Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gøre ved det

Denne guide vil gå i dybden med de mest almindelige årsager til støj fra servostyringen, og den kan hjælpe dig med at løse problemet.

Køretøjets servostyringssystem består af tandstangen og servostyringspumpen. Tandhjulet ændrer hjulets retning, og pumpen får hjulet til at bevæge sig let og jævnt. Væsken i styringspumpen sikrer, at du let kan dreje rattet.

Når din servostyring begynder at støje, kan de problemer der er fremhævet herunder være årsagen.

Almindelige årsager til støj fra servostyring

Lavt væskeniveau

Hvorfor hyler min bil, når jeg drejer på rattet? Mange mennesker stiller dette spørgsmål uden at kende løsningen på problemet, men det er ganske enkelt. Når der er for lidt servostyringsvæske, kommer der luft ind og begynder at cirkulere i rattet, og det giver de mærkelige lyde, du hører, når du drejer på rattet.

Utilstrækkelig vedligeholdelse

Hvorfor laver min servostyring lyde? Servostyringspumpen forsøger at fjerne væsken, fordi den ikke er blevet skiftet i et stykke tid. Det sker, fordi der har samlet sig luftbobler i væsken inde i pumpen.

Defekt servostyringspumpe

Hvordan lyder en defekt servostyringspumpe? Du hører en fløjtende lyd som hængslerne på en dør, der ikke er ordentligt olieret – bare højere og med mere kontakt. Det er et foruroligende tegn, hvis du hører støjen, uden at væsken løber ud, og din styring stadig fungerer fint.

Hvordan lyder et defekt styretøjspumpeleje? Der er knirkende lyde og nogle gange en metallisk lyd, når du forsøger at dreje hjulet. Du vil også bemærke, at hjulet er lidt trægt, når du forsøger at dreje det. Dette er tegn på et defekt rat eller servostyring. Det betyder, at den allerede er beskadiget og ikke kan reddes, eller at den er på vej, og at du skal handle hurtigt for at løse problemet.

Luftlommer

Pumpens konstruktion, en centrifugalpumpe, fremmer dannelsen af luftlommer. De ophobede luftlommer danner sig omkring rattets pumpe og laver en lyd, når du drejer rattet. Gassen i væsken bliver fanget og danner luftboblerne.

Hvilken støj laver en defekt servostyringspumpe? Der kan høres knirkende lyde, når køretøjet startes. Det sker, når styringspumpen er defekt, og remmen glider, hvilket giver knirkende lyde. Lydene kommer fra bilens motorhjelm, umiddelbart efter at du har startet bilen.

Hvorfor hører jeg lyde, når jeg drejer på rattet? Når du kører rundt i et sving, reagerer dit rat måske lidt langsomt. Hvis du bruger mere kraft, kan du høre en lyd, når du drejer styretøjet helt ind. Din servostyringspumpe er sandsynligvis defekt.

Sådan reparerer du dit servostyringshjul

Mange mennesker drømmer om at eje deres egen bil eller køre en bil, når de får kørekort. De fleste mennesker er ikke klar over, at vedligeholdelse af et køretøj er en udfordrende og dyr opgave. Hold øje med tegnene, så snart du bliver ejer af et køretøj. Hvis du føler, at der er noget galt, ved du, at der er et problem. Hvis du hører dit servostyringshjul hvine, skal du være særdeles opmærksom.

Besøg fra en mekaniker

De fleste bilejere ved ikke, hvordan deres bil fungerer mekanisk; selv at skifte et reservehjul kan være en udfordring. Hvis ejeren ikke kender de enkle ting, hvad så med at skifte motorolie eller udskifte styrevæsken? Derfor bør du gå til en mekaniker, som kan stille en diagnose og anbefale den bedste løsning for dit køretøj. Du kan kalde vedkommende for „køretøjets læge“, fordi en mekaniker foretager en diagnose, kontrollerer væskestanden og giver dig en liste over, hvad køretøjet har brug for.

Mekanikeren kører sugeledningerne med en stigende gradient mod pumpen for at fjerne luftlommerne og forhindre, at der dannes yderligere luftlommer. Hvis det er muligt, kan mekanikeren sikre, at hver pumpe har sin egen sugeledning.

Mekanikeren kan også lukke for sluseventiler i indsugningsrør, hvis spindel er monteret i vandret position. I stedet for at udskifte det hele, vil mekanikeren hurtigt løse problemet.

Regelmæssige vedligeholdelseskontroller

Regelmæssig vedligeholdelse vil hjælpe dig med at løse et problem, før det bliver et større problem. Vedligeholdelse bør planlægges, så du kan følge en planlagt rutine, der sikrer, at din bil er frisk, hver gang du besøger værkstedet.

Erfarne bilejere udfører deres vedligeholdelsesarbejde ofte. En ansvarlig bilejer ved, hvilken olie der skal fyldes op, og har nogle væsker på lager til nødsituationer. Ved vedligeholdelse kan du tømme servostyringsvæsken og fylde den op med en frisk portion.

Regelmæssig vedligeholdelse giver dig mulighed for at kontrollere kvaliteten af væskerne, og hvis det ser ud til, at den ikke er ensartet, betyder det, at du skal skifte væsken. Under vedligeholdelse kan du opdage utætheder i dit køretøj. Når væskerne lækker, falder væskestanden, hvilket forårsager de knirkende lyde i rattet.

Afsluttende overvejelser

Hvis dit køretøj laver usædvanlige lyde, er det et tegn på, at noget ikke fungerer. Hvis du ignorerer den, bliver den kun højere, og reparationsomkostningerne vil blive enorme. Du skal ikke ignorere støjen, men lytte til bilen og lede efter problemområdet. Tag dig af problemet, og undgå værkstedet, hvor mekanikerne kan opkræve højere gebyrer. Ovenstående tips vil hjælpe dig med at løse din støj fra servostyringen, og hvis du følger disse tips, er du godt på vej til at blive en ansvarlig bilejer.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides