Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
Låsesystemet forhindrer effektivt tyveri af bilen og uautoriseret adgang til interiøret. Det er grunden til, at visse låseanordninger og sikkerhedssystemer er blevet brugt lige siden begyndelsen af bilproduktionen. Læs her om låsesystemets komponenter, og hvordan de fungerer.
Bilens låsesystem
En bils låsesystem sikrer, at kun autoriserede personer kan få adgang til at bruge køretøjet. Uautoriserede personer bliver nægtet adgang. Låse på alle bilens døre og klapper har vist sig at være et effektivt middel til at gøre dette. Systemet forhindrer også, at køretøjer tages i brug uden tilladelse. Et låsesystem til motorkøretøjer består af mange dele.
- Køretøjets nøgle
- Låsecylinder
- Dørlås
- Tændingslås
- Ratlås
Nøgle til køretøjet
Bilnøglen bruges til at låse bilens låse op og i. I mange biler startes motoren også med en nøgle. Ældre biler har nogle gange flere forskellige nøgler til tankdækslet, dørene, tændingslåsen eller handskerummet. I moderne biler kan alle låse låses med en fælles bilnøgle. Fjernbetjeningen til centrallåsen er ofte integreret i bilnøglen, og det samme er en knap til åbning af bagagerummet.
Låsecylinder
En låsecylinder er hjertet i en mekanisk betjent sikkerhedslås. Cylinderen består som regel af et cylinderhus og en roterende cylinderkerne. Låsecylinderen kan kun betjenes og drejes for at låse låsen op med den rigtige nøgle. Afhængigt af producenten og køretøjsgenerationen er bilnøglerne udstyret med riller, slidser eller huller til dette formål. Afhængigt af bilmodel og låsemekanisme betjenes låsen eller aktiveres centrallåsesystemet via låsecylinderen.
Dørlås
Betegnelsen dørlås henviser ikke til den lås, der bruges til at lukke døren, men til låsemekanismen. Dørlåsen sørger for, at bilens dør er forsvarligt låst. Nogle gange er det en kombination af en låsemekanisme til lukning af døren under kørslen og et egentligt låsesystem. Når bildøren er lukket, låser dørlåsen den sikkert og forhindrer utilsigtet åbning under kørslen. Oplåsning sker normalt mekanisk via en betjeningsstang eller et Bowden-kabel via dørhåndtagene.
Tændingslås
Tændingslåsen er en af de ældste sikkerhedsanordninger i bilindustrien. Den beskytter bilen mod uautoriseret brug ved at sikre, at motoren kun kan startes via tændingslåsen. Nøglen kan kun fjernes fra låsen, når tændingen er afbrudt. Hvis der er tale om en diesel, som ikke kræver tænding, afbryder tændingslåsen i stedet systemer som f.eks. brændstoftilførslen. Når nøglen er sat i, aktiveres tændingen gradvist ved at dreje den, og derefter startes motoren.
Rattlås
En ratlås forhindrer, at bilens rat kan drejes. Det gør låsen, der kaldes en ratlås, til en af de mest effektive og udbredte sikkerhedsanordninger til køretøjer. I personbiler er ratlåsen som regel kombineret med tændingslåsen, så den udgør en enkelt enhed. Når føreren fjerner nøglen fra låsen, glider en bolt ind i en rille i rattet. Moderne biler er nogle gange udstyret med en elektronisk ratlås, hvor styretøjet blokeres ved hjælp af elektriske aktuatorer.
Centrallås
Et centrallåsesystem gør det muligt for føreren af en bil at låse alle bilens døre op eller i på samme tid. Det sker enten ved at dreje nøglen i låsecylinderen på bildøren eller ved hjælp af en fjernbetjening, der hører til bilen. Forskellige komponenter gør denne praktiske funktion mulig.
- Styreenhed til centrallås
- Pumpe til centrallås
- Styreenhed til centrallås
- Fjernbetjening til centrallås
Betjeningsenhed til centrallås
Centrallåsens styreenhed styrer og overvåger alle centrallåsesystemets funktioner. Mange moderne biler har også ekstra styreenheder pr. dør, som kommunikerer med den centrale styreenhed. Derudover implementerer styreenheden de kommandoer, som føreren giver via fjernbetjeningen. Dørlåsene, bagagerumslåsen og alle aktuatorer styres også af styreenheden. Hvis styreenheden er defekt, er centrallåsens funktion ikke tilgængelig.
Pumpe til centrallåsesystemet
Mange centrallåsesystemer i ældre biler fungerer med et vakuumsystem. Der bruges undertryk til at åbne og lukke dørlåsene via centrallåsesystemet. Det nødvendige vakuum genereres af en vakuumpumpe. I nogle bilmodeller er denne pumpe i centrallåsesystemet også ansvarlig for dørenes lukkefunktion, den jævne lukning af bagagerummet, bagagerumsåbningen eller sædejusteringen. Pumpen er ofte defekt eller utæt, men den er let at udskifte med en reservedel.
Aktuator til centrallåsesystemet
Moderne centrallåsesystemer fungerer ofte helt elektronisk. I stedet for en besværlig låsning af dørene ved hjælp af vakuum eller andre pneumatiske systemer, bruges der elektriske aktuatorer. Det er servomotorer, dvs. små elektriske motorer, som betjener dørlåsemekanismen. Når føreren trykker på radiosenderen eller drejer nøglen i dørlåsen, aktiveres aktuatorerne. Nogle systemer gør det også muligt at låse enkelte døre indefra.
Fjernbetjening til centrallås
Mange moderne biler har en fjernbetjening, som føreren kan bruge til at låse bilen op eller låse den. Dette er altid muligt fra en vis afstand, hvor der skal være visuel kontakt med bilen. Fjernbetjeninger med infrarøde sendere kan kun dække korte afstande, mens radiofjernbetjeninger også fungerer på større afstande. Afhængigt af modellen er fjernbetjeningen til centrallåsesystemet enten separat eller integreret i bilnøglen i form af knapper.
Elektronisk startspærre
En elektronisk startspærre er en sikkerhedsanordning, der skal gøre det sværere eller umuligt at stjæle en bil. For at gøre dette afbryder startspærren tændingen, brændstoftilførslen eller blokerer startmotoren for at forhindre motoren i at starte.
- Kontrolenhed til startspærren
- Transponder til startspærre
Styreenhed til startspærre
Startspærrens styreenhed er den centrale enhed i det elektroniske sikkerhedssystem. Styreenheden overvåger alle sikkerhedssystemets funktioner og aktiverer startspærreanordningerne. Det sker automatisk, når tændingsnøglen fjernes fra tændingskontakten, eller når føreren forlader bilen med nøglen.
Elektronisk transponder
Et andet vigtigt element i den elektroniske startspærre er transponderen. Transponderen er en lille kommunikationsenhed, som normalt er integreret direkte i bilnøglen. Når bilnøglen sættes i tændingslåsen, identificeres den chip, der er installeret i nøglen, entydigt. Kun hvis denne identifikation er korrekt, frigiver den elektroniske startspærre bilen.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!