Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
Indhold
1. Hvorfor bremseskiver og bremseklodser skal skiftes
3. Typiske symptomer på slidte bremser
4. Udskiftning af bremseskiver og bremseklodser – hvad du skal være opmærksom på
5. Du skal bruge disse værktøjer og dele til at skifte bremserne
Kraftfulde og driftssikre bremser er blandt de vigtigste dele i moderne køretøjer, da de ved hver kørsel bliver udsat for hårde belastninger, når bilen skal bringes sikkert til stop. Den konstante påvirkning ved standsning af tonstunge køretøjer sætter dog sine spor på bremseklodser og bremseskiver, der med tiden bliver slidte.
Vi har her samlet en oversigt over, hvordan bremseskiver og bremseklodser bliver slidt, ligesom du får en række værdifulde tips til at udskifte delene.
Hvorfor bremseskiver og bremseklodser skal skiftes
Bremsesystemet i moderne biler består af mange komponenter, der belastes under hver bremseproces. Mens komponenter som bremseforstærkeren og bremsekredsledningerne sjældent skal repareres, er andre dele udsat for stort slid.
Klassiske sliddele er hovedsagelig komponenter som f.eks. bremseklodser og bremseskiver i skivebremser. Disse presses mod hinanden under hver bremseproces og gnider mod hinanden. Ved tromlebremser gælder det samme for komponenter som f.eks. bremseklodserne og bremsetromlen.
Årsager til bremseslitage
Den konstante gnidning af bremseklodserne på bremseskiven eller bremseklodserne på tromlen medfører, at materiale slides af. Dette reducerer bremsens ydeevne over tid. Når slidgrænsen er nået, skal komponenterne udskiftes.
Især ved skivebremser slides belægningsmaterialet i stigende grad væk, hvilket kan ses i form af sort bremsestøv på fælgene. Hyppig bremsning får komponenterne til at slides hurtigere, så kørestilen har også indflydelse på slidet.
Typiske symptomer på slidte bremser
Hvis bremserne er slidte, kan det ofte mærkes ved visse symptomer. I moderne køretøjer registreres sliddet af bremsebelægningerne ofte i indstillingerne i den indbyggede computer. En tilsvarende kontrollampe kan også indikere bremseslitage. Så er det på høje tid at få skiftet bremseklodserne på et værksted.
- Advarselslampe tændes
- Meddelelse i den indbyggede computer
- Bremseeffekten falder
- Bremser gnider
- Vibrationer i rattet
- Knirken under bremsning
Hvis bremserne har nået eller overskredet slidgrænsen, fører det undertiden til en mærkbar forringelse af bremseevnen. Nogle bremseproducenter monterer også en akustisk slidindikator, som frembringer lyde som en knirken, når bremserne er slidte.
Hvis komponenterne er meget slidte, vil bremserne undertiden gnide uden at bremse, og så vil bremseeffekten falde. Rattet kan også vibrere kraftigt under opbremsning. Ved regelmæssig vedligeholdelse på et værksted bliver bremsens slid dog blive opdaget meget tidligere.
Udskiftning af bremseskiver og bremseklodser – hvad du skal være opmærksom på
Når du skifter bremser, er der nogle få ting, du skal være opmærksom på. Eksempelvis skal bremsekomponenter altid udskiftes aksel for aksel, så bremserne trækker jævnt. Desuden sker slid normalt på det samme antal aksler, hvorved bremserne på forakslen har tendens til at blive slidt mere.
Du skal bruge disse værktøjer og dele til at skifte bremserne
- Jacks og stativer: De hjælper med at løfte sig op og giver et sikkert fodfæste.
- Hjulmøttriksnøgle: Hjulmøtrikkerne løsnes og strammes med dette værktøj.
- Nye bremseskiver: Matchende nye bremseskiver sikrer god bremseevne.
- Egnede bremseklodser: Når du udskifter dem, skal du altid bruge nye puder.
- Stålbørste: Dele af bremserne og hjulnavene kan rengøres med en stålbørste.
- Momentnøgle: Hjulmøtrikker og bremsedele strammes til med et bestemt moment.
- Bremsekolbetiltrækkeren: Dette værktøj kan bruges til at skubbe stemplerne tilbage.
- Bremserenser: Renseren fjerner fedt og olie fra bremseskiverne.
- Bremsepasta: Pastaen letter monteringen og forhindrer senere knirken.
- Ratchetboks: Alle bremseskruer kan løsnes med en ratchet og stikpropper.
Skift og reparation af bremser – sådan lykkes det
Bilens bremser bidrager i høj grad til kørselssikkerheden. Hvis bremserne ikke fungerer korrekt, kan der hurtigt opstå farlige situationer. Det er derfor kun eksperter i bilmekanik, der selv bør skifte bremseskiver og bremseklodser. Alle andre er bedre tjent med at overlade udskiftningen af bremserne til en professionel mekaniker på et værksted.
Den nøjagtige procedure for udskiftning af skivebremser kan variere afhængigt af køretøjets fabrikant og model. Visse arbejdsprocedurer og deres rækkefølge varierer også i et vist omfang. Værdifulde oplysninger om udskiftning af bremser på visse typer køretøjer findes ofte i de tilsvarende reparationsmanualer.
1. Skaffe egnede reservedele
Før du skifter bremserne, skal de rigtige dele være klar til udskiftning. Autodele som f.eks. bremseklodser og bremseskiver skal altid passe nøjagtigt til køretøjet. Når du køber dele, skal du sørge for, at de er af god kvalitet og passer nøjagtigt.
2. Løft bilen op
Da der er behov for fri adgang til hjulophæng og bremser for at skifte skiver og bremseklodser, skal bilen være hævet op. For at gøre dette løftes bilen med en donkraft og placeres på donkraftstativer. En løfteplatform er endnu bedre.
3. Fjerne hjulene
For at kunne udføre arbejdet på bremsen skal bilens hjul fjernes fra den pågældende aksel. Løsn hjulmøtrikkerne, og fjern hjulet. Dette giver god adgang til bremsesystemet.
4. Afmontere bremsekaliberen
Det næste skridt er at afmontere bremsekaliberen på den pågældende bremse. Afhængigt af køretøjet kan det være nødvendigt at løsne flere skruer. Derefter kan bremseklodserne fjernes fra bremsekaliberen. Selve bremsekaliberen hænges ud til siden med en wire.
5. Fjern bremseskiven.
Efter at have fjernet bremsekaliberen er der fri adgang til bremseskiven, som derefter fjernes. Afhængigt af køretøjsmodellen skal en eller flere skruer løsnes. Derefter kan bremseskiven let fjernes.
6. Kontrol og rengøring
Efter at bremsekaliber, bremseklodser og bremseskiver er blevet afmonteret, skal alle bremsekomponenter kontrolleres visuelt for sikkerhed. Derefter kan bremsekomponenter og hjulnavet rengøres.
7. Monter nye bremseskiver
De nyindkøbte bremseskiver kan placeres på de rengjorte hjulnav uden større anstrengelse. Derefter skal skruerne, der fastgør bremseskiven, skrues i igen. Hvis bremseskiven er fedtet, hjælper det at bruge bremserens.
8. Nulstil bremsestemplet
For også at kunne skifte bremseklodserne skal bremsekolberne i bremsesystemet skubbes tilbage. Dette gøres ved at åbne bremsevæskebeholderen og fjerne noget, hvis bremsevæskeniveauet er for højt. Der bruges et specialværktøj til at nulstille bremseklodserne.
9. Monter nye bremseklodser
Det næste trin er at indsætte nye bremseklodser i bremsekaliberen. Når du skifter bremseklodserne, må du aldrig blande dem sammen eller montere dem forkert. Sørg derfor for at holde styr på dem. Bremsepasta til bremseklodser kan hjælpe med at forhindre senere knirken.
10. Monter bremsekaliberen
Efter montering af nye bremseklodser i bremsekaliberen samles den igen på sin plads. Genmontering sker i omvendt rækkefølge. På nogle modeller kan det være nødvendigt at genindkoble stikforbindelsen for bremseklodsslid.
11. Monterer hjulene igen
Når bremsecaliperne og bremseskiverne er på plads, kan hjulene monteres. Inden dette skal alle komponenter i bremsesystemet kontrolleres visuelt igen. Hvis der er snavs på bremseskiverne, kan det fjernes med bremserens.
12. Træd bremsepedalen ned.
For at bremseklodserne kan sætte sig fast på bremseskiverne igen, er det vigtigt at træde bremsepedalen ned flere gange efter udskiftning af bremserne. Kontroller derefter bremsevæskeniveauet, og fyld om nødvendigt op.
13. prøvekørsel
Efter udskiftning af bremseklodser og bremseskiver skal du kontrollere, at bremserne fungerer korrekt. De, der ikke kan kontrollere bremsesystemet på en bremseprøvestand, bør teste bremserne kortvarigt ved at udføre et par forsigtige bremsetests. Først derefter bør der foretages en prøvekørsel.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!