Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet

Forbrændingsmotorer genererer ikke kun energi i form af drivkraft under drift, men også en masse varme. Denne skal afledes ved køling, så motorens komponenter ikke beskadiges af overophedning. Desuden gør kølesystemet det muligt for motoren at fungere inden for det optimale temperaturområde og dermed sikre lave emissioner. Du kan finde alle vigtige oplysninger om motorkøling her.

Kølesystemets funktion – det er sådan, varmen ledes bort fra motoren

For at sikre effektiv køling er alle moderne forbrændingsmotorer udstyret med et kølesystem til motoren for at sikre effektiv køling. Dette er næsten altid et vandkølesystem. Kølevandet ledes via fine kanaler gennem motorblokken og cylinderhovedet for at føre varmen væk fra motoren og sænke motortemperaturen. Når kølevæsken i køleren er afkølet, ledes den tilbage til motoren.

Motorkøling i forskellige kørselssituationer

Bilens kølesystem fungerer forskelligt afhængigt af kørselssituationen og tilpasser kølekapaciteten i overensstemmelse hermed. Det gør det muligt altid at køre motoren ved den optimale driftstemperatur. Ved hurtig kørsel på landeveje eller på motorvejen kommer der meget luft ind i køleren foran i bilen. Nogle gange er denne luftstrøm allerede tilstrækkelig til at kunne aflede varmen.

Motorkøling under trafikprop eller stop-and-go

Hvis køretøjet derimod sidder fast i en trafikprop eller i stop-and-go-trafik, sikrer en ekstra ventilator, at der kan strømme nok luft gennem køleren. Det samme gælder, når der skal afledes en særlig stor mængde varme fra motoren. Det kan f.eks. være tilfældet om sommeren, når temperaturen stiger udenfor. Motortemperaturen kan også stige usædvanligt meget, når man kører op ad bakke.

Lave og høje temperaturer

Hvis temperaturen uden for køretøjet derimod er særlig lav, f.eks. om vinteren, bruges ventilatoren ikke. Kølekredsløbet til køleren aktiveres også først, når motoren har nået sin driftstemperatur. Hvis motoren uventet overophedes, kan det være nyttigt at tænde for varmen i bilen og åbne vinduerne. På den måde afgives yderligere varme via varmeveksleren i varmelegemet.

Luftkøling kontra vandkøling

Ud over motorkøling ved hjælp af et kølekredsløb kan køling også ske ved hjælp af luft. Den mest kendte bil med luftkøling er nok Volkswagen Beetle. Porsche fortsatte også med at bruge denne type motorkøling i lang tid med 911-modellen. Køling ved hjælp af luftstrøm har flere fordele i forhold til motorkøling med kølemiddel. Blandt andet er der behov for betydeligt færre komponenter end ved væskekøling.

Køling ved hjælp af luftstrøm

I køretøjer med luftkøling suges den omgivende luft ind af en mekanisk drevet køleblæser og ledes hen over de motorkomponenter, der skal køles. For at muliggøre en bedre varmeoverførsel er motorhuse, cylindre eller cylinderhoveder forsynet med køleribber.

Fordele og ulemper ved luftkølede motorer

Væsentlige komponenter i vandkølesystemet som f.eks. radiator, vandpumpe og radiatorslanger er udeladt i luftkølede motorer. Derfor kan disse komponenter ikke blive slidt eller gå i stykker. Da der ikke er noget kølevand, kan vandet heller ikke fryse. Luftkøling er dog mindre effektiv end motorkøling ved hjælp af kølevæske. Motorer med lave emissioner kan derfor kun realiseres med væskekøling.

Oversigt over vigtige komponenter til motorkøling

  • Køler: Køleren er normalt monteret foran på køretøjet bag kølergitteret. Den indeholder små rør, som kølevæsken strømmer igennem. Fine lameller letter udvekslingen af varme fra kølevæsken til den omgivende luft.
  • Vandpumpe: Vandpumpen sørger for, at kølevandet cirkulerer kontinuerligt i kølekredsløbet, når motoren er i gang. Afhængigt af køretøjet drives pumpen direkte af motoren, via en tandrem eller via en kilerem. Der findes også elektriske pumper.
  • Termostat: Termostaten i kølesystemet regulerer motorens køling. Ventilen åbnes først, når motoren har nået en optimal driftstemperatur. Kølevandet strømmer derefter gennem hele kølesystemet med køleren foran på køretøjet.
  • Varmeveksler: Varmeveksleren i varmelegemet sørger for, at bilens indre altid har en behagelig temperatur om vinteren. Kølevandet strømmer gennem denne komponent og kan afgive varmen til passagerrummet ved hjælp af en ventilator.
  • Radiatorventilator: Radiatoren er udstyret med en eller flere radiatorventilatorer. Disse ventilatorer sikrer en større luftstrøm gennem radiatoren, når det er nødvendigt, selv uden luftstrøm. De er normalt elektrisk drevet, på nogle modeller også mekanisk.
  • Ekspansionsbeholder: Det lukkede kølesystem i moderne køretøjer har normalt en ekstern ekspansionsbeholder. Denne del kan findes i motorrummet og fungerer som ekspansionsbeholder. Ofte kan det korrekte kølevæskeniveau også aflæses her.
  • Kølemiddel: Selve kølemidlet er også vigtigt i en forbrændingsmotor med flydende køling. Det sikrer en hurtig fjernelse af den varme, der opstår under motorens drift. Som regel anvendes en blanding af vand og et tilsætningsstof som kølemiddel.

Disse fejl kan opstå i kølesystemet

Hvis der er problemer med motorkøling, er det næsten altid defekte komponenter, der er årsagen. Ofte er der en utæthed i kølesystemet, hvorfra kølevæske undslipper. Kølerens slanger, selve køleren eller vandpumpen kan være utætte. Resultatet er et utilstrækkeligt kølevæskeniveau.

Driftstemperaturen er ikke nået eller overskredet

Hvis kølevandstemperaturen stiger kraftigt, kan det skyldes en defekt termostat eller en defekt radiatorventilator. Hvis motoren er længe om at nå driftstemperaturen, kan termostaten sidde fast. En defekt cylinderhovedpakning kan også være skyld i tab af kølevand, hvis vandet trænger ind i forbrændingsrummet.

5 tips til at undgå problemer med kølesystemet

  1. Kontroller kølesystemet: Mange komponenter i kølesystemet er synlige fra motorrummet. Det gør det nemt at kontrollere komponenterne for utætheder. Et lejlighedsvis kig under motorhjelmen er værd at tage et kig for at opdage utætheder og forebygge skader.
  2. Brug egnet kølemiddel: Kølemidlet i kølesystemet består ikke kun af vand, men er blandet med et passende additiv. Ofte foreskriver fabrikanterne et specifikt kølevæskeadditiv, der både indeholder frostvæske og korrosionsbeskyttelse.
  3. Kontroller frostvæske: Det frostvæske, der tilsættes til kølevandet, kan blive mindre effektivt med tiden. Dette gælder især, hvis der er blevet tilsat vand én gang. Frostvæske kan kontrolleres med en frostvæskeprøver, så den om nødvendigt kan suppleres.
  4. Udskyd ikke reparationer: Fejl i kølesystemet kan hurtigt føre til skader på motoren. Hvis der opdages en defekt del, eller hvis vand under motorrummet tyder på en lækage, skal reparationen udføres omgående.
  5. Få motoren serviceret: En vedligeholdelse af bilen eller en inspektion af motoren på værkstedet omfatter også kølesystemet. Alle vigtige komponenter til motorkøling inspiceres af specialisten og kontrolleres for fejl og mangler.

Indkøb og udskiftning af reservedele til kølesystemet

Mange dele af motorens kølesystem, f.eks. køleren, blæseren, ekspansionsbeholderen eller køleslangerne, er lette at udskifte. For vandpumpen afhænger indsatsen af monteringsposition og kørsel. Det er vigtigt at tømme  kølekredsløbet efter udskiftning af dele og at fylde kølevæske på i overensstemmelse hermed. Originale komponenter er særligt egnede og kan nemt udvælges og købes brugt hos Autoparts24.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!