Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen

Fartpiloten er et populært køreassistentsystem, der hjælper bilen med automatisk at holde en indstillet hastighed. Afhængigt af producenten kaldes systemet fartpilot eller tempostat. Assistentsystemet aflaster føreren i trafikken og er et af de mest anvendte systemer i biler. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om fartpilot i din bil. Og hvordan du selv kan genkende defekte dele og udskifte dem.

Sådan fungerer fartpiloten i bilen

Fartpilot har været installeret i biler som et køreassistentsystem siden 1960’erne. Systemet, også kendt som fartpilot eller cruise control, gør det muligt at holde en bestemt hastighed. For at gøre dette, behøver føreren ikke at holde foden på speederen; i stedet styrer fartpiloten hastigheden helt automatisk. En integreret hastighedsbegrænser giver også føreren mulighed for at indstille den maksimale hastighed. Det øger kørekomforten betydeligt for føreren, især ved kørsel på motorvej.

Føreren bestemmer hastigheden

Fartpiloten aktiveres og indstilles som ønsket af føreren selv. Afhængigt af bilen aktiveres fartpiloten via et håndtag på ratstammen eller ved at trykke på en knap på rattet. Derudover kan den maksimale hastighed vælges via hastighedsbegrænseren. Den maksimale afstand til den forankørende bil kan også indstilles. Hvis føreren trykker på en regulerende kontakt eller træder på speederen, koblingen eller bremsen, deaktiveres fartpiloten.

Adaptiv fartpilot regulerer afstanden

Allerede for et par årtier siden blev fartpiloten som køreassistentsystem udvidet med en praktisk funktion. Via sensorer foran på bilen måler systemerne afstanden til den forankørende bil og tilpasser hastigheden derefter. Systemet, der er kendt som adaptiv fartpilot, øger komforten i stop-and-go-trafik. Det reducerer også førerens arbejdsbyrde mærkbart på motorvejen.

Fartpiloten er defekt – her er årsagerne

En fartpilot består af et komplekst system af forskellige komponenter. Hvis en af komponenterne er defekt eller beskadiget, fungerer fartpiloten ikke længere efter hensigten eller svigter helt. Årsagerne til defekten kan være mange. Derudover gør det en forskel, om fartpiloten styres elektronisk, eller om fartpiloten har en mekanisk eller pneumatisk styring.

Almindelige årsager til defekte fartpiloter:

Fartpilot med elektronisk regulering

Moderne biler har et fartpilotsystem, der er fuldt elektronisk styret. Systemet bruger eksisterende komponenter som f.eks. den elektroniske speederpedal eller sensorer, der er installeret i bilen. Alle data kombineres og videresendes i fartpilotens styreenhed. Med denne type system kan en defekt styreenhed eller defekte sensorer ofte være årsagen til fejl i systemet. Defekte kabler og kontakter kan også få systemet til at svigte.

Mekanisk eller pneumatisk fartpilot

Ældre køretøjer har ofte en fartpilot, der enten er mekanisk eller pneumatisk i sin funktion. Med denne type fartpilot kan årsagerne til fejl være mange: En defekt servomotor eller utætte slanger er også mulige årsager til fejl i ældre fartpilotsystemer. Som ved den elektroniske version er der også her, afhængigt af bilmodellen, installeret en styreenhed, som også kan svigte.

Defekt fartpilot – disse symptomer opstår

Det vil ofte være typiske symptomer der opstår, når fartpiloten er defekt. For eksempel holdes den ønskede hastighed ofte ikke, hvis fartpiloten er defekt. Så snart føreren letter foden fra speederen, reduceres hastigheden på trods af, at fartpiloten er aktiveret. Der kan også opstå andre symptomer, hvis førerassistentsystemet er defekt.

Symptomer på en defekt fartpilot:

  • Hastigheden opretholdes ikke
  • Hastighedsbegrænseren virker ikke
  • Fartpiloten kan ikke aktiveres
  • Hastigheden varierer på trods af fartpiloten
  • Justering af hastighed forbliver slået fra

Andre tegn på defekt fartpilot

En defekt i fartpiloten viser sig ofte ved, at systemet ikke længere kan aktiveres. Selvom føreren trykker på knappen på rattet eller håndtaget på ratstammen, aktiveres fartpiloten ikke. Hvis fartpiloten er defekt, kan hastighedsbegrænseren svigte, hvilket betyder, at hastighedsbegrænsningen ikke længere kan aktiveres, og at den maksimale hastighed ikke kan indstilles. Nogle gange svinger hastigheden tilmed, når fartpiloten er defekt.

Reparation eller udskiftning med passende reservedele

En defekt fartpilot reducerer kørekomforten betydeligt. Det er derfor tilrådeligt at reparere fartpiloten så hurtigt som muligt, hvis den er defekt. Reservedele til fartpiloter kan nemt fås brugt og er som regel nemme at udskifte.

Styreenhed og ledninger

En almindelig årsag til fejl i fartpiloten er en defekt styreenhed. Da styreenheden som regel ikke er let at reparere, er det bedst at udskifte den med en reservedel. En brugt fartpilot er som regel billigere end at få den repareret af en specialist. Når man har løsnet et par stik og skruer, kan den defekte del nemt udskiftes med reservedelen. Ledningerne bør også kontrolleres på forhånd.

Fartpilot med mekanisk system eller vakuumsystem

I biler der har en fartpilot med mekanisk styring, er det ofte komponenter som servomotoren eller dens mekaniske kobling, der er defekte. Hvis fartpiloten styres af vakuum, er det ofte utætte vakuumslanger, der er skyld i fejlen i ældre biler. Defekte vakuumventiler er også en mulig årsag. Den elektriske motor til styringen kan som regel nemt udskiftes. Det samme gælder for komponenterne i vakuumsystemet.

Kontakt til fartpilot eller ratstammehåndtag

Hvis fartpiloten ikke kan aktiveres, er årsagen ofte en defekt kontakt eller et knækket ratstammehåndtag. En kontakt på rattet eller håndtaget på ratstammen kan dog udskiftes, men indsatsen varierer afhængigt af bilmodellen. Nogle gange skal dele af ratstammens dæksel fjernes, eller ratdækslet skal skilles ad. Derefter kan kontakterne udskiftes relativt nemt.

Eftermontering af fartpilot i bilen

Hvis fartpiloten ikke er installeret i bilen, er der ofte et ønske om at eftermontere dette førerassistentsystem. Eftermontering er generelt muligt og gennemførligt. Det er en fordel, hvis det pågældende køretøj blev tilbudt med fartpilot. I så fald skal man kun købe og installere de dele, der passer til fartpiloten. Eftermontering er især billig, hvis der anvendes brugte dele.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides