Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til

I dag består en bil af et stort antal individuelle komponenter. Nogle af disse dele er velkendte for enhver bilist. Men der er også dele, som næsten ingen har hørt om. Vi har samlet 10 bildele til dig, som mange bilister ikke kender.

Luftstrømningsmåler

Luftmængdemåleren eller masseluftmængdemåleren er en ret iøjnefaldende komponent som gemmer sig i indsugningskanalen på forbrændingsmotorer. Det er derfor ikke overraskende, at de fleste bilister ikke er bekendt med denne del. I moderne biler har komponenten til opgave at indsamle præcise data om den forbrændingsluft, der suges ind udefra. Disse data er så tilgængelige for motorens styreenhed, der f.eks. beregner den nødvendige mængde brændstof, der sprøjtes ind. Dette omfatter oplysninger om luftmassen, lufttemperaturen eller det fremherskende tryk. Som en god brugt del kan luftmængdemåleren ofte fås til en favorabel pris.

Ventil til koldstart

En af de mindre kendte komponenter i biler er koldstartsventilen. Denne komponent er ofte placeret i motorrummet i nærheden af motoren eller i indsprøjtningsområdet. Her sørger koldstartsventilen for, at der sprøjtes en ekstra mængde brændstof ind, når motoren er kold. På den måde bliver blandingen af brændstof og luft rigere. Det forhindrer igen, at motoren starter dårligere end normalt, når den er kold. Hvis ventilen modtager et tilsvarende signal fra motorens styreenhed, sprøjter den den ekstra mængde brændstof ind i indsugningskanalen. Hvis delen er defekt, kan den købes som en billig brugt del.

ESP-kontrolenhed

ESP-kontrolenheden er en vigtig komponent til det elektroniske stabilitetsprogram, som mange moderne biler er udstyret med. Stabilitetsprogrammet er et elektronisk køreassistentsystem, der forhindrer bilen i at skride ud eller slingre i kritiske køresituationer. Til dette formål bremses bl.a. bilens enkelte hjul målrettet. Disse indgreb beregnes og udløses af ESP-styreenheden. Til dette formål er styreenheden forbundet med talrige sensorer, der f.eks. måler bremsetrykket, ratvinklen eller hjulhastighederne. Da styreenheden er ret dyr som ny del, bruger mange bilmekanikere gerne brugte enheder.

Fjederbenslejer

Fjederbensophænget er en af de vigtigste dele i mange moderne chassis. Alligevel er der mange bilister, som slet ikke kender denne komponent. Det er dog ikke overraskende, da fjederbenslejet ikke er synligt ved første øjekast. Denne komponent er placeret øverst på fjederbenets kuppel og er en del af forakslens ophæng. Her forbinder fjederbensophænget fjederbenet med karosseriet.. Komponenten er fleksibelt konstrueret og består hovedsageligt af gummi- og metalkomponenter. Takket være den fleksible fastgørelse via fjederbensbeslaget kan fjederbenets vinkel i forhold til karosseriet ændres under kørslen. Brugte fjederbensophæng fås ofte i perfekt stand til en rimelig pris.

Viskerkobling

Vinduesviskerens kobling er en del af mekanikken, der er ansvarlig for forrudeviskernes funktion. Hvad mange mennesker ikke ved: Vinduesviskerne drives ikke direkte fra vinduesviskermotoren, men sendes videre til vinduesviskerne via koblingen. Mange biler har også kun én vinduesviskermotor til begge vinduesviskere, så motorens kraft skal overføres til begge viskere via koblingen. Hvis forrudeviskerens kobling er knækket eller bøjet, kan den udskiftes med en brugt del, som normalt kan fås til en rimelig pris.

Tankstrop

En tankstrop holder bilens brændstoftank fast til karosseriet. Mange bilister kender ikke denne del af bilen, fordi de går ud fra, at tanken altid er boltet direkte og fast til karosseriet. Men det er ikke tilfældet med de fleste biler. I stedet er der som regel flere tankstropper rundt om tanken, som ofte er placeret under bilen i området omkring bagakslen. Tankremmen er et tyndt og fleksibelt metalbånd, der er viklet rundt om tanken og boltet fast til karosseriet i hver ende. Brugte tankstropper i god stand er billige erstatninger for rustne og defekte tankstropper.

Diesel-forvarmer

Dieselforvarmeren er en af de komponenter i bilen, som selv nogle dieselbilister ikke kender. Skjult dybt i motorrummet sørger dieselforvarmeren for, at dieselbrændstoffet forvarmes. Det sikrer dieselbrændstoffets flydeevne, selv ved lave udetemperaturer. Hvis dieselen ikke var forvarmet, kunne brændstoffet blive tyktflydende under kolde forhold og have tendens til at udskille paraffin. Det kan igen føre til tilstopning af filtre og komponenter i brændstofsystemet. Forvarmet brændstof kan også føre til mere økonomisk drift med bedre motorgang og forbrænding med lavere emissioner. Defekte dieselforvarmere er relativt nemme at udskifte og kan ofte købes billigt brugt.

Motor til forlygte

En anden komponent, som er stort set ukendt for bilister, er forlygtemotoren. Den lille elmotor er installeret i bilens forlygteområde og er en del af det forlygtenivelleringssystem, der er foreskrevet for moderne biler i Tyskland. Denne forskrift gør det muligt at justere forlygterne, så andre trafikanter ikke bliver blændet, hvis for eksempel bagenden af bilen er tungere lastet. Mange bilister bruger aldrig forlygteindstillingen og har derfor aldrig hørt om forlygtemotoren. Men hvis forlygtemotoren er defekt, f.eks. på grund af fugt, vil der være problemer ved næste hovedeftersyn. Derfor bør den defekte del udskiftes med en god brugt på forhånd.

Kabel til gearskifte

Gearstangens bowdenkabel er en del af den manuelle gearstang i mange moderne biler. I stedet for den klassiske kraftoverførsel ved hjælp af en gearstang bruges det mere fordelagtige kabelskift, fordi det ofte er mere jævnt. Mange bilister er lige så ubekendte med dette som med selve gearskiftets bowdenkabel. Med denne type gearstang er styreenheden med gearstangen forbundet til den manuelle gearkasse via to af Bowden-kablerne. Afhængigt af gearstangens position skifter gearkassen til det relevante gear. Bowdenkablerne kan blive slidt over tid, men kan nemt udskiftes med et godt brugt Bowdenkabel.

EGR-ventil

En EGR-ventil leder udstødningsgasser fra udstødningskanalen tilbage i motoren. At det kan lade sig gøre, er helt ukendt for mange bilister, og det samme gælder selve ventilen. I dieselmotorer er recirkulation af udstødningsgas primært beregnet til at sænke forbrændingstemperaturen og reducere udledningen af nitrogenoxider. I benzinmotorer er det meningen, at princippet skal føre til en reduktion i brændstofforbruget. EGR-ventilen etablerer forbindelsen mellem udstødningskanalen og indsugningssystemet i motorrummet. Den regulerer, om og hvor meget udstødningsgas der blandes i indsugningskanalen. Hvis komponenten er defekt, kører motoren måske ikke jævnt, eller udstødningsværdierne kan være dårlige. Så er det tid til at udskifte EGR-ventilen. For eksempel med en brugt del i god stand, som ofte er meget billigere end en ny del.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides