Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

De mest almindelige årsager til en defekt elbil

En elbil har færre dele end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. Men går elbiler overhovedet i stykker og går de egentlig i stykker sjældnere? Slet ikke, for elbiler er også tilbøjelige til at gå i stykker. Allgemeiner Deutscher Automobilclub, forkortet ADAC, offentliggjorde for nylig sin skadesstatistik for år 2022, hvor man for første gang sammenlignede forbrændingsmotorer og rene elbiler. Vi viser dig de mest almindelige årsager til nedbrud i elbiler.

Motor og elektronik

En eller flere elmotorer sørger for elbilens hurtige fremdrift. Drivmotorerne er normalt installeret direkte i området omkring for- og bagakslen som en kompakt enhed. Drivmotoren styres af motorelektronikken, som normalt er udformet som en separat styreenhed.

Elmotor og højspændingssystem hyppig årsag til nedbrud

Ifølge statistikkerne er defekter i motoren, motorstyringen og højspændingssystemet blandt de fem hyppigste årsager til nedbrud i elbiler. Både drivmotoren og elektronikken kan bryde sammen og dermed være årsag til et nedbrud i elbilen. Køretøjet stopper så uventet eller kan ikke længere sættes i gang.

Alle komponenter såsom motorens styreenheder, gaspedalens styringsteknologi eller selve motoren kan udskiftes efter en fejl, og de kan også fås brugt. De kompakte drivenheder kan relativt nemt udskiftes med en intakt enhed. Arbejde på højspændingssystemet må kun udføres af autoriserede specialister.

Kølesystem defekt på elbil

Ligesom biler med forbrændingsmotorer har elbiler også et kølesystem. Dette system overtager den termiske styring af de installerede komponenter, dvs. at det sikrer de rette temperaturer. Elbilens drivbatterier eller den installerede elmotor kan køles på denne måde, hvis det er nødvendigt.

Ingen køling i tilfælde af fejl i kølesystemet

Hvis dele af kølesystemet i elbilen svigter, kan de installerede systemer ikke længere holdes på den korrekte temperatur. Under visse omstændigheder kan elbilen ikke længere bruges. Fejlen kan give sig udslag i tilsvarende fejlmeddelelser, sjældnere kan komponenter blive overophedede. En lækage af kølevæske fra kølesystemet kan også indikere en defekt komponent.

En eller flere kølevæskepumper er installeret som komponenter i elbilens kølesystem, og det samme er en eller flere radiatorer med elektriske blæsere. Slanger, ledninger, sensorer og nogle gange ventiler er også en del af kølesystemet. Udskiftning af den defekte komponent gør hurtigt elbilen klar igen. Alle dele kan udskiftes, hvis de er defekte, og de kan også byttes til brugte komponenter.

Låsesystemet virker ikke

Interessant nok viser statistikker, at låsesystemet i elbiler oftere bryder sammen end i biler med forbrændingsmotorer. Det kan skyldes, at nøglefri adgangssystemer med elektronisk låsning oftere er installeret i elbiler. Hvis komponenter i låsesystemet er defekte, kan bilen nogle gange ikke længere låses op eller startes.

Alle komponenter i låsesystemet til elbiler, såsom aktuatorer og kontrolelementer, kan udskiftes. På den måde afhjælpes defekten hurtigt. Brugte dele i god stand kan også installeres. Nøglefri adgangssystemer skal muligvis omkodes af producenten eller et værksted efter en defekt.

Hjulophæng og affjedring

Defekte komponenter i chassiset bliver ofte bemærket under den tekniske inspektion af elbiler. Men defekter i hjulophænget eller affjedringen opstår nogle gange pludseligt og fører dermed til et nedbrud med elbilen. En pludselig defekt kan f.eks. opstå, hvis komponenten går i stykker.

Høj bilvægt muligvis årsagen

Eksperter antager, at den højere nedbrudsrate for elbiler på affjedringsområdet hænger sammen med bilernes højere vægt. Defekter i hjulophænget eller affjedringen giver sig nogle gange udslag i usædvanlige slibelyde eller et tab af affjedringskomfort. Af og til viser det sig, at elbilens affjedring er lavere i den ene side.

Nogle modeller af elbiler har svagheder i forakselophænget, hvor især komponenter som bærearme kan være udsatte for defekter. Fjedre og støddæmpere kan også være defekte. Det anbefales ikke at køre videre med en defekt affjedringsdel. I stedet bør delen udskiftes med en ny eller en god brugt bildel.

Defekt styring i elbilen

Styresystemet i en elbil kan blive udsat for for tidligt slid og defekter under kørslen. Det kan f.eks. give sig udslag i usædvanlig styreadfærd. Årsagen kan være den samme som for affjedringen. Elbilens høje vægt lægger pres på styretøjets komponenter. I nogle specifikke modeller af elbiler udsættes trækstængerne f.eks. for øget slid og er særligt udsatte for defekter og svigt.

Mekaniske eller elektriske defekter i styresystemet

Elbiler bruger ofte elektriske servostyringssystemer, hvor styrebevægelsen understøttes af elektriske motorer. Fejlen i elbilers styretøj kan derfor både være af elektronisk og mekanisk eller elektromekanisk karakter. I fremtiden vil der endda slet ikke være nogen direkte kontakt mellem rattet og styretøjets mekanik i elbiler, da producenterne i stigende grad satser på fuldt elektriske styresystemer uden.

Indtil der opstår styring uden ratstamme i en elbil, kan de samme komponenter svigte som i en forbrændingsmotor. Det kan være styretøjet, kardanleddet eller defekte trækstangsender. Beskadigede styretøjskomponenter skal altid udskiftes med det samme i en elbil; hvis styretøjet er defekt, må bilen ikke længere bevæges. Mange komponenter til styretøjet på elbiler kan også købes billigt som gode brugte bildele.

Problemer med lavspændingssystemet

Hvad selv elbilister ofte ikke er klar over, er, at elbiler ligesom forbrændingsmotorer har et lavspændingssystem, dvs. et indbygget netværk med 12 volt jævnstrøm. Det eksisterer som et andet netværk ved siden af højspændingssystemet med højspændingsbatteriet og det elektriske drev. Hvad mange mennesker heller ikke ved: Elbilen kan ikke bruges uden et fungerende lavspændingsnetværk.

Defekt indbygget batteri er den hyppigste årsag til nedbrud

Det var overraskende, at en defekt i lavspændingsbatteriet viste sig at være den hyppigste årsag til nedbrud i elbiler ifølge ADAC’s nedbrudsstatistik. Batteriet til lavspændingssystemet svarer til startbatteriet i biler med forbrændingsmotorer. Nogle modeller har et blybatteri, mens nogle producenter også bruger et lithium-ion-batteri.

Hvis lavspændingssystemet har svigtet, f.eks. på grund af lav batterispænding, er der intet, der virker i elbilen. Bilen kan ofte ikke længere låses op, og ladestikket kan heller ikke længere låses op. Højspændingssystemet og dermed drevet kan som regel heller ikke aktiveres. Det hjælper ofte at udskifte lavspændingsbatteriet med et nyt eller en meget god brugt del.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides