Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Luftindtagssystemets funktion og opbygning
Luftindtagssystemet forsyner motoren med den forbrændingsluft, der er nødvendig for driften. Det sikrer god effekt og lave udstødningsemissioner. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om motorens luftindtagssystem, hvilke komponenter det indeholder, og hvordan du selv udskifter komponenter.
Luftindtagssystemet leder den luft, der er nødvendig for forbrændingen, ind i motoren og regulerer luftstrømmen. Derudover leverer systemet visse målte værdier til motorstyringssystemet. Det specielle design af moderne luftindtagssystemer sikrer en høj luftgennemstrømning.
Forbrændingsmotorens luftindtagssystem er sammensat af forskellige komponenter. De forskellige komponenter i luftindtagssystemet renser indsugningsluften og fører den til forbrændingsmotoren. Hver komponent har sin egen specielle funktion.
Luftfilteret filtrerer den luft, der suges ind af motoren. Det er vigtigt, for ellers kan de indsugede smudspartikler hurtigt forårsage skader på motorens indre. Selve filteret består af finporet papir, skum eller en passende filtervlies. I indsugningssystemet er luftfilteret et af de første elementer i lufttilførslen til motoren.
Moderne køretøjer har ofte en luftfilterkasse. Det er en lukket kasse af plast, som indeholder luftfilteret. Luftfilterkassen har et indløb til indtag af luft udefra og et udløb, hvorfra den rensede luft strømmer. På den måde modtager motoren køligere luft fra omgivelserne i stedet for varm luft fra motorrummet.
Luftmassemåleren måler massen af den luft, der kommer ind i indsugningssystemet. De registrerede data sendes videre til motorstyringssystemet. Moderne masseluftstrømssensorer måler også luftens aktuelle tryk og temperatur. Takket være de målte værdier kan mængden af brændstof, der skal sprøjtes ind, bestemmes præcist.
Især ældre biler har en luftmængdemåler i stedet for en luftmassemåler. Det er en kompakt komponent med en drejelig luftklap indeni. Klappens vinkel ændrer sig afhængigt af luftmængden. Klappens position måles af et drejepotentiometer og sendes videre til motorens styreenhed.
Gasspjældet bestemmer, hvor meget luft der strømmer ind i motoren. Til dette formål har komponenten en drejelig klap indeni, ved hjælp af hvilken luftstrømmen kan drosles. I benzinmotorer er gasspjældet placeret i karburatoren eller i et separat hus foran indsugningsmanifolden. Nogle dieselmotorer har også denne komponent til at drosle luftstrømmen.
Råluftrøret suger ufiltreret luft ind og fører den til luftfilteret eller luftfilterkassen. I moderne biler er rå-luftrøret ofte integreret i bilens front, f.eks. bag kølergitteret. På den måde kan køligere luft uden for motorrummet uhindret suges ind via luftrøret og føres ind i luftsystemet.
En intercooler findes i indsugningssystemet på mange biler med turboladede motorer. Her sørger køleren for, at luftstrømmen afkøles, inden den kommer ind i motoren. Komponenten er placeret i luftindtagssystemet bag turboladeren og foran gasspjældet. Den køligere luft resulterer i bedre effektivitet og højere motoreffekt i turbomotorer.
Turboslangen eller turboladeluftslangen forbinder de enkelte komponenter foran eller bag turboladeren. Som en del af luftsystemet tilfører den frisk luft til turboladeren fra luftfilterets retning, afhængigt af dets position. Bag turboen transporterer en turboslange den komprimerede luft. Ledningerne foran eller bag ladeluftkøleren kaldes også turboslanger.
Det er vigtigt, at alle komponenter i luftindtagssystemet fungerer korrekt, for at bilens forbrændingsmotor kan fungere efter hensigten. Hvis en komponent i luftindtagssystemet er defekt, skal den straks udskiftes med en passende reservedel. Reservedele i brugt god stand til motorens luftindtagssystem er nemme af få fat i. Udskiftningen af komponenterne er som regel ukompliceret.
Luftfilteret i en bil bliver snavset med stigende kilometertal og bør udskiftes med jævne mellemrum. Derudover er filteret udsat for naturlig ældning afhængigt af det anvendte materiale. Det er ikke svært at udskifte filteret, og det kan gøres i nogle få trin.
Det er vigtigt, at gasspjældet fungerer korrekt, for at motoren kan arbejde optimalt og pålideligt. Spjældet bliver dog ofte snavset med tiden, hvilket især sker på motorer med recirkulation af udstødningsgas. Gasspjældet skal derfor rengøres.
Intercooleren køler forbrændingsluften bag turboladeren. Selve køleren køles ofte af luft og er monteret foran på bilen til dette formål. Her bliver intercooleren nogle gange beskadiget og skal udskiftes.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901