Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en defekt pakning, og hvad du skal gøre ved det

Læs mere: Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udskiftes

Udstødningsmanifold utæt?

Som en del af udstødningssystemet spiller udstødningsmanifolden en vigtig rolle i motorrummet. Hvis udstødningsmanifolden er utæt, bliver motorens udstødningsgasser ikke ledt ud som tilsigtet. Motorens funktion kan også blive begrænset, hvis udstødningsmanifolden er utæt. I vores vejledning forklarer vi tegn og årsager til en defekt manifold og giver tips til, hvordan du udskifter komponenten.

Manifold fører udstødningsgasserne væk fra motoren

Udstødningsmanifolden fjerner de udstødningsgasser, der produceres under forbrændingen, fra motoren. Her fungerer manifolden som en forbindelse mellem cylinderhovedet og udstødningssystemet. De forbrændingsgasser, der udsendes fra cylindrene, opsamles af udstødningsmanifolden og ledes videre til udstødningen via andre komponenter i udstødningssystemet. Det er her, udstødningsgasserne udledes.

Udstødningsmanifold er en velgennemtænkt komponent

Denne komponent, også kendt som udstødningsmanifoldet, fjerner dog ikke blot udstødningsgasser. Det er gennemtænkt designede komponenter, som endda har indflydelse på motorens ydeevne. Til dette formål er manifoldene specielt tilpasset til den pågældende motortype. Udstødningsmanifoldene er fremstillet af specielle rør af støbejern eller rustfrit stål.

Rørarrangement og anvendelse i turbomotorer

Hvis en motor har mere end én cylinder, samler udstødningsmanifolden de forskellige udstødningsgasstrømme. Rørene og rækkefølgen af sammenlægningen kan variere alt efter motortypen. I en motor med turbolader leder udstødningsmanifolden ikke udstødningsstrømmen direkte til udstødningen, men først til turboen.

Udstødningsmanifold utæt – udskiftning eller reparation?

Udstødningsmanifold går ofte i stykker på grund af høj belastning. Hvis udstødningsmanifolden er utæt, opstår spørgsmålet nogle gange: Udskiftning eller reparation? I princippet kan en revnet udstødningsmanifold repareres. For at reparere den, skal manifolden ofte tages ud af bilen. Svejsning af manifolden kræver en vis erfaring. Ofte er omkostningerne ved at reparere manifolden på værkstedet ikke det værd, da udstødningsmanifoldene er let tilgængelige som nye eller brugte.

Typiske symptomer på et defekt udstødningsmanifold

Et problem med udstødningsmanifoldet fører til de typiske symptomer. Disse omfatter udstødningsgasudstrømning i motorrummet, da udstødningsgasserne ikke længere ledes til udstødningen. Dette er igen ofte årsagen til, at det indee i bilen lugter af udstødningsgasser. Under ugunstige forhold trækkes disse ind i køretøjets kabine gennem ventilationen.

Spor tyder på utæt manifold

Skader på manifolden indikeres ofte ved tydelige spor af udstødningsgas. Det gør det nemt at se, hvor udstødningsmanifolden er utæt. Der er også ofte en usædvanlig støj fra motoren, når der er et problem med manifolden. Udstødningsgaslækage kan også forårsage en høj fløjtende lyd, når der accelereres.

Effekttab på grund af revnet manifold

Ud over disse ubehagelige symptomer har en defekt i udstødningsmanifolden også en direkte indflydelse på motorens og udstødningssystemets funktion. Især med turbomotorer kan motorens ydeevne falde markant, hvis udstødningsmanifolden beskadiges. Desuden kan brændstofforbruget stige, og accelerationen kan falde mærkbart med et defekt manifold.

Symptomer på en defekt manifold i oversigt:

  • Spor af udslip af udstødningsgas
  • Støj fra motorrummet
  • Lugt af udstødningsgas i køretøjet
  • Motorens effekt falder
  • Brændstofforbruget stiger
  • Accelerationen er dårlig
  • Motorstyring lyser op

Almindelige årsager til utætte udstødningsmanifold

Hvis udstødningsmanifolden er utæt, er der forskellige mulige årsager. Udstødningsmanifolden er en af de mest termisk belastede komponenter i udstødningssystemet. De varme udstødningsgasser får manifolden til at varme kraftigt op, når motoren kører, hvilket kan føre til slitage med tiden. Desuden er der kraftige temperatursvingninger i motorrummet.

Vibrationer og vejrpåvirkninger

De vibrationer, der genereres af motoren, kan også have indflydelse på udstødningsmanifoldets levetid. Desuden kan skader på udstødningsmanifoldet opstå som følge af vejrforhold, da komponenten er placeret helt ubeskyttet i det nederste område af motorrummet, afhængigt af køretøjet. Sidst, men ikke mindst, kan udstødningsmanifolden blive beskadiget som følge af uprofessionel reparation af udstødningssystemet.

Oversigt over almindelige årsager til utætte udstødningsmanifold:

  • Temperaturudsving under drift
  • Slid med højt kilometertal
  • Høj temperatur af udstødningsgasserne
  • Skader som følge af vejrpåvirkninger
  • Reparation af udstødningsmanifold
  • Revner i udstødningsmanifoldet på grund af vibrationer

Udskiftning af udstødningsmanifoldet

Udstødningsmanifolden skal omgående udskiftes med en intakt komponent i tilfælde af skader som f.eks. en revne i røret. Dette sikrer, at bilen fortsat fungerer korrekt. Ud over ubehagelige virkninger som f.eks. dårlig motorfunktion, kan emissionerne også komme ind i bilens kabine i stedet for udstødningen og dermed udgøre en fare.

Desuden fungerer udstødningsgasrensningssystemet ofte ikke korrekt, hvis udstødningsmanifolden er utæt. Øvede og erfarne bilmekanikere skifter undertiden selv manifolden for at spare værkstedets omkostninger. Den nøjagtige procedure kan variere afhængigt af motor og model.

Tætningen er også en mulig årsag

Hvis der opstår symptomer på et defekt udstødningsmanifold, behøver selve komponenten ikke nødvendigvis at være defekt. Brændrørspakningen kan også være årsag til usædvanlige lyde og udstødningsgasudstrømning allerede før udstødningsrøret. Pakningen kan normalt købes billigt og kan nemt monteres af ejeren selv eller på et værksted.

Udskiftning af udstødningsmanifoldet i få trin

  1. Forbered udskiftning af manifolden: Det første skridt er at forberede udskiftningen af det defekte udstødningsmanifold med en intakt reservedel. Afhængigt af køretøjsmodellen skal forskellige fastgørelsesdele og dæksler i motorrummet fjernes for at kunne udskifte udstødningsmanifolden.
  2. Fjernelse af den defekte del: Hvis alt er godt forberedt, kan fjernelsen af den defekte udstødningsmanifold begynde. På mange køretøjer kan dette gøres ovenfra gennem motorrummet. Som regel skal dele af udstødningssystemet samt udstødningsrøret fjernes. Efter at have løsnet skrueforbindelserne på motorboltene kan udstødningsmanifolden fjernes.
  3. Monter udstødningsmanifoldet: Det næste skridt er at montere den intakte udstødningsmanifold. For at gøre dette skal komponenten installeres som anbefalet. Under alle omstændigheder skal der anvendes en ny manifoldpakning. Møtrikker, skruer og bolte kan også udskiftes, hvis det er nødvendigt.
  4. For at fuldføre reparationen: Når manifolden er monteret, samles de andre komponenter i udstødningssystemet og alle tilføjelsesdele igen. Derefter kan motoren testkøres.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides