Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
Indhold
1. Funktion af servopumpe og servostyring
2. Typiske symptomer på en defekt servopumpe
Servostyringspumpen er en af de vigtigste komponenter i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er der undertiden ikke længere mulighed for at få hjælp til styringen. Men der kan også opstå andre problemer, hvis komponenten svigter. Vores vejledning om servostyringspumpen besvarer mange spørgsmål og viser, hvilke symptomer og hvad der er årsag til en defekt.
Læs mere: Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
Funktion af servopumpe og servostyring
Servostyring gør det meget lettere at køre bil. Det er derfor, at næsten alle moderne køretøjer i dag har servostyring. Den moderne servostyring kommer så at sige ind under armene på bilens fører og letter styringen. For at gøre dette forstærker styreapparatet styringskraften afhængigt af, hvordan føreren drejer rattet.
Hydraulisk eller elektrisk styretøj
Afhængigt af køretøjsmodel og styresystem kan servostyring være en hydraulisk eller elektrisk komponent. Den mest moderne er uden tvivl den elektriske servostyring, hvor elmotorer bestemmer styretøjets bevægelser.
Hydraulisk styring er standard
Der er dog stadig monteret et hydraulisk servostyringssystem i de fleste køretøjer i dag. Her sørger et hydraulisk system med hydraulikolie og en pumpe for den nødvendige styringshjælp. Denne såkaldte servostyringspumpe, eller blot servopumpe, drives enten af kileremmen eller elektrisk, afhængigt af bilmodellen. Den giver det nødvendige tryk.
Typiske symptomer på en defekt servopumpe
Der er ofte en række typiske symptomer, der opstår i forbindelse med en defekt servostyringspumpe. Hvis pumpen ikke fungerer korrekt, vil servostyringen heller ikke længere fungere korrekt. Føreren skal ofte bruge mere kraft for at styre, hvis servostyringspumpen er gået i stykker.
Andre symptomer på defekte pumper
Defekte servopumper er dog ikke altid årsag til fuldstændigt svigt af styresystemer. Nogle gange viser fejlfunktionen sig også ved symptomer som f.eks. en ændret styreadfærd eller et styreapparat, der føles trægt. Der kan også forekomme usædvanlige lyde ved betjening af køretøjet, f.eks. slibelyd eller en brummende lyd ved betjening af styretøjet.
Hvis der løber servoolie ud
Nogle gange kan symptomer som f.eks. tydelig lækage af servoolie også være tegn på en defekt servopumpe. Dette kan ske på grund af slitage eller også på grund af hærdede pakninger på pumpeenheden. I dette tilfælde vil servopumpen også være defekt. Et konstant fald i niveauet af hydraulikolie eller skum i ekspansionsbeholderen kan også være tegn på en defekt.
Overblik over symptomer på en pumpedefekt:
- Styringsadfærd i vejkurver er ændret
- Behov for øget styringsindsats
- Olielækager fra servopumpen
- Servo-olieniveauet falder
- Slibende lyde fra motorrummet
- Lyde som brummen ved styring
- Skumdannelse i beholderen til servoolie
- Fejlmeddelelse i den indbyggede computer
Andre fejl fører også til svigt i styretøjsassistentsystemet
Selve servopumpen er dog ikke altid defekt. Især med elektriske servopumper opstår der undertiden et problem på grund af korroderede forbindelser. Dette afbryder strømmen, så pumpen ikke kan opbygge tryk, og servoen virker ikke. Derfor bør der foretages en grundig diagnose, før reparationen udføres på værkstedet.
Almindelige årsager til defekte servopumper
Der er forskellige mulige årsager til en defekt i servopumpen. F.eks. er servopumper konstant i drift under hver biltur og udsættes derfor for et vist slid. Det er derfor især i ældre biler at pumpen svigter.
Olielækage og belastning af servopumpen
Servopumpen kan blive beskadiget af manglende vedligeholdelse, hvis der f.eks. ikke er blevet fyldt servoolie på. I ældre modeller skyldes olietabet ofte selve pumpen. Her kan pakningerne hærde, hvilket fører til udsivning af servoolie. Eksterne påvirkninger som mekanisk belastning eller rust forårsaget af vinter og fugtigt vejr reducerer også levetiden.
Oversigt over årsager til defekt af servopumpen:
- Slid og slitage på ældre køretøjer
- Belastet når pumpen er i drift
- Servoolie blev ikke genopfyldt
- Ældning af forseglingskomponenter
- Skader som følge af ydre påvirkninger
Udskiftning af servopumpen
Hvis servostyringspumpen er i stykker, er den eneste løsning normalt at udskifte den med en passende reservedel. Dette er den eneste måde at sikre, at servostyringssystemet fungerer pålideligt i fremtiden. Hvis du fortsætter med at køre med den defekte komponent, kan problemet forværres. Styretøjsassistancen kan også pludselig svigte, hvilket ikke er ufarligt afhængigt af kørselssituationen.
Ombytning til en reservedel i stedet for reparation
De fleste moderne servopumper kan ikke repareres, så det er uundgåeligt at udskifte dem med en passende ny eller brugt del. Da en servopumpe ikke er alt for dyr, vil det derfor sjældent kunne betale sig at reparere komponenten.
Arbejdet med styringen er et professionelt anliggende
Alle dele af styresystemet, f.eks. styretøjet eller servostyringspumpen, er blandt de sikkerhedsrelevante komponenter i bilen. For at kunne udskifte komponenterne kræves der undertiden specialviden. Bilmekanikere med den rette ekspertise skifter nogle gange selv servostyringspumpen, ellers er et værksted den rette kontakt til udskiftningen.
Udskiftning af servopumpen i 6 trin
Dygtige bilmekanikere udskifter gerne selv servopumpen. I tilfælde af elektriske pumper til servoerne er det nogle gange kun de hydrauliske ledninger og de elektriske forbindelser, der skal udskiftes. På den anden side kan udskiftningen af en mekanisk drevet pumpe via kileremmen være mere omfattende. Den nøjagtige procedure for udskiftning af servopumpen kan variere afhængigt af bilmodellen.
Udskift defekt servopumpe
- Forbered dig på at skifte pumpen: For at kunne reparere servostyringen skal der foretages nogle forberedelser på forhånd. Som regel skal nogle beklædningsdele i motorrummet eller andre komponenter fjernes for at få adgang til servostyringspumpen. Afhængigt af køretøjsmodellen og pumpens placering skal kofangeren eller et af forhjulene fjernes.
- Afmonter kileremmen og forbindelserne: Som en del af servostyringssystemet drives servostyringspumpen af kileremmen i mange bilmodeller. Derfor skal remmen slækkes, før servostyringspumpen fjernes. Dette gøres på forskellige måder afhængigt af modellen. Tilslutningerne til servoolien skal også afmonteres eller afmonteres fra pumpeenheden. Eventuel udflydende olie skal opsamles i en egnet beholder og efter angivne forskrifter.
- Fjernelse af den defekte servopumpe: Når kileremmen og forbindelserne er blevet fjernet, kan servopumpen fjernes. Som regel skal forskellige skruer løsnes før demontering. Servopumpen kan derefter fjernes fra motorrummet.
- Saml komponenterne til den nye servopumpe: Afhængigt af pumpeenhedens konstruktion og omfanget af de leverede dele skal nogle komponenter overføres fra den gamle komponent til den intakte udskiftningsdel. Dette er normalt remskiverne, som sikrer forbindelsen til kileremmen. Remskiven skal afmonteres fra den defekte pumpeenhed og derefter monteres på den nye pumpe.
- Montering af servostyringspumpen: Når servostyringspumpen er færdig, kan den monteres i bilen. Dette gøres ved at montere enheden på den planlagte plads og tilslutte ledningerne. Nogle gange er det en god idé at bruge nye skruer til dette. Når kileremmen er slækket, kan den også udskiftes med en ny, hvis det er nødvendigt. Remmen monteres og spændes omhyggeligt, efter at servopumpen er blevet monteret.
- Fuldføre reparationen: For at afslutte reparationen fyldes servostyringssystemet med ny servoolie og afblæses. Den nye pumpeenhed kan derefter testes for funktion, og der kan foretages en prøvekørsel for at vurdere styretøjets effekt. Niveauet for hydraulikolien skal efterfølgende kontrolleres igen.
Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
En turbolader til udstødningsgas hjælper motoren med at producere mere kraft og forbedrer brændstoføkonomien. Mange producenter anvender derfor en turbolader i deres modeller. Det giver dog også bilen endnu en komponent, der kan gå i stykker. Det spørgsmål, der ofte…
Læs mere
Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
Bilens undervogn har til opgave at sikre, at køretøjet altid er i sikker kontakt med vejen. Samtidig sikrer den komfort under kørslen ved at kompensere for ujævnheder på vejen og dæmpe uønskede vibrationer. Talrige komponenter arbejder sammen med hjulophænget, for…
Læs mere
Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkraftstativer
Hvis du ikke har en løfteplatform i din garage, er du ofte nødt til at løfte din bil op med donkraft. Det er den eneste måde at udføre arbejde på undervognen eller chassiset på. Der er dog nogle få ting,…
Læs mere
De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
Et værksted i hjemmet kan bruges til grundlæggende vedligeholdelse og servicering af køretøjer. Det sparer dig for lange ture til mekanikeren og kan potentielt spare dig for mange penge. Det kan være en fordel at have et værksted eller en…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!