Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
2. Er chiptuning godt eller skidt?
3. Fordele og ulemper ved chiptuning
Mange bilejere ønsker sig en motor med lidt flere hestekræfter. Men mulighederne for at øge motorkraften virker ofte komplicerede og dyre. I dette tilfælde kan øget ydeevne med chiptuning være en løsning. Find nu ud af, hvad chiptuning er, og hvordan det mærkbart kan øge motorens effekt og drejningsmoment. Du kan også finde ud af alt om fordelene og ulemperne ved chiptuning på din bil.
Chiptuning er en form for præstationsforbedring af forbrændingsmotorer. Det handler primært om at optimere parametrene i motorens styreenhed. I modsætning til klassisk motortuning behøver bilens motor ikke at blive modificeret. Den øgede ydelse opnås udelukkende ved at ændre softwaren i motorens styreenhed eller gennem mellemliggende moduler.
Begrebet chiptuning går tilbage til de tidlige dage med elektronisk motorstyring. Dengang var det nogle gange nødvendigt at udskifte en chip i motorens styreenhed for at øge ydelsen. I dag kan man, afhængigt af biltypen, også øge motorydelsen uden at gribe ind i styreenheden. I stedet aktiveres den ekstra effekt ofte udelukkende via software.
En standardmotor har ofte potentiale til at øge ydelsen, da producenterne sjældent udnytter de fulde effektreserver. Med chiptuning tilpasses motorens styreenhed og brændstofindsprøjtning. Det betyder f.eks., at der sprøjtes mere benzin ind i forbrændingskammeret, eller at ladetrykket øges. Tændingstidspunktet bliver også optimeret.
Eco-tuning er en særlig variant af chiptuning. Det handler ikke primært om at øge hestekræfter og drejningsmoment. Formålet med eco-tuning er snarere at reducere bilens brændstofforbrug. Til det formål optimeres softwaren i styreenheden. Afhængigt af driftstilstanden kan eco-tuning sikre en mere effektiv forbrænding.
I dag tilbydes øget ydeevne gennem chiptuning til næsten alle modeller fra forskellige producenter. Kvaliteten af software og moduler kan dog variere betydeligt i nogle tilfælde. Enhver udvikling og justering af styreenheden kræver stor ekspertise inden for elektronik. Anerkendte leverandører optimerer ydeevne og drejningsmoment på testbænken.
Om chiptuning er godt eller skidt, afhænger af den enkeltes synspunkt. Hvis føreren ønsker mere kraft med en mindre indsats, kan det være en fordel at øge ydeevnen ved hjælp af software. På den anden side påpeger testorganisationer som det tyske TÜV, at brændstofforbruget og udledningen af forurenende stoffer kan stige. Desuden kan motorens komponenter og dele af drivlinjen blive udsat for større belastning som følge af mere effekt.
En forøgelse af motoreffekten kan øge sliddet på motoren og drivkomponenterne. Anerkendte chiptunere eller producenter af chiptuningsbokse udnytter aldrig motorens kraftreserver fuldt ud. Chiptuningprodukter af dårlig kvalitet kan derimod føre til, at turboladere, indsprøjtningsdyser, katalysatoren eller sodfiltre går i stykker for tidligt.
Øget ydeevne kan få bilens motor til at blive slidt hurtigere. For eksempel kan den høje belastning på motorkomponenterne få dem til at blive slidt hurtigere. Chiptuning udført af en professionel overbelaster dog normalt ikke komponenterne. Men hvis motoren har flere kræfter, bliver bilen ofte kørt mere sportsligt, hvilket igen øger sliddet på motoren.
Om chiptuning kan betale sig for et bestemt køretøj, afhænger af forskellige faktorer. I princippet kan tuningstiltaget udføres på alle moderne biler med elektronisk motorstyring. Det er dog ikke alle motorer, der udvikler en betydelig stigning i ydeevnen. Turboladede diesel- eller benzinmotorer er særligt velegnede til chiptuning.
Optimering via chiptuning har både fordele og ulemper. På den ene side giver optimering af motorens styreenhed flere hestekræfter uden at skulle foretage komplicerede ændringer på motoren. På den anden side kan den ekstra effekt føre til et forringet brændstofforbrug eller ugyldiggøre producentens motorgaranti.
Chiptuning er ikke generelt forbudt i Tyskland. Men hvis bilens ydeevne er blevet forøget ved hjælp af chiptuning, skal ejeren overholde nogle få punkter. For eksempel skal den øgede ydelse anføres i bilens kørekort. Hvis der ikke findes en generel driftstilladelse ABE, skal ombygningen godkendes af en testorganisation som TÜV.
Chiptuning på en bil kan være en strafbar handling i Tyskland, hvis visse regler ikke overholdes. Ud over øget drejningsmoment og flere hestekræfter kan bilen også udlede flere udstødningsgasser og larme mere. I Tyskland kan kørekortet til køretøjet udløbe, hvis ombygningen ikke er blevet registreret. Så er det ulovligt at køre på offentlig vej.
Den øgede motoreffekt som følge af chiptuning kan føre til, at bilen bliver klassificeret anderledes i bilforsikringen. Derfor skal forsikringsselskabet straks informeres om alle ændringer på bilen. De ekstra hestekræfter kan øge forsikringspræmien. Køretøjsafgiften kan også stige med højere forurenende emissioner.
Optimering af ydeevnen ved at ændre softwaren i motorens styreenhed tilbydes ofte af professionelle tunere. Etablerede virksomheder tager sig af hele processen, fra tilpasning af motorstyringen til registrering i kørekortet. Professionel chiptuning minimerer risikoen for skader på motoren, og tunerne tilbyder endda ofte en motorgaranti.
Prisen for chiptuning varierer afhængigt af bil og metode. Et simpelt plug-in-modul kan nogle gange fås for så lidt som 30 til 50 euro. Chiptuning af høj kvalitet er generelt dyrere. Her ligger omkostningerne fra 300 euro. En foranstaltning, der er skræddersyet til bilen med test på dynamometeret, kan koste op til 10.000 euro.
Kyndige bilmekanikere udfører nogle gange selv chiptuning. Det omfatter først og fremmest montering af chiptuningmoduler. Producenterne beskriver tilslutningen og den ideelle placering i motorrummet i den medfølgende vejledning. Chiptuning, som bilejeren selv udfører, sker som regel på eget ansvar. Udbyderne giver som regel ingen garanti.
Chiptuning på bilen kan udføres på forskellige måder. De forskellige varianter er hver især mere eller mindre komplekse at udføre. Ud over procedurens kompleksitet varierer omkostningerne til chiptuning afhængigt af typen af præstationsjustering.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901