Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
Indhold
1. Hvilke reparationer må mit værksted udføre på min elbil?
2. Arbejde på elbiler – situationen i Tyskland
Mange ejere af elbiler spekulerer på, om de kan få deres bil repareret på et hvilket som helst værksted. Dette spørgsmål er berettiget, da højspændingsteknologien i nutidens elbiler rummer visse farer. I vores guide kan du finde ud af, hvilket arbejde et værksted har lov til at udføre på en elbil, og hvilke krav der gælder.
Hvilke reparationer må mit værksted udføre på min elbil?
Hvilken type reparationer et værksted må udføre, afhænger i høj grad af medarbejdernes kvalifikationer. Værkstedsudstyret er også af særlig betydning, når det drejer sig om elbiler. Værkstedets udseende behøver ikke nødvendigvis at gøre det muligt at drage konklusioner. Mindre værksteder kan også være autoriserede til at reparere elbiler, så hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit lokale værksted også reparerer elbiler, så spørg helt uforpligtende. Værkstederne er opmærksomme på ændringerne i branchen og har ofte udviklet sig i overensstemmelse hermed. En hel del værksteder har nu uddannet personale til at reparere elbiler samt det nødvendige værkstedsudstyr.
Arbejde på elbiler – situationen i Tyskland
Reglerne for udførelse af arbejde på elbiler varierer fra land til land. I Tyskland er sikkerhedsbestemmelserne relativt strenge. Der kræves særlige kvalifikationer, selv for simple arbejdstrin på en elbil. Det er på ingen måde forkert, da højspændingssystemet i elbiler rummer mange farer.
Ingen reparationer af elbiler uden kvalifikationer
I Tyskland må værksteder ikke udføre arbejde på elbiler uden de nødvendige kvalifikationer. Det gælder også, hvis køretøjet skal godkendes til manøvrering på virksomhedens område. Udskiftning af en defekt forlygte kræver en tilsvarende kvalifikation til arbejde på elbiler. Det samme gælder for udskiftning af hjul på en elbil.
Farer i forbindelse med vedligeholdelse og reparation af elbiler
Der er særlige farer, når man udfører vedligeholdelses- eller reparationsarbejde på elektriske køretøjer. Det drejer sig først og fremmest om risikoen for elektrisk stød. De udløses af højspændingssystemet og kan hurtigt føre til helbredsskader og endda død. Konsekvenserne strækker sig fra hjertearytmi og forbrændinger til organskader.
Kvalificering i individuelle faser
I Tyskland er der flere kvalifikationsniveauer for at arbejde på elektriske køretøjer. En medarbejder, der er uddannet som automekaniker, må ikke uden videre arbejde på elbiler. De skal have de relevante tillægskvalifikationer. Selv det at skifte et dæk kræver det lavere kvalifikationsniveau for elektrisk mobilitet.
- Elektroteknisk instrueret person: Den elektroteknisk eller fagligt instruerede person er det første kvalifikationsniveau for at arbejde med elbiler. Enhver, der har gennemført uddannelsen, er autoriseret til at udføre ikke-elektrisk arbejde på elektriske køretøjer som værkstedsmedarbejder. Det omfatter karrosseriarbejde, udskiftning af væsker og manøvrering.
- Specialister til arbejde på egensikre HV-systemer: Det andet kvalifikationsniveau giver værkstedsmedarbejdere mulighed for at udføre mere omfattende arbejde på elbiler. Efter den relevante uddannelse kan en mekaniker udføre elektrisk arbejde på strømløse biler. For eksempel udskiftning af airconditionkompressoren eller elektroniske dele.
- Specialist i arbejde på ikke-intrinsisk sikre køretøjer: Det tredje kvalifikationsniveau gør mekanikeren til ekspert i ikke-intrinsisk sikre køretøjer efter at have bestået uddannelsen. Med denne kvalifikation er medarbejderen autoriseret til at udføre fejlfinding og reparationer på spændingsførende dele af højspændingssystemet. For eksempel på et ulykkeskøretøj.
Uddannelseskurserne og de forskellige kvalifikationsniveauer kræver et forskelligt antal uddannelsesenheder. Adgangskravene er også forskellige. Niveau 1 er f.eks. åben for alle værkstedsmedarbejdere, der er omfattet af den lovpligtige forsikring. Niveau 2 kræver en afsluttet faglig kvalifikation, mens niveau 3 kræver en lægeundersøgelse.
Værksteder kræver særligt udstyr
Ud over særlige kvalifikationer for medarbejderne er der andre forhindringer, der skal overvindes, før et værksted kan reparere elbiler med succes. Det omfatter et særligt design af arbejdsstationerne samt udstyr med det rette værktøj. Kun særligt egnet og godkendt værktøj må bruges på elbiler, og det gælder også måleinstrumenter. For at beskytte medarbejderne skal der være passende beskyttelsestøj til rådighed til arbejde på elbiler. Dette omfatter f.eks. særlige isolerende handsker til arbejde på højspændingssystemer samt passende øjenbeskyttelse. Arbejdsområdet skal være tilstrækkeligt stort og give mulighed for sikkerhedsudstyr som f.eks. barrierer.
Særlige tilfælde kun for specialister
Nogle reparationer på elektriske køretøjer kræver specialviden eller specialudstyr. Dette arbejde kan ofte ikke udføres af et lokalt værksted, selv om det er kvalificeret. Det gælder f.eks. udskiftning af drivbatteriet under elbilen. Dette og lignende kompliceret arbejde udføres som regel af specialiserede værksteder for elbiler.
Reparationer udføres nogle gange kun af autoriserede værksteder
I enkelte tilfælde kan nogle reparationer på elbiler kun udføres på autoriserede værksteder hos bilproducenten. Det skyldes som regel producentens specifikationer. Reparationer, der udføres på et uafhængigt værksted, vil gøre garantien ugyldig. Dette omfatter f.eks. karosserireparationer på Tesla-biler, som skal udføres på Tesla Body Shop.
Dette arbejde er tilladt
Ikke alle køretøjer med elektriske drivkomponenter falder ind under de strenge regler for reparationer af elbiler. Det gælder f.eks. mild hybrid-drev, der kører med en spænding på 48 volt. Køretøjer med en indbygget spænding på 24 volt kan også repareres af enhver mekaniker på værkstedet. Grænsen for DC-spænding er 60 volt.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!