Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
Med de stigende omkostninger til bilreparationer forsøger mange at selv at reparere og tune deres biler for at spare penge. Her konsulterer mange ofte instruktionsvideoer og blogs, der viser, hvordan man selv kan stå for reparationen eller tuningen. Men det er et risikabelt foretagende, der kan ende med at forårsage yderligere skader på køretøjet.
Dette indlæg handler om udskiftning af bildele, som du IKKE selv bør foretage.
En god regel for alle, der ejer en bil, er: Hvis noget virker forkert under kørslen, skal du notere, hvorfor det føles mærkeligt; måske er der for meget tryk bagfra, hvilket giver hjulspin; måske har den ene side mistet noget af sin reaktionsevne, fordi friktionen ikke er blevet fordelt jævnt over overfladen, hvilket kan føre til andre problemer, f.eks. slidte puder, der skal udskiftes.
For at sikre sikker og pålidelig kørsel skal du sørge for at få din bil til mekanikeren, når du kan mærke, der kan være problemer med bremserne. Mekanikeren kan også løse problemer med tændrør eller bremsevæske og sørge for, at alt fungerer korrekt.
Den professionelle bør også kontrollere, om bilen er overophedet, diagnosticere eventuelle problemer med gearkassen og vurdere eventuelle andre risici, som du kan blive udsat for på vejen. Mens nogle reparationer er nemme at udføre, f.eks. et olieskift, bør de fleste andre reparationer kun udføres af en mekaniker.
Læs mere: Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
Her er syv autoreparationer, du ikke bør udføre selv
1. Installation af radioen eller dvd-afspilleren
Selv om det ser ud som en simpel opgave, som du selv kan udføre, er det ikke tilfældet. Installation af en radio kræver en vis mængde elektriske ledninger. Derfor skal du vide, hvad du gør, før du udfører denne type reparation. Nogle af de farer, du kan støde på, er kortslutninger. En kortslutning kan forårsage en elektrisk brand i din bil. Det kan også være, at du gør alt arbejdet, men du så finder du ud af, at radioen ikke virker – alt sammen ting, der kan være enormt frustrerende.
2. Tandrem
En tandrem vil altid efter nogen tid blivet udsat for slitage. Mange mennesker forsøger selv at udskifte den, men kun få lykkes. Det er vigtigt at vide, at tandremmen er en vigtig komponent, der holder motoren kørende.
Desuden kræver udskiftning af tandremmen, at næsten halvdelen af motoren afmonteres og samles igen. Fejlagtige forsøg på at skifte tandremmen kan forårsage uoprettelige skader på motoren.
3. Reparation af forruder
En ødelagt forrude kan virke som et mindre problem, men selv en revne i din forrude kan forårsage store skader. Få den derfor hurtigt repareret af en uddannet mekaniker, hvis den er i stykker. Hvis du handler hurtigt, kan du også spare dig selv for udgifterne til en komplet udskiftning af forruden.
Ethvert forsøg på selv at reparere forruden kan resultere i en endnu større revne, hvilket igen betyder, at du skal bruge endnu flere penge. Det er derfor meget bedre at du tager din bil til en autoriseret mekaniker, der kan reparere forruden.
4. Reparation og udskiftning af radiatorer
En køler er en vigtig del af motoren. Uden den vil dit køretøj uundgåeligt overophede, hvilket kan føre til alvorlige motorskader, som i de fleste tilfælde er uoprettelige. Med andre ord er køleren hjertet i motorens kølesystem. Sørg derfor for, at du ved præcis, hvad du gør, når du forsøger at reparere den.
Udskiftning af en køler er særlig vanskelig, fordi køleren skal være forbundet med køretøjets motor, og denne forbindelse skal være tæt og sikker. Hvis du ikke gør det rigtigt, kan alt gå galt, og din motor kan eksplodere.
5. Diagnose af motoren
Hvis du bemærker mærkelige lyde under motorhjelmen i dit køretøj, og kontrollampen for motoren tændes, er det helt naturligt at være bekymret. Mange bilejere ved ikke, hvad der forårsager de mærkelige lyde, og derfor roder de selv rundt under motorhjelmen for at finde fejlen.
Det vigtigt, at du ikke selv står for at finde en eventuel fejl, da du kan beskadige din bils motor endnu mere.
I virkeligheden kan det være, at motorlyset bare tændes, fordi benzindækslet ikke er skruet ordentligt på, eller fordi bilens motor er overophedet. Bremsevæsken skal måske også skiftes, eller tændrørene skal måske udskiftes. Men lad en mekaniker undersøge bilen, så det er en ekspert, der står for at finde fejlen.
6. Maling og karrosseri
Reparation af et beskadiget karosseri er en langvarig proces, og det er besværligt. Det kan også være farligt, fordi der er mange giftige dampe, og du skal være uddannet til at håndtere dem sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Af samme årsag er det vigtigt, at du har specialværktøj til malerarbejdet. Uden dem kan du ende med at blive alvorligt syg og få vejrtrækningsproblemer. Det er helt naturligt at ville spare penge ved at reparere selv, men denne opgave bør kun overlades til fagfolk, som kan udføre reparationen sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
7. Genopretning af klimaanlægget
Moderne køretøjer har et ekstremt komplekst klimaanlæg, der kræver et godt øje. Reparationen er omfattende, langvarig og næsten umulig for en lægmand. Hvis klimaanlægget holder op med at virke, skal du tage bilen til en uddannet mekaniker, som vil tage stilling til, hvad der er den bedste fremgangsmåde.
Derudover er klimaanlægget forbundet med andre dele af køretøjet, som er lige så følsomme. Anlægget er forbundet med luftfilteret, kompressoren, fordamperen, kondensatoren og mange andre komponenter. Så hvis du får foretaget den forkerte reparation, kan luftfilteret blive beskadiget, hvilket igen har andre konsekvenser.
Ofte stillede spørgsmål
Hvilke bilreparationer bør du ikke selv udføre?
Der er mange bildele, som du ikke selv bør udskifte. Her er nogle af dem:
- Reparation af forruder
- Reparation af radiator
- Reparation af støddæmperen
- Fastgørelse af hovedpakningen
- Diagnostik af problemer med gearkassen eller skift af gearkasseolie.
- Gearolien er også en følsom komponent.
– Hvad er den sværeste del at udskifte på en bil?
Udskiftning af en motor er en af de vanskeligste opgaver og er en af de dele, som du ikke bør udskifte selv. Selv uddannede fagfolk finder det ofte vanskeligt at udskifte en defekt motor med en ny. Men samtidig er biler så dyre, at det trods alt ofte er bedre at udskifte bilens motor end at købe en ny bil.
– Er det bedre at reparere din bil selv?
Nej, det er aldrig bedre selv at reparere din bil. For at reparere en bil skal du først gennemgå en omfattende diagnoseproces for at finde ud af, hvad problemet præcist er. Denne proces indebærer ofte brug af dyrt diagnoseudstyr, som kun fagfolk har og kan beherske. Derfor er det bedst at konsultere en professionel, da du ellers kan risikere at gøre mere skade end gavn.
Konklusion
Vedligeholdelse af gearkassen og bremserne bør udføres af en fagmand. Før du udfører en bilreparation på egen hånd, bør du kende konsekvenserne af et fejlslagent indgreb. Uanset om det er bremseklodserne, der svigter, eller om der er et problem med bremsesystemet, er det kun en mekaniker med ekspertise, der kan hjælpe dig ordentligt. Hvis du tager din bil til en fagmand, vil du også forlænge motorens levetid. Hvis du vil holde bilen i topform, skal du hyre en professionel til at udføre vedligeholdelse og reparere eventuelle defekte dele.
Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
Regelmæssig vedligeholdelse af bilen er vigtig for at holde din bil i god stand og køre problemfrit. Det kan også spare dig penge i det lange løb, fordi du undgår dyre reparationer. Samtidig minimerer det risikoen for, at bilen pludselig…
Læs mere
Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere
Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
OBD-diagnosesystemer gør det muligt at opdage fejl hurtigt ved at aflæse køretøjets egen diagnose. Takket være den konstante videreudvikling er priserne på sådanne diagnoseapparater faldet støt i de seneste år, hvilket gør dem overkommelige selv for hobbymekanikere. I denne vejledning…
Læs mere
Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove at lave selv og ofte kan de spare dig for høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!