Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
Indhold
1. Hvordan påvirker produktionen af nye bildele miljøet?
Enhver moderne bil består af et stort antal enkeltdele. Hvad mange ikke ved, er, at selv produktionen af bilen og dens enkeltdele forbruger store mængder energi og udleder forurenende stoffer. Find nu ud af alt om miljøpåvirkningen fra produktionen af bildele, og hvordan brugte bildele effektivt bidrager til miljøbeskyttelse.
Hvordan påvirker produktionen af nye bildele miljøet?
Produktionen af nye bildele har i alle tilfælde en negativ indvirkning på miljøet. Dette på trods af, at producenterne af bildele såvel som bilproducenterne selv nu lægger stor vægt på forbedret miljøbeskyttelse. Frem for alt bruger produktionen af bildele en masse energi. Ud over miljøpåvirkningen og energiforbruget i produktionsprocessen kommer miljøskader forårsaget af udvinding af råmaterialer mere og mere i fokus. Råmaterialer til produktion af plast, aluminiumsdele eller batterier kan sjældent udvindes på en miljøvenlig måde.
Miljøbeskyttelse OEM vs. eftermarkedsdele
En ny bil består af omkring 10.000 enkeltdele. Dele til fremstilling af biler og til reparation af dem fås i forskellige varianter. Såkaldte OEM-dele er bygget af eller til bilproducenten og bruges også som reservedele. Eftermarkedsdele er derimod fremstillet af tredjepartsleverandører. Den miljømæssige fordel ved OEM-dele og eftermarkedsdele skal altid vurderes individuelt. Ofte er de originale producenter meget opmærksomme på at overholde miljøbeskyttelsesstandarder. Men det betyder ikke nødvendigvis, at eftermarkedsleverandørerne ikke gør det samme. Desuden er eftermarkedsdele ofte stadig tilgængelige, når produktionen af OEM-dele allerede er ophørt.
Udvinding og forarbejdning af råmaterialer
Bilindustrien er afhængig af store mængder råmaterialer. For eksempel indeholder hver ny bil omkring 70 tons materialer og ressourcer. Disse omfatter f.eks. basismaterialer til produktion af stål eller aluminium. Sjældne materialer til produktion af bilbatterier eller elektroniske dele er også uundværlige i bilproduktion. Råmaterialer, der er hårdt brug for til produktion af bildele, er ikke kun knappe, men kan også sjældent udvindes på en miljøvenlig måde. Det skyldes til dels, hvor råmaterialerne udvindes. Det er ikke alle steder i verden, at bevidstheden om miljøbeskyttelse og ressourcebesparende udvindingsmetoder har vundet indpas.
Energiforbrug
Produktionen af nye bildele forbruger store mængder energi. Det skyldes fremstillingsprocesserne for alle dele, som kræver en vis mængde energi. Især processer som produktion af de grundlæggende materialer eller formning af materialerne kræver energi i form af strøm eller varme. Mange reservedelsproducenter forsøger at optimere den mængde energi, der bruges i produktionen af nye bildele. Bilproducenter som Toyota genererer desuden selv en del af energien på en miljøvenlig måde. Ikke desto mindre indebærer produktionen af bildele et ikke ubetydeligt forbrug af elektricitet eller endda gas.
Emissioner og forurening
Miljøemissioner og forurening opstår ikke kun, når en bil bruges på vejen. Produktionen af de anvendte bildele har også en negativ indvirkning på udledningen af forurenende stoffer og forureningen af miljøet. Alene produktionen af bilen genererer omkring 20 procent af al CO2-udledning i hele bilens levetid. Europæiske producenter sigter mod at reducere udledningen af forurenende stoffer og miljøgifte så meget som muligt, når det gælder bildele. Ikke desto mindre er produktionen af bildele og komplette køretøjer stadig emissionsintensiv. Allerede konstruktionen af en lille bil udleder omkring fire tons kuldioxid. For mellemstore biler fordobles tallet til otte tons.
Vandforbrug og forurening
Vand er nødvendigt i mange områder af reservedelsproduktionen. Ofte bruges der drikkevand, som er en eftertragtet vare i dele af verden. Men vand kan næppe erstattes ved lakering af karrosseridele eller rengøring af dele. Køleprocesser ved skæring af materialer eller køling af maskiner er også utænkelige uden vand. Produktionen af en bil bruger mellem 300.000 og 400.000 liter vand fra udvinding af råmaterialer til slutmontering. Producenter som Audi ønsker at halvere vandforbruget i produktionen af bildele i løbet af de næste årtier. Ikke desto mindre kræver produktionen af bildele fortsat store mængder af det dyrebare vand.
Generering og bortskaffelse af affald
Produktionen af bildele genererer uundgåeligt store mængder affaldsprodukter. Det gælder både produktionen af råmaterialerne og fremstillingen af de færdige bildele. Ofte er det afskæringer eller rester, der ikke kan undgås i den moderne produktionsproces af dele. Mange bilproducenter har for længst reageret på problemet og stræber efter produktionsprocesser med lave affaldsmængder. For eksempel genbruger bilproducenter som Mercedes-Benz det aluminiumsskrot, der produceres under reservedelsproduktionen, og returnerer det til produktionen. Det vil dog stadig ikke være muligt helt at undgå affald i produktionen i fremtiden.
Brug af kemikalier
Brugen af kemikalier er uundgåelig i mange produktionstrin. Selv i dag bruges der kemiske komponenter og tungmetaller i produktionen af bildele. Det gælder f.eks. elektroniske komponenter eller printplader til styreenheder. I enkelte tilfælde har selv tyske leverandører overskredet grænseværdierne.
Transport og distribution
Transport og distribution af bildele producerer også emissioner. Det er altid tilfældet, når bildele skal transporteres over lange afstande. Afhængigt af komponenttypen og producenten varierer transportruten og miljøpåvirkningen.
Bortskaffelse efter endt levetid
Ved slutningen af deres levetid skal produkter bortskaffes, og det gælder både bildele og selve bilen. I dag bliver de fleste bildele genbrugt på en miljøvenlig måde eller kan endda oparbejdes. Til gengæld kan bilens levetid forlænges med reservedele.
Nye bildele sammenlignet med brugte og genanvendte dele
Brugen af brugte eller renoverede bildele kan yde et vigtigt bidrag til miljøbeskyttelsen. Brugte bildele behøver ikke at blive fremstillet fra bunden og bruger derfor ikke energi i produktionsprocessen. Miljøvenlig genbrug af biler forurener heller ikke miljøet. Testede brugte dele kan genbruges uden problemer og forlænger hele køretøjets levetid efter montering. Det samme gælder for renoverede dele. I forbindelse med renovering kræves der i gennemsnit 80 procent mindre energi end ved produktion af nye køretøjskomponenter. Desuden spares der værdifulde ressourcer.
Bildele med særligt høje emissions- og forureningsværdier
Nogle bildele producerer særligt høje emissioner eller forurenende stoffer under produktionsprocessen. Det drejer sig bl.a. om aluminiumsdele som topstykker på grund af de energiintensive produktionsprocesser. Batterier eller dele fremstillet af kompositmaterialer som moderne karrosseripaneler har ofte en dårlig livscyklusvurdering og er vanskelige at genanvende.
Disse bildele forårsager få emissioner og forurenende stoffer
I nogle år har bilindustrien i stigende grad satset på produktion af dele fremstillet af miljøvenlige eller naturlige materialer. Det gælder f.eks. interiørbeklædning og isolering lavet af hampefibre eller sædehynder lavet af kokosnød. Producenter som Ford eksperimenterer endda med deres leverandører med bildele lavet af rester af kaffebønner.
Fordele ved at vælge brugte bildele
Brugte bildele reducerer behovet for nye råmaterialer og sænker energibehovet. Desuden er brugte dele som regel meget billigere end nye dele. Som en brugt originaldel kan bildele monteres på bilen uden problemer.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!