Menu toggle

Velkommen

Motor

Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips

Mange bilejere ønsker sig en motor med lidt flere hestekræfter. Men mulighederne for at øge motorkraften virker ofte komplicerede og dyre. I dette tilfælde kan øget ydeevne med chiptuning være en løsning. Find nu ud af, hvad chiptuning er, og hvordan det mærkbart kan øge motorens effekt og drejningsmoment. Du kan også finde ud af alt om fordelene og ulemperne ved chiptuning på din bil.

Hvad er chiptuning?

Chiptuning er en form for præstationsforbedring af forbrændingsmotorer. Det handler primært om at optimere parametrene i motorens styreenhed. I modsætning til klassisk motortuning behøver bilens motor ikke at blive modificeret. Den øgede ydelse opnås udelukkende ved at ændre softwaren i motorens styreenhed eller gennem mellemliggende moduler.

Oprindelse af chiptuning

Begrebet chiptuning går tilbage til de tidlige dage med elektronisk motorstyring. Dengang var det nogle gange nødvendigt at udskifte en chip i motorens styreenhed for at øge ydelsen. I dag kan man, afhængigt af biltypen, også øge motorydelsen uden at gribe ind i styreenheden. I stedet aktiveres den ekstra effekt ofte udelukkende via software.

Mere kraft gennem chiptuning

En standardmotor har ofte potentiale til at øge ydelsen, da producenterne sjældent udnytter de fulde effektreserver. Med chiptuning tilpasses motorens styreenhed og brændstofindsprøjtning. Det betyder f.eks., at der sprøjtes mere benzin ind i forbrændingskammeret, eller at ladetrykket øges. Tændingstidspunktet bliver også optimeret.

Mindre brændstofforbrug takket være eco-tuning

Eco-tuning er en særlig variant af chiptuning. Det handler ikke primært om at øge hestekræfter og drejningsmoment. Formålet med eco-tuning er snarere at reducere bilens brændstofforbrug. Til det formål optimeres softwaren i styreenheden. Afhængigt af driftstilstanden kan eco-tuning sikre en mere effektiv forbrænding.

Chiptuning er en professionel sag

I dag tilbydes øget ydeevne gennem chiptuning til næsten alle modeller fra forskellige producenter. Kvaliteten af software og moduler kan dog variere betydeligt i nogle tilfælde. Enhver udvikling og justering af styreenheden kræver stor ekspertise inden for elektronik. Anerkendte leverandører optimerer ydeevne og drejningsmoment på testbænken.

Er chiptuning godt eller skidt?

Om chiptuning er godt eller skidt, afhænger af den enkeltes synspunkt. Hvis føreren ønsker mere kraft med en mindre indsats, kan det være en fordel at øge ydeevnen ved hjælp af software. På den anden side påpeger testorganisationer som det tyske TÜV, at brændstofforbruget og udledningen af forurenende stoffer kan stige. Desuden kan motorens komponenter og dele af drivlinjen blive udsat for større belastning som følge af mere effekt.

Er chiptuning skadeligt for bilen?

En forøgelse af motoreffekten kan øge sliddet på motoren og drivkomponenterne. Anerkendte chiptunere eller producenter af chiptuningsbokse udnytter aldrig motorens kraftreserver fuldt ud. Chiptuningprodukter af dårlig kvalitet kan derimod føre til, at turboladere, indsprøjtningsdyser, katalysatoren eller sodfiltre går i stykker for tidligt.

Er chiptuning godt for motoren?

Øget ydeevne kan få bilens motor til at blive slidt hurtigere. For eksempel kan den høje belastning på motorkomponenterne få dem til at blive slidt hurtigere. Chiptuning udført af en professionel overbelaster dog normalt ikke komponenterne. Men hvis motoren har flere kræfter, bliver bilen ofte kørt mere sportsligt, hvilket igen øger sliddet på motoren.

Kan chiptuning betale sig?

Om chiptuning kan betale sig for et bestemt køretøj, afhænger af forskellige faktorer. I princippet kan tuningstiltaget udføres på alle moderne biler med elektronisk motorstyring. Det er dog ikke alle motorer, der udvikler en betydelig stigning i ydeevnen. Turboladede diesel- eller benzinmotorer er særligt velegnede til chiptuning.

Fordele og ulemper ved chiptuning

Optimering via chiptuning har både fordele og ulemper. På den ene side giver optimering af motorens styreenhed flere hestekræfter uden at skulle foretage komplicerede ændringer på motoren. På den anden side kan den ekstra effekt føre til et forringet brændstofforbrug eller ugyldiggøre producentens motorgaranti.

Hvad er fordelene ved chiptuning?

  • Det er ukompliceret at øge ydelsen: Chiptuning giver motoren mere kraft på en enkel måde. Komplicerede ombygninger eller installation af nye dele er ikke nødvendige.
  • Omkostningerne er lavere: Omkostningerne ved chiptuning er ofte lavere end ved andre former for præstationsoptimering. Sammenlignet med klassisk tuning får du flere hestekræfter for relativt få penge.
  • Motoren forbliver standard: Selve bilens motor forbliver uberørt under chiptuning. Det gør det bl.a. muligt at sætte bilen tilbage i standardtilstand når som helst.
  • Mulighed for tilpasning: Nogle chiptuningsmoduler gør det muligt for føreren af bilen at foretage individuelle indstillinger. For eksempel kan forskellige kørselstilstande kaldes frem efter behov.

Hvad er ulemperne ved chiptuning?

  • Øget belastning: Den øgede effekt kan belaste motorkomponenterne eller transmissionen mere. Chiptuning kan derfor føre til øget slitage.
  • Brændstofforbruget stiger: Den øgede effekt ledsages ofte af et øget brændstofforbrug. Chiptuning øger dog ikke nødvendigvis brændstofforbruget.
  • Forringet udstødningsgasadfærd: Afhængigt af typen af chiptuning og motoren kan bilens udstødningsgasadfærd forringes. Dette er ofte mærkbart under emissionstesten.
  • Garantien kan blive annulleret: Indgreb i motorens styreenhed gør ofte motorgarantien fra bilproducenten ugyldig. Anerkendte tunere tilbyder deres egen motorgaranti for at give ro i sindet.

Er chiptuning tilladt?

Chiptuning er ikke generelt forbudt i Tyskland. Men hvis bilens ydeevne er blevet forøget ved hjælp af chiptuning, skal ejeren overholde nogle få punkter. For eksempel skal den øgede ydelse anføres i bilens kørekort. Hvis der ikke findes en generel driftstilladelse ABE, skal ombygningen godkendes af en testorganisation som TÜV.

Er chiptuning en strafbar handling?

Chiptuning på en bil kan være en strafbar handling i Tyskland, hvis visse regler ikke overholdes. Ud over øget drejningsmoment og flere hestekræfter kan bilen også udlede flere udstødningsgasser og larme mere. I Tyskland kan kørekortet til køretøjet udløbe, hvis ombygningen ikke er blevet registreret. Så er det ulovligt at køre på offentlig vej.

Hvad skal man ellers være opmærksom på, når man chiptuner?

Den øgede motoreffekt som følge af chiptuning kan føre til, at bilen bliver klassificeret anderledes i bilforsikringen. Derfor skal forsikringsselskabet straks informeres om alle ændringer på bilen. De ekstra hestekræfter kan øge forsikringspræmien. Køretøjsafgiften kan også stige med højere forurenende emissioner.

Hvordan udfører jeg chiptuning?

Optimering af ydeevnen ved at ændre softwaren i motorens styreenhed tilbydes ofte af professionelle tunere. Etablerede virksomheder tager sig af hele processen, fra tilpasning af motorstyringen til registrering i kørekortet. Professionel chiptuning minimerer risikoen for skader på motoren, og tunerne tilbyder endda ofte en motorgaranti.

Hvad koster chiptuning?

Prisen for chiptuning varierer afhængigt af bil og metode. Et simpelt plug-in-modul kan nogle gange fås for så lidt som 30 til 50 euro. Chiptuning af høj kvalitet er generelt dyrere. Her ligger omkostningerne fra 300 euro. En foranstaltning, der er skræddersyet til bilen med test på dynamometeret, kan koste op til 10.000 euro.

Kan jeg selv udføre chiptuning?

Kyndige bilmekanikere udfører nogle gange selv chiptuning. Det omfatter først og fremmest montering af chiptuningmoduler. Producenterne beskriver tilslutningen og den ideelle placering i motorrummet i den medfølgende vejledning. Chiptuning, som bilejeren selv udfører, sker som regel på eget ansvar. Udbyderne giver som regel ingen garanti.

5 muligheder for chiptuning på bilen

Chiptuning på bilen kan udføres på forskellige måder. De forskellige varianter er hver især mere eller mindre komplekse at udføre. Ud over procedurens kompleksitet varierer omkostningerne til chiptuning afhængigt af typen af præstationsjustering.

  1. Udskiftning af chips i styreenheden: I den klassiske metode til chiptuning skal styreenheden fjernes og åbnes. En specialist kan derefter fjerne og optimere motorstyringschippen. Ofte udlæses den eksisterende software, og chippen omskrives. Det er også muligt at udskifte chippen med en tuningschip.
  2. Optimering via OBD-interface: Afhængigt af bilen er det også muligt at foretage ændringer i motorstyringen via det standardiserede OBD-interface. Motorelektronikkens software kan udlæses og genindlæses ved hjælp af specialværktøj. Denne type chiptuning kræver ingen mekaniske indgreb i styreenheden eller afmontering fra bilen.
  3. Overskrivning via BDM-port: Hvis det ikke er muligt at ændre softwaren via OBD-interfacet, bruger tunerne BDM-interfacet. Denne grænseflade er ofte placeret direkte i motorens styreenhed. Motorens styreenhed skal normalt fjernes og åbnes til dette formål. Motorproducenterne forsøger nogle gange at gøre det sværere.
  4. Tuning med en tuningsboks: En anden variant af chiptuning er installation af ekstra elektronik. Disse såkaldte tuningbokse eller powerbokse er ofte mellemstik, der tilsluttes opstrøms for motorens styreenhed. Afhængigt af boksens design er den forbundet med flere sensorer og ændrer deres signaler til styreenheden.
  5. Tilpasning via pedalboks: Chiptuning omfatter også installation af en såkaldt pedalboks eller en powerpedal. Det er et elektronisk kredsløb, som sættes ind mellem den elektroniske speederpedal og motorelektronikken. En sådan pedalboks ændrer primært motorens respons, når der trykkes på pedalen.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!