Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udskiftes
Indhold
1. Struktur og funktion – hvordan bilens udstødning er opbygget
2. Baglydæmper og midterlydæmper reducerer udstødningsstøj
3. Typiske symptomer på defekte lyddæmpere
4. Konsekvenserne af en defekt lyddæmper
5. Tre almindelige årsager til et defekt udstødningsrør
6. Reparation af lyddæmperen på bilen
7. Reparation eller udskiftning af udstødningen – i fem trin
Udstødningssystemet i moderne køretøjer leder ikke kun udstødningsgasserne pålideligt ud, men er også med til at dæmpe lyden. Til det formål er der flere lyddæmpere integreret i udstødningssystemet. Da lyddæmperne under bilens underside er udsat for store belastninger, bliver de ofte defekte efter nogle få år. I denne vejledning får du at vide, hvordan bilens udstødningssystem er opbygget, og hvad du kan gøre, hvis en lyddæmper er defekt.
Struktur og funktion – hvordan bilens udstødning er opbygget
I dag består udstødningssystemerne i moderne køretøjer af mange komponenter, som sammenfattes under begrebet udstødning. Udstødningssystemet begynder i motorrummet, hvor forbrændingsgasserne udstødes fra forbrændingsmotoren. Manifolden, hvorigennem den udstrømmende udstødningsgas hurtigt kan ledes ud, er direkte forbundet med motorblokken.
Afhængigt af fabrikanten og køretøjsmodellen følger et Y-rør eller et fleksibelt rør bag manifolden som en del af udstødningssystemet. Herefter passerer udstødningsgassen normalt gennem katalysatoren, som i moderne køretøjer sørger for efterbehandling af udstødningsgassen. Katalysatoren kan effektivt reducere emissionerne af forurenende stoffer. Moderne dieselmotorer har et partikelfilter, der reducerer udledningen af sod.
Baglydæmper og midterlydæmper reducerer udstødningsstøj
På sin vej til køretøjets bagende passerer udstødningsstrømmen normalt gennem flere meter udstødningsrør og en række lyddæmpere. De reducerer den udstødningsstøj, der produceres, når forbrændingsmotoren kører. Kun få biler i dag har stadig en pre-silencer, og som regel er der her tale om ældre køretøjer.
I moderne køretøjer er katalysatoren normalt efterfulgt af den centrale lyddæmper. Denne er normalt udformet som en absorberende lyddæmper og bryder lydbølgerne op. Endelig følger den bageste lyddæmper, også kendt som lyddæmperen, bagest på køretøjet. En sådan baglydæmper er ofte udformet som en kombination af en reflekterende og en absorberende lyddæmper.
Den bageste lyddæmper bærer normalt køretøjets udstødningsrør eller det enkelte udstødningsrør. Den er udsat for særlige belastninger på grund af sin placering i det bageste område på køretøjets underside. Derfor forårsager den bageste lyddæmper oftere problemer end andre dele af udstødningssystemet.
Typiske symptomer på defekte lyddæmpere
Hvis en lyddæmper i udstødningssystemet er defekt, kan det mærkes ved forskellige symptomer. Ofte er der støjgener på grund af den ødelagte udstødning, og derfor bør den defekte komponent omgående udskiftes med en passende erstatning.
- Bilen forårsager mere støj
- Udstødningsgaslækage under bilen
- Tab af effekt ved acceleration
- Synlige skader på udstødningsrøret
Konsekvenserne af en defekt lyddæmper
Da udstødningsstøjen ikke dæmpes med en defekt lyddæmper, forårsager bilen mere støj. På grund af de usædvanlige lyde fra udstødningssystemets område bliver mange bilister hurtigt opmærksomme på den ødelagte udstødning.
Hvis den midterste lyddæmper eller den bageste lyddæmper er defekt, kan udstødningsgasser også slippe ud under bilens underside. Udstødningsgasser kan så trænge ind i køretøjets indre gennem f.eks. åbne sideruder. Da udstødningssystemet er et komplekst og koordineret system, kan en defekt endda føre til tab af motorkraft.
Synlige skader på udstødningen er også et tydeligt tegn på en defekt. Hvis komponenten er defekt, vil bilen ikke blive godkendt ved lovpligtigt syn. Derfor skal skader på udstødningen altid skal repareres.
Tre almindelige årsager til et defekt udstødningsrør
- Materialets ældning: Udstødningssystemets materiale er udsat for konstant ældning, når bilen er i drift. Det skyldes varmen fra udstødningsgasserne og de konstante temperaturændringer fra varmt til koldt.
- Vejsalt: I mange regioner er det almindeligt at bruge vejsalt på vejene om vinteren. Det, der er godt for kørselssikkerheden, viser sig at være en ulempe for udstødningen. Vejsaltet angriber overfladen på dele af udstødningssystemet og fremmer rust.
- Korte ture: Hvis førerne ofte bruger deres biler til korte ture, kan det også forkorte udstødningens levetid. Da komponenter som f.eks. lyddæmperen ikke varmes tilstrækkeligt op, ophobes der kondensvand der. Dette fører til skader som f.eks. rust indefra.
Reparation af lyddæmperen på bilen
Udstødningssystemets lyddæmpere er udsat for store belastninger. Det er ikke overraskende, at de hurtigt bliver slidt op, så de skal udskiftes med nye dele. Den bageste lyddæmper er ofte den første, der er defekt. Samtidig er den bageste lyddæmper særlig nem at udskifte, og derfor sker det ofte, at erfarne bilister selv skifter den.
Reparation eller udskiftning af udstødningen – i fem trin
- Ophejsning af bilen: For at kunne udføre reparationer på udstødningen skal bilen være sikkert ophejst. Dette gøres bedst med ramper eller en løfteplatform.
- Afmonter den bageste lyddæmper: For at udskifte den bageste lyddæmper skal den gamle komponent fjernes. De fleste baglyddæmpere er forbundet til udstødningssystemet ved hjælp af en skrueforbindelse. I de fleste tilfælde skal der løsnes en klemme, og i nogle få tilfælde skal lyddæmperen skæres af med en sav eller en slibemaskine.
- Løsn lyddæmperen: Når lyddæmperen er blevet afmonteret, hænger den kun på bilens underside ved hjælp af lyddæmpergummi. Komponenten kan nu frakobles og blot lægges til side. Overgangen til resten af udstødningen bør kontrolleres og rengøres med en stålbørste.
- Monter den nye lyddæmper: Efter demontering af den defekte lyddæmper kan den nye lyddæmper monteres. For at gøre dette sammenlignes erstatningsdelen først med den gamle baglydæmper. Hvis den passer til den gamle komponent, hænges den op under bilen med nye udstødningsgummi og indsættes i udstødningsrøret.
- Tilslut udstødningen: Det sidste trin i reparationen er at justere og tilslutte lyddæmperen. For mange køretøjers vedkommende er det tilstrækkeligt at skrue klemmen på. Da de gamle klemmer ofte er helt rustne, bør der anvendes nye klemmer. Hvis udstødningen derimod er svejset, skal der laves en ny svejsesøm ved forbindelsen til lyddæmperen.
Reparere lyddæmperen eller svejse den?
Bilens lyddæmper er en af de dele af udstødningssystemet, der hyppigst er ramt af en defekt. Der opstår ofte huller eller revner i midten af lyddæmperen, men også ved ind- og udløbet. Hvis disse dele af udstødningen er defekte, kan det sjældent betale sig at reparere den med et udstødningssæt eller svejsning. Ofte er udstødningskomponenten allerede så slidt, at den går i stykker igen direkte på et andet sted.
Hvor meget koster det at reparere udstødningen?
Prisen for en reparation af udstødningssystemet afhænger af forskellige faktorer, f.eks. bilens producent og model. Det afhænger også af, om det kun er dele af udstødningen, der udskiftes, eller om der foretages en komplet udskiftning af udstødningen.
Ofte er det tilstrækkeligt at udskifte de lydabsorberende komponenter i udstødningssystemet, så udstødningen igen er tæt. Hos Autoparts24 finder du et stort udvalg af passende nye og brugte dele til udstødningen, så reparationer af udstødningssystemet kan udføres billigere.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!