Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser

Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i cylindrene under højt tryk. Her kan du se, hvilke symptomer der opstår i tilfælde af en defekt, hvordan man kan undgå omkostninger til efterfølgende reparationer, og hvornår det er værd at skifte indsprøjtningsdyser.

Læs mere: Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje

Funktion af indsprøjtningsdysen i motoren

Som en del af det direkte indsprøjtningssystem sørger indsprøjtningsdysen for, at brændstoffet altid kommer ind i forbrændingskammeret i en fint forstøvet form som kan antændes optimalt. Den rigtige mængde brændstof sprøjtes altid ind i cylinderen via indsprøjtningsdysen. Afhængigt af motorens konstruktion anvendes forskellige typer indsprøjtningsdyser. Dieselmotorer har indsprøjtningsdyser eller injektorer, og benzinmotorer har også indsprøjtningsventiler.

Overblik over tegn på defekte indsprøjtningsdyser

Hvis en injektor er defekt eller fungerer forkert, er der ofte typiske symptomer, der indikerer dette. Da brændstoffet kun er utilstrækkeligt forstøvet via defekte injektorer, vil f.eks. hård motorkørsel ofte være et tydeligt tegn. Motoren kan også starte dårligt eller stoppe under kørsel, hvis indsprøjtningsmængden ikke er korrekt.

Man kan ofte mærke at en bil har en defekt indsprøjtningsventil eller injektor, på grund af et øget brændstofforbrug. Kontrollampen for motoren kan også tænde. Usædvanligt blå eller grå udstødningsgasser og en lugt af brændstof kan også være tegn på defekte injektorer. Nogle gange dumper biler med defekte indsprøjtningsdyser ved emissionstesten, på grund af dårlige værdier for udstødningsemissioner.

Symptomerne bør altid observeres

Hvis de første tegn på defekte injektorer viser sig, skal bilen hurtigst muligt bringes til et værksted. Ved dieselmotorer er det ikke ualmindeligt, at der sprøjtes for meget diesel ind på grund af en defekt injektor. Dette kan igen føre til tilstopning, f.eks. i området omkring ventilerne. En defekt og dryppende injektor kan forårsage skade på stemplet. Ud over skader på motorens indre, kan for meget indsprøjtet brændstof også beskadige komponenter som f.eks. katalysatoren.

Årsager til problemer med indsprøjtningsdyserne

Hvis en indsprøjtningsdyse er defekt, er der forskellige mulige årsager. Ofte blokeres de fine dyser på grund af forurening. Diesel eller benzin af dårlig kvalitet eller forurening i brændstofsystemet kan være årsag til dette. Anvendelse af ikke-godkendte og uegnede tilsætningsstoffer kan også føre til problemer med indsprøjtningsdyserne. Ofte opstår der stigende slitage på indsprøjtningsdyser eller injektorer med et højt kilometertal. Det kan derfor være nødvendigt at skifte indsprøjtningsdyse eller injektor. Men en defekt brændstofpumpe kan også forårsage ødelagte indsprøjtningsdyser på grund af metalspåner.

Undgå fejl på indsprøjtningsdysen

En defekt injektor eller en defekt indsprøjtningsventil kan hurtigt føre til problemer og følgeskader. Udgifterne til efterfølgende reparationer kan nemt undgås, hvis bilen regelmæssigt bliver serviceret på værkstedet. Med en detaljeret vedligeholdelse eller et særligt motortjek undersøges hver enkelt dyse og hver enkelt indsprøjtningsdyse. Det er ofte muligt at rense beskidte komponenter, ellers udskiftes de med nye dele.

Pleje og vedligeholdelse af indsprøjtningsdyser

Køretøjer, der regelmæssigt bliver serviceret på værkstedet, er mindre udsat for fejl og mangler. Komplikationer som f.eks. defekte indsprøjtningsdyser opdages også meget tidligere under vedligeholdelsen. Dette sparer igen omkostninger til dyre opfølgende reparationer. Fejl i indsprøjtningssystemet kan undgås med enkle foranstaltninger.

  1. Få bilen regelmæssigt efterset på værkstedet
  2. Køretøjet må kun tankes med de angivne brændstoffer
  3. Påfyld bilen med benzin eller diesel af god kvalitet
  4. Brug kun tilsætningsstoffer, hvis de er godkendt af køretøjets fabrikant
  5. Udskyd ikke reparation og udskiftning af dele

Regelmæssig vedligeholdelse af motoren og rengøring af indsprøjtningsdyserne forlænger enhedernes levetid. Symptomerne behøver dog ikke altid at være forårsaget af defekte indsprøjtningsdyser. En defekt i tændingen eller andre defekte dele i indsprøjtningssystemet kan også være skyld i f.eks. dårlig motorkørsel. Derfor er inspektion, rengøring og udskiftning af komponenterne en sag for specialisten.

Reparation og udskiftning af indsprøjtningsdyser på værkstedet

Ved reparation skal indsprøjtningsdysen fjernes og skilles ad. De enkelte dele kan derefter inspiceres og udskiftes med reservedele i tilfælde af en defekt. Efterhånden som kompleksiteten af indsprøjtningssystemerne øges, bliver reparationen af komponenterne også mere kompliceret. Kun specialiserede virksomheder tilbyder reparation af komponenter som f.eks. injektorer og indsprøjtningsdyser. Afhængigt af prisen på reparationen eller en ny indsprøjtningsdyse kan det også betale sig at udskifte dem med nye dele. Aftal en tid på dit værksted for at få motor og indsprøjtningsdyser kontrolleret.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler

Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi  komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel.  Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at…
Læs mere

Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv

Med de stigende omkostninger til bilreparationer forsøger mange at selv at reparere og tune deres biler for at spare penge. Her konsulterer mange ofte instruktionsvideoer og blogs, der viser, hvordan man selv kan stå for reparationen eller tuningen.  Men det…
Læs mere

Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen

Servostyringspumpen er en af de vigtigste komponenter i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er der undertiden ikke længere mulighed for at få hjælp til styringen. Men der kan også opstå andre problemer, hvis komponenten svigter. Vores vejledning om servostyringspumpen besvarer…
Læs mere

ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning

ABS-pumpen er en af de centrale komponenter i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan det føre til, at ABS-systemet svigter. Find ud af her, om det er muligt at reparere komponenten, eller om udskiftning er den bedre løsning….
Læs mere

Mest læste guides