Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg

Et klimaanlæg er nu standard i alle moderne køretøjer. I bilen sørger klimaanlægget for køling om sommeren og øger komforten under kørslen. Derudover reducerer klimaanlægget luftfugtigheden og beskytter ruderne mod dug om efteråret. Bilens klimaanlæg omfatter også varmeapparatet, som spreder en behagelig varme i bilen i de kolde måneder. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om aircondition, varme og klimakontrol i din bil.

Airconditionanlæggets funktion i bilen

Airconditionanlægget sørger for, at temperaturen i bilens kabine altid er behagelig. Til dette formål er alle biler udstyret med et varmesystem, der sikrer behagelige temperaturer om vinteren. Moderne biler har også et klimaanlæg, der giver behagelig afkøling af interiøret, når udetemperaturen er høj. Et ventilationssystem er ansvarligt for at fordele den varme eller kolde luft i køretøjet. En eller flere ventilatorer genererer en luftstrøm, der strømmer fra luftdyserne ind i bilens kabine. Føreren påvirker luftfordelingen via forskellige betjeningselementer samt intensiteten eller den ønskede temperatur.

Aircondition i bilen og sikkerhed

Aircondition i bilen øger ikke kun kørekomforten, det forbedrer også sikkerheden under kørslen. Klimaanlægget sørger bl.a. for, at der kun tilføres tørret luft til kabinen. Det forhindrer, at ruderne dugger til, når luftfugtigheden er høj om efteråret, hvilket forbedrer førerens udsyn. Intens varme om sommeren reducerer hurtigt koncentrationen under kørslen. Nogle bilister oplever også problemer med kredsløbet, når temperaturen i bilen stiger. Hvis temperaturen i bilen derimod er behagelig, kan føreren koncentrere sig bedre. På den måde er klimaanlægget med til at forebygge ulykker.

Airconditionanlæggets funktion og komponenter

Klimaanlægget i en bil er et lukket system, hvor et kølemiddel cirkulerer under tryk. I princippet fungerer klimaanlæg i biler på samme måde som alle andre klimaanlæg, og der er næsten ingen forskel på, hvordan de fungerer. Bortset fra kompressoren, som er den vigtigste del, består airconditionanlægget i en bil af en kondensator, et airconditionfilter, en ekspansionsventil og en fordamper. Kølemidlet komprimeres af en kompressor og føres under tryk ind i kondensatoren. Kondensatoren udtrækker varme fra kølemidlet. Kølemidlet ledes derefter gennem airconditiontørreren og ekspansionsventilen til fordamperen. Fordamperen sørger for, at luften kommer ind i kabinen ved en betydeligt lavere temperatur.

Et overblik over de vigtigste komponenter i klimaanlægget

  1. Klimakompressor: Kompressoren, også kendt som klimapumpen, er hjertet i klimaanlægget. I biler drives disse kompressorer direkte af motoren ved hjælp af en rem og holdes på plads af et airconditionpumpebeslag eller en airconditionpumpekobling. Kompressoren komprimerer airconditionanlæggets kølemiddel under højt tryk, hvorved temperaturen stiger.
  2. Kondensator: Fra kompressoren føres kølemidlet – nu i gasform – ind i kondensatoren. Den er normalt placeret foran på bilen i nærheden af køleren. En ventilator med et løbehjul sørger for, at der om nødvendigt strømmer tilstrækkelig luft gennem kondensatoren. Dette får kondensatoren til at frigive den varme, der er indeholdt i kølemidlet, til omgivelserne.
  3. Airconditiontørrer: Airconditionsystemer i biler har en tørretumbler, der fungerer efter samme princip som filtertørreren. Airconditiontørreren filtrerer svævestoffer og forurenende stoffer som f.eks. slid fra kompressoren ud af kølemidlet. Filteret fjerner også fugt fra kølemidlet, som kan føre til korrosion eller en fejl i systemet.
  4. Ekspansionsventil: Ekspansionsventilen styrer strømmen af kølemiddel ind i klimaanlæggets fordamper. Der er et konstant tryk foran ekspansionsventilen, mens kølemidlet bag ventilen får lov til at slappe af i fordamperen. Nogle klimaanlæg har et gashåndtag i stedet for ekspansionsventilen, som kølemidlet ledes igennem.
  5. Fordamper: Fordamperen er en varmeveksler, der afkøler det indvendige rum. Når kølemidlet bag ekspansionsventilen ekspanderer ind i fordamperen, ændres det fra væske til gas. Under denne proces trækkes der varme ud af den luft, der strømmer gennem fordamperen. Det store overfladeareal sikrer en god køleevne.

Varmeapparatet og dets komponenter

Bilens varmelegeme sørger for behagelige temperaturer, når det er koldt udenfor. I biler med forbrændingsmotor genererer motoren varmeenergien til varmeapparatet. Biler med elmotor bruger et elektrisk varmelegeme, der drives af elektricitet fra batterierne. Et varmeapparat er et lovkrav for biler i Tyskland og skal være i orden. En kort test før hovedeftersynet anbefales derfor.

  • Varmeveksler: Varmeveksleren overfører varmen fra kølevandet til passagerkabinen. Det varme kølevand strømmer igennem den, og en luftblæser passerer igennem den.
  • Varmeblæser: Varmeblæseren er installeret i nærheden af kabinen og normalt bag instrumentbrættet. Her sørger blæseren for den nødvendige luftstrøm i bilen.
  • Varmevekslerslange: Varmeveksleren forsynes med varmt kølevand via varmevekslerslangen. Returen til motoren sker også via en slange.
  • Varmelegeme: Varmelegemehuset indeholder varmelegemet og afhængigt af modellen,og også blæseren. Afbrydere og reguleringsspjæld kan være integreret i huset.
  • Blæsermodstand: Mange bilmodeller har en modstand til varmeblæseren. Det gør det muligt at skifte blæseren i forskellige trin.
  • Varmeelement: Et varmeelement til den elektriske luftvarmer genererer varme ved hjælp af elektricitet. På den måde opvarmes bilen, selv om motoren endnu ikke er tilstrækkelig varm.

Styring af varme og klimaanlæg

Temperaturreguleringen i kabinen kræver et perfekt samspil mellem forskellige komponenter. Et komplekst system sørger for behagelige temperaturer i kabinen på alle tider af året. Føreren styrer den ønskede temperatur på instrumentbrættet. Afhængigt af modellen betjenes systemet via forskellige kontakter, skydere eller drejeknapper. For at spare energi bør klimaanlægget slukkes, når der ikke er behov for køling.

Moderne biler har et automatisk styresystem til klimaanlæg og varme. Her kan føreren frit vælge det ønskede klima, f.eks. temperaturen og nogle gange også luftfugtigheden. Det automatiske klimaanlæg styrer klimaanlægget i overensstemmelse hermed eller aktiverer varmefunktionen. Til dette formål måler en klimaanlægssensor klimaet i kabinen og leverer data til klimaanlæggets styreenhed.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides