Menu toggle

Velkommen

Motor

Hvad er kompressionen i en bilmotor?

Forbrændingsmotorer som dieselmotorer eller benzinmotorer er afhængige af tilstrækkelig kompression i motoren. Men forskellige årsager kan føre til et tab af kompressionstryk. I vores guide kan du finde ud af alt om kompression og få tips til at måle kompressionstrykket på motoren.

Kompression i en forbrændingsmotor

Kompressionen i forbrændingsmotorer er defineret af trykket inde i cylindrene. Når motoren kører, bevæger stemplerne i cylindrene sig op og ned. Under kompressionsslaget bliver blandingen i cylinderen kraftigt komprimeret af stempelslaget. Den resulterende trykopbygning kan måles som kompressionstryk.

Hvordan genkender jeg reduceret kompression?

Nedsat kompression i forbrændingsmotorer viser sig som regel ved symptomer som ujævn motorgang eller nedsat motorydelse. Motorer har nogle gange tendens til at forbruge mere brændstof, hvis motorens kompression er defekt. Usædvanlige lyde eller startproblemer kan også forekomme, hvis kompressionstrykket er reduceret.

Til diagnose: Mål cylindernes kompressionstryk.

Hvis der er problemer med motoren, bør man altid måle kompressionstrykket. Det er især vigtigt, hvis andre komponenter som gasspjæld og indsprøjtningsventiler ser ud til at være intakte. Hvis motoren mangler kompression, slipper trykket ud af cylindrene på et eller flere punkter. I dette tilfælde kan motoren under ingen omstændigheder fungere efter hensigten.

  • Måling med kompressionstrykmåler: En kompressionstrykmåler er en måleenhed, der registrerer det målte tryk i cylinderen. Til dette formål indsættes et passende diagram i apparatet. Under testen registrerer apparatet en separat graflinje for hver enkelt cylinder. Disse linjer kan nemt sammenlignes.
  • Kompressionsmåling med en kompressionstester: En simpel kompressionstester er også velegnet til at måle motorens kompression. Disse apparater fås nogle gange som sæt med forskellige tilslutningsadaptere til fordelagtige priser. En sådan kompressionstester har som regel en rund skala, hvor det målte tryk vises.

Hvordan måler man motorens kompression?

En kompressionsmåling kan udføres relativt nemt med et passende måleapparat. Før arbejdet påbegyndes, skal køretøjet sikres mod utilsigtet at rulle væk. For at være på den sikre side skal tændingen og brændstofindsprøjtningen være afbrudt. Kompressionstrykmålingen på motoren skal udføres i henhold til producentens specifikationer. For at kunne udføre kompressionstrykmålingen skal måleinstrumentet være tilsluttet de cylindre, der skal testes. På benzinmotorer sker det normalt via tændrørshullet i topstykket. I stedet for tændrørene forbindes måleinstrumentet med boringen via et stik. Alternativt trykkes enheden på hullet med hånden. Før enhederne tilsluttes, kan motoren drejes kortvarigt rundt med starteren for at fjerne forbrændingsrester. Ved måling af kompressionstryk på dieselmotorer bruges gløderørshullet normalt til at tilslutte de tilsvarende måleinstrumenter. Den anvendte måleteknologi skal være egnet til det højere tryk i dieselmotorer.

Måling af kompressionstryk på motoren

For at måle kompressionstrykket sættes motoren kortvarigt i omdrejninger ved hjælp af startmotoren. Det får stemplerne i den pågældende cylinder til at bevæge sig, så kompressionstrykket kan bestemmes pålideligt. Den tilsluttede testenhed viser eller registrerer det målte tryk. Målingen udføres for alle cylindre efter hinanden, og værdierne noteres. En måling af kompressionstrykket bør ideelt set udføres med motoren ved driftstemperatur. Kun når komponenter som stempler, cylindre, stempelringe og topstykke er ved driftstemperatur, tætner de efter hensigten. Med kolde motorer og lange tomgangstider kan det nogle gange være nyttigt at sprøjte en lille mængde motorolie ind i cylinderen. Kompressionstrykmålingen må ikke forveksles med tryktabsmålingen, som også skal udføres på cylinderen. Denne type måling kan også afsløre fejl, der fører til utilstrækkelige trykforhold i cylindrene. Ved tryktabsmåling sættes flaskerne dog under tryk med eksternt tilført trykluft for at kontrollere, om der er tryktab.

De mest almindelige årsager til utilstrækkeligt kompressionstryk

  1. Slidte stempelringe: Motorens stempelringe forsegler forbrændingskammeret til stemplerne. Hvis stempelringene er slidte, slipper trykket let ud i krumtaphuset på dette sted.
  2. Beskadigede ventiler: Ventilerne i motorens topstykke forsegler forbrændingskammeret efter behov. Hvis ventilerne er slidte eller forkert justeret, slipper cylindertrykket ud her.
  3. Defekt topstykkepakning: Topstykkets pakning forsegler topstykket og motorblokken mod hinanden. En defekt topstykkepakning kan føre til tryktab.
  4. Slid på cylinderens løbeflade: Skader på cylinderens løbeflade kan føre til tryktab. Også her er stempeloverfladen og cylindervæggen ikke længere forseglet korrekt.
  5. Slidte ventilsæder: Ventilernes sæder kan også blive slidte eller beskadigede med tiden. Det beskadigede sæde fører også til tryktab via ventilen.
  6. Forkoksning af cylindrene: Forkoksning er aflejringer fra forbrændingsrester. De klæber til cylindervægge eller stempelringe og kan være ansvarlige for tryktab.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!