Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter

Forbrændingsmotorer er afhængige af pålidelig motorsmøring. Inde i motoren sørger smøringen for at reducere friktionen mellem de enkelte motorkomponenter. Smøring sikrer også, at varme og smudspartikler fjernes fra forbrændingsmotoren.

Hvordan fungerer motorsmøringen?

Motorsmøresystemet i moderne firetaktsmotorer er designet som et tryksmøresystem. I modsætning til andre smøresystemer, som f.eks. smøring med frisk olie, er olien i et lukket kredsløb. En trykpumpe genererer det nødvendige tryk til at levere motorolien og smøre alle smørepunkter pålideligt.

Hvordan fungerer oliekredsløbet i motoren?

I motorens oliekredsløb trækker en oliepumpe olien op fra oliesumpen. Via filteret når motorolien frem til smørekanalerne og smørepunkterne. Bevægelige dele inde i motoren får nogle gange olien til at forstøve. Smøreolien drypper derefter tilbage i olietanken. Ved tørsumpsmøring kan der bruges flere pumper.

Komponenter i smøresystemet i en bil:

  • Oliepumpe: Oliepumpen leverer motorolien med tilstrækkeligt tryk til smørepunkterne inde i motoren. Oliepumper i biler drives normalt direkte af motoren.
  • Olietank: Olien samles i olietanken, når den har passeret gennem motorblokken. I tilfælde af tryksmøring som vådsump- eller tørsumpsmøring suges den ind her.
  • Oliekøler: En oliekøler sørger for ekstra køling af motorolien. Komponenten er direkte integreret i kredsløbet til motorolien og tilsluttet via olieslanger eller olieledninger.
  • Oliefilter: Oliefilteret filtrerer forurenende stoffer ud af olien, efter at den er blevet suget ind af oliepumpen. Det forhindrer smudspartikler i at nå frem til motorens smørepunkter.
  • Oliemålepind: Oliemålepinden gør det muligt for bilens bruger at kontrollere, hvor meget smøremiddel der er i motoren. For at gøre dette kan målepinden simpelthen trækkes ud af motorrummet.
  • Olietrykskontakt: En olietrykssensor eller olietrykskontakt kontrollerer, om trykket i smøresystemet svarer til specifikationerne. Hvis olietrykket ikke er korrekt, lyser en kontrollampe.

Hvad skal smøres i motoren?

I forbrændingsmotorer er smøring af alle bevægelige motordele obligatorisk. Næsten alle dele inde i motoren er bevægeligt forbundet eller drejeligt monteret på visse punkter. Under motorens drift opstår der friktion mellem komponenterne, som kan minimeres ved effektiv smøring. De bevægelige motordele forsynes med motorolie via smørepunkter eller ved hvirvling. Det gælder f.eks. knastakslens og krumtapakslens lejer. Plejlstangens lejer kræver også pålidelig smøring. Stemplerne i motorens cylindre skal også forsynes med olie til køling og for at minimere friktionen.

Hvilke smøresystemer findes der?

Der bruges forskellige smøresystemer i biler, afhængigt af motorens design. Forbrændingsmotorer som firetaktsmotorer har normalt et tryksmøringssystem som våd- eller tørsumpsmøring. Med denne type smøring leverer en oliepumpe motorolien til smørepunkterne. Den olie, der drypper ned i oliekarret, føres gennem et oliefilter og tilbage til smøresystemet.

Recirkulerende tryksmøring som våd sumpsmøring

Ved tryksmøring med våd sump opsamles den smøreolie, der drypper fra motoren, i oliesumpen. Her afkøles olien og returnerer til smørepunkterne via oliepumpen og oliefilteret. De fleste biler med firetaktsmotorer har vådsumpsmøring.

Motorsmøring som tørsumpsmøring

Tørsumpsmøring bruges ofte i motorer i sportsvogne. Ved denne form for smøring suger en pumpe olien direkte ud af oliesumpen. Smøreolien opsamles i et reservoir. På den måde er der nok olie til motoren under alle kørselsforhold.

Smøring af totaktsmotorer

Totaktsmotorer forbrænder smøremidlet sammen med brændstoffet i form af blandingssmøring eller frisk oliesmøring. Ved blandingssmøring blandes begge stoffer direkte i brændstoftanken. Ved friskoliesmøring eller automatisk forbrugssmøring med frisk olie blander en pumpe det nødvendige smøremiddel med brændstoffet.

Genkendelse af defekter i smøresystemet

Alle komponenter i smøresystemet udsættes for konstant belastning under bilens drift og kan bryde sammen. Defekter i smøresystemet skal altid tages alvorligt. I værste fald kan en utilstrækkelig olietilførsel til smørepunkterne føre til store motorskader.

De mest almindelige defekter i motorens smøresystem:

  1. Defekt oliepumpe: Hvis pumpen til motorolien er defekt, viser det sig normalt ved et fald i olietrykket. Kontrollampen for olietryk lyser, og nogle gange vises der også en fejlmeddelelse i bilens display. I nogle tilfælde lyser olietrykskontrollen længere end normalt efter start af motoren, hvis trykpumpen ikke fungerer korrekt.
  2. Lækage i oliesystemet: Lækager i oliesystemet får olien til at slippe ud af oliekredsløbet. Ofte slipper motorolien synligt ud fra en defekt forbindelse, en knækket slange eller en utæt oliekøler. Konsekvenserne kan være et utilstrækkeligt olieniveau i olietanken og reduceret olietryk. En lækage er ikke altid umiddelbart synlig.
  3. Olietanken er beskadiget: Olietanken kan nemt blive beskadiget på grund af dens placering under bilen. Vejrliget kan også forårsage slitage og gennemrustning af komponenten. En beskadiget og utæt oliepande viser sig normalt ved oliepletter under bilen eller olie på bilens gulv. Men en ødelagt pakning kan også føre til olietab.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!