Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen

Forbedring af miljøbeskyttelse og reduktion af forurening står højt på dagsordenen i mange lande. Definerede forureningsklasser for biler garanterer overholdelse af visse emissionsgrænser. Du kan finde alle vigtige oplysninger om dette emne her.

Forskellige standarder for udstødningsemission i hele verden

Reglerne for udstødningsemission og de tilhørende forureningsklasser findes i mange dele af verden. I EU er der for eksempel faste grænser for forurenende stoffer som kulilte, nitrogenoxider, kulbrinter eller de partikler, der udledes. De forurenende stoffer i udstødningsgassen bestemmes i kørecyklusser og fastsættes pr. kilometer.

Euro-udstødningsstandard som Euro 5 eller Euro 6

Medlemslandene i Den Europæiske Union følger en fælles linje, når det gælder forureningsklasser. De respektive gældende standarder for udstødningsemission i EU besluttes derfor i fællesskab og håndhæves af staterne. I EU er der forureningsklasserne Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 og forureningsklassen Euro 6. Gyldigheden af forureningsklassen afhænger af den første registrering af de pågældende køretøjer. For eksempel gjaldt Euro 1-standarden for nye køretøjer fra introduktionsdatoen i januar 1993. Euro 2-udstødningsstandarden gjaldt for biler fra begyndelsen af 1996, og Euro 3 gjaldt fra 01. Euro 4 gjaldt for nye registreringer fra 2006, efterfulgt af Euro 5a i 2011 og Euro 6 fra 2015.

Standarder for udstødningsemission i USA

I USA har der eksisteret forskellige forureningsklasser for køretøjer siden 1990’erne. Men reglerne og forskrifterne for forurenende emissioner fra personbiler kan variere fra stat til stat. Problemet med miljøforurening forårsaget af udstødningsgasser har været kendt i lang tid, især i Californien. I 1994 indførte Californien den nationale udstødningsstandard Tier 1. I 2004 blev den erstattet af den strengere Tier 2-standard, og siden 2017 har Tier 3 været på plads. Andre stater har fulgt disse standarder i årenes løb. Grænserne for nogle forurenende stoffer er sat lavere i USA end i Europa. Det gælder f.eks. værdien for nitrogenoxid i dieselkøretøjer.

Standarder i andre lande

Der findes også standarder for udstødningsemissioner fra køretøjer med forbrændingsmotorer i andre dele af verden. I Kina er der f.eks. forskellige emissionsstandarder for diesel- og benzinbiler. Den første standard for køretøjer trådte i kraft i 2008. En forordning om udstødningsemission, der var gyldig i hele landet fra 2010, var baseret på den europæiske standard Euro 4. I Kina fulgte yderligere standarder og klasser svarende til den europæiske Euro 5a fra 2013. Bestemmelser baseret på Euro 6 har været i kraft siden 2020. Lande som Japan har også deres egne regler for udstødningsemission. Landet indførte sine første standarder i 1994, som blev tilpasset i 2000. Nye standarder fulgte i 2005 og 2009, og fra 2019 gælder test i henhold til WLTP.

Hvordan motordesign påvirker emissionsklassen

I udviklingen af nye køretøjer og motorer er der i stigende grad fokus på forurenende emissioner og den ønskede forureningsklasse. Køretøjsproducenterne satser blandt andet på nye teknologier inden for motordesign. For eksempel gør optimering af forbrændingskamrene og kompressionsforholdet det muligt at reducere udledningen af forurenende stoffer. Innovationer inden for motorstyring bidrager også til en forbedret emissionsadfærd. Det omfatter optimeret elektronisk indsprøjtning og et matchende tændingssystem med korttænding eller deaktivering af enkelte cylindre efter behov. Derudover har behandlingen af udstødningsgassen en afgørende indflydelse på forureningsklassen. Det omfatter både recirkulation af udstødningsgassen og katalysatorer eller partikelfiltre.

Hvilken forureningsklasse har min bil?

Som bilejer er du sikkert interesseret i din egen bils forureningsklasse. Det er nemt selv at finde ud af det ved hjælp af bilens papirer. Ældre køretøjer, der har været indregistreret i længere tid, har et tilsvarende nøgletal i øverste venstre hjørne af registreringsattesten. Siden 2005 er registreringsattesten del 1 i henhold til europæiske standarder blevet brugt i stedet for køretøjets registreringsattest. Nøglenummeret for forurenende emissioner i køretøjsdokumenterne gør det muligt at bestemme den forurenende klasse. I forureningsklasserne 1 til Euro 4 kan forureningsklassen bestemmes ud fra de sidste to cifre i nummeret. Fra Euro 5 til Euro 6 indtastes et længere emissionskodenummer. Derudover noteres forureningsklassen direkte i felt 14 på registreringsattesten eller i felt 1 på den gamle registreringsattest.

Konsekvenser for bilafgifter og miljøzoner

Personbilers forurenende emissioner har ofte en direkte indvirkning på de omkostninger, der er forbundet med bilen, f.eks. bilafgifter. Der er endda risiko for kørselsforbud i byerne, hvis bilen ikke lever op til udstødningsstandarderne. For eksempel har mange tyske byer oprettet miljøzoner, der kræver et tilsvarende miljømærke. Selv elbiler med et E-nummer skal have et sådant mærkat for at få lov til at køre ind i miljøzonerne. Afgiften på motorkøretøjer kan også afhænge af køretøjets forurenende emissioner. Ud over motorkapaciteten påvirker udstødningsstandarden og overholdelsen af visse CO2-grænser også afgiftens størrelse. Afhængigt af køretøj og motor kan emissionerne og den tilhørende klassificering i forureningsklassen dog forbedres. Det kan f.eks. gøres ved at installere en koldkørselsregulator eller eftermontere en katalysator.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides