Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.

Bilens bremsesystem sørger for sikker opbremsning og standsning under alle kørselsforhold. Moderne køretøjer har et pålideligt bremsesystem til dette formål, som består af forskellige komponenter. Find nu ud af alt om strukturen, funktionen og komponenterne i bilens bremsesystem.

Opbygning og typer af bremsesystemer

I dag er et moderne bilbremsesystem designet som et hydraulisk system. Kun i gamle køretøjer som veteranbiler betjenes bremserne stadig med stænger eller kabler. Et pneumatisk betjent bremsesystem med trykluft bruges på den anden side normalt kun i lastbiler. Afhængigt af køretøjsmodellen kan bremsesystemets design og komponenter variere.

Hydraulisk bremsesystem i biler

Bremsesystemet i moderne biler består af et lukket bremsesystem med hydraulisk aktivering. Bremsevæske bruges til at overføre bremsekraften fra bremsepedalen til bremserne på hjulene. Det nødvendige tryk til at aktivere bremserne genereres af en hovedcylinder, når føreren træder på pedalen. Bremseslanger og -ledninger under bilens gulv sikrer en pålidelig overførsel af bremsetrykket til de enkelte hjulbremser. En bremsevæskebeholder sikrer, at der altid er nok bremsevæske til rådighed. Denne beholder fungerer også som udligningsbeholder for det hydrauliske bremsesystem. En hætte med skruelåg gør det muligt at efterfylde bremsevæske, hvis det er nødvendigt. Den såkaldte driftsbremse bruges udelukkende til at bremse bilen under kørslen. Afhængigt af bilen skal bremsepedalen også trædes ned for at starte motoren. En ekstra bremseanordning til at sikre bilen, når den holder stille, er dog obligatorisk. Denne parkeringsbremse kan aktiveres elektrisk eller med et bremsekabel.

Bremseforstærker og slidindikator

Mange biler er i dag udstyret med en bremseforstærker. Denne komponent i bremsesystemet reducerer den nødvendige pedalkraft ved opbremsning og gør det lettere for bremsevirkningen at indtræde. For at holde øje med sliddet på bremseklodserne er nogle biler udstyret med en slidindikator. Den fungerer ofte rent mekanisk og frembringer en høj hvinende lyd. Andre systemer arbejder med en elektronisk slidindikator.

Skivebremser eller tromlebremser

Personbiler er udstyret med enten skivebremser eller tromlebremser. I moderne biler bruges tromlebremser dog kun på bagakslen. Et skivebremsesystem har bremseskiver, der roterer sammen med det pågældende hjul. En bremsekaliber omslutter bremseskiven udefra og bremser den gennem friktion ved hjælp af en bremseklods. Tromlebremser presser belægningen mod bremsetromlen indefra.

Bremsesystem med to bremsekredse eller ABS

Alle nyere biler har to bremsekredse, en til forakslen og en til bagakslen. Dette system er obligatorisk. Hvis den ene bremsekreds er defekt, f.eks. fordi der lækker bremsevæske, sørger den anden kreds for den nødvendige bremsekraft. Moderne biler er uden undtagelse udstyret med det blokeringsfri bremsesystem ABS. Dette system forhindrer, at hjulene blokerer under opbremsning. Tilsvarende bremsesystemer har yderligere komponenter til dette formål, såsom ABS-sensorer og ABS-styreenhed.

Bremsedele og -komponenter

Bremsesystemet i nutidens biler består af mange komponenter. De forskellige dele af bremsesystemet arbejder i perfekt harmoni med hinanden. På den måde kan føreren igangsætte enhver bremseproces pålideligt og udføre den præcist. De vigtigste dele af bremsesystemet er listet i den følgende oversigt.

  • Bremsepedal: Bremsepedalen bruges til fint doseret aktivering af bremserne. På næsten alle biler er bremsepedalen placeret i førerens fodrum til højre for gaspedalen.
  • Hovedbremsecylinder: Hovedbremsecylinderen er forbundet med bremsepedalen. Når føreren træder på driftsbremsen, opbygger cylinderen tryk i bremsesystemet.
  • Bremselysafbryder: Denne afbryder tænder bremselyset bag på bilen, når der bremses. Bremsekontakten er placeret i området ved bremsepedalen bag instrumentbrættet.
  • Bremseskive: Bremseskiverne er en komponent i bremsesystemet med skivebremser. Bremseskiven roterer med hjulet og bremses af bremseklodsen ved hjælp af friktion.
  • Bremseklodser: Bremsebelægningen sørger for den nødvendige friktion og dermed deceleration ved opbremsning. Bremseklodserne er fast forbundet med bremseklodsen eller bremseklodsbæreren.
  • Bremsekaliber:  Som en del af skivebremsen holder bremsekaliberen bremseklodserne. Under opbremsningen presser bremsecaliperen bremseklodserne mod bremseskiven.
  • Bremseforstærker: Bremseforstærkeren gør det lettere at bremse ved at reducere den kraft, føreren skal bruge. Komponenten findes normalt bag pedalen i motorrummet.
  • Bremseledninger: Bremsesystemets ledninger overfører bremsekraften til bremserne. Der er installeret fleksible bremseslanger, så hjulophænget forbliver bevægeligt.
  • Bremsetromle: Bremsetromlen er en del af bremsesystemet på biler med tromlebremser. Tromlen roterer med hjulet og holder bremsekomponenterne.
  • Bremsebakker: Tromlebremsens bremseklodsbærere kaldes bremsesko. Når der bremses, presser hjulets indvendige bremsecylindre bremsebelægningen mod tromlen.

Sådan fungerer et bilbremsesystem

Bilens hydrauliske bremsesystem betjenes af føreren via bremsepedalen. Det giver mulighed for en fint doseret bremseproces eller et hurtigt stop i en nødsituation. Når føreren træder på pedalen, opbygger hovedcylinderen, der er forbundet med den, det tryk, der kræves til opbremsningen. I et bremsesystem med skivebremser virker bremsetrykket på bremsestemplerne, som presser bremseklodserne mod bremseskiven via bremsekaliberen. Ved tromlebremser overføres trykket til bremsecylindrene inde i bremsen. Bremsebakkerne, der er monteret her, presser bremseklodserne fast mod indersiden af bremsetromlen ved hjælp af trykket fra stemplerne.

Parkeringsbremsens funktion

Håndbremsen eller parkeringsbremsen adskiller sig i sin funktion fra resten af bremsesystemet. Denne bremse bruges ikke til at reducere bilens hastighed under kørslen. I stedet sikrer den bilen, når den parkeres eller standses. Parkeringsbremsen betjenes med et håndbremsegreb eller en håndbremsepedal. I modsætning til driftsbremsen virker denne bremse kun på bagakslen. Ældre biler har et håndbremsekabel, nyere biler har en elektrisk bremse som parkeringsbremse.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides