Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?

Bilens styretøj fungerer i al stilhed og giver sjældent problemer. Først når der er tydelige symptomer på et defekt styreapparat, bliver komponenten erkendt synlig. I vores vejledning får du at vide, hvilke symptomer der opstår ved et defekt styretøj, hvad årsagerne er, og hvordan komponenten kan udskiftes.

Læs mere: Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Sådan fungerer servostyringens gearkasse

Styretøjet er en vigtig del i moderne biler. Styretøjets opgave er at omdanne rattets roterende bevægelse til en glidende bevægelse. Kun på denne måde kan køretøjets hjul flyttes, så de passer til førerens styringsbevægelse. Desuden dæmper transmissionen vejens påvirkning af rattet. I biler og lette erhvervskøretøjer anvendes der normalt styretøj med tandstang.

Styretøjet bestemmer forhjulenes styrevinkel

Alle bevægelser fra rattet overføres via ratsøjlen til ratstammen. Herfra overføres kraften som en skubbe-bevægelse via styreleddet til de andre komponenter i styresystemet. Når føreren drejer på rattet, ændres forhjulenes styringsvinkel. Styretøjets overførselsforhold reducerer den kraft, der er nødvendig for styringsvinklen.

Styretøj og servo gør styringen lettere

For yderligere at reducere den krævede kraftmængde har moderne køretøjer næsten altid en servohjælp til styretøjsstyring. Hydrauliske komponenter, der er integreret i styretøjet, forstærker førerens styringsbevægelser. En servopumpe genererer det nødvendige tryk til at støtte styrefunktionen efter behov.

Typiske symptomer på et defekt styretøj

Styretøj i moderne køretøjer er meget holdbare og robuste. Alligevel kan bilens styretøj også gå i stykker en gang imellem. Hvis styretøjet er defekt, viser typiske symptomer normalt, hvad problemet er. De nøjagtige tegn afhænger ikke mindst af styretøjets type og udformning.

Et af de mest almindelige tegn på et defekt styretøj er, at styretøjet pludselig bliver langsomt. Føreren skal bruge meget mere kraft for at styre bilen. Rattet kan også blive svært at dreje. I nogle tilfælde kan bilen ikke længere styres præcist, eller styretøjet blokerer helt, hvis styretøjet er defekt.

Olietab eller støjudvikling

Styretøj med integreret styreassistance som servostyring eller elektrohydraulisk styretøj gør ofte opmærksom på fejlen ved olietab. Her kan man undertiden se en oliepøl under de berørte køretøjer. Der kan også være servoolie under køretøjets gulv og på styreapparatet, hvilket indikerer et defekt styreapparat.

Hvis du har mistanke om, at styretøjet kan være defekt, skal du også være opmærksom på unormale lyde, når du styrer. Et ødelagt styreapparat giver ofte anledning til usædvanlige styrelyd, f.eks. en slibende eller knækkende lyd, der kan opstå, når du styrer. En snurrende lyd, når man bevæger rattet, kan også være et af symptomerne på defekte styreapparater.

Tegn på et defekt styretøj

  • Køretøjets styring er træg
  • Øget styringsindsats
  • Styringshjælp svigter
  • Rattet er låst
  • Kørsel i lige linje er upræcis
  • Støj eller knitren ved styring
  • Surren under styringsbevægelser
  • Fejlmeddelelser styretøj eller styrevinkelsensor
  • Styrespillet er øget

Almindelige årsager til en defekt styreboks

En defekt i styretøjet kan opstå af forskellige årsager. Hvis styretøjet i ældre køretøjer er defekt, kan slitage og komponenternes alder være årsagen. Alle komponenter i et styretøj slides med hver eneste bevægelse af styretøjet, hvilket i sidste ende kan føre til en defekt.

Forskellige belastninger, der opstår under kørsel, kan også medføre, at styretøjet bliver defekt. Dårlige veje eller kørsel uden for de almindelige veje overfører stød og vibrationer til styretøjet. Det kan medføre, at komponenterne slides eller bliver slidte, hvilket igen medfører, at gearkassen slides med tiden.

Ulykke eller defekte komponenter som årsag

Ulykker kan også være en mulig årsag til svigt i styretøjet. Hvis styringskomponenter som f.eks. trækstænger rammes, kan dette også beskadige styretøjet. Desuden udsættes styretøjet for større belastninger under køretøjet på grund af væde og snavs. Hvis der f.eks. trænger fugt ind, vild styretøjet lide skade.

En defekt i andre komponenter i køretøjet kan også føre til et ødelagt styretøj. Gearkassen kan f.eks. blive beskadiget af defekte trækstænger. Ubalancerede hjul eller slidte chassisdele kan også fremme slid på styretøjet. Hvis der derimod løber olie ud fra styretøjet, er hærdede tætningsringe normalt årsagen.

Derfor er styretøjet defekt

  • Slid på grund af højt kilometertal
  • Slitage som følge af dårlige vejbelægninger
  • Utilsigtet beskadigelse af styreapparatet
  • Defekt på grund af fugtindtrængning
  • Tætninger eller pakninger er slidte eller hærdede
  • Skader som følge af defekte trækstænger
  • Belastning som følge af ubalancerede hjul

Styretøj defekt – udskift det helst omgående

Hvis der er begyndende tegn på en defekt i styreapparatet, skal problemet afhjælpes hurtigt. En udskiftning af den komplette komponent er normalt uundgåelig af hensyn til kørselssikkerheden. Desuden kan et ødelagt eller utæt styreapparat forårsage følgeskader på servopumpen eller servomotoren, hvilket kan undgås ved at udskifte styreapparatet.

Reparation af styretøj

Et defekt styretøj er ikke let at reparere. Komponenternes indre struktur og funktion er kompleks, og slid på tandhjul og hjul samt tandstangen kan ofte være langt fremskreden. Derfor er det normalt bedre at udskifte hele styretøjet i stedet for at reparere det.

Køb styreapparat nyt eller brugt

Styretøj tilbydes som nye dele, som brugte reservedele og som reservedele til udskiftning af styretøj. Nogle specialiserede virksomheder har specialiseret sig i reparation af styresystemer og har gjort det til deres opgave at reparere alle typer styretøj. Ved denne proces skilles et defekt styreapparat helt ad for at kunne udskifte komponenter som tandhjul og tandstang. Især for ældre køretøjer er montering af et brugt styretøj et godt og billigt alternativ.

Udskiftning af et defekt styretøj

Et defekt styretøj kan normalt let udskiftes med en intakt reservedel. Da gearkassen er en sikkerhedsrelevant komponent, må denne reparation kun udføres af faguddannede personer. Den nøjagtige fremgangsmåde kan variere afhængigt af styretøjstypen. En løfteplatform er nyttig for at kunne udskifte komponenten under køretøjet.

  1. Forbered udskiftning af styretøjet: Før udskiftningen af styretøjet kan begynde, skal der foretages visse forberedelser. Dette omfatter demontering af visse komponenter, f.eks. dele af chassiset eller udstødningssystemet. Rustne dele og skrueforbindelser skal rengøres med en stålbørste eller behandles med rustfjerner.
  2. Fjernelse af ratstammen: Den defekte ratstamme fjernes nu. Det indebærer normalt, at sporstængerne skal løsnes fra styretøjsophængene. Ledningerne til servostyringen skal også afmonteres. Eventuel lækkende servoolie skal opsamles. Efter at have løsnet alle fastgørelsespunkterne kan styretøjet fjernes fra under bilen.
  3. Monter styretøjet: Det næste skridt er at montere det nye styretøj. Afhængigt af versionen skal komponenter fra det gamle styretøj overtages på forhånd. Monter derefter styretøjet i køretøjet i omvendt rækkefølge. Det er vigtigt at overholde alle de tilspændingsmomenter, der er angivet af producenten, og at arbejde omhyggeligt.
  4. Færdiggørelse af reparationen: Efter montering af styretøjet skal servovæsken påfyldes og systemet afblæses. Da komponenterne i chassiset er blevet løsnet, og en væsentlig del af køretøjets styretøj er blevet udskiftet med det nye styretøj, bør der foretages en justering af hjulene efter indgrebet.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?

Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere

Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist

Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere

Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof

Alle biler med forbrændingsmotor kører på diesel eller benzin, der forbrændes i motorens forbrændingskammer, hvilket sørger for fremdriften. Nogle bilister oplever dog, at deres køretøjs brændstofforbrug simpelthen er for højt. Med de stigende benzinpriser er brændstofbesparelse igen kommet mere i…
Læs mere

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere

Mest læste guides