Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem

 

En bils chassis giver moderne kørekomfort og sørger for, at køretøjet kører sikkert. For at sikre dette under alle kørselsforhold arbejder adskillige komponenter i chassiset sammen på en koordineret måde.

Hvis en eller flere af chassisets dele er slidte eller defekte, opstår der hurtigt problemer. Men de symptomer, der opstår, er ikke altid lige lette at identificere. I vores guide forklarer vi, hvordan man genkender de mest almindelige chassisdefekter, og hvornår en reparation er tilrådelig.

Chassisfjeder knækket

Affjedringsfjedrene understøtter bilens vægt og sikrer samtidig en god kørekomfort. Afhængigt af designet på det installerede chassis kan affjedringsfjederen være en spiralfjeder eller en bladfjeder. I moderne biler bruges der for det meste spiralfjedre, både foran og bagpå. Her er fjedrene enten installeret som en uafhængig komponent eller kombineret med støddæmperen for at danne fjederbenet.

En knækket affjedringsfjeder er et af de mest almindelige problemer med bilens affjedring. De symptomer, der opstår, når affjedringsfjederen er defekt, går som regel ikke ubemærket hen ret længe. For eksempel er der ofte usædvanlige lyde som raslen eller klapren, når affjedringsfjedrene komprimeres eller frigøres. Metalliske klanglyde kan også forekomme, når vejoverfladen er ujævn. Ofte bliver bilen ved med at hænge ned i den ene side.

Årsagerne til en knækket fjeder er som regel overbelastning eller slid. Det er ikke ualmindeligt, at en kombination af begge fører til en defekt. For eksempel kan fjederen knække, når man kører over en kantsten på grund af den høje belastning. Defekte affjedringsfjedre skal udskiftes. Brugte fjedre bør kun monteres, hvis de er i god stand. Ideelt set bør venstre og højre fjeder altid udskiftes samtidigt.

Støddæmper defekt

Støddæmperne i en bil sikrer et godt vejgreb ved at absorbere vibrationer. De kaldes derfor også vibrationsdæmpere. Inden for chassiset er støddæmperen en af de klassiske sliddele, der går i stykker og skal udskiftes. Under kørslen arbejder støddæmperen sammen med affjedringsfjederen. Hver gang affjedringen trykkes sammen eller trækkes ud, udsættes støddæmperen også for belastning.

Støddæmperen absorberer de vibrationer og kræfter, der opstår under affjedringen, og omdanner dem til varme gennem friktion. Dette forhindrer effektivt karosseriet i at gynge og sikrer en sikker kontakt mellem hjulene og vejen. De fleste biler har én støddæmper pr. hjul, men i nogle tilfælde kan der være mere end én. Støddæmperne i moderne biler er normalt udformet som olietryksdæmpere eller gastryksdæmpere, der begge indeholder olie.

På grund af den konstante belastning bliver støddæmperne slidt efter et vist kilometertal. Fejlen viser sig ofte ved, at der lækker olie fra støddæmperne. Bilens køreegenskaber virker nogle gange svampede, når støddæmperne er defekte. Bremselængden kan også blive længere, og dækkene kan blive mere slidte. Defekte støddæmpere skal derfor udskiftes så hurtigt som muligt. Brugte støddæmpere som erstatning skal være visuelt og teknisk fejlfri.

Koblingsstang beskadiget

Koblingsstangen er en af de dele i chassiset, som har størst risiko for at få defekter på grund af ældning eller belastning. Denne komponent kaldes også stabilisatorstang, stabilisatorstiver eller svingstang. Afhængigt af bilmodellen findes den kun foran i området ved forhjulsophænget eller også bagpå ved bagakslen. Her forbinder koblingsstangen stabilisatoren med hjulophænget eller fjederbenet på hver side af bilen.

Især når man kører hurtigt gennem sving, sørger koblingsstængerne for, at bilen holder sig meget bedre på vejen. De sørger for, at de kræfter, der virker på chassiset, overføres fra den ene til den anden side af bilen via stabilisatoren. Takket være denne kompensation via koblingsstængerne og stabilisatoren dykker hjulet på ydersiden af kurven mindre.

Hvis en eller flere koblingsstænger i chassisophænget bliver beskadiget, kan det mærkes på forskellige måder. Blandt andet kan bilens køreegenskaber forringes med en større tendens til at hælde sidelæns i sving. Der kan også være usædvanlige lyde som rumlen eller raslen fra affjedringsområdet. Disse tegn kan også forekomme uden for kurver.

Bærearm defekt

Bærearmen er en af de vigtigste dele i mange chassiser. Her forbinder bærearmen karosseriet med hjulholderen. Afhængigt af chassisets konstruktion kan bærearmene være placeret forrest eller bagerst på bilen. Bærearmene gør det muligt for hjulene at fjedre ind og ud, mens de stadig holder hjulophænget sikkert på plads. Når bilen kører, skal bærearmene primært absorbere de sideværts kræfter, der virker på chassiset.

Hvis en af bilens tværgående styrearme er beskadiget, kan forskellige tegn indikere defekten. Især på dårlige vejoverflader kan der forekomme rumlende eller raslende lyde. Der kan også opstå knæklyde, når bilen drejer skarpt. Der kan også opstå en svampet kørefornemmelse eller dårlig styreadfærd.

Wishbones udsættes for øget belastning under køretøjet. Det fører til slitage og rust på grund af fugt eller vejsalt om vinteren. I tilfælde af en ulykke eller på grund af konstant tung belastning af chassiset kan komponenterne knække eller bøje. Så skal bærearmene udskiftes. Brugte reservedele kan nemt bruges til dette formål. Ud over bærearmene er også de tilhørende bærearmsbøsninger ofte defekte.

Fjederbensleje slidt op

Fjederbensophængene på en bil forbinder fjederbenene med karosseriet. Komponenten kaldes også et fjederbensbeslag eller et fjederbensstøttebeslag. Der er et fjederbensbeslag pr. fjederben i toppen af den respektive fjederbenskuppel. For at kunne absorbere vibrationer og chassisændringer er fjederbensophæng designet til at være fleksible. Til dette formål er de normalt lavet af en kombination af hård gummi og metalkomponenter.

Fjederbenenes kuppellejer kan blive slidt ved forhøjet kilometertal eller de kan hærde og blive porøse på grund af ældning. Så opstår der ofte symptomer som ustabil håndtering eller problemer med styringen. Der kan forekomme usædvanlige knæklyde og rumlen på ujævne vejoverflader. Da køresikkerheden forringes med defekte fjederbenslejer, og andre chassisdele udsættes for større belastning, bør delene udskiftes så hurtigt som muligt.

Hvis det er nødvendigt at afmontere fjederbenene for at montere nye fjedre eller på grund af defekte støddæmpere, er det en god idé at udskifte fjederbenenes lejer. Ofte er lejerne nemlig også slidte på dette tidspunkt, og udskiftningen er ret enkel, hvis fjederbenet alligevel er blevet afmonteret. Fjederbenslejer er ikke specielt dyre som reservedele. Hvis de er monteret som brugte reservedele, skal de være i perfekt stand.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides