Menu toggle

Velkommen

Motor

Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret

Afhængigt af model og producent findes der forskellige typer af forbrændingsmotorer i biler. Ud over de motortyper, der ofte bruges i bilproduktion, såsom rækkemotorer og V-motorer, er der også nogle eksotiske typer. Find ud af alt om konstruktion, forskelle, fordele og ulemper ved de forskellige motortyper.

  • Rækkemotorer
  • Boxer-motorer
  • V-motorer
  • VR-motorer
  • W-motorer

Rækkemotor som den mest almindelige motor i biler

Rækkemotorer er blandt de mest almindelige motorer i biler. I denne type motor er alle motorens cylindre anbragt bag hinanden i en række. Hver rækkemotor har en enkelt cylinderrække, men antallet af cylindre kan variere. Denne type motor bruges i biler som både diesel- og benzinmotorer. Rækkemotorer med fire, fem eller op til otte cylindre har været brugt gennem hele bilens historie. Den seneste udvikling er koncepter med tre cylindre i serie og turboladning. Disse motorer anses for at være særligt effektive og brændstofbesparende. Kendere sætter på den anden side pris på konstruktioner som den sekscylindrede rækkemotor på grund af deres særligt jævne gang.

Firecylindrede rækkemotorer

I lang tid blev den firecylindrede rækkemotor betragtet som standarden for personbiler. På grund af dens design er den samlede længde af denne type motor med fire cylindre særlig kort. Afhængigt af bilmodel og drivsystem kan en sådan motorblok nemt installeres på langs eller på tværs af kørselsretningen. Det er derfor ikke overraskende, at dette populære motordesign løbende er blevet videreudviklet. Rækkemotorer med flere knastaksler i topstykket og optimeret brændstofindsprøjtning findes i dag selv i små biler. Fordelene ved firecylindrede rækkemotorer er deres enkle design og det faktum, at de er så billige at fremstille. En rækkemotor med mange cylindre kan derimod være udsat for vibrationer og svingninger i krumtapakslen. Desuden kræver rækkemotorer af denne konstruktion mere plads.

Boxermotorer i bilindustrien

En boxermotor er en form for forbrændingsmotor, hvor cylindrene er anbragt i en vinkel på 180 grader. Boxermotorer bruges med forskellige antal cylindre i personbiler og motorcykler. Den firecylindrede boxermotor blev i lang tid brugt af Volkswagen, for eksempel i den succesfulde VW Beetle-model. Sportsvognsproducenten Porsche bruger traditionelt boxermotorer med seks cylindre. Boxermotorer findes normalt som benzinmotorer, men der findes også dieselmotorer. En af de store fordele ved boxermotoren som benzinmotor er, at den kører mere jævnt, og at den er mere letløbende. Ulemperne er den mere komplicerede produktion og de dermed forbundne produktionsomkostninger, samt det øgede pladsbehov. Entusiaster sætter stadig pris på denne motortypes særlige lyd og reaktionsevne.

To-cylindret boxermotor

Boxermotorer med to cylindre bruges ofte som boxermotorer til motorcykler. Her giver de to cylindre, der stikker ud fra siden, mange fordele, såsom god køling med luftstrømmen. Den tocylindrede boxermotor blev dog også brugt i bilindustrien tidligere. To-cylindrede boxermotorer findes f.eks. i Citroën 2CV eller i den lille bil BMW 600.

V-motoren som drivkraft til biler

V-motorer er motorer med to separat anbragte cylinderrækker. De to cylinderrækker danner visuelt bogstavet V på grund af deres vinkel, hvilket er grunden til, at disse motorer har fået deres navn. I biler findes V-motorer for det meste som V6-varianter med seks cylindre eller som V8-motorer med otte cylindre. Tidligere fandtes der også V4-motorer med kun to cylindre pr. cylinderrække. Sammen med rækkemotorer er V-motoren et af de mest udbredte design inden for bilteknik. I denne konstruktion er stemplerne i begge cylinderrækker forbundet til en fælles krumtapaksel via plejlstænger. V-motorens bankvinkel kan variere afhængigt af motormodellen og kan være op til 180 grader. I modsætning til boxermotoren deler to stempler dog en krumtap på knastakslen.

V8- og V6-motorer

I V8- og V6-motorer, der er installeret i personbiler, er bankvinklen normalt mindre. Det resulterer i det klassiske V-formede udseende med de to karakteristiske cylinderrækker. Hver cylinderrække har sit eget topstykke med separat knastaksel og ventiler. Det gør produktionen dyrere og vedligeholdelsen af V-motorerne ikke ubetydeligt vanskeligere. Desuden er styringen af knastakslerne i de to topstykker mere kompliceret. En anden ulempe ved V-motorerne er den mere komplicerede føring af udstødningssystemet med to udstødningsmanifolder og den mere komplekse motorkøling. Krumtapakslen og krumtaphuset udgør også særlige designmæssige udfordringer. Desuden skal mange komponenter fordobles i antal på grund af motordesignet. Sammenlignet med rækkemotoren gør V-motoren det dog muligt at placere mange cylindre i et kortere design. Og det er umuligt at forestille sig amerikanske biler uden V8-motoren med dens specielle motorlyd.

VR-motorens design

Den såkaldte VR-motor er en særlig type motor. Den kombinerer designegenskaberne fra V-motoren og rækkemotoren. VR-motorer har kun én cylinderrække, hvor flere cylindre er anbragt forskudt i forhold til hinanden. Forbindelsesstængerne forbinder stemplerne med krumtapakslen via separate krumtappe. En VR-motor har et enkelt topstykke, som huser knastaksler og ventiler til alle cylindre. VR-motorer bruges af forskellige producenter i personbiler. Det mest kendte eksempel er VR6-motoren fra Volkswagen, som bl.a. bruges i VW Passat. Cylindernes vinkel i forhold til hinanden er mindre i disse motorer end i den klassiske V-motor. Designet og produktionen af denne motor anses for at være mere kompliceret. På den anden side kombinerer designet V-motorens korte motorblok med rækkemotorens smalle bredde, hvilket gør det muligt at installere motoren på tværs af kørselsretningen.

Særtilfælde: W-motor

I lang tid stod betegnelsen W-motor for motorvarianter med tre cylinderrækker. Volkswagen-koncernen tog betegnelsen til sig ved årtusindskiftet. Fra da af kaldte VW sine nyudviklede motorer med flere VR-cylinderrækker og en fælles krumtapaksel for W-motorer. Konceptet gjorde det muligt at få plads til otte eller tolv stempler på lidt plads. Strengt taget er Volkswagen-koncernens W-motor en dobbelt VR-motor. Til det formål arrangerede VW’s designere to VR-cylinderrækker i samme vinkel som i en V-motor. Den ottecylindrede W-motor, der er installeret i VW Passat, består af to VR4-cylinderrækker. Volkswagen udviklede også en 12-cylindret W-motor til VW Phaeton. Denne model er igen baseret på to cylinderrækker fra VR6-motorerne. I sportsvognen Bugatti Veyron blev en lignende W-motor med i alt seksten cylindre installeret som centermotor.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!