Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning

Luftindtagssystemet forsyner motoren med den forbrændingsluft, der er nødvendig for driften. Det sikrer god effekt og lave udstødningsemissioner. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om motorens luftindtagssystem, hvilke komponenter det indeholder, og hvordan du selv udskifter komponenter.

Luftindtagssystemets funktion og opbygning

Luftindtagssystemet leder den luft, der er nødvendig for forbrændingen, ind i motoren og regulerer luftstrømmen. Derudover leverer systemet visse målte værdier til motorstyringssystemet. Det specielle design af moderne luftindtagssystemer sikrer en høj luftgennemstrømning.

De forskellige komponenter i luftindtagssystemet

Forbrændingsmotorens luftindtagssystem er sammensat af forskellige komponenter. De forskellige komponenter i luftindtagssystemet renser indsugningsluften og fører den til forbrændingsmotoren. Hver komponent har sin egen specielle funktion.

Luftfilter

Luftfilteret filtrerer den luft, der suges ind af motoren. Det er vigtigt, for ellers kan de indsugede smudspartikler hurtigt forårsage skader på motorens indre. Selve filteret består af finporet papir, skum eller en passende filtervlies. I indsugningssystemet er luftfilteret et af de første elementer i lufttilførslen til motoren.

Luftfilterkasse

Moderne køretøjer har ofte en luftfilterkasse. Det er en lukket kasse af plast, som indeholder luftfilteret. Luftfilterkassen har et indløb til indtag af luft udefra og et udløb, hvorfra den rensede luft strømmer. På den måde modtager motoren køligere luft fra omgivelserne i stedet for varm luft fra motorrummet.

Masseluftstrømssensor

Luftmassemåleren måler massen af den luft, der kommer ind i indsugningssystemet. De registrerede data sendes videre til motorstyringssystemet. Moderne masseluftstrømssensorer måler også luftens aktuelle tryk og temperatur. Takket være de målte værdier kan mængden af brændstof, der skal sprøjtes ind, bestemmes præcist.

Luftmængdemåler

Især ældre biler har en luftmængdemåler i stedet for en luftmassemåler. Det er en kompakt komponent med en drejelig luftklap indeni. Klappens vinkel ændrer sig afhængigt af luftmængden. Klappens position måles af et drejepotentiometer og sendes videre til motorens styreenhed.

Gasspjældsventil

Gasspjældet bestemmer, hvor meget luft der strømmer ind i motoren. Til dette formål har komponenten en drejelig klap indeni, ved hjælp af hvilken luftstrømmen kan drosles. I benzinmotorer er gasspjældet placeret i karburatoren eller i et separat hus foran indsugningsmanifolden. Nogle dieselmotorer har også denne komponent til at drosle luftstrømmen.

Råluftsrør

Råluftrøret suger ufiltreret luft ind og fører den til luftfilteret eller luftfilterkassen. I moderne biler er rå-luftrøret ofte integreret i bilens front, f.eks. bag kølergitteret. På den måde kan køligere luft uden for motorrummet uhindret suges ind via luftrøret og føres ind i luftsystemet.

Intercooler

En intercooler findes i indsugningssystemet på mange biler med turboladede motorer. Her sørger køleren for, at luftstrømmen afkøles, inden den kommer ind i motoren. Komponenten er placeret i luftindtagssystemet bag turboladeren og foran gasspjældet. Den køligere luft resulterer i bedre effektivitet og højere motoreffekt i turbomotorer.

Turboslange

Turboslangen eller turboladeluftslangen forbinder de enkelte komponenter foran eller bag turboladeren. Som en del af luftsystemet tilfører den frisk luft til turboladeren fra luftfilterets retning, afhængigt af dets position. Bag turboen transporterer en turboslange den komprimerede luft. Ledningerne foran eller bag ladeluftkøleren kaldes også turboslanger.

Reparationer og reservedele til luftindtagssystemet

Det er vigtigt, at alle komponenter i luftindtagssystemet fungerer korrekt, for at bilens forbrændingsmotor kan fungere efter hensigten. Hvis en komponent i luftindtagssystemet er defekt, skal den straks udskiftes med en passende reservedel. Reservedele i brugt god stand til motorens luftindtagssystem er nemme af få fat i. Udskiftningen af komponenterne er som regel ukompliceret.

Udskiftning af luftfilteret

Luftfilteret i en bil bliver snavset med stigende kilometertal og bør udskiftes med jævne mellemrum. Derudover er filteret udsat for naturlig ældning afhængigt af det anvendte materiale. Det er ikke svært at udskifte filteret, og det kan gøres i nogle få trin.

  1. Åbn luftfilterkassen: For at fjerne luftfilteret skal du løfte motorhjelmen for at få adgang til luftfilterkassen. For at kunne fjerne det gamle luftfilter skal huset åbnes. Det kan gøres på forskellige måder afhængigt af bilmodellen.
  2. Fjernelse af luftfilteret: Når luftfilterkassen er åbnet, kan luftfilteret let fjernes med hånden. Filtermaterialet skal derefter kontrolleres for snavs. I de fleste tilfælde vil det være nødvendigt at udskifte det med et passende erstatningsfilter.
  3. Indsæt det nye filter: Det nye luftfilter sættes i luftfilterkassen i stedet for det gamle luftfilter. Før du gør det, skal kassen og indløbet i øvrigt kontrolleres for snavs. Hvis luftfilteret er sat korrekt i, lukkes filterkassen igen.

Rengøring af gasspjældet

Det er vigtigt, at gasspjældet fungerer korrekt, for at motoren kan arbejde optimalt og pålideligt. Spjældet bliver dog ofte snavset med tiden, hvilket især sker på motorer med recirkulation af udstødningsgas. Gasspjældet skal derfor rengøres.

  1. Fjern gasspjældet: Den bedste måde at rengøre gasspjældet på er først at fjerne komponenten. For at gøre dette skal forbindelsesstykkerne på gasspjældet fjernes, og skrueforbindelserne løsnes. Derefter kan komponenten fjernes.
  2. Rengøring af komponenten: Gasspjældet er ofte forurenet med genstridige partikler. En speciel gasspjældsrens kan bruges til at rengøre gasspjældet. Rengøringsmidlet sprøjtes ind i gasspjældet, og snavset fjernes derefter med en blød klud.
  3. Montering af gasspjældet: Efter rengøringen monteres gasspjældet igen og tilsluttes i omvendt rækkefølge. Hvis snavset viser sig at være genstridigt, eller komponenten er beskadiget, skal der installeres en passende reservedel i stedet.

Udskiftning af intercooleren

Intercooleren køler forbrændingsluften bag turboladeren. Selve køleren køles ofte af luft og er monteret foran på bilen til dette formål. Her bliver intercooleren nogle gange beskadiget og skal udskiftes.

  1. Afmontering af intercooleren: For at kunne afmontere den defekte intercooler skal undervognsbeklædningen eller kofangeren og kølergitteret fjernes, afhængigt af bilmodellen. Derefter kan luftslangerne og radiatorens skrueforbindelser løsnes.
  2. Kontrollér intercooleren: Når intercooleren er afmonteret, skal den inspiceres visuelt for skader. Skader er ofte lette at genkende, og reparation er udelukket. En ny eller god brugt køler er ofte let tilgængelig.
  3. Montering af luftkøleren: Før udskiftningsdelen monteres, skal den sammenlignes med den gamle ladeluftkøler. Hvis dimensioner og design er korrekte, monteres udskiftningskøleren i omvendt rækkefølge. Derefter monteres de tidligere afmonterede karrosseridele.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!