Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?

Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på en defekt i klimakompressoren, og hvilke årsager der muligvis er bag. Vi fortæller dig også, hvornår en udskiftning eller reparation kan betale sig, og hvordan klimakompressoren udskiftes.

Læs mere: Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?

Sådan fungerer kompressoren i klimaanlægget

Som det centrale element i klimaanlægget komprimerer klimakompressoren det kølemiddel, som den indeholder. Til det formål suger kompressoren det gasformige kølemiddel ind fra fordamperen. Under kompressionen stiger kølemidlets temperatur kraftigt. Kølemidlet, som er under højt tryk, kommer derefter ind i klimakondensatoren, hvor der udvindes varme, og kølemidlet bliver gasformigt. Kølemidlet vender tilbage til fordamperen via ekspansionsventilen.

Forskellige kompressorer til klimaanlæg

De fleste klimakompressorer drives via motorens enhedstræk, hvor kompressorakslen er koblet sammen med en magnetkobling. Der findes også såkaldte koblingsløse klimakompressorer. Disse modeller kræver ingen magnetisk kobling. Der findes også rent elektrisk drevne klimakompressorer, afhængigt af bilmodellen.

Klimakompressor defekt – Udskiftning eller reparation?

Når klimakompressoren er defekt, opstår spørgsmålet ofte: Udskiftning eller reparation? Begge tilgange har fordele og ulemper. Reparation af klimakompressoren sparer nogle gange penge, men det er normalt hurtigere at udskifte den. Som regel afhænger det af, hvor meget kompressoren er beskadiget. Det er dog normalt uundgåeligt at skulle demontere den.

Udskiftning af klimakompressoren

Det er både tidsbesparende og sikkert at udskifte en defekt klimakompressor med en passende reservedel. Ved udskiftning fjernes den defekte klimakompressor og udskiftes med en passende reservedel. En ny del er dog ofte en dyr løsning. Især for ældre køretøjer kan det derfor betale sig at købe en brugt reservedel.

Reparation af kompressoren af en professionel

Hvis klimakompressoren er i stykker, kan den sendes til et specialfirma til reparation. Nogle virksomheder har specialiseret sig i fornyelse og vedligeholdelse af dele af klimaanlægget, herunder klimakompressoren. Her bliver klimakompressoren inspiceret og skilt ad i sine bestanddele for efterfølgende at blive genopbygget.

Reparation af klimakompressoren selv

En defekt klimakompressor kan nogle gange let repareres, hvis det kun er visse dele, der er beskadiget. F.eks. kan driverpladen eller den magnetiske kobling være beskadiget. Et defekt leje eller en defekt spole kan også i nogle tilfælde udskiftes. Faglærte bilmekanikere udskifter undertiden selv disse dele for at spare omkostninger.

Symptomer på en defekt kompressor til klimaanlæg

Hvis klimakompressoren er defekt, er der ofte typiske symptomer, som viser, at der er noget galt. Hvis klimaanlægget i bilen ikke virker på trods af korrekt indstilling af den automatiske klimaanlægsindstilling, er en defekt klimakompressor en af de mest almindelige årsager. Desuden kan kølekapaciteten blive reduceret i tilfælde af en defekt, og vinduerne kan hyppigere blive duggede.

Fejlmeddelelse eller olielækage

I moderne biler kan en fejlmeddelelse undertiden indikere en fejl i klimaanlægget, hvis kompressoren er defekt. Der er dog ikke altid gemt en tilsvarende angivelse i fejlhukommelsen. For at sikre, at kompressoren altid er godt smurt, fyldes den med olie før montering. Olielækage fra klimakompressoren kan være et tegn på en skade.

Airconditionskompressor larmer

Et andet almindeligt symptom på en defekt kompressor kan være usædvanlige lyde fra bilens motorrum. Disse omfatter høje og slibende lyde, der kan indikere skader på lejer eller en fastsiddende kompressor. Støj efter start kan være tegn på manglende smøring eller snavs.

Oversigt over almindelige symptomer på en defekt kompressor til klimaanlæg:

  • Klimaanlægget virker ikke
  • Kølekapaciteten er reduceret
  • Bilruderne dugger ofte
  • Fejlmeddelelse i fejlhukommelsen
  • Støj ved brug af klimaanlægget
  • Olielækage ved klimakompressoren

Andre komponenter kan også være skyld i fejl

Symptomer som f.eks. fejl i klimaanlægget eller begrænset køling er ikke altid forbundet med en defekt klimakompressor. Andre komponenter i klimaanlægget kan også være skyld i problemet. Kondensatoren, fordamperen, en defekt ekspansionsventil eller endda manglende kølemiddel kan også være mulige fejlkilder.

Almindelige årsager til skader på klimakompressoren

Hvis klimakompressoren i bilen er defekt, er der forskellige mulige årsager. Især i ældre køretøjer kan fortsat slid være årsagen til fejlen. Klimakompressoren slides ved friktion, hver gang klimaanlægget bruges. Desuden kan kompressorens pakninger hærde og stivne.

Lavt forbrug og manglende vedligeholdelse

Det er ikke kun hyppig brug af klimaanlægget, der kan føre til en defekt, men også sjælden brug. Hvis klimaanlægget ikke er tændt i lang tid, bliver klimakompressoren ikke smurt regelmæssigt og kan derfor blive beskadiget. Hvis vedligeholdelsen af klimaanlægget forsømmes, kan der også opstå skader på klimakompressoren.

Manglende smøring og andre problemer

Manglende smøring af kompressoren fører ofte til, at den går ned i utide, f.eks. på grund af et lavt kølemiddelniveau eller en lækage. Skader på klimakompressoren kan også opstå som følge af andre defekter i klimaanlægget. Vejrpåvirkninger kan også fremme slitage og fremme en defekt.

Oversigt over årsagerne til defekter ved klimakompressoren:

  • Slid på klimakompressoren
  • Tætninger er hærdede
  • Klimaanlæg anvendes kun i ringe grad
  • Kølemiddelniveauet er for lavt
  • Følgeskader som følge af andre fejl og mangler
  • Smøring er utilstrækkelig
  • Belastninger som følge af vejrpåvirkninger
  • Klimaanlægget bliver ikke vedligeholdt

Udskiftning af klimakompressoren

Hvis klimakompressoren er i stykker, er det bedst at udskifte den helt med en intakt kompressor. Da klimaanlægget ikke kan anvendes med en defekt kompressor, skal udskiftningen foretages hurtigt. Der bør dog foretages en grundig diagnose af problemet på forhånd. Dette vil sikre, at andre komponenter, f.eks. airconditionkondensatoren, ikke er skyld i fejlen.

For at kunne foretage udskiftningen af kompressoren skal der være passende specialviden til rådighed. Desuden skal kølemidlet fjernes fra klimaanlægget med en særlig anordning og bortskaffes i overensstemmelse med lovgivningen. Dette gøres bedst på et værksted med det rette udstyr. Den nøjagtige procedure for udskiftning af kompressoren varierer afhængigt af køretøjet.

Udskiftning af klimakompressoren i 6 trin

  1. Forbered udskiftning: Det første skridt er at forberede udskiftningen af kompressoren. Til det formål er det nødvendigt at udtrække kølemidlet med en særlig anordning eller få det udtrukket. Dette er et job for en specialist. Afhængigt af køretøjsmodellen skal forskellige anordninger eller dele i motorrummet også afmonteres for at få adgang til klimakompressoren.
  2. Spænd kileremmen: I det andet trin slækkes kileremmen for at kunne udskifte klimakompressoren. I mange motorer kan remspændingsanordningen løsnes og fastgøres med et værktøj. Derefter fjernes kileremmen fra remskiverne på klimakompressoren. På nogle modeller kan dette bedst gøres nedefra ved hjælp af en løfteplatform.
  3. Fjern klimakompressoren: Efter at have fjernet enhedsremmen er det næste skridt at fjerne den defekte klimakompressor. For at gøre dette skal forbindelsesledningerne til klimaanlægget først afmonteres. Dette kan medføre, at der løber noget olie ud. Samtidig kan de elektriske forbindelser på klimakompressoren også fjernes. Når alle skruerne er løsnet, kan klimakompressoren fjernes fra bilen.
  4. Forbered den nye kompressor: Når den gamle klimakompressor er fjernet, kan den nye kompressor forberedes. Den leveres ofte med propper på tilslutningerne, som skal fjernes før installationen. Desuden skal oliestanden i kompressoren fyldes op i overensstemmelse med producentens specifikationer og med den specificerede olie.
  5. Monter klimakompressoren: Den forberedte kompressor kan installeres i bilen i næste trin. Hvis det er muligt, skal forbindelsesledningernes tætninger udskiftes med nye på forhånd. Derefter sættes klimakompressoren ind i motorrummet i omvendt rækkefølge, skrues fast og tilsluttes til alle forbindelser.
  6. Udskiftningen afsluttes: I det sidste trin spændes kileremmen, og udskiftningen er afsluttet. Hvis bilen allerede er ældre, er det fornuftigt samtidigt at udskifte spændingsskive og kilerem i dette trin. Klimaanlægget kan derefter kontrolleres for utætheder af en specialist og fyldes med det tilsigtede kølemiddel.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere

Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?

Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte,…
Læs mere

Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Usædvanlige lyde fra motorrummet fører til bekymringer for de fleste bilister, da det ikke er ualmindeligt, at en usædvanlig støj fra motoren kan være tegn på et alvorligt problem med bilen. I vores guide forklarer vi, hvad der kan forårsage,…
Læs mere

Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer

Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af…
Læs mere

Mest læste guides