Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?

Mange ejere af elbiler spekulerer på, om de kan få deres bil repareret på et hvilket som helst værksted. Dette spørgsmål er berettiget, da højspændingsteknologien i nutidens elbiler rummer visse farer. I vores guide kan du finde ud af, hvilket arbejde et værksted har lov til at udføre på en elbil, og hvilke krav der gælder.

Hvilke reparationer må mit værksted udføre på min elbil?

Hvilken type reparationer et værksted må udføre, afhænger i høj grad af medarbejdernes kvalifikationer. Værkstedsudstyret er også af særlig betydning, når det drejer sig om elbiler. Værkstedets udseende behøver ikke nødvendigvis at gøre det muligt at drage konklusioner. Mindre værksteder kan også være autoriserede til at reparere elbiler, så hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit lokale værksted også reparerer elbiler, så spørg helt uforpligtende. Værkstederne er opmærksomme på ændringerne i branchen og har ofte udviklet sig i overensstemmelse hermed. En hel del værksteder har nu uddannet personale til at reparere elbiler samt det nødvendige værkstedsudstyr.

Arbejde på elbiler – situationen i Tyskland

Reglerne for udførelse af arbejde på elbiler varierer fra land til land. I Tyskland er sikkerhedsbestemmelserne relativt strenge. Der kræves særlige kvalifikationer, selv for simple arbejdstrin på en elbil. Det er på ingen måde forkert, da højspændingssystemet i elbiler rummer mange farer.

Ingen reparationer af elbiler uden kvalifikationer

I Tyskland må værksteder ikke udføre arbejde på elbiler uden de nødvendige kvalifikationer. Det gælder også, hvis køretøjet skal godkendes til manøvrering på virksomhedens område. Udskiftning af en defekt forlygte kræver en tilsvarende kvalifikation til arbejde på elbiler. Det samme gælder for udskiftning af hjul på en elbil.

Farer i forbindelse med vedligeholdelse og reparation af elbiler

Der er særlige farer, når man udfører vedligeholdelses- eller reparationsarbejde på elektriske køretøjer. Det drejer sig først og fremmest om risikoen for elektrisk stød. De udløses af højspændingssystemet og kan hurtigt føre til helbredsskader og endda død. Konsekvenserne strækker sig fra hjertearytmi og forbrændinger til organskader.

Kvalificering i individuelle faser

I Tyskland er der flere kvalifikationsniveauer for at arbejde på elektriske køretøjer. En medarbejder, der er uddannet som automekaniker, må ikke uden videre arbejde på elbiler. De skal have de relevante tillægskvalifikationer. Selv det at skifte et dæk kræver det lavere kvalifikationsniveau for elektrisk mobilitet.

  1. Elektroteknisk instrueret person: Den elektroteknisk eller fagligt instruerede person er det første kvalifikationsniveau for at arbejde med elbiler. Enhver, der har gennemført uddannelsen, er autoriseret til at udføre ikke-elektrisk arbejde på elektriske køretøjer som værkstedsmedarbejder. Det omfatter karrosseriarbejde, udskiftning af væsker og manøvrering.
  2. Specialister til arbejde på egensikre HV-systemer: Det andet kvalifikationsniveau giver værkstedsmedarbejdere mulighed for at udføre mere omfattende arbejde på elbiler. Efter den relevante uddannelse kan en mekaniker udføre elektrisk arbejde på strømløse biler. For eksempel udskiftning af airconditionkompressoren eller elektroniske dele.
  3. Specialist i arbejde på ikke-intrinsisk sikre køretøjer: Det tredje kvalifikationsniveau gør mekanikeren til ekspert i ikke-intrinsisk sikre køretøjer efter at have bestået uddannelsen. Med denne kvalifikation er medarbejderen autoriseret til at udføre fejlfinding og reparationer på spændingsførende dele af højspændingssystemet. For eksempel på et ulykkeskøretøj.

Uddannelseskurserne og de forskellige kvalifikationsniveauer kræver et forskelligt antal uddannelsesenheder. Adgangskravene er også forskellige. Niveau 1 er f.eks. åben for alle værkstedsmedarbejdere, der er omfattet af den lovpligtige forsikring. Niveau 2 kræver en afsluttet faglig kvalifikation, mens niveau 3 kræver en lægeundersøgelse.

Værksteder kræver særligt udstyr

Ud over særlige kvalifikationer for medarbejderne er der andre forhindringer, der skal overvindes, før et værksted kan reparere elbiler med succes. Det omfatter et særligt design af arbejdsstationerne samt udstyr med det rette værktøj. Kun særligt egnet og godkendt værktøj må bruges på elbiler, og det gælder også måleinstrumenter. For at beskytte medarbejderne skal der være passende beskyttelsestøj til rådighed til arbejde på elbiler. Dette omfatter f.eks. særlige isolerende handsker til arbejde på højspændingssystemer samt passende øjenbeskyttelse. Arbejdsområdet skal være tilstrækkeligt stort og give mulighed for sikkerhedsudstyr som f.eks. barrierer.

Særlige tilfælde kun for specialister

Nogle reparationer på elektriske køretøjer kræver specialviden eller specialudstyr. Dette arbejde kan ofte ikke udføres af et lokalt værksted, selv om det er kvalificeret. Det gælder f.eks. udskiftning af drivbatteriet under elbilen. Dette og lignende kompliceret arbejde udføres som regel af specialiserede værksteder for elbiler.

Reparationer udføres nogle gange kun af autoriserede værksteder

I enkelte tilfælde kan nogle reparationer på elbiler kun udføres på autoriserede værksteder hos bilproducenten. Det skyldes som regel producentens specifikationer. Reparationer, der udføres på et uafhængigt værksted, vil gøre garantien ugyldig. Dette omfatter f.eks. karosserireparationer på Tesla-biler, som skal udføres på Tesla Body Shop.

Dette arbejde er tilladt

Ikke alle køretøjer med elektriske drivkomponenter falder ind under de strenge regler for reparationer af elbiler. Det gælder f.eks. mild hybrid-drev, der kører med en spænding på 48 volt. Køretøjer med en indbygget spænding på 24 volt kan også repareres af enhver mekaniker på værkstedet. Grænsen for DC-spænding er 60 volt.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides