Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele

Enhver moderne bil består af et stort antal enkeltdele. Hvad mange ikke ved, er, at selv produktionen af bilen og dens enkeltdele forbruger store mængder energi og udleder forurenende stoffer. Find nu ud af alt om miljøpåvirkningen fra produktionen af bildele, og hvordan brugte bildele effektivt bidrager til miljøbeskyttelse.

Hvordan påvirker produktionen af nye bildele miljøet?

Produktionen af nye bildele har i alle tilfælde en negativ indvirkning på miljøet. Dette på trods af, at producenterne af bildele såvel som bilproducenterne selv nu lægger stor vægt på forbedret miljøbeskyttelse. Frem for alt bruger produktionen af bildele en masse energi. Ud over miljøpåvirkningen og energiforbruget i produktionsprocessen kommer miljøskader forårsaget af udvinding af råmaterialer mere og mere i fokus. Råmaterialer til produktion af plast, aluminiumsdele eller batterier kan sjældent udvindes på en miljøvenlig måde.

Miljøbeskyttelse OEM vs. eftermarkedsdele

En ny bil består af omkring 10.000 enkeltdele. Dele til fremstilling af biler og til reparation af dem fås i forskellige varianter. Såkaldte OEM-dele er bygget af eller til bilproducenten og bruges også som reservedele. Eftermarkedsdele er derimod fremstillet af tredjepartsleverandører. Den miljømæssige fordel ved OEM-dele og eftermarkedsdele skal altid vurderes individuelt. Ofte er de originale producenter meget opmærksomme på at overholde miljøbeskyttelsesstandarder. Men det betyder ikke nødvendigvis, at eftermarkedsleverandørerne ikke gør det samme. Desuden er eftermarkedsdele ofte stadig tilgængelige, når produktionen af OEM-dele allerede er ophørt.

Udvinding og forarbejdning af råmaterialer

Bilindustrien er afhængig af store mængder råmaterialer. For eksempel indeholder hver ny bil omkring 70 tons materialer og ressourcer. Disse omfatter f.eks. basismaterialer til produktion af stål eller aluminium. Sjældne materialer til produktion af bilbatterier eller elektroniske dele er også uundværlige i bilproduktion. Råmaterialer, der er hårdt brug for til produktion af bildele, er ikke kun knappe, men kan også sjældent udvindes på en miljøvenlig måde. Det skyldes til dels, hvor råmaterialerne udvindes. Det er ikke alle steder i verden, at bevidstheden om miljøbeskyttelse og ressourcebesparende udvindingsmetoder har vundet indpas.

Energiforbrug

Produktionen af nye bildele forbruger store mængder energi. Det skyldes fremstillingsprocesserne for alle dele, som kræver en vis mængde energi. Især processer som produktion af de grundlæggende materialer eller formning af materialerne kræver energi i form af strøm eller varme. Mange reservedelsproducenter forsøger at optimere den mængde energi, der bruges i produktionen af nye bildele. Bilproducenter som Toyota genererer desuden selv en del af energien på en miljøvenlig måde. Ikke desto mindre indebærer produktionen af bildele et ikke ubetydeligt forbrug af elektricitet eller endda gas.

Emissioner og forurening

Miljøemissioner og forurening opstår ikke kun, når en bil bruges på vejen. Produktionen af de anvendte bildele har også en negativ indvirkning på udledningen af forurenende stoffer og forureningen af miljøet. Alene produktionen af bilen genererer omkring 20 procent af al CO2-udledning i hele bilens levetid. Europæiske producenter sigter mod at reducere udledningen af forurenende stoffer og miljøgifte så meget som muligt, når det gælder bildele. Ikke desto mindre er produktionen af bildele og komplette køretøjer stadig emissionsintensiv. Allerede konstruktionen af en lille bil udleder omkring fire tons kuldioxid. For mellemstore biler fordobles tallet til otte tons.

Vandforbrug og forurening

Vand er nødvendigt i mange områder af reservedelsproduktionen. Ofte bruges der drikkevand, som er en eftertragtet vare i dele af verden. Men vand kan næppe erstattes ved lakering af karrosseridele eller rengøring af dele. Køleprocesser ved skæring af materialer eller køling af maskiner er også utænkelige uden vand. Produktionen af en bil bruger mellem 300.000 og 400.000 liter vand fra udvinding af råmaterialer til slutmontering. Producenter som Audi ønsker at halvere vandforbruget i produktionen af bildele i løbet af de næste årtier. Ikke desto mindre kræver produktionen af bildele fortsat store mængder af det dyrebare vand.

Generering og bortskaffelse af affald

Produktionen af bildele genererer uundgåeligt store mængder affaldsprodukter. Det gælder både produktionen af råmaterialerne og fremstillingen af de færdige bildele. Ofte er det afskæringer eller rester, der ikke kan undgås i den moderne produktionsproces af dele. Mange bilproducenter har for længst reageret på problemet og stræber efter produktionsprocesser med lave affaldsmængder. For eksempel genbruger bilproducenter som Mercedes-Benz det aluminiumsskrot, der produceres under reservedelsproduktionen, og returnerer det til produktionen. Det vil dog stadig ikke være muligt helt at undgå affald i produktionen i fremtiden.

Brug af kemikalier

Brugen af kemikalier er uundgåelig i mange produktionstrin. Selv i dag bruges der kemiske komponenter og tungmetaller i produktionen af bildele. Det gælder f.eks. elektroniske komponenter eller printplader til styreenheder. I enkelte tilfælde har selv tyske leverandører overskredet grænseværdierne.

Transport og distribution

Transport og distribution af bildele producerer også emissioner. Det er altid tilfældet, når bildele skal transporteres over lange afstande. Afhængigt af komponenttypen og producenten varierer transportruten og miljøpåvirkningen.

Bortskaffelse efter endt levetid

Ved slutningen af deres levetid skal produkter bortskaffes, og det gælder både bildele og selve bilen. I dag bliver de fleste bildele genbrugt på en miljøvenlig måde eller kan endda oparbejdes. Til gengæld kan bilens levetid forlænges med reservedele.

Nye bildele sammenlignet med brugte og genanvendte dele

Brugen af brugte eller renoverede bildele kan yde et vigtigt bidrag til miljøbeskyttelsen. Brugte bildele behøver ikke at blive fremstillet fra bunden og bruger derfor ikke energi i produktionsprocessen. Miljøvenlig genbrug af biler forurener heller ikke miljøet. Testede brugte dele kan genbruges uden problemer og forlænger hele køretøjets levetid efter montering. Det samme gælder for renoverede dele. I forbindelse med renovering kræves der i gennemsnit 80 procent mindre energi end ved produktion af nye køretøjskomponenter. Desuden spares der værdifulde ressourcer.

Bildele med særligt høje emissions- og forureningsværdier

Nogle bildele producerer særligt høje emissioner eller forurenende stoffer under produktionsprocessen. Det drejer sig bl.a. om aluminiumsdele som topstykker på grund af de energiintensive produktionsprocesser. Batterier eller dele fremstillet af kompositmaterialer som moderne karrosseripaneler har ofte en dårlig livscyklusvurdering og er vanskelige at genanvende.

Disse bildele forårsager få emissioner og forurenende stoffer

I nogle år har bilindustrien i stigende grad satset på produktion af dele fremstillet af miljøvenlige eller naturlige materialer. Det gælder f.eks. interiørbeklædning og isolering lavet af hampefibre eller sædehynder lavet af kokosnød. Producenter som Ford eksperimenterer endda med deres leverandører med bildele lavet af rester af kaffebønner.

Fordele ved at vælge brugte bildele

Brugte bildele reducerer behovet for nye råmaterialer og sænker energibehovet. Desuden er brugte dele som regel meget billigere end nye dele. Som en brugt originaldel kan bildele monteres på bilen uden problemer.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides