Menu toggle

Velkommen

Motor

Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele og funktion

Moderne køretøjer med forbrændingsmotor har et sofistikeret indsprøjtningssystem. Indsprøjtningssystemet sikrer optimal funktion og lavt brændstofforbrug ved alle motoromdrejninger. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om brændstofindsprøjtningssystemet i biler.

Bilens brændstofindsprøjtning – funktion og opbygning

Et indsprøjtningssystem, eller indsprøjtning i bilen, sikrer, at den rigtige mængde brændstof sprøjtes ind i motoren. I nutidens forbrændingsmotorer spiller indsprøjtningssystemer en afgørende rolle for blandingens sammensætning af brændstof og luft. Den målrettede indsprøjtning af benzin eller diesel sikrer en særlig effektiv forbrænding. Indsprøjtningssystemet sprøjter brændstoffet under højt tryk ind i indsugningskanalen eller direkte ind i cylindernes forbrændingskammer. Det sker via indsprøjtningsdyser, som forsynes med brændstof via en indsprøjtningspumpe. Afhængigt af typen af indsprøjtningssystem genereres trykket via en central brændstofpumpe eller, i tilfælde af pumpe-dyse-systemer, separat for hver indsprøjtningsventil.

  • Indsprøjtningsdyse: Indsprøjtningsdyserne eller indsprøjtningsventilerne sprøjter brændstoffet ind i motorens forbrændingskammer eller indsugningsmanifold. Samtidig sikrer dyserne en fin forstøvning af brændstoffet i cylinderen. Indsprøjtningsdyser til benzinindsprøjtning kaldes normalt indsprøjtningsventiler, mens dieselmotorer normalt kaldes indsprøjtningsdyser eller injektorer.
  • Indsprøjtningspumpe: Moderne indsprøjtningspumper sætter brændstoffet under tryk, så det nødvendige indsprøjtningstryk altid er til stede ved indsprøjtningsdyserne. Afhængigt af brændstofsystemet leverer pumpen en bestemt mængde brændstof. I næsten alle moderne køretøjer er der en ekstra brændstofpumpe. Den pumper brændstoffet fra tanken til indsprøjtningssystemet.
  • Styreenhed: Indsprøjtningssystemet styres af en styreenhed, der er forbundet med sensorer. Faktorer som motorens omdrejningstal bestemmer brændstofmængden og indsprøjtningstidspunktet. I de fleste moderne biler reguleres brændstofindsprøjtningen af motorens styreenhed. Afhængigt af bilen kan der dog også være installeret en særlig styreenhed til indsprøjtningssystemet.

Karburator vs. indsprøjtningssystem

Næsten alle moderne forbrændingsmotorer i biler i dag er designet som en indsprøjtningsmotor. Før indsprøjtningssystemet blev taget i brug i bilindustrien, havde en bil med benzinmotor ofte en karburator. Denne komponent har en gasspjældventil indeni og producerer også en blanding af brændstof og luft. Men uden trykindsprøjtning via en ventil er teknologien i det moderne indsprøjtningssystem den klassiske karburator overlegen i mange henseender. I modsætning til karburatorsystemet giver moderne direkte indsprøjtning mulighed for aktiv styring af indsprøjtningen. Ud over den forbedrede koldstartsadfærd reduceres brændstofforbruget og udledningen af forurenende stoffer. Regelmæssig justering af systemet er heller ikke længere nødvendig.

Forskellige systemer til indsprøjtningssystemer

Udformningen af et indsprøjtningssystem kan variere afhængigt af køretøjet og dets alder. Mens nyere benzinmotorer næsten altid er udstyret med direkte benzinindsprøjtning, kan ældre biler have indsugningsmanifoldindsprøjtning. Afhængigt af motortypen kan indsprøjtningssystemet endda kombinere begge typer indsprøjtning. Dieselmotorer er som regel motorer med direkte indsprøjtning.

Benzin med direkte indsprøjtning

Med direkte indsprøjtning sprøjtes brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret. Til dette formål har den tilsvarende motor separate indsprøjtningsdyser til hver cylinder. En sådan forbrændingsmotor med intern blandingsdannelse giver mange fordele. For eksempel gør indsprøjtningssystemet med direkte indsprøjtning det muligt at indsprøjte den nødvendige mængde brændstof i flere trin.

Indsugningsmanifoldindsprøjtning som benzinindsprøjtning

I modsætning til direkte indsprøjtning sprøjter et indsprøjtningssystem med indsugningsmanifoldindsprøjtning ikke brændstoffet ind i forbrændingskamrene. I stedet dannes den antændelige blanding af brændstof og luft uden for motoren. Til dette formål sprøjter en eller flere indsprøjtningsventiler benzinen ind i indsugningsmanifolden foran indsugningsventilerne.

Indsprøjtning i dieselmotorer

Indsprøjtningssystemet i moderne dieselmotorer er normalt udformet som et common rail-system. En højtrykspumpe bringer brændstoffet op på et højt trykniveau. Et fordelerrør eller en skinne fungerer som akkumulator og leverer diesel til indsprøjtning via dyser. Indsprøjtningsdyserne åbnes separat via en elektrisk styreenhed på det rette tidspunkt.

Defekter i indsprøjtningssystemer

Et indsprøjtningssystem kan blive defekt af mange forskellige årsager. Der opstår ofte symptomer som øget brændstofforbrug, dårlig startadfærd eller stammende motor. Ydeevnen og accelerationen kan også blive reduceret, hvis dele af indsprøjtningssystemet er defekt. Desuden forringes udstødningsadfærden ofte i tilfælde af en defekt.

  • Tilstoppede indsprøjtningsdyser: Indsprøjtningssystemet fungerer ofte ikke længere efter hensigten på grund af defekte eller tilstoppede indsprøjtningsventiler. En indsprøjtningsdyse kan f.eks. blive blokeret på grund af koks eller forurening. Ud over udskiftning kan indsprøjtningsdyserne også renses.
  • Defekt indsprøjtningspumpe: Skader på brændstofpumpen eller indsprøjtningspumpen er en af de mere almindelige defekter i indsprøjtningssystemet. Pumpen leverer så normalt ikke noget brændstof. Et højt kilometertal eller forurening i brændstoffet er mulige årsager til defekter.
  • Styreenhed i stykker: Styreenheden eller en af de sensorer, der er forbundet med den, kan også gå i stykker og være ansvarlig for fejl i indsprøjtningssystemet. I dette tilfælde er det ofte kun muligt at udbedre fejlen ved at udskifte den med en ny eller brugt styreenhed.

Køb og udskiftning af reservedele som f.eks. indsprøjtningsdyser

Reservedele til brændstofindsprøjtningssystemer er generelt let tilgængelige. Arbejde på indsprøjtningssystemet bør dog kun udføres af specialiserede bilmekanikere. Ved kontrol og udskiftning af dele kan der nogle gange løbe brændstof ud, og komponenter som indsprøjtningsventiler er også følsomme. Udformningen af indsprøjtningssystemets komponenter kan variere afhængigt af motoren. Styreenheder som motorstyreenheden eller en styreenhed til indsprøjtningssystemet kan købes nye eller brugte. Selv til ældre biler kan indsprøjtningsstyreenheden ofte stadig fås som en brugt originaldel. Specialiserede værksteder tilbyder også reparationer. Enhederne kan som regel nemt udskiftes ved at løsne en forbindelse og tilslutte enheden igen. Indsprøjtningsventiler til benzinmotorer og indsprøjtningsdyser til dieselmotorer fås til de fleste motorer. Ud over at købe nye komponenter kan det også betale sig at købe en brugt og testet indsprøjtningsenhed. Proceduren for udskiftning af ventiler og dyser varierer afhængigt af indsprøjtningssystemet. I de fleste tilfælde kan komponenterne let afmonteres og udskiftes.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!