Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
Indhold
1. Kilometerstanden har indflydelse på disse komponenter
2. Kilometerstand har ingen eller kun ringe indflydelse på disse bildele
Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af skader. For købere af brugte reservedele opstår ofte spørgsmålet: Har kilometertallet indflydelse på reservedelens tilstand? I vores guide forklarer vi, hvilke dele af bilen der påvirkes af kilometertallet, og hvilke der ikke påvirkes.
Læs mere: Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
Kilometerstanden har indflydelse på disse komponenter
Kilometerstand har en direkte indflydelse på mange dele af akselsystemet, bremsesystemet, affjedringen eller motoren. Hjul og dæk kan også blive slidt i takt med, at bilens kilometertal stiger, og det samme gælder andre komponenter. For hver kilometer, der køres, øges sliddet på disse komponenter.
Akselophæng, styretøj og chassis
Dele af akselophænget, chassiset og styretøjet belastes for hver kilometer, der køres. Sliddet af disse dele er direkte relateret til kilometertallet.
- Affjedringsbøjler, støddæmpere og bladfjedre: Affjedringselementer som f.eks. et fjederben eller en bladfjeder belastes ved hvert bump på vejen. På grund af kompression og tilbageslag slides disse komponenter mere og mere for hver kilometer, der køres. Det samme gælder for bilens støddæmpere.
- Styringsdele: Da køretøjet naturligvis styres for hver kilometer, der køres, slides alle styringskomponenter med det stigende kilometertal. Dette omfatter dele som f.eks. styrtøjet, trækstangen og trækstangsenden eller andre styringsdele som f.eks. servopumpen.
- Akselophæng og chassis: Alle dele af hjulophænget udsættes for belastning ved kørsel med bilen og kan blive slidt. Dette påvirker ofte lejebøsninger og andre elastiske dele. Men rust på chassisdele kan også blive et problem, efterhånden som antallet af km stiger.
Hjul, dæk og bremsesystem
Bilen er i kontakt med vejen via hjulene og dækkets slidbane. Herunder sikrer bremserne en pålidelig bremsning i alle kørselssituationer. Det er derfor ikke overraskende, at alle de ovennævnte komponenter bliver mere og mere slidte for hver kilometer, der køres.
- Dæk: Bilens dæk udsættes for særlige belastninger under kørsel. Hver gang du tager et sving, bremser eller accelererer, udsættes de for belastning. Mange gange per kørt kilometer ruller de over små forhindringer eller sten. Derfor slides dækkene med det stigende kilometertal.
- Fælge: Fælge er også udsat for mange påvirkninger under kørsel. De slides ofte ikke direkte, men på fælgene kan man ofte tydeligt se, om der er kørt mange kilometer. Stålfælge ruster på grund af regnvand og vejsalt, og aluminiumsfælge bliver ofte beskadiget.
- Bremser: Da køretøjet skal bremses mange gange under kørslen, øges bremsernes slitage med hver kørt tur. Komponenter som f.eks. bremseklodser og bremseskiver slides synligt, og tromlebremser når også deres slidgrænse efter et vist antal kilometer.
Motor, hjælpemotor, kobling og transmission
Motoren og gearkassen er absolut nødvendige for at køre bilen. Men med hver kilometer, de kører, øges også deres slitage. Det samme gælder for mange af motorens hjælpeenheder. Ud over den tilbagelagte distance afhænger slitagen af den også af, hvordan køretøjet er blevet brugt, og hvor ofte det er blevet serviceret.
- Forbrændingsmotor: Diesel- og benzinmotorer har mange bevægelige dele indeni, som slides med stigende drift. Da biler sjældent kører i tomgang sammenlignet med arbejdsmaskiner, kan kilometertallet ofte indikere noget om motorens slid.
- Hjælpeenheder: Motorens ekstra dele og hjælpeenheder bliver også slidt med stigende kilometertal. Dette kan f.eks. påvirke generatoren, vandpumpen i kølesystemet eller klimakompressoren.
- Gearkasse og kobling: Manuelle og automatiske gearkasser kan blive slidt med stigende kilometertal. For eksempel slides de indvendige komponenter, og det samme gør mekanikken, der hænger sammen med transmissionen. Koblingen i manuelle gearkasser slides også med hvert skift og dermed ofte med mange kørte kilometer.
Kilometerstand har ingen eller kun ringe indflydelse på disse bildele
Det er ikke alle dele af bilen, der slides med stigende kilometerstand. For nogle dele har kilometertal ingen direkte indflydelse eller kun en mindre indflydelse på deres tilstand. I dette tilfælde er det vigtigere, hvordan køretøjet anvendes, eller hvor gamle de respektive dele er. Pleje og vedligeholdelse af bilen kan også spille en rolle.
Karrosseridele, bilruder og spejle
Karrosseridele, ruder eller endda sidespejlets tilstand gør det normalt ikke muligt at drage nogen konklusioner om bilens km-stand.
- Karosseriet: Selv om karrosseridele som døre, motorhjelme og bagagerumsdæksler undertiden bliver slidt på grund af rust, kan der ikke fastslås en direkte sammenhæng med bilens kilometerstand.
- Bilruder: Bilens ruder, f.eks. forruden, bagruden og sideruderne, kan være beskadiget, men det har intet at gøre med kilometertallet.
- Spejle: Bilens sidespejle eller udvendige spejle ser ofte uændrede ud, selv med et højt kilometertal. Her er der sjældent en sammenhæng mellem tilstand og kilometertal.
Køretøjets interiør, belysningssystem og elektronik
Indvendige komponenter, belysningssystemet og elektroniske komponenter slides normalt ikke direkte i forhold til køretøjets kilometertal.
- Interiør: Dele som f.eks. sæder, interiørbeklædning eller bilens hattehylde kan blive slidt med stigende brug af bilen, men ikke afhængigt af antallet af kørte kilometer.
- Forlygter og lygter: De kilometer, der er kørt med bilen, har kun ringe indflydelse på tilstanden af bilens forlygter og belysningssystem. Selv med et højt kilometertal kan udseendet og funktionen være fejlfri.
- Elektronik: Elektroniske komponenter som f.eks. kontrolenheder eller radioen slides ikke direkte på grund af kilometertallet. Her er det mere sandsynligt, at der opstår fejl på grund af de elektroniske komponenters ældning.
Levetid på bildele hos Autoparts24
Hos Autoparts24 får du et overskueligt overblik over kilometerstanden på det donorkøretøj, hvor en bildel er blevet fjernet. Til dette formål anføres kilometertallet direkte i varebeskrivelsen sammen med andre oplysninger. Det giver dig mulighed for at sammenligne priserne på bildele med forskellige kilometertal for dit køretøj.
Kilometerstanden angiver ikke altid, hvor gamle eller slidte visse komponenter skal være. Nogle køretøjer bruges som langturskøretøjer, f.eks. af forretningsfolk eller langturschauffører. De har et højt kilometertal, men er næsten udelukkende blevet kørt forsigtigt over lange afstande.
Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove at lave selv og ofte kan de spare dig for høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste…
Læs mere
Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
Mange mennesker ved ofte, at der er noget galt med motoren, når de hører lydene under motorhjelmen. Men du kan også bruge dit andet sanseorgan, næsen, til at diagnosticere problemer med din motor. Enhver lugt, der er usædvanlig, kan være…
Læs mere
Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere
Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte,…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!