Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.

 

Forbrændingsmotorer kræver en pålidelig brændstofforsyning for at fungere. For at sikre dette arbejder adskillige brændstofforsyningskomponenter tæt sammen. Find nu ud af, hvordan brændstoffet kommer fra bilens tank til cylinderen. Læs også alt om de enkelte komponenter i brændstofsystemet og brændstofindsprøjtningen.

Sådan kommer brændstoffet fra tanken til cylinderen

Brændstoffets vej fra tanken til cylinderen er let at følge. Afvigelser er dog mulige afhængigt af bilmodellen og det installerede brændstofsystem. I en moderne forbrændingsmotor med direkte indsprøjtning tager brændstoffet følgende rute:

  1. Brændstoffet pumpes ud af brændstoftanken af brændstofpumpen. Brændstoffet passerer derefter gennem brændstoffilteret, hvor det filtreres. Derfra transporteres brændstoffet videre gennem en brændstofledning til højtrykspumpen.
  2. Højtrykspumpen eller indsprøjtningspumpen sætter brændstoffet under tryk. Herfra ledes en vis mængde brændstof til brændstoffordeleren eller højtryksrailen. Overskydende brændstof strømmer tilbage til tanken via en returledning.
  3. Brændstoffordeleren lagrer brændstoffet under tryk og gør det tilgængeligt til indsprøjtning. Efter behov sprøjtes brændstoffet så ind i cylinderens forbrændingskammer via en indsprøjtningsdyse. Indsprøjtningen og timingen styres af motorens styreenhed.

Komponenterne i brændstofsystemet

Bilens brændstofsystem består af en lang række komponenter. Hver komponent har en specifik opgave. Vi har samlet de enkelte komponenter i moderne bilers brændstofsystem til dig her.

Brændstoftank

Bilens brændstoftank indeholder det nødvendige brændstof, f.eks. diesel eller benzin. Afhængigt af modellen er tanken lavet af metal eller, i moderne køretøjer, for det meste af plast. I biler er tanken ofte placeret under køretøjet eller ved bagsædet. Brændstoftanken har de nødvendige tilslutninger til sprøjtetilførsel, tankmåling og sprøjteudsugning.

Tankrem

Tankremmen eller flere tankremme bruges til at fastgøre brændstoftanken under køretøjet. Det er som regel fleksible metalbånd eller metalstrimler, der omslutter køretøjets brændstoftank tæt. Tankstropperne forbindes med karosseriet ved hjælp af en skrueforbindelse. Nogle producenter bruger formede metalbeslag som tankstropper.

Tankdæksel

Et tankdæksel sørger for, at påfyldningsstudsen eller påfyldningsåbningen er forsvarligt lukket. Tankdækslet forhindrer bl.a., at der løber brændstof ud af tanken. Ofte er tankdækslet låsbart for at forhindre tyveri af brændstof. Mange modeller har en udluftning integreret i dækslet for at udligne trykket i tanken.

Brændstofpåfyldningsklappen

Tankklappen skjuler påfyldningsstudsen eller påfyldningsåbningen med tankdækslet. Da klappen er tilpasset karrosseriets form og malet, så den passer til, er resultatet et forbedret udseende, så man næsten ikke ser tankklappen. Desuden beskytter tankklappen påfyldningsstudsen mod snavs eller uautoriseret adgang. Afhængigt af modellen er tankklappen lavet af metal eller plast.

Påfyldningsstuds

Påfyldningsstudsen gør det nemt at fylde brændstof på bilen udefra. Påfyldningsstudsen udgør forbindelsen mellem påfyldningsåbningen og tanken. Det er som regel et plast- eller metalrør, som brændstoffet strømmer igennem under påfyldningen. Afhængigt af bilmodellen kan der være integreret en udluftningsledning i påfyldningsstudsen.

Tanksensor

En tanksensor måler niveauet i brændstoftanken og overfører informationen elektronisk. Tanksensoren har som regel en flyder, der følger brændstofniveauet i tanken. Afhængigt af flyderens position bevæges en mekanisme, som ændrer en variabel elektrisk modstand.

Brændstofmåler

Brændstofmåleren eller tankmåleren viser, hvor meget brændstof der er tilbage i brændstoftanken. For at gøre dette, bruger komponenten de oplysninger om brændstofniveauet, som tanksensoren giver. Brændstofmåleren er normalt integreret i førerens synsfelt i instrumentbrættet eller kombiinstrumentet. Afhængigt af modellen er den udformet som et digitalt display eller analogt med en viser.

Brændstofpumpe

Brændstofpumpen leverer brændstof fra tanken til motoren. I moderne biler fungerer brændstofpumpen udelukkende som en forspændingspumpe. En anden pumpe, en højtrykspumpe, er ansvarlig for at sprøjte brændstoffet ind i motoren. Brændstofpumper opdeles i benzinpumper og dieselpumper, som er forskellige i design.

Brændstofledning

Brændstofledninger sikrer en pålidelig transport af benzin eller diesel i køretøjet. En sådan brændstofledning forbinder f.eks. tanken bag på køretøjet med motorrummet. De forskellige komponenter i brændstofsystemet er også forbundet med brændstofledninger. Ledningerne er lavet af metal eller plast.

Brændstoffilter

Et brændstoffilter sørger for, at smudspartikler og andre unødige partikler filtreres ud af brændstoffet. Det forebygger effektivt skader på motoren eller dele af brændstofsystemet. Brændstoffiltre er placeret i motorrummet eller under bilen. Filtre til diesel adskiller sig fra brændstoffiltre til benzin.

Brændstoftilførselsenhed

En brændstoftilførselsenhed er monteret direkte i bilens tank og kombinerer forskellige komponenter til én komponent. Afhængigt af modellen er det f.eks. brændstofpumpen, tanksensoren, eller komponenter som et filter eller en reguleringsventil. Brændstoftilførselsenheden kaldes også et brændstoftilførselsmodul.

Motorens indsprøjtningssystem

Indsprøjtningssystemet er ansvarligt for at sprøjte brændstof ind i forbrændingskamrene. Det kaldes også indsprøjtning eller indsprøjtningssystem. Moderne brændstofindsprøjtning gør det muligt at udnytte brændstoffet optimalt og samtidig holde udstødningsemissionerne nede. Indsprøjtningssystemet består af forskellige komponenter.

Højtrykspumpe

En højtrykspumpe er en del af ethvert moderne brændstofsystem med direkte indsprøjtning. Her sættes brændstoffet under højt tryk af pumpen og sprøjtes derefter ind. Højtryksbrændstofpumper bruges i både diesel- og benzinmotorer med direkte indsprøjtning. En forspændingspumpe forsyner højtrykspumpen med brændstof.

Indsprøjtningsdyse

Indsprøjtningsdysen sprøjter den korrekte mængde brændstof ind i cylinderen. I benzinmotorer kaldes komponenten en indsprøjtningsventil, i dieselmotorer kaldes den en injektor. Moderne motorer har en separat indsprøjtningsdyse til hver cylinder. Brændstoffet forstøves fint via indsprøjtningsdysen og kan derefter antændes optimalt i forbrændingskammeret.

Motorens styreenhed

Motorens styreenhed regulerer de komplekse processer med indsprøjtning og tænding. Elektronikken styrer bl.a. indsprøjtningsventilerne. Baseret på forskellige sensorværdier bestemmer motorstyringen det korrekte tidspunkt for brændstofindsprøjtningen samt indsprøjtningsmængden. Det giver den bedst mulige forbrænding.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides