Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Bilens brændstofindsprøjtning – funktion og opbygning
2. Forskellige systemer til indsprøjtningssystemer
3. Defekter i indsprøjtningssystemer
4. Køb og udskiftning af reservedele som f.eks. indsprøjtningsdyser
Moderne køretøjer med forbrændingsmotor har et sofistikeret indsprøjtningssystem. Indsprøjtningssystemet sikrer optimal funktion og lavt brændstofforbrug ved alle motoromdrejninger. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om brændstofindsprøjtningssystemet i biler.
Et indsprøjtningssystem, eller indsprøjtning i bilen, sikrer, at den rigtige mængde brændstof sprøjtes ind i motoren. I nutidens forbrændingsmotorer spiller indsprøjtningssystemer en afgørende rolle for blandingens sammensætning af brændstof og luft. Den målrettede indsprøjtning af benzin eller diesel sikrer en særlig effektiv forbrænding. Indsprøjtningssystemet sprøjter brændstoffet under højt tryk ind i indsugningskanalen eller direkte ind i cylindernes forbrændingskammer. Det sker via indsprøjtningsdyser, som forsynes med brændstof via en indsprøjtningspumpe. Afhængigt af typen af indsprøjtningssystem genereres trykket via en central brændstofpumpe eller, i tilfælde af pumpe-dyse-systemer, separat for hver indsprøjtningsventil.
Næsten alle moderne forbrændingsmotorer i biler i dag er designet som en indsprøjtningsmotor. Før indsprøjtningssystemet blev taget i brug i bilindustrien, havde en bil med benzinmotor ofte en karburator. Denne komponent har en gasspjældventil indeni og producerer også en blanding af brændstof og luft. Men uden trykindsprøjtning via en ventil er teknologien i det moderne indsprøjtningssystem den klassiske karburator overlegen i mange henseender. I modsætning til karburatorsystemet giver moderne direkte indsprøjtning mulighed for aktiv styring af indsprøjtningen. Ud over den forbedrede koldstartsadfærd reduceres brændstofforbruget og udledningen af forurenende stoffer. Regelmæssig justering af systemet er heller ikke længere nødvendig.
Udformningen af et indsprøjtningssystem kan variere afhængigt af køretøjet og dets alder. Mens nyere benzinmotorer næsten altid er udstyret med direkte benzinindsprøjtning, kan ældre biler have indsugningsmanifoldindsprøjtning. Afhængigt af motortypen kan indsprøjtningssystemet endda kombinere begge typer indsprøjtning. Dieselmotorer er som regel motorer med direkte indsprøjtning.
Med direkte indsprøjtning sprøjtes brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret. Til dette formål har den tilsvarende motor separate indsprøjtningsdyser til hver cylinder. En sådan forbrændingsmotor med intern blandingsdannelse giver mange fordele. For eksempel gør indsprøjtningssystemet med direkte indsprøjtning det muligt at indsprøjte den nødvendige mængde brændstof i flere trin.
I modsætning til direkte indsprøjtning sprøjter et indsprøjtningssystem med indsugningsmanifoldindsprøjtning ikke brændstoffet ind i forbrændingskamrene. I stedet dannes den antændelige blanding af brændstof og luft uden for motoren. Til dette formål sprøjter en eller flere indsprøjtningsventiler benzinen ind i indsugningsmanifolden foran indsugningsventilerne.
Indsprøjtningssystemet i moderne dieselmotorer er normalt udformet som et common rail-system. En højtrykspumpe bringer brændstoffet op på et højt trykniveau. Et fordelerrør eller en skinne fungerer som akkumulator og leverer diesel til indsprøjtning via dyser. Indsprøjtningsdyserne åbnes separat via en elektrisk styreenhed på det rette tidspunkt.
Et indsprøjtningssystem kan blive defekt af mange forskellige årsager. Der opstår ofte symptomer som øget brændstofforbrug, dårlig startadfærd eller stammende motor. Ydeevnen og accelerationen kan også blive reduceret, hvis dele af indsprøjtningssystemet er defekt. Desuden forringes udstødningsadfærden ofte i tilfælde af en defekt.
Reservedele til brændstofindsprøjtningssystemer er generelt let tilgængelige. Arbejde på indsprøjtningssystemet bør dog kun udføres af specialiserede bilmekanikere. Ved kontrol og udskiftning af dele kan der nogle gange løbe brændstof ud, og komponenter som indsprøjtningsventiler er også følsomme. Udformningen af indsprøjtningssystemets komponenter kan variere afhængigt af motoren. Styreenheder som motorstyreenheden eller en styreenhed til indsprøjtningssystemet kan købes nye eller brugte. Selv til ældre biler kan indsprøjtningsstyreenheden ofte stadig fås som en brugt originaldel. Specialiserede værksteder tilbyder også reparationer. Enhederne kan som regel nemt udskiftes ved at løsne en forbindelse og tilslutte enheden igen. Indsprøjtningsventiler til benzinmotorer og indsprøjtningsdyser til dieselmotorer fås til de fleste motorer. Ud over at købe nye komponenter kan det også betale sig at købe en brugt og testet indsprøjtningsenhed. Proceduren for udskiftning af ventiler og dyser varierer afhængigt af indsprøjtningssystemet. I de fleste tilfælde kan komponenterne let afmonteres og udskiftes.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901