Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
Indhold
1. Forskellige typer bilreservedele i overblik
2. Sådan tjekker du ægtheden af bilreservedele
3. Andre metoder til at kontrollere ægtheden
Bildele som reservedele fås i forskellige designs og typer. Hvis der er en defekt på bilen, er der ofte brug for udskiftning hurtigt, og ingen ønsker at betale for meget. Men fristende billige tilbud kan være forfalskede. Vi forklarer forskellen mellem OEM-dele og Aftermarket-/eftermarkedsdele, og hvordan du nemt kan genkende forfalskede dele.
Forskellige typer bilreservedele i overblik
- OEM-dele: OEM-dele er bildele, der er installeret på fabrikken, som de er. Udviklingen og produktionen af delene udføres af bilproducenten eller af en bestilt leverandør i høj kvalitet.
- Eftermarkedsdele: Bildele som eftermarkedsdele er ikke fremstillet af eller udviklet udelukkende til bilproducenten. Det er dele fra tredjepartsproducenter, for det meste i original kvalitet. Ofte er disse dele fremstillet på licens af kendte producenter.
- Forfalskninger: Forfalskede bildele er fremstillet uden tilladelse fra de originale producenter og ofte i ringere kvalitet. Forfalskningerne udbydes ofte som nye dele til særligt lave priser via onlineplatforme på internettet. De lever sjældent op til de krævede producentstandarder.
Betydningen af OEM-dele til motorkøretøjer
Betegnelsen OEM står for Original Equipment Manufacturer. Oversat betyder det en producent af originalt udstyr. De tilsvarende OEM-bildele eller OEM-komponenter sælges ikke i den frie handel. Produktionen og distributionen af OEM-dele sker specifikt af eller for den respektive bilproducent. Som reservedele er OEM-dele ofte dyrere end andre reservedele, men de er som regel også af særlig høj kvalitet og passer perfekt.
Sådan tjekker du ægtheden af bilreservedele
Originale bilreservedele står for sikkerhed og præcis pasform. Originale dele garanterer også langvarig og pålidelig funktion. Det er derfor, bilister foretrækker at bruge originale reservedele. Men hvordan kan man kontrollere ægtheden af en bildel? Der er en række faktorer, der indikerer, om en del er original eller forfalsket.
- Udseende og pasform: Originale reservedele ser som regel bedre ud end forfalskede dele. Derudover adskiller forfalskninger sig ofte visuelt fra originaler. Det er bedst at kontrollere delenes udseende i forhold til den eksisterende originale del, der er installeret på fabrikken.
- Emballage og præsentation: Producenter af originaldele pakker ofte deres dele ind i en emballage med et detaljeret tryk. Kasser og kartoner har ofte klistermærker på. Billige forfalskninger er derimod pakket i en simpel papkasse med et andet udseende.
- Mærkenavne og bogstaver: Uautoriserede kopier af velkendte bildele har ofte ikke bilproducentens logo. På originale dele er bilmærket derimod præget. Andre bogstaver på delen kan også mangle eller være anderledes.
- Forseglinger og hologrammer: Originalproducenter bruger i stigende grad særlige forseglinger eller klistermærker til at understrege produktets ægthed. Det kan være påsatte hologrammer med en 3D-effekt, som er svær at efterligne for forfalskere. Ofte er der kun trykt en grafik på den uoriginale del.
- Tilbud og købspris: Prisen på en reservedel kan også give information om ægtheden. Ofte er et tilbud simpelthen for billigt til, at det kan være en original del. Produktionen af dele af høj kvalitet er omkostningskrævende, og ingen forhandler giver penge væk.
- Testsegl og mærke: Originale reservedele er ofte mærket med et testsegl. En testorganisation certificerer produktets sikkerhed eller trafiksikkerhed. Sådanne testsegl og andre mærkninger mangler ofte på forfalskede produkter.
- Typegodkendelse og certifikater: Originalt tilbehør leveres af producenten med en typegodkendelse eller et reservedelscertifikat. Disse dokumenter mangler som regel på forfalskede køretøjsdele. I dette tilfælde må delene ikke bruges på bilen.
Andre metoder til at kontrollere ægtheden
Producentens kendetegn, som f.eks. trykt emballage eller testforseglinger på dele, kan forfalskes med en vis indsats. Derfor har producenterne af originale dele fundet på andre sikkerhedsfunktioner. Disse omfatter QR-koder eller en såkaldt datamatrixkode. Hver bildel, der er mærket med disse koder, får et unikt identifikationsnummer, som kan matches via producentens hjemmeside eller smartphone.
Er OEM-nummeret en sikker metode til at verificere ægtheden af en del?
OEM-nummeret bruges til at identificere reservedele til specifikke køretøjer. Dette nummer gør det relativt nemt at afgøre, om den pågældende del passer til din bil. OEM-nummeret siger dog intet om ægtheden af en bildel. Producenten af en forfalskning kan simpelthen tage koden fra den originale del og printe den på de forfalskede dele.
Dette er problemerne med forfalskede dele
Forfalskede bildele udgør flere problemer for bilejeren. På den ene side er de falske dele ofte ikke særlig præcise, så de er svære at installere i bilen. For det andet er forfalskede bildele i stigende grad lavet af billige materialer. Falske bremseklodser eller bremseskiver kan knække eller svigte under kraftig opbremsning. Det har relevante tests af forfalskede bildele tidligere vist. Det samme gælder for andre dele som f.eks. affjedringskomponenter. Ud over risikoen for ulykker bortfalder bilens garanti, hvis der ikke er monteret godkendte komponenter. Forfalskede dele bliver ofte opdaget senest ved næste bilsyn. Bilen dumper og får ikke den nødvendige anerkendelse.
Er forfalskede dele et stigende problem på verdensplan?
Forfalskningen af køretøjsdele er steget i de seneste årtier. Moderne produktionsteknologier gør det nemt at fremstille forfalskninger i store mængder. Nye distributionskanaler for forfalskede bildele er opstået via internettet i de seneste årtier. Bilejere køber ofte forfalskede dele til selvmontering via onlineplatforme.
Hvad gør man, hvis man har falske dele i sin bil?
Forfalskede bildele bliver nogle gange installeret af bilejeren selv på grund af uvidenhed eller manglende bevidsthed om faren. Det sker også oftere og oftere, at der udbydes brugte biler til salg, hvor der bevidst eller ubevidst er monteret forfalskede reservedele. Hvad skal man gøre, hvis man opdager forfalskede dele på sin egen bil? Svaret er: Det er bedst at udskifte dem med det samme. Hvis f.eks. sikkerhedsrelevante dele som bremserne er blevet udskiftet med forfalskninger, skal de forfalskede komponenter udskiftes med det samme. Faren er for stor for, at den monterede del går i stykker eller svigter under belastning. Udskiftningen af andre sikkerhedsrelevante komponenter må heller ikke udsættes for at undgå at bringe sig selv og andre i fare.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!