Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser

Kraftfulde og driftssikre bremser er blandt de vigtigste dele i moderne køretøjer, da de ved hver kørsel bliver udsat for hårde belastninger, når bilen skal bringes sikkert til stop. Den konstante påvirkning ved standsning af tonstunge køretøjer sætter dog sine spor på bremseklodser og bremseskiver, der med tiden bliver slidte.

Vi har her samlet en oversigt over, hvordan bremseskiver og bremseklodser bliver slidt, ligesom du får en række værdifulde tips til at udskifte delene.

Hvorfor bremseskiver og bremseklodser skal skiftes

Bremsesystemet i moderne biler består af mange komponenter, der belastes under hver bremseproces. Mens komponenter som bremseforstærkeren og bremsekredsledningerne sjældent skal repareres, er andre dele udsat for stort slid.

Klassiske sliddele er hovedsagelig komponenter som f.eks. bremseklodser og bremseskiver i skivebremser. Disse presses mod hinanden under hver bremseproces og gnider mod hinanden. Ved tromlebremser gælder det samme for komponenter som f.eks. bremseklodserne og bremsetromlen.

Årsager til bremseslitage

Den konstante gnidning af bremseklodserne på bremseskiven eller bremseklodserne på tromlen medfører, at materiale slides af. Dette reducerer bremsens ydeevne over tid. Når slidgrænsen er nået, skal komponenterne udskiftes.

Især ved skivebremser slides belægningsmaterialet i stigende grad væk, hvilket kan ses i form af sort bremsestøv på fælgene. Hyppig bremsning får komponenterne til at slides hurtigere, så kørestilen har også indflydelse på slidet.

Typiske symptomer på slidte bremser

Hvis bremserne er slidte, kan det ofte mærkes ved visse symptomer. I moderne køretøjer registreres sliddet af bremsebelægningerne ofte i indstillingerne i den indbyggede computer. En tilsvarende kontrollampe kan også indikere bremseslitage. Så er det på høje tid at få skiftet bremseklodserne på et værksted.

  • Advarselslampe tændes
  • Meddelelse i den indbyggede computer
  • Bremseeffekten falder
  • Bremser gnider
  • Vibrationer i rattet
  • Knirken under bremsning

Hvis bremserne har nået eller overskredet slidgrænsen, fører det undertiden til en mærkbar forringelse af bremseevnen. Nogle bremseproducenter monterer også en akustisk slidindikator, som frembringer lyde som en knirken, når bremserne er slidte.

Hvis komponenterne er meget slidte, vil bremserne undertiden gnide uden at bremse, og så vil bremseeffekten falde. Rattet kan også vibrere kraftigt under opbremsning. Ved regelmæssig vedligeholdelse på et værksted bliver bremsens slid dog blive opdaget meget tidligere.

Udskiftning af bremseskiver og bremseklodser – hvad du skal være opmærksom på

Når du skifter bremser, er der nogle få ting, du skal være opmærksom på. Eksempelvis skal bremsekomponenter altid udskiftes aksel for aksel, så bremserne trækker jævnt. Desuden sker slid normalt på det samme antal aksler, hvorved bremserne på forakslen har tendens til at blive slidt mere.

Du skal bruge disse værktøjer og dele til at skifte bremserne

  • Jacks og stativer: De hjælper med at løfte sig op og giver et sikkert fodfæste.
  • Hjulmøttriksnøgle: Hjulmøtrikkerne løsnes og strammes med dette værktøj.
  • Nye bremseskiver: Matchende nye bremseskiver sikrer god bremseevne.
  • Egnede bremseklodser: Når du udskifter dem, skal du altid bruge nye puder.
  • Stålbørste: Dele af bremserne og hjulnavene kan rengøres med en stålbørste.
  • Momentnøgle: Hjulmøtrikker og bremsedele strammes til med et bestemt moment.
  • Bremsekolbetiltrækkeren: Dette værktøj kan bruges til at skubbe stemplerne tilbage.
  • Bremserenser: Renseren fjerner fedt og olie fra bremseskiverne.
  • Bremsepasta: Pastaen letter monteringen og forhindrer senere knirken.
  • Ratchetboks: Alle bremseskruer kan løsnes med en ratchet og stikpropper.

Skift og reparation af bremser – sådan lykkes det

Bilens bremser bidrager i høj grad til kørselssikkerheden. Hvis bremserne ikke fungerer korrekt, kan der hurtigt opstå farlige situationer. Det er derfor kun eksperter i bilmekanik, der selv bør skifte bremseskiver og bremseklodser. Alle andre er bedre tjent med at overlade udskiftningen af bremserne til en professionel mekaniker på et værksted.

Den nøjagtige procedure for udskiftning af skivebremser kan variere afhængigt af køretøjets fabrikant og model. Visse arbejdsprocedurer og deres rækkefølge varierer også i et vist omfang. Værdifulde oplysninger om udskiftning af bremser på visse typer køretøjer findes ofte i de tilsvarende reparationsmanualer.

1. Skaffe egnede reservedele

Før du skifter bremserne, skal de rigtige dele være klar til udskiftning. Autodele som f.eks. bremseklodser og bremseskiver skal altid passe nøjagtigt til køretøjet. Når du køber dele, skal du sørge for, at de er af god kvalitet og passer nøjagtigt.

2. Løft bilen op

Da der er behov for fri adgang til hjulophæng og bremser for at skifte skiver og bremseklodser, skal bilen være hævet op. For at gøre dette løftes bilen med en donkraft og placeres på donkraftstativer. En løfteplatform er endnu bedre.

3. Fjerne hjulene

For at kunne udføre arbejdet på bremsen skal bilens hjul fjernes fra den pågældende aksel. Løsn hjulmøtrikkerne, og fjern hjulet. Dette giver god adgang til bremsesystemet.

4. Afmontere bremsekaliberen

Det næste skridt er at afmontere bremsekaliberen på den pågældende bremse. Afhængigt af køretøjet kan det være nødvendigt at løsne flere skruer. Derefter kan bremseklodserne fjernes fra bremsekaliberen. Selve bremsekaliberen hænges ud til siden med en wire.

5. Fjern bremseskiven.

Efter at have fjernet bremsekaliberen er der fri adgang til bremseskiven, som derefter fjernes. Afhængigt af køretøjsmodellen skal en eller flere skruer løsnes. Derefter kan bremseskiven let fjernes.

6. Kontrol og rengøring

Efter at bremsekaliber, bremseklodser og bremseskiver er blevet afmonteret, skal alle bremsekomponenter kontrolleres visuelt for sikkerhed. Derefter kan bremsekomponenter og hjulnavet rengøres.

7. Monter nye bremseskiver

De nyindkøbte bremseskiver kan placeres på de rengjorte hjulnav uden større anstrengelse. Derefter skal skruerne, der fastgør bremseskiven, skrues i igen. Hvis bremseskiven er fedtet, hjælper det at bruge bremserens.

8. Nulstil bremsestemplet

For også at kunne skifte bremseklodserne skal bremsekolberne i bremsesystemet skubbes tilbage. Dette gøres ved at åbne bremsevæskebeholderen og fjerne noget, hvis bremsevæskeniveauet er for højt. Der bruges et specialværktøj til at nulstille bremseklodserne.

9. Monter nye bremseklodser

Det næste trin er at indsætte nye bremseklodser i bremsekaliberen. Når du skifter bremseklodserne, må du aldrig blande dem sammen eller montere dem forkert. Sørg derfor for at holde styr på dem. Bremsepasta til bremseklodser kan hjælpe med at forhindre senere knirken.

10. Monter bremsekaliberen

Efter montering af nye bremseklodser i bremsekaliberen samles den igen på sin plads. Genmontering sker i omvendt rækkefølge. På nogle modeller kan det være nødvendigt at genindkoble stikforbindelsen for bremseklodsslid.

11. Monterer hjulene igen

Når bremsecaliperne og bremseskiverne er på plads, kan hjulene monteres. Inden dette skal alle komponenter i bremsesystemet kontrolleres visuelt igen. Hvis der er snavs på bremseskiverne, kan det fjernes med bremserens.

12. Træd bremsepedalen ned.

For at bremseklodserne kan sætte sig fast på bremseskiverne igen, er det vigtigt at træde bremsepedalen ned flere gange efter udskiftning af bremserne. Kontroller derefter bremsevæskeniveauet, og fyld om nødvendigt op.

13. prøvekørsel

Efter udskiftning af bremseklodser og bremseskiver skal du kontrollere, at bremserne fungerer korrekt. De, der ikke kan kontrollere bremsesystemet på en bremseprøvestand, bør teste bremserne kortvarigt ved at udføre et par forsigtige bremsetests. Først derefter bør der foretages en prøvekørsel.

 

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides