Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?

Elbiler adskiller sig på mange områder fra køretøjer med forbrændingsmotorer. I betragtning af de mange specifikke køretøjsdele er det nærliggende at tro, at det netop er disse, der skal udskiftes særligt ofte. Om det er tilfældet, kan du finde ud af i denne artikel. Vi afslører også, hvilke dele der oftest er defekte ved bilsynet, og hvilke dele der ifølge ADAC ofte går i stykker.

Disse dele er ofte defekte på elbiler

Sammenlignet med biler med forbrændingsmotorer ser elbiler ud til at have en fordel, når det gælder reparationer og udskiftning af dele. Mange dele er slet ikke til stede på elbiler, som f.eks. en manuel gearkasse eller motorens oliekredsløb. Ikke desto mindre er der nogle dele, der skal repareres særligt ofte på elbiler. Det drejer sig om chassisdele, bremser og nogle gange batteriet.

  • Chassis- og akselophængskomponenter
  • Bremsekomponenter som f.eks. bremseskiver
  • Batteri med tilhørende elektronik og ledningsnet
  • Karrosseridele og tilbehør efter kollisioner

Slitage og levetid for dele på elbilen er ofte relateret til individuel brug. For eksempel slides dækkene på nogle elbiler særligt hurtigt, fordi førerne gerne vil nyde bilernes høje accelerationshastighed. Ifølge dækproducenten Bridgestone slides dækkene op til 30 procent hurtigere end på biler med forbrændingsmotor.

Defekt chassis på elbiler

Køretøjer med elektrisk drev er påfaldende ofte kendetegnet ved defekter i chassiset og især hjulophænget. Defekte og slidte bærearme eller styretøjsknogler er almindelige reklamationer på elbiler. Samlinger, lejer og bøsninger på elbilers chassis er nogle gange allerede defekte eller slidte, når de har kørt mindre end 80.000 km. Årsagen til de hyppige defekter og den dermed forbundne udskiftning af chassisdele i elbiler er let at fastslå. Det skyldes, at elbilernes vægt ofte er hovedårsagen. De er ofte en tredjedel tungere end forbrændingsmotorer. Alene batteriet i VW ID.4 GTX vejer 500 kg. Mercedes EQC har en batterivægt på 650 kg.

Defekte bremser på elbiler

Elbiler rammes oftere end gennemsnittet af defekter og fejl i bremserne. Det afspejles i det regelmæssige hovedeftersyn, som er obligatorisk for elbiler i Tyskland hver 24. måned. Rust på bremseskiverne siges for eksempel at forekomme op til 50 procent hyppigere i elbiler end i en gennemsnitlig bil. Defekte og rustne bremseskiver kan ikke levere fuld bremsekraft og skal ofte udskiftes tidligt i elbiler. For eksempel tiltrak selv unge elbiler sig negativ opmærksomhed under almindelige inspektioner i 2023 på grund af rustne bremseskiver. En af grundene til den høje fejlrate er, at bremserne i elbiler sjældent bliver brugt på grund af rekuperation.

Defekt drivbatteri i en elbil

Drivbatteriet er en af de vigtigste og dyreste komponenter i elbiler. Hvis batteriet er defekt, kan prisen for at udskifte det hurtigt overstige 10.000 euro. Traktionsbatteriet skal nogle gange udskiftes, især hvis det har været brugt i lang tid eller efter mange hurtigopladningscyklusser. Mange producenter tilbyder en garanti på 8 år eller 100.000 til 160.000 kilometer, og den gennemsnitlige levetid for et elbilbatteri er normalt mellem otte og ti år. Batteriet slides ikke lige hurtigt i alle modeller. Men styreenheder og elektronik til batteristyring kan også bryde sammen og skal udskiftes. Elbilens ledningsnet, som kan koste op til 3000 euro, bliver ofte offer for mårbid og skal udskiftes.

Skader på elbiler efter ulykker

Skader på bilens dele er især problematiske, når elbiler har været involveret i ulykker. Ud over karrosseridele som døre, motorhjelme eller vinger er det ofte dele af det elektriske system, der bliver beskadiget. Skader på højspændingssystemet i elbiler er særligt problematiske. I 2021 gennemførte det tyske bilforsikringsselskab Allianz en undersøgelse om elbiler i ulykker. Til det formål brugte man skader fra 2018 til 2020. Eksperterne fandt ud af, at reparationsindsatsen er større, hvilket øger omkostningerne med op til 40 procent. For eksempel skal batteriet ofte udskiftes helt på grund af producentens specifikationer.

Det siger TÜV om defekte dele på elbiler

Testorganisationer som det tyske TÜV har et godt overblik over, hvilke dele på elbiler der særligt ofte er defekte. Hvert år udgiver TÜV-foreningen sin omfattende TÜV-rapport. Denne rapport indeholder blandt andet oplysninger om, hvor godt eller dårligt en bestemt model klarede sig i det foregående års hovedinspektioner. TÜV-rapporten 2024 indeholdt resultaterne af over ti millioner hovedinspektioner i 2022 og 2023. Med det store antal elektriske køretøjer, der nu kører på de tyske veje, giver rapporten også pålidelige tal for mange elektriske modeller. Et af de mest populære køretøjer kommer endda bagest i 2024-rapporten. Her skiller Tesla Model 3 sig negativt ud.

TÜV bekræfter problemer med chassis og bremser

Andre elbiler klarede sig bedre end Tesla på 111. pladsen med en fejlrate på 14,7 procent i TÜV-rapporten. Heriblandt Volkswagen e-Golf, som er nummer fire på listen med en fejlrate på kun 2,6 procent. Renault Zoe ligger på 49. pladsen med en fejlrate på 5,6 procent. TÜV-eksperterne beskrev elbilernes bremser og undervognskomponenter som særligt udsatte for problemer. Det stemmer overens med erfaringerne fra specialiserede værksteder. Også her tiltrak elbilerne sig generelt opmærksomhed på grund af defekter i undervognskomponenterne, som f.eks. slidte led i styretøjets knoer. Derudover kritiserede TÜV ofte akslerne og belysningen.

Elbilerne er forholdsvis unge

De fleste elbiler i Tyskland er relativt unge. Mens biler med forbrændingsmotorer ofte er ti år gamle eller mere, er elbiler som regel kun to til tre år gamle. Det er derfor svært at vurdere, hvilke dele der faktisk ofte vil blive ramt af defekter efter et par år. Støddæmpere eller styretøjsdele slides ofte senere, og manglende vedligeholdelse anses også for at være årsagen til hyppige defekter i elbilers chassis, akselophæng og belysningssystem. TÜV-eksperterne påpeger, at vedligeholdelsen også forsømmes, hvis der ikke er intervaller mellem væskeskift. I modsætning til forbrændingsmotorer bliver komponentfejl ikke opdaget ved olieskift eller kontrol af kølevæske.

Startbatteriet er den mest almindelige årsag til nedbrud ifølge ADAC

Interessante oplysninger om, hvilke elbilsdele der går særligt ofte i stykker, findes også i den årlige havarirapport fra den tyske bilklub ADAC. Hvert år offentliggør klubben sin statistik over de hyppigste problemer, som mekanikerne måtte tilkaldes for at løse. I ADAC’s havaristatistik for 2023 er elbiler nævnt for sig. Ifølge statistikken er problemer med startbatteriet den mest almindelige årsag til havarier, som mekanikerne bliver kaldt ud for. Interessant nok rammer det både elbiler og forbrændingsmotorer, som tilsammen tegner sig for 43,2 procent af alle nedbrudsårsager i 2022. 2,5 ud af hver 1.000 køretøjer, der blev registreret for første gang i 2020, havde et problem med startbatteriet, både for elbiler og forbrændingsmotorer.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med

Elbiler har særlige komponenter, der adskiller dem fra traditionelle køretøjer med forbrændingsmotorer. Der er ingen manuel gearkasse eller kobling overhovedet. Andre komponenter adskiller sig derimod næppe fra komponenterne i en klassisk forbrændingsmotor. Vores guide viser forskellene, giver nyttige tips om…
Læs mere

Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte

Elbilen anses for at spille en central rolle i et fremtidsorienteret og klimavenligt transportsystem. Men kan du selv reparere elektriske drev? Og hvilke dele er det bedre at lade være som lægmand? El-motor vs. forbrændingsmotor – hvor er forskellene? El-motorers…
Læs mere

Mest læste guides