Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
Hvis en bil er blevet alvorligt beskadiget ved en ulykke, eller det ikke kan betale sig at beholde den, skal den bortskaffes. Men hvor det tidligere var almindeligt, at gamle biler blot blev parkeret på skrotpladsen, finder der i dag en kompleks genbrugsproces sted. I forbindelse med moderne autoophug udtages værdifulde reservedele, og miljøskadelige stoffer bortskaffes på en sikker måde.
Læs mere: Din levering – din beslutning!
Hvad sker der med et køretøj der anvendes til genbrug
Når en skadet bil afleveres til autoophuggeren, sker der en række forskellige trin i forbindelse med ophugget. Alt efter køretøj, køretøjstype og autoophugger kan de trin variere en smule, men som regel foregår genanvendelsen af udrangerede køretøjer dog på følgende måde:
- Fjernelse af batterier og benzintank: Det første skridt er at fjerne batterierne fra bilen, så de kan bortskaffes på en miljøvenlig måde. For køretøjer med en gastank tømmes eller fjernes denne i overensstemmelse med de gældende sikkerhedsforskrifter. Også de pyrotekniske komponenter som f.eks. airbags fjernes eller uskadeliggøres af det uddannede personale.
- Tømning af væsker: Biler indeholder forskellige væsker, hvoraf nogle er miljøfarlige eller brandfarlige. De forskellige væsker skal tappes af eller udsuges, før køretøjet kan genbruges yderligere. Det drejer sig f.eks. om brændstoffer som diesel eller benzin, men også om kølevand, kølemiddel fra klimaanlæg og eventuelle rester af sprinklervæske. Alle væsker skal opsamles omhyggeligt, så de kan bortskaffes separat og korrekt bagefter.
- Fjernelse af reservedele: Det tredje trin i genanvendelsen af udrangerede køretøjer er fjernelsen af reservedele. Hvert køretøj består af tusindvis af enkeltdele, hvoraf mange kan genbruges uden problemer. Nogle komponenter, f.eks. katalysatoren, indeholder også værdifulde råmaterialer som ædelmetaller, der kan genvindes i forbindelse med yderligere genanvendelse. Mange autoophuggere mærker bildelene umiddelbart efter udtagning og vurderer de udtagne deles tilstand og kvalitet.
- Presning af bilen: Når alle væsker er blevet tømt ud, og alle genanvendelige dele er blevet fjernet fra bilen, presses bilen. De fleste genvindingsvirksomheder har deres egen skrotpresse til dette formål, som presser køretøjets karrosseri sammen med højt tryk. Resultatet er en kubisk blok, der er nem at transportere. Da de fleste autoophuggere ikke har deres egen pressemaskine, er det nødvendigt med endnu et transporttrin.
- Presning af køretøjet: I det femte trin bliver den resterende skrotbil makuleret. Da det nødvendige udstyr til dette formål er dyrt og komplekst i sin udformning, udføres dette trin normalt ikke på selve bilskrotpladsen. I stedet er der særlige virksomheder, der tilbyder “makulering” i store anlæg. I den videre proces bliver de resterende komponenter i køretøjet knust i små stykker. Det finddelte materiale sorteres derefter med fuldautomatisk udstyr. I denne proces adskilles metalkomponenter som f.eks. stålet i bilkarrosseriet af magneter. De moderne systemer kan også sortere andre metaller som f.eks. aluminium samt plast, elektroniske komponenter og gummi fra.
- At gøre reservedele tilgængelige til køb: Det sjette og sidste trin involverer autoophuggeren endnu en gang. Her har medarbejderne i mellemtiden kontrolleret, sorteret og ofte fotograferet de udtagne reservedele. Delene kan udbydes til salg direkte bagefter for eventuelt at blive monteret i en anden bil. Det er sådan bildelene får et nyt liv. Kunderne har mulighed for at købe originale bildele til en særlig fordelagtig pris.
Forskellen mellem genbrug og ophugning af biler
Begreberne genbrug af biler og skrotning af biler bruges nogle gange i flæng, men det er ikke helt det samme. Især tidligere endte gamle biler ofte på en skrotplads uden at blive bortskaffet på en miljømæssigt forsvarlig måde eller genvundet som råmaterialer. På bilskrotpladsen kunne bilister og mekanikere imidlertid selv demontere reservedele til lave priser.
Det, der var tilbage af den gamle bil, blev derefter skrottet på en eller anden måde. Moderne bilgenbrug har en anden tilgang. Her er målet at fjerne så mange intakte dele og råmaterialer fra bilen som muligt og føre dem ind i en ny livscyklus. Skrotning i egentlig forstand finder først sted efter disse trin. Selv da er materialer og råvarer igen opdelt efter type.
Fordelene ved moderne autogenbrug
- Miljøbeskyttelse: I forbindelse med miljørigtig bilskrotning indsamles og bortskaffes alle farlige væsker i overensstemmelse med lovgivningen. De resterende komponenter er også opdelt efter materiale og type og genanvendes i hvert enkelt tilfælde på en miljøvenlig måde.
- Reservedele: Genbrugsvirksomheder reducerer også miljøbelastningen ved at fjerne reservedele, der stadig er intakte. Disse dele kan uden problemer monteres i andre biler. Bilisterne har således mulighed for at købe originale bildele – f.eks. en motor – til en fordelagtig pris.
- Bevis for genanvendelse: Certificerede autoophuggere udsteder efter anmodning et bevis for miljøvenlig bortskaffelse af bilen. I Tyskland kræves en sådan destruktionsattest for at få køretøjet endeligt afmeldt på registreringsmyndigheden.
- Afhentning: Mange autoophuggere tilbyder gratis afhentning af det udtjente køretøj. Især i tilfælde af køretøjer, der ikke længere er trafiksikre efter en ulykke eller motorskade, er dette en stor fordel.
Sådan tilbyder autoophug brugte reservedele hos Autoparts24
Talrige autoophuggere fra hele Europa tilbyder nu deres reservedele på Autoparts24, og der kommer stadig nye til. En forudsætning for at sælge bildele på Autoparts24-platformen er registrering som forhandler. Kun pålidelige og certificerede autoophuggere bliver optaget som partnere og får lov til at præsentere deres bildele på salgsplatformen.
Så snart alle krav er opfyldt, kan sortimentet af brugte bildele indtastes i systemet. For hver reservedel gemmes vigtige oplysninger som f.eks. tilstand, OEM-nummer og naturligvis den tilsvarende køretøjsmodel.
Vigtige oplysninger som f.eks. bilens kilometertal, da bilens dele blev fjernet, eller farven er også anført. Alle oplysninger samt talrige originale fotos af reservedelen er senere tilgængelige for kunden. Det gør det meget nemmere at vælge den ønskede autodel hos Autoparts24.
Køb billige dele fra bilgenbrug hos Autoparts24
Hos Autoparts24 kan du nemt købe brugte reservedele uden først at skulle kontakte forskellige autoophuggere. De dele, du har brug for, lægges nemt i indkøbskurven med et klik med musen og leveres hurtigt til dit hjem eller værksted, når ordren er gennemført.
For at sikre dig, at du bestiller den rigtige del, skal du sammenligne OE-nummeret eller originalnummeret på den pågældende del. De detaljerede fotos, der er vedlagt hver enkelt reservedel, gør det også muligt at sammenligne den eksisterende bildel med den tilbudte.
Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
Nye og brugte bildele: Her er fordele og ulemper . Alle bilkomponenter udsættes for konstant slitage, ligesom de kan blive beskadiget ved en ulykke eller et uheld. Hvis der så er brug for en passende reservedel, opstår spørgsmålet, om det…
Læs mere
Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
Nye og brugte bildele: Her er fordele og ulemper . Alle bilkomponenter udsættes for konstant slitage, ligesom de kan blive beskadiget ved en ulykke eller et uheld. Hvis der så er brug for en passende reservedel, opstår spørgsmålet, om det…
Læs mere
Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
12. februar 2018 For at skabe et effektivt, overskueligt og pålideligt marked for brugte reservedele, har Autoparts24 direkte adgang til de enkelte autoophuggeres digitale lagersystem, så vi har altid har et opdateret billede af, hvilke dele, der ligger klar…
Læs mere
Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugger
Hvis du er den type person, der selv reparerer din bil eller kan lide at spare penge ved selv at finde de rigtige dele, har du sikkert prøvet at finde og købe dele hos den lokale autoophugger eller skrotplads. Men…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!