Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?

Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte, før det bliver til en reel fare. I vores guide kan du finde ud af, hvornår bremseadvarselslampen aktiveres, og hvad du selv kan gøre for at løse problemet.

Læs mere: Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Sådan fungerer bremseadvarselslampen

Bremseadvarselslampen er integreret direkte i kombiinstrumentet i alle moderne biler. Denne røde advarselslampe viser normalt et udråbstegn, men kan også se anderledes ud afhængigt af køretøjet. Hvis der opstår et problem i bremsesystemet, aktiverer køretøjets elektronik advarselslampen. Afhængigt af bilmodellen suppleres bremseadvarselslampen med en ABS-advarselslampe, som angiver problemer med ABS-systemet.

Et kort blink af bremseadvarselslampen efter tænding er normalt og tjener som kontrol. Hvis advarselslampen lyser eller blinker konstant under kørsel, er der normalt et alvorligt problem med bremserne. Chaufføren bør derefter parkere køretøjet så hurtigt som muligt og få bremsesystemet kontrolleret.

Må ikke forveksles: Advarselslampe for bremse og advarselslampe for bremseklodser

Afhængigt af bilmodellen har instrumentbrættet ikke kun en advarselslampe for bremser, men også en advarselslampe for slid af bremseklodser. Denne lygte viser normalt en cirkel med bremsesko stiliseret på siden. Lyset bliver gult eller rødt, når en bremseklods nærmer sig slidgrænsen, og delen skal udskiftes.

Når bremseadvarselslampen tændes – det her er de mest almindelige årsager

Når bremseadvarselslampen tændes, opstår der hurtigt spørgsmålet om hvad  årsagen kan være. Der er flere mulige årsager til, at bremselyset tændes. Nogle af årsagerne kan let afhjælpes af føreren selv, mens det ved andre årsager er bedre at tage bilen til en mekaniker på et værksted.

Håndbremsen blev ikke løsnet

Den mest almindelige årsag til, at bremseadvarselslampen lyser, er nok, at bilisterne glemmer at løsne håndbremsen. Hvis bilen har været parkeret, glemmer man sommetider at løsne håndbremsen efterfølgende. I dette tilfælde lyser bremseadvarselslampen også under kørslen for at minde føreren om at slippe bremsen.

Lavt niveau af bremsevæske

En anden lige så almindelig årsag til, at bremseadvarselslampen lyser, er et lavt bremsevæske-niveau. Hvis bremsevæskeniveauet er for lavt, kan der være et problem ved bremsning. For at sikre, at der altid er fuld bremsekraft til rådighed, når du træder på bremsepedalen, skal væsken påfyldes.

Lækage i bremsesystemet

Hvis bremseadvarselslampen tændes på grund af lavt bremsevæskeindhold, skal årsagen til væsketabet søges. Ofte er der en defekt i bremseledningerne eller en utæthed i bremseslangerne eller leddene. I et sådant tilfælde er det nødvendigt, at de defekte dele udskiftes af en mekaniker på et værksted.

Slidte bremseklodser

En anden årsag til, at bremseadvarselslampen tændes, kan være slidte bremseklodser. Når føreren træder på bremsepedalen, trykkes bremseklodsen på bremseskiven på hvert hjul. Bremseklodserne slides hurtigere end bremseskiven, og bremseeffekten mindskes. Afhængigt af bilmodellen lyser bremseadvarselslampen derefter.

Defekt på håndbremsekontakten

Hvis advarselslampen for bremsesystemet ikke slukker, selv om bremsesystemet er i orden, og bremserne er løsnet, kan der også være en defekt i håndbremsekontakten. Kontakten kan f.eks. sidde fast og signalere til køretøjets elektronik, at håndbremsen er aktiveret. Ofte er den eneste løsning at udskifte den defekte del.

Instrumentklyngen er defekt

I moderne biler kan instrumentklyngen i instrumentbrættet også være ansvarlig for fejl i lyset af advarselslamperne. Hvis der er en defekt her, behandles informationerne fra bremsesystemets sensorer og kontakter ikke længere korrekt. Hvis bremselyset derefter er permanent tændt, skal kombiinstrumentet udskiftes.

Sensorer eller kabler beskadiget

Alle moderne biler har i dag adskillige sensorer, der overvåger alle komponenter i bremsesystemet og ABS-systemet. Hvis sensorerne ikke fungerer korrekt, eller hvis kablerne er beskadiget, kan ABS-advarselslampen eller bremseadvarselslampen blive aktiveret. Nogle gange er korrosion på stikkontakterne også skyld i problemet.

Bremseadvarselslampen er tændt – hvad chaufføren kan gøre

Som fører skal du altid være særlig opmærksom på, om bremseadvarselslampen eller ABS-advarselslampen lyser. Du kan selv tage disse enkle skridt, når advarselslampen tændes.

  1. Stands køretøjet: Hvis advarselslampen lyser eller blinker under kørsel, skal bilen standses ved den næste sikre mulighed. Defekte bremser kan ellers hurtigt blive til en fare.
  2. Kontroller håndbremsen: Oftest tændes bremseindikatorlyset, fordi håndbremsen ikke er blevet frigivet. Dette kan nemt ske, især i køretøjer uden elektrisk håndbremse. Når du slipper håndbremsen, skal lyset slukke.
  3. Kontroller bremsevæsken: Teknisk erfarne bilister kan kontrollere bremsevæskeniveauet, når advarselslampen tændes. Den tilsvarende beholder til væsken er normalt placeret i motorrummet og er let tilgængelig.
  4. Påfyld bremsevæske: Væskeniveauet i beholderen skal være mellem maksimum og minimum. Hvis der er for lidt bremsevæske i bremsevæskebeholderen, skal den fyldes op.
  5. Kig efter en lækage i bremsesystemet: Hvis niveauet for bremsevæsken bliver ved med at falde, kan der være en lækage i bremsesystemet. For at være på den sikre side bør alle bremseledninger og bremseslanger kontrolleres visuelt for defekter.
  6. Kontroller bremseklodserne: Slidte bremseklodser kan medføre, at bremsevæsken falder, og at bremseadvarselslampen tændes, advarselslampe afhængig af bilmodellen. Ved skivebremser kan bremseklodstykkelsen kontrolleres, når hjulene er afmonteret.
  7. Tilkald hjælp: Hvis der er problemer med bremserne, er det nødvendigt med professionel hjælp. En mekaniker fra værkstedet har alle oplysninger om bilen, og han kan besvare alle spørgsmål og kontrollere bremsesystemet.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?

Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere

Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof

Alle biler med forbrændingsmotor kører på diesel eller benzin, der forbrændes i motorens forbrændingskammer, hvilket sørger for fremdriften. Nogle bilister oplever dog, at deres køretøjs brændstofforbrug simpelthen er for højt. Med de stigende benzinpriser er brændstofbesparelse igen kommet mere i…
Læs mere

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere

Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer

Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af…
Læs mere

Mest læste guides