Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele

Bildele som reservedele fås i forskellige designs og typer. Hvis der er en defekt på bilen, er der ofte brug for udskiftning hurtigt, og ingen ønsker at betale for meget. Men fristende billige tilbud kan være forfalskede. Vi forklarer forskellen mellem OEM-dele og Aftermarket-/eftermarkedsdele, og hvordan du nemt kan genkende forfalskede dele.

Forskellige typer bilreservedele i overblik

  • OEM-dele: OEM-dele er bildele, der er installeret på fabrikken, som de er. Udviklingen og produktionen af delene udføres af bilproducenten eller af en bestilt leverandør i høj kvalitet.
  • Eftermarkedsdele: Bildele som eftermarkedsdele er ikke fremstillet af eller udviklet udelukkende til bilproducenten. Det er dele fra tredjepartsproducenter, for det meste i original kvalitet. Ofte er disse dele fremstillet på licens af kendte producenter.
  • Forfalskninger: Forfalskede bildele er fremstillet uden tilladelse fra de originale producenter og ofte i ringere kvalitet. Forfalskningerne udbydes ofte som nye dele til særligt lave priser via onlineplatforme på internettet. De lever sjældent op til de krævede producentstandarder.

Betydningen af OEM-dele til motorkøretøjer

Betegnelsen OEM står for Original Equipment Manufacturer. Oversat betyder det en producent af originalt udstyr. De tilsvarende OEM-bildele eller OEM-komponenter sælges ikke i den frie handel. Produktionen og distributionen af OEM-dele sker specifikt af eller for den respektive bilproducent. Som reservedele er OEM-dele ofte dyrere end andre reservedele, men de er som regel også af særlig høj kvalitet og passer perfekt.

Sådan tjekker du ægtheden af bilreservedele

Originale bilreservedele står for sikkerhed og præcis pasform. Originale dele garanterer også langvarig og pålidelig funktion. Det er derfor, bilister foretrækker at bruge originale reservedele. Men hvordan kan man kontrollere ægtheden af en bildel? Der er en række faktorer, der indikerer, om en del er original eller forfalsket.

  1. Udseende og pasform: Originale reservedele ser som regel bedre ud end forfalskede dele. Derudover adskiller forfalskninger sig ofte visuelt fra originaler. Det er bedst at kontrollere delenes udseende i forhold til den eksisterende originale del, der er installeret på fabrikken.
  2. Emballage og præsentation: Producenter af originaldele pakker ofte deres dele ind i en emballage med et detaljeret tryk. Kasser og kartoner har ofte klistermærker på. Billige forfalskninger er derimod pakket i en simpel papkasse med et andet udseende.
  3. Mærkenavne og bogstaver: Uautoriserede kopier af velkendte bildele har ofte ikke bilproducentens logo. På originale dele er bilmærket derimod præget. Andre bogstaver på delen kan også mangle eller være anderledes.
  4. Forseglinger og hologrammer: Originalproducenter bruger i stigende grad særlige forseglinger eller klistermærker til at understrege produktets ægthed. Det kan være påsatte hologrammer med en 3D-effekt, som er svær at efterligne for forfalskere. Ofte er der kun trykt en grafik på den uoriginale del.
  5. Tilbud og købspris: Prisen på en reservedel kan også give information om ægtheden. Ofte er et tilbud simpelthen for billigt til, at det kan være en original del. Produktionen af dele af høj kvalitet er omkostningskrævende, og ingen forhandler giver penge væk.
  6. Testsegl og mærke: Originale reservedele er ofte mærket med et testsegl. En testorganisation certificerer produktets sikkerhed eller trafiksikkerhed. Sådanne testsegl og andre mærkninger mangler ofte på forfalskede produkter.
  7. Typegodkendelse og certifikater: Originalt tilbehør leveres af producenten med en typegodkendelse eller et reservedelscertifikat. Disse dokumenter mangler som regel på forfalskede køretøjsdele. I dette tilfælde må delene ikke bruges på bilen.

Andre metoder til at kontrollere ægtheden

Producentens kendetegn, som f.eks. trykt emballage eller testforseglinger på dele, kan forfalskes med en vis indsats. Derfor har producenterne af originale dele fundet på andre sikkerhedsfunktioner. Disse omfatter QR-koder eller en såkaldt datamatrixkode. Hver bildel, der er mærket med disse koder, får et unikt identifikationsnummer, som kan matches via producentens hjemmeside eller smartphone.

Er OEM-nummeret en sikker metode til at verificere ægtheden af en del?

OEM-nummeret bruges til at identificere reservedele til specifikke køretøjer. Dette nummer gør det relativt nemt at afgøre, om den pågældende del passer til din bil. OEM-nummeret siger dog intet om ægtheden af en bildel. Producenten af en forfalskning kan simpelthen tage koden fra den originale del og printe den på de forfalskede dele.

Dette er problemerne med forfalskede dele

Forfalskede bildele udgør flere problemer for bilejeren. På den ene side er de falske dele ofte ikke særlig præcise, så de er svære at installere i bilen. For det andet er forfalskede bildele i stigende grad lavet af billige materialer. Falske bremseklodser eller bremseskiver kan knække eller svigte under kraftig opbremsning. Det har relevante tests af forfalskede bildele tidligere vist. Det samme gælder for andre dele som f.eks. affjedringskomponenter. Ud over risikoen for ulykker bortfalder bilens garanti, hvis der ikke er monteret godkendte komponenter. Forfalskede dele bliver ofte opdaget senest ved næste bilsyn. Bilen dumper og får ikke den nødvendige anerkendelse.

Er forfalskede dele et stigende problem på verdensplan?

Forfalskningen af køretøjsdele er steget i de seneste årtier. Moderne produktionsteknologier gør det nemt at fremstille forfalskninger i store mængder. Nye distributionskanaler for forfalskede bildele er opstået via internettet i de seneste årtier. Bilejere køber ofte forfalskede dele til selvmontering via onlineplatforme.

Hvad gør man, hvis man har falske dele i sin bil?

Forfalskede bildele bliver nogle gange installeret af bilejeren selv på grund af uvidenhed eller manglende bevidsthed om faren. Det sker også oftere og oftere, at der udbydes brugte biler til salg, hvor der bevidst eller ubevidst er monteret forfalskede reservedele. Hvad skal man gøre, hvis man opdager forfalskede dele på sin egen bil? Svaret er: Det er bedst at udskifte dem med det samme. Hvis f.eks. sikkerhedsrelevante dele som bremserne er blevet udskiftet med forfalskninger, skal de forfalskede komponenter udskiftes med det samme. Faren er for stor for, at den monterede del går i stykker eller svigter under belastning. Udskiftningen af andre sikkerhedsrelevante komponenter må heller ikke udsættes for at undgå at bringe sig selv og andre i fare.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides