Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de mulige årsager til knirkende bremser, og hvornår knirkende bremser virkelig er farlige. Du får også tips om, hvordan du kan fjerne problemer med knirkende bremser.

Læs mere: Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof

Hvordan bremser fungerer, og hvorfor de knirker

Bremsesystemet i moderne biler består af mange komponenter. Hvis der opstår en knirkende lyd, skal årsagen dog normalt findes i et meget specifikt område.

Når føreren træder på bremsepedalen, aktiverer vedkommende hovedbremsecylinderen. Med dens hjælp overføres bremsekraften hydraulisk til bremseledningerne. Når bremsen aktiveres, opbygges der et tryk i bremseledningerne, som aktiverer bremsecylindrene.

Disse trykker igen skivebremsens bremseklodser mod bremseskiverne. I tromlebremser sørger bremsecylindrene for, at bremseklodserne presses mod den roterende tromle.

Når bremseklodserne presses mod tromlen eller skiven, opstår der friktion og varme. Bremseklodsens friktion på den roterende komponent udløser samtidig den ønskede deceleration af bilen, altså sænkning af bilens fart, som det modsatte af acceleration. Dette forårsager undertiden en vibration, der opfattes som en hvinende lyd.

Årsager til bremseknirken – hvorfor bremserne knirker

Når bremserne knirker, kan forskellige årsager være skyld i problemet. I nogle tilfælde er dele af bremsen slidt eller defekte. Langt oftere er det dog snavs eller individuel brugeradfærd, der er mulige årsager.

  • Bremserne knirker efter udskiftning af bremsedele.
  • Forurening af bremsekomponenterne fører til støj.
  • Rust på bremseskiverne er skyld i knirken.
  • Efter overbelastning af bremserne kan de knirke.
  • Mangelfulde komponenter til bremser forårsager støjen.
  • Slid får bremserne til at knirke.

Bremserne knirker efter udskiftning af bremser

Det hænder, at skivebremser eller tromlebremser knirker, efter at bremsekomponenterne er blevet udskiftet. Der kan også forekomme knirkende bremser efter en komplet udskiftning af bremserne. Ofte har bremseklodserne og bremseskiven eller bremsetromlen endnu ikke tilpasset sig hinanden. Nye bremseklodser kan også have tendens til at knirke.

Bremser, der knirker på grund af snavs

En af de mest almindelige årsager til knirkende bremser er forurening fra bremsestøv og andet snavs. Især bremsesystemer med skiver bliver hurtigt beskidte, fordi komponenterne er relativt ubeskyttede. Hvis snavs og bremsestøv sætter sig fast på bremsekaliber og andre dele, kan de ikke længere fungere optimalt. I stedet opstår der en vibration i dette område ved bremsning, som kan høres som en knirken.

Bremserne knirker på grund af rust

Hvis køretøjer anvendes igen efter en lang periode uden brug, kan der være dannet rust på bremseskiverne. Denne rust på skiverne er også en mulig årsag til, at bremserne knirker. Dette gælder undertiden for cabrioleter, der har stået parkeret om vinteren og sjældent er blevet brugt. Efter nogle få blide bremsninger forsvinder rusten normalt fra bremseskiven, og dermed forsvinder også knirken.

Støj efter overbelastning af bremsen

Hvis bremserne overbelastes, kan der opstå skader på bremsesystemet som følge heraf. Nogle gange er dette også årsagen til en knirkende lyd. Efter overbelastning af bremserne kan bremseskiven være blevet skæv, eller en bremseklods kan være beskadiget. Hyppigere forekommer der dog såkaldt forglasning på bremseklodserne (omdannelse til en glasagtig masse ved ophedning). Dette ændrer bremseklodsenes overflade, så der opstår lyde og en ændret bremseeffekt.

Mindre gode bremser installeret

I enkelte tilfælde udskiftes bremser med meget billige komponenter efter en defekt. Hvis bremseklodser og bremseskiver ikke er af høj kvalitet, er overfladen nogle gange ikke perfekt færdigbehandlet. Derfor forekommer lyde som f.eks. knirken hyppigere med dårlige bremser. Det er derfor tilrådeligt kun at bruge originale eller OEM-reservedele til bremser.

Bremsen er slidt eller defekt

Defekte eller slidte bremseklodser eller bremseskiver kan også forårsage knirkende bremser. Slidte bremseklodser giver ofte en mere metallisk slibende lyd. Nogle bremseklodser er udstyret med en akustisk slidindikator, som også kan forårsage en støj som f.eks. knirken. Hvis du bemærker, at bremseeffektiviteten falder, når du træder på bremsepedalen, skal bilen bugseres til et værksted.

Bremser der knirker – ikke altid problematisk

Bremseknirken er dog ikke altid i sig selv et tegn på et problem med bremserne. Det er muligt, at bremserne knirker, selv om bremsesystemet fungerer optimalt. Især skivebremser på sportsvogne har tendens til at knirke let, da der her er monteret særlige bremseskiver og bremseklodser for at opnå en høj bremseevne.

Knirkende bremser – hvordan du løser problemet

Bremserne er et af bilens sikkerhedsrelevante systemer. Derfor bør kun eksperter i bilmekanik selv foretage reparationer af bremserne eller udskiftning af bremserne. Alle andre er bedre tjent med at benytte sig af et professionelt værksted i tilfælde af problemer med bremserne.

Mine bremser knirker på grund af snavs – hvad skal jeg gøre?

Hvis bremser med bremseskiver knirker, skal de delvist afmonteres med henblik på inspektion og rengøring. Komponenter som f.eks. bremsekaliberen kan derefter rengøres omhyggeligt. Der findes sprays eller pastaer mod knirkende bremser i handelen, men de skal altid anvendes i henhold til producentens anvisninger. Bremsestøv, der sidder fast i form af slid fra bremsebelægningen, må ikke indåndes; der bør anvendes en egnet åndedrætsmaske.

  1. Fjern hjulet: Hjulet fjernes for at få adgang til bremsesystemets komponenter. For at gøre dette skal køretøjet være sikkert opspændt eller løftet op på en løfteplatform.
  2. Fjern bremsekaliberen: Derefter løsnes bremsekaliberen og fjernes forsigtigt. Proceduren kan variere alt efter mærke og model.
  3. Kontroller bremseskiven: Den nu blottede bremseskive kan nemt kontrolleres visuelt for skader og slid. Det samme gælder for de andre komponenter i bremsesystemet.
  4. Fjern bremseklodserne: Bremseklodserne kan nu fjernes fra bremsekaliberen. Placeringen af hver enkelt bremseklods skal noteres. På denne måde kan de enkelte bremseklodser nemt genmonteres på det ønskede sted senere.
  5. Rengør bremsen: Det næste skridt er at rengøre bremsernes komponenter. Dette kan gøres med en egnet stålbørste. Her fjernes alt snavs omhyggeligt fra bremsekaliberen og bremsekaliberholderen. Bremserens kan hjælpe mod genstridigt snavs, men bør ikke komme på dele af plast og gummi.
  6. Saml bremsen igen: Når alle komponenter er blevet renset, samles bremsesystemet igen. Hver bremseklods kontrolleres igen og sættes i den tilsigtede position. Ved genmontering af bremserne kan der anvendes anti-squeak-pasta til at smøre bremsens kontaktpunkter og bevægelige komponenter på bremsen. Imidlertid påføres pastaen ikke på bremseklodsenes friktionsflade eller på bremseskiven.
  7. Monter hjulet: Når bremsesystemet er blevet monteret igen, kan hjulet også monteres igen. Inden dette gøres, kontrolleres bremsen igen visuelt. Monter derefter hjulet, og spænd det til det angivne moment.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer

Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af…
Læs mere

Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Usædvanlige lyde fra motorrummet fører til bekymringer for de fleste bilister, da det ikke er ualmindeligt, at en usædvanlig støj fra motoren kan være tegn på et alvorligt problem med bilen. I vores guide forklarer vi, hvad der kan forårsage,…
Læs mere

Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?

Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere

Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist

Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere

Mest læste guides