Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Bliv værkstedskunde i dag –
Ring eller tryk her!.

Lige nu 26.582 brugte motorer fra autoophug

Fri fragt | Fuld returret | Største udvalg
Europas største marked for billige brugte bilmotorer til alle bilmærker og bilmodeller

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Dele til salg: 194.840

BMW

Dele til salg: 129.740

Citroën

Dele til salg: 83.524

Dacia

Dele til salg: 7.805

Fiat

Dele til salg: 48.801

Ford

Dele til salg: 163.464

Honda

Dele til salg: 29.406

Hyundai

Dele til salg: 83.185

Kia

Dele til salg: 65.111

Mazda

Dele til salg: 57.358

Mitsubishi

Dele til salg: 55.434

Nissan

Dele til salg: 94.649

Opel

Dele til salg: 138.535

Peugeot

Dele til salg: 145.337

Saab

Dele til salg: 91.631

Nyeste produkter

Se Rating

Sådan køber du en brugt motor til din bil

Har du en bil med en defekt motor, så er gode råd bogstavelig talt dyre. En fabriksny motor koster rigtig mange penge, hvis den overhovedet kan købes. Og hvis en reparation ikke kan betale sig, er det værd at se på en brugt motor. Til de fleste biler er der et stort udvalg af motorer, der har siddet i biler, der har fået en uoprettelig skade. Heldigvis er der ikke helt så mange motorer, der dør før tid i dag. Men man kan jo være uheldig. Eller heldig, hvis man er mekaniker og elsker to dages arbejde på én opgave.

Har du brug for en ny motor?

Første trin inden du køber en anden motor er naturligvis at finde ud af om det overhovedet er nødvendigt med en ny motor. Først og fremmest: Er det smartere at skrotte bilen? Hvis et motorskift er dyrere end en tilsvarende bil, så ja – skrot bilen. Koster bilen omkring 30.000 kr. så skal du nok regne på det. Er den dyrere, så har du nok ikke meget valg – en bil med defekt motor er bare ikke meget værd. Det er jo også dårligt nok en bil. For det andet – kan motoren renoveres for et rimeligt beløb?

engine_image

Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis der er risiko for, at der er metalspåner i lejerne og olien, så er det en kæmpe operation at renovere. Hvis motoren er fuldstændig sodet til, oftest på dieselmotorer, så kan det også være svært at få renset i bund. Er blokken flækket på grund af stress eller en knækket plejlstang, så er det naturligvis også smartest at skifte til en anden motor. Er oliepumpen stået af, så er der nok heller ikke meget håb for motoren. Men hvad gør du så?

"Hvis uheldet er ude, er en brugt motor den bedste løsning"

Hvad fik den gamle motor til at stå af?

Det spørgsmål skal stilles, så du ikke flytter en defekt del fra den gamle motor over på den nye. Der er for eksempel set eksempler på, at en mekaniker genbrugte dyserne, der også er dyre, fra den gamle motor. Problemet var bare, at en af dyserne var defekt, og det fik et af stemplerne til at smelte. Så find grunden – måske er grunden noget, der skal tjekkes på den nye motor, inden den monteres.

Kan du selv skifte motor?

Det er naturligvis svært at svare på herfra, men hvis du er i tvivl, så kan du ikke. Det er normalt et job for et værksted, da det kræver specialværktøj som for eksempel en kran, selvom hobbymekanikeren vil sige, at man sagtens kan løfte motoren op med et hejseværk på et garagespær. Det kan man også godt, men helt optimalt er det ikke.

autoparts24_image

Ny, brugt eller renoveret

Der er flere muligheder, når du skal købe en anden motor. Den fabriksnye er som regel udelukket, med mindre det er en garantireparation eller hvis du er ligeglad med prisen. En renoveret kan nogle gange betale sig, hvis det er en motor, der er solgt mange af. Men ellers er der masser af brugte motorer, der langt fra er slidt op - for eksempel fra skadede biler. Prisforskellene på forskellige motorer er i flere tilfælde store. En firecylindret rækkemotor kan for eksempel koste 20.000 kr. for motoren alene, mens en V10 til en sportsvogn kan koste flere hundrede tusinde kroner. En fabriksny turbomotor til en Audi kan også sagtens nærme sig 100.000 kr. inden den er monteret. I det tilfælde er det igen smart med en brugt motor.

Long block eller short block

Når du kigger efter brugte motorer møder du ofte begrebene long block og short block. En short block er bunden af en motor – fra bundkar og op til toppakning. Her er altså ikke topstykke, manifolde og eventuel turbolader med. Med en long block er det en komplet motor fra bundkar til ventildæksel, men ikke altid med manifolde. Med short og long block skal du flytte en del ting over på den nye motor. Med en short block skal topstykket flyttes, og det kræver, at du enten er helt sikker på, at det er plant, eller også skal det til cylinderservice. Det er forskelligt hvordan topstykker skal monteres – nogle har strækbolte, andre skal spændes på en helt bestemt måde, så det ikke vrider sig. Her er en long block noget nemmere at arbejde med.

Du kan også støde på ordet ’turn key’, og det er motorer, der er gennemtjekket for fejl og som har alt udstyr med. Dette er naturligvis nemmest, men normalvis også det dyreste

"Priser på nye motorer er oftest meget høje og en brugt motor bør altid overvejes"

Tjek motorkoden

Når du bestiller en ny motor er det meget vigtigt, at du sikrer dig, at den motor du bestiller er identisk med den, du piller ud – det er i hvert fald det nemmeste. Som regel har en motor tre tal eller bogstaver, der angiver motortypen og de skal naturligvis være de samme, men de efterfølgende cifre eller bogstaver har også betydning. Bemærk om du er nødt til at skifte motorstyring – hvis du er det i nogle tilfælde vigtigt at få nøglerne med, da chippen i nøglen snakker sammen med motorstyringen.

key_image

Manifold og turbolader

De seriøse motorsælgere har mange billeder af motorerne, så du hurtigt kan se, hvad du skal genbruge. Det er forskelligt om indsugningsmanifold, udstødningsmanifold og turbolader følger med. Det samme gælder startermotor og kobling. Svinghjul er som regel monteret. Sidder turboladeren på er det også nemt at tjekke den for slør.

Hvad vil det sige, at en motor er renoveret?

Desværre findes der ikke nogle minimumskrav for, hvornår man kan sige, at en motor er renoveret. Du kan støde på ordene renoveret eller totalrenoveret, men ingen er enige om, hvad det vil sige. Så står der renoveret på en motor, er du nødt til at spørge ind til det. Er cylindrene honet og har den fået nye stempler eller stempelringe og olieskraberinge? Har den fået nye plejllejer? Har den fået nye krumtapslejer? Har den fået nye olietyve i topstykket? Har den nye dyser? Der er mange spørgsmål, der skal besvares, hvis der står at motoren er renoveret. Her er det også en god ide at spørge ind til, hvem der har udført arbejdet og om der er særlig garanti på det.

"Installation af en brugt motor kan være kompleks - få altid støtte af fagfolk"

Tjek kobling og svinghjul

Kig grundigt på kobling og svinghjul på den nye motor, og tjek om de er slidte – det er meget nemmere at skifte inden motoren ryger i motorrummet. Skift også tandrem, remstrammere og evt. vandpumpe, hvis den drives af tandremmen. Er det en motor, der har problemer med kæde eller kædestrammer, så skift disse. Det kan være på nogle af VAG’s TSI-motorer eller på BMW’s firecylindrede motorer fra omkring 2006 til 2011. Hvis EGR-ventilen er monteret, så tjek for sod i den og indsugning – dette er også langt nemmere, når motoren ikke sidder i bilen. Hvis du ved, at den givne motor har problemer med defekte dobbeltmasse svinghjul, så kan du overveje at skifte til et ’single mass’ svinghjul. Du skal bare vide, at det øger vibrationerne fra motoren en del, så for de, som går op i komfort, er skiftet ikke så smart.

engine_camshaft

Vil du opgradere til noget større og stærkere?

Når du alligevel skal købe en ny motor, så kan du måske lige så godt finde en med flere hk. Du må skifte til en motor, som har maksimalt 20 pct. flere hestekræfter end den originale. Du kan også gå over de 20 pct. men så kræver det ny afgiftsberegning af bilen, og det kan blive dyrt. Desuden skal bilfabrikken godkende det, og det kræver i nogle tilfælde nye bremser og i andre kan det ikke lade sig gøre uden du selv betaler dyre testgebyrer for godkendelse.

"Overvej altid en større og stærkere motor, når du køber brugt"

Passer kilometerne?

En gennemsnitsbil i Danmark kører 14.000 km om året, så vær ekstra kritisk, hvis kilometertallet er mistænkeligt lavt. Bed sælger om dokumentation for standen. Når du køber brugte motorer, er det vigtigt med garanti, for selv om brugte motorer er billigere end nye, så koster de stadig mange penge.

5 tips til køb af brugt motor:

  • Find bilens stelnummer (VIN), motorkode og gearkasse-kode samt produktionsdato for bilen
  • Søg en motor, der matcher dine kriterier og gå efter en med lavt kilometertal – helst ikke meget over 100.000 km.
  • Tjek om der er garanti på motoren – det er klart at foretrække ved så kostbare indkøb.
  • Er det en benzinmotor, så skru tændrørene af og se om de ser lysebrune, fine og ensartede ud.
  • Tag et grundigt kig på olien på oliepinden – olie skal være mørk/klar