

Bilproducenterne angiver altid værdierne for effekt og drejningsmoment for et køretøj. Spørgsmålet er, hvilken værdi der er vigtigst. I praksis er det for det meste drejningsmomentet, selv om biler stadig vurderes efter deres effekt, f.eks. hk og kW.

I praksis giver en motor med et højt drejningsmoment god acceleration, hvilket ofte er vigtigt i vejtrafikken. For føreren giver en motor med et højt drejningsmoment et godt træk fra omdrejningsområdet. En bil med meget kraft giver på den anden side bedre mulighed for at nå en høj topfart.

Forskellen mellem hestekræfter og drejningsmoment – et praktisk eksempel

Forskellen mellem effekten i hk og drejningsmomentet i Nm bliver ofte tydelig i praksis. En traktor til landbruget kan f.eks. have en ret lav effektiv effekt i sammenligning hermed. Motoren kan dog generere en enorm effekt ud af de få hk, da den er konstrueret til et højt drejningsmoment. Traktoren kan således allerede fra stående start trække en tung anhænger.

Forholdet mellem hestekræfter og Nm kan være helt anderledes for en sportsvogn, fordi andre faktorer spiller ind her. Denne type køretøj er designet til maksimal ydeevne på vejen og til at nå høje hastigheder. Mens sportsvognen kan køre særligt hurtigt med sine hestekræfter, er der ikke så meget drejningsmoment til rådighed når den starter.

Hvor mange hestekræfter og drejningsmoment – Virkninger på vedligeholdelse og reparation

Egenskaber som kraft og drejningsmoment kan undertiden blive interessante faktorer i forbindelse med vedligeholdelse og reparation af køretøjer. Det skyldes, at de højt udviklede motorer, der er monteret i moderne biler, også skal generere et højt drejningsmoment ved så mange omdrejninger pr. minut som muligt.

Sådanne motorer har ofte en turbolader og en mindre slagvolumen end en motor uden turbo. Dette har igen indflydelse på motorens udformning. Af denne grund kan vedligeholdelsen af en sådan motor også være mere kompliceret.

Hvilken betydning har disse omstændigheder for indkøb af reservedele?

Det kan endda gøre en forskel, hvilken effekt og hvilket drejningsmoment et køretøj har, når du køber reservedele. Det skyldes bl.a. konstruktionen af nutidens motorer. Blandt andre egenskaber skal disse vise et så afbalanceret drejningsmoment som muligt over et bredt omdrejningsområde og også ved lave omdrejninger.

De motorer med turbolader, der ofte anvendes til dette formål, er mere komplekse i deres konstruktion. F.eks. har turbomotorer mange ekstra dele, hvoraf turboladeren kun er én. Derfor er der behov for flere og forskellige reservedele, hvis en motor er defekt.

Der er også forskel på biler med mange hestekræfter og meget kraft i  sammenligning med biler med meget drejningsmoment. Komponenter, der udsættes for et højt drejningsmoment, f.eks. en aksel, kan gå hurtigere i stykker end andre på grund af belastningen.

Biler med mange hestekræfter bliver derimod ofte kørt meget mere sportsligt end almindelige hverdagsbiler med betydeligt mindre effekt. Dette kan medføre større slitage på visse komponenter. Desuden er delene til køretøjer med stor effekt nogle gange dyrere.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!