5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
Indhold
En bils chassis giver moderne kørekomfort og sørger for, at køretøjet kører sikkert. For at sikre dette under alle kørselsforhold arbejder adskillige komponenter i chassiset sammen på en koordineret måde.
Hvis en eller flere af chassisets dele er slidte eller defekte, opstår der hurtigt problemer. Men de symptomer, der opstår, er ikke altid lige lette at identificere. I vores guide forklarer vi, hvordan man genkender de mest almindelige chassisdefekter, og hvornår en reparation er tilrådelig.
Chassisfjeder knækket
Affjedringsfjedrene understøtter bilens vægt og sikrer samtidig en god kørekomfort. Afhængigt af designet på det installerede chassis kan affjedringsfjederen være en spiralfjeder eller en bladfjeder. I moderne biler bruges der for det meste spiralfjedre, både foran og bagpå. Her er fjedrene enten installeret som en uafhængig komponent eller kombineret med støddæmperen for at danne fjederbenet.
En knækket affjedringsfjeder er et af de mest almindelige problemer med bilens affjedring. De symptomer, der opstår, når affjedringsfjederen er defekt, går som regel ikke ubemærket hen ret længe. For eksempel er der ofte usædvanlige lyde som raslen eller klapren, når affjedringsfjedrene komprimeres eller frigøres. Metalliske klanglyde kan også forekomme, når vejoverfladen er ujævn. Ofte bliver bilen ved med at hænge ned i den ene side.
Årsagerne til en knækket fjeder er som regel overbelastning eller slid. Det er ikke ualmindeligt, at en kombination af begge fører til en defekt. For eksempel kan fjederen knække, når man kører over en kantsten på grund af den høje belastning. Defekte affjedringsfjedre skal udskiftes. Brugte fjedre bør kun monteres, hvis de er i god stand. Ideelt set bør venstre og højre fjeder altid udskiftes samtidigt.
Støddæmper defekt
Støddæmperne i en bil sikrer et godt vejgreb ved at absorbere vibrationer. De kaldes derfor også vibrationsdæmpere. Inden for chassiset er støddæmperen en af de klassiske sliddele, der går i stykker og skal udskiftes. Under kørslen arbejder støddæmperen sammen med affjedringsfjederen. Hver gang affjedringen trykkes sammen eller trækkes ud, udsættes støddæmperen også for belastning.
Støddæmperen absorberer de vibrationer og kræfter, der opstår under affjedringen, og omdanner dem til varme gennem friktion. Dette forhindrer effektivt karosseriet i at gynge og sikrer en sikker kontakt mellem hjulene og vejen. De fleste biler har én støddæmper pr. hjul, men i nogle tilfælde kan der være mere end én. Støddæmperne i moderne biler er normalt udformet som olietryksdæmpere eller gastryksdæmpere, der begge indeholder olie.
På grund af den konstante belastning bliver støddæmperne slidt efter et vist kilometertal. Fejlen viser sig ofte ved, at der lækker olie fra støddæmperne. Bilens køreegenskaber virker nogle gange svampede, når støddæmperne er defekte. Bremselængden kan også blive længere, og dækkene kan blive mere slidte. Defekte støddæmpere skal derfor udskiftes så hurtigt som muligt. Brugte støddæmpere som erstatning skal være visuelt og teknisk fejlfri.
Koblingsstang beskadiget
Koblingsstangen er en af de dele i chassiset, som har størst risiko for at få defekter på grund af ældning eller belastning. Denne komponent kaldes også stabilisatorstang, stabilisatorstiver eller svingstang. Afhængigt af bilmodellen findes den kun foran i området ved forhjulsophænget eller også bagpå ved bagakslen. Her forbinder koblingsstangen stabilisatoren med hjulophænget eller fjederbenet på hver side af bilen.
Især når man kører hurtigt gennem sving, sørger koblingsstængerne for, at bilen holder sig meget bedre på vejen. De sørger for, at de kræfter, der virker på chassiset, overføres fra den ene til den anden side af bilen via stabilisatoren. Takket være denne kompensation via koblingsstængerne og stabilisatoren dykker hjulet på ydersiden af kurven mindre.
Hvis en eller flere koblingsstænger i chassisophænget bliver beskadiget, kan det mærkes på forskellige måder. Blandt andet kan bilens køreegenskaber forringes med en større tendens til at hælde sidelæns i sving. Der kan også være usædvanlige lyde som rumlen eller raslen fra affjedringsområdet. Disse tegn kan også forekomme uden for kurver.
Bærearm defekt
Bærearmen er en af de vigtigste dele i mange chassiser. Her forbinder bærearmen karosseriet med hjulholderen. Afhængigt af chassisets konstruktion kan bærearmene være placeret forrest eller bagerst på bilen. Bærearmene gør det muligt for hjulene at fjedre ind og ud, mens de stadig holder hjulophænget sikkert på plads. Når bilen kører, skal bærearmene primært absorbere de sideværts kræfter, der virker på chassiset.
Hvis en af bilens tværgående styrearme er beskadiget, kan forskellige tegn indikere defekten. Især på dårlige vejoverflader kan der forekomme rumlende eller raslende lyde. Der kan også opstå knæklyde, når bilen drejer skarpt. Der kan også opstå en svampet kørefornemmelse eller dårlig styreadfærd.
Wishbones udsættes for øget belastning under køretøjet. Det fører til slitage og rust på grund af fugt eller vejsalt om vinteren. I tilfælde af en ulykke eller på grund af konstant tung belastning af chassiset kan komponenterne knække eller bøje. Så skal bærearmene udskiftes. Brugte reservedele kan nemt bruges til dette formål. Ud over bærearmene er også de tilhørende bærearmsbøsninger ofte defekte.
Fjederbensleje slidt op
Fjederbensophængene på en bil forbinder fjederbenene med karosseriet. Komponenten kaldes også et fjederbensbeslag eller et fjederbensstøttebeslag. Der er et fjederbensbeslag pr. fjederben i toppen af den respektive fjederbenskuppel. For at kunne absorbere vibrationer og chassisændringer er fjederbensophæng designet til at være fleksible. Til dette formål er de normalt lavet af en kombination af hård gummi og metalkomponenter.
Fjederbenenes kuppellejer kan blive slidt ved forhøjet kilometertal eller de kan hærde og blive porøse på grund af ældning. Så opstår der ofte symptomer som ustabil håndtering eller problemer med styringen. Der kan forekomme usædvanlige knæklyde og rumlen på ujævne vejoverflader. Da køresikkerheden forringes med defekte fjederbenslejer, og andre chassisdele udsættes for større belastning, bør delene udskiftes så hurtigt som muligt.
Hvis det er nødvendigt at afmontere fjederbenene for at montere nye fjedre eller på grund af defekte støddæmpere, er det en god idé at udskifte fjederbenenes lejer. Ofte er lejerne nemlig også slidte på dette tidspunkt, og udskiftningen er ret enkel, hvis fjederbenet alligevel er blevet afmonteret. Fjederbenslejer er ikke specielt dyre som reservedele. Hvis de er monteret som brugte reservedele, skal de være i perfekt stand.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!