Menu toggle

Velkommen

Motor

Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder

For at forhindre, at forbrændingsmotorer bliver for varme under drift, sørger et sofistikeret kølesystem for køling. Men hvis dele af kølesystemet er defekte, eller der ikke er noget kølevand, kan motoren overophede. I vores guide om overophedning af motoren giver vi mange tips og besvarer alle spørgsmål.

Læs mere: Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde

Hvorfor overopheder motoren?

Diesel- og benzinmotorer genererer meget varme ved forbrænding, som skal afledes. Alle moderne køretøjer er udstyret med et kølesystem til at køle motoren, da luft alene ikke er tilstrækkelig til at køle motoren. I stedet pumpes der kølevand gennem motoren og til køleren i et kølekredsløb for at aflede den producerede varme.

Kølesystemet i en bil består af mange komponenter. Hertil hører f.eks. en blæser, som sikrer, at der strømmer luft gennem køleren, selv når bilen står stille, så varmen ledes sikkert bort. En termostat til styring af kølekredsløbet, kølevandspumpen og andre komponenter er også en del af kølekredsløbet. Hvis en del er defekt, kan motoren blive overophedet.

Oversigt over almindelige årsager til en overophedet motor

Der kan være mange årsager til, at motoren overophedes. Ud over problemer med komponenterne i kølesystemet kan mangel på kølevand også være kilden til overophedning. Derfor bør kølevandsniveauet kontrolleres regelmæssigt.

  • Mangel på kølevæske
  • Defekt radiatorventilation
  • Termostat åbner ikke
  • Kølekredsløbet er utæt
  • Luft i kølesystemet

Tydelige tegn på overophedning af motoren

Hvis temperaturen i motoren stiger, advarer køretøjet føreren om problemet. Dette er for at forhindre skader på bilen, f.eks. motorskader som følge af overophedning af motoren.

  • Temperaturdisplayet viser øget værdi
  • Lyset for kølevæske tændes
  • Den indbyggede computer melder om overophedning af motoren

Et af de tydeligste tegn på en uacceptabel temperaturstigning er, at den røde advarselslampe for kølevæsketemperatur tændes. Samtidig kan kølevæsketemperaturdisplayet vise en høj værdi, hvis motoren er overophedet. Afhængigt af modellen vises en forhøjet motortemperatur også på displayet i den indbyggede computer.

Hvad bilister skal gøre, hvis deres motor overopheder

Hvis vandtemperaturdisplayet viser alarmerende værdier, eller hvis den røde advarselslampe i cockpittet lyser, er det nødvendigt at handle hurtigt. Føreren skal standse køretøjet ved det næste mulige stop og slukke for motoren.

  1. Søg efter et sikkert sted at stoppe
  2. Sluk motoren
  3. Åben motorhjelmen
  4. Vent på, at motoren køler af
  5. Påfyld vand, hvis det er nødvendigt – pas på  ikke at brænde hænderne på varme dele!
  6. Kontakt et værksted

Efter stop kan motorhjelmen åbnes for at give køling. Det kan tage et stykke tid, før motoren er afkølet, men der må under ingen omstændigheder hældes koldt vand over motorblokken, som kan risikere at slå revner pga. temperaturforskel.

Yderligere procedure i tilfælde af overophedning af motoren

Kølerdækslet eller dækslet på ekspansionsbeholderen må ikke åbnes uden særlige forholdsregler, da kølesystemet kan være under tryk, og varmt kølevand kan slippe ud. I stedet bør der anvendes en egnet klud til at åbne hætten efter en passende afkølingstid. Hvis der mangler kølevand, kan det fyldes op i overensstemmelse hermed.

Når motoren er kølet tilstrækkeligt ned, er det ofte muligt at køre køretøjet til det nærmeste værksted. Du bør dog holde øje med temperaturmåleren. Hvis motoren overophedes igen, skal bilen bugseres væk. Værkstedet kan finde årsagen til motorens overophedning og iværksætte passende reparationer.

Dette er, hvad der sker, når du kører med en overophedet motor

Hvis motoren overophedes, og bilen stadig er i bevægelse, kan det forårsage betydelige skader. Dette kan påvirke cylinderhovedet eller motorblokken. Det er ikke ualmindeligt, at resultatet er et større motorstop, hvis reparation medfører betydelige omkostninger og kræver specialværktøj. Ofte er der endda behov for en ny motor.

Overophedning af motoren – disse dele på bilen kan være defekte

Hvis motoren overophedes, kan forskellige komponenter i kølesystemet være mulige årsager. Mangel på kølevæske skyldes ofte utætheder i slanger eller forbindelser. En defekt pakning i cylinderhovedet eller en revnet ekspansionsbeholder kan også være skyld i det gradvise tab af kølevæske.

Defekte vandpumper, beskadigede radiatorer eller ødelagte radiatorblæsere er også mulige årsager til overophedning. Alle dele af kølerkredsløbet og mange motordele fås brugt i original kvalitet hos Autoparts24. Desuden kan du nemt sammenligne mange tilbud fra forskellige autogenbrug.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner

Det er ikke alle bilister, der kender de grundlæggende ting om bilmotorer, som som gør at bilen overhovedet kører. I denne vejledning lærer du det mest  grundlæggende om forbrændingsmotorer, de vigtigste forskelle mellem benzin- og dieselmotorer og meget mere. Det…
Læs mere

Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation

Motoren er en vigtig del af enhver bil. Den driver alt fra lys til lydsystem og styrer de fleste funktioner i bilen. Men nogle gange bliver motoren ramt af problemer, som ikke altid er nemme hverken at diagnosticere eller at…
Læs mere

EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen

Recirkulationsventilen til udstødningsgas er en lidt overset komponent i indsugningskanalen i mange dieselmotorer og visse benzinmotorer. Den sikrer, at en vis mængde udstødningsgasser føres tilbage til forbrændingskammeret. En defekt EGR-ventil kan forværre udstødningsgasværdierne og begrænse motorens funktion. Hvis der opstår…
Læs mere

Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor

Hvis du passer godt på motoren, vil den holde længere og tjene dig bedre. Motoren skal køre jævnt, så bilen kan fortsætte med at køre og tilbagelægge flere kilometer. Derfor er det meget vigtigt at holde motoren i topform, så…
Læs mere