Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
Indhold
1. Hvordan bremser fungerer, og hvorfor de knirker
2. Årsager til bremseknirken – hvorfor bremserne knirker
Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de mulige årsager til knirkende bremser, og hvornår knirkende bremser virkelig er farlige. Du får også tips om, hvordan du kan fjerne problemer med knirkende bremser.
Læs mere: Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
Hvordan bremser fungerer, og hvorfor de knirker
Bremsesystemet i moderne biler består af mange komponenter. Hvis der opstår en knirkende lyd, skal årsagen dog normalt findes i et meget specifikt område.
Når føreren træder på bremsepedalen, aktiverer vedkommende hovedbremsecylinderen. Med dens hjælp overføres bremsekraften hydraulisk til bremseledningerne. Når bremsen aktiveres, opbygges der et tryk i bremseledningerne, som aktiverer bremsecylindrene.
Disse trykker igen skivebremsens bremseklodser mod bremseskiverne. I tromlebremser sørger bremsecylindrene for, at bremseklodserne presses mod den roterende tromle.
Når bremseklodserne presses mod tromlen eller skiven, opstår der friktion og varme. Bremseklodsens friktion på den roterende komponent udløser samtidig den ønskede deceleration af bilen, altså sænkning af bilens fart, som det modsatte af acceleration. Dette forårsager undertiden en vibration, der opfattes som en hvinende lyd.
Årsager til bremseknirken – hvorfor bremserne knirker
Når bremserne knirker, kan forskellige årsager være skyld i problemet. I nogle tilfælde er dele af bremsen slidt eller defekte. Langt oftere er det dog snavs eller individuel brugeradfærd, der er mulige årsager.
- Bremserne knirker efter udskiftning af bremsedele.
- Forurening af bremsekomponenterne fører til støj.
- Rust på bremseskiverne er skyld i knirken.
- Efter overbelastning af bremserne kan de knirke.
- Mangelfulde komponenter til bremser forårsager støjen.
- Slid får bremserne til at knirke.
Bremserne knirker efter udskiftning af bremser
Det hænder, at skivebremser eller tromlebremser knirker, efter at bremsekomponenterne er blevet udskiftet. Der kan også forekomme knirkende bremser efter en komplet udskiftning af bremserne. Ofte har bremseklodserne og bremseskiven eller bremsetromlen endnu ikke tilpasset sig hinanden. Nye bremseklodser kan også have tendens til at knirke.
Bremser, der knirker på grund af snavs
En af de mest almindelige årsager til knirkende bremser er forurening fra bremsestøv og andet snavs. Især bremsesystemer med skiver bliver hurtigt beskidte, fordi komponenterne er relativt ubeskyttede. Hvis snavs og bremsestøv sætter sig fast på bremsekaliber og andre dele, kan de ikke længere fungere optimalt. I stedet opstår der en vibration i dette område ved bremsning, som kan høres som en knirken.
Bremserne knirker på grund af rust
Hvis køretøjer anvendes igen efter en lang periode uden brug, kan der være dannet rust på bremseskiverne. Denne rust på skiverne er også en mulig årsag til, at bremserne knirker. Dette gælder undertiden for cabrioleter, der har stået parkeret om vinteren og sjældent er blevet brugt. Efter nogle få blide bremsninger forsvinder rusten normalt fra bremseskiven, og dermed forsvinder også knirken.
Støj efter overbelastning af bremsen
Hvis bremserne overbelastes, kan der opstå skader på bremsesystemet som følge heraf. Nogle gange er dette også årsagen til en knirkende lyd. Efter overbelastning af bremserne kan bremseskiven være blevet skæv, eller en bremseklods kan være beskadiget. Hyppigere forekommer der dog såkaldt forglasning på bremseklodserne (omdannelse til en glasagtig masse ved ophedning). Dette ændrer bremseklodsenes overflade, så der opstår lyde og en ændret bremseeffekt.
Mindre gode bremser installeret
I enkelte tilfælde udskiftes bremser med meget billige komponenter efter en defekt. Hvis bremseklodser og bremseskiver ikke er af høj kvalitet, er overfladen nogle gange ikke perfekt færdigbehandlet. Derfor forekommer lyde som f.eks. knirken hyppigere med dårlige bremser. Det er derfor tilrådeligt kun at bruge originale eller OEM-reservedele til bremser.
Bremsen er slidt eller defekt
Defekte eller slidte bremseklodser eller bremseskiver kan også forårsage knirkende bremser. Slidte bremseklodser giver ofte en mere metallisk slibende lyd. Nogle bremseklodser er udstyret med en akustisk slidindikator, som også kan forårsage en støj som f.eks. knirken. Hvis du bemærker, at bremseeffektiviteten falder, når du træder på bremsepedalen, skal bilen bugseres til et værksted.
Bremser der knirker – ikke altid problematisk
Bremseknirken er dog ikke altid i sig selv et tegn på et problem med bremserne. Det er muligt, at bremserne knirker, selv om bremsesystemet fungerer optimalt. Især skivebremser på sportsvogne har tendens til at knirke let, da der her er monteret særlige bremseskiver og bremseklodser for at opnå en høj bremseevne.
Knirkende bremser – hvordan du løser problemet
Bremserne er et af bilens sikkerhedsrelevante systemer. Derfor bør kun eksperter i bilmekanik selv foretage reparationer af bremserne eller udskiftning af bremserne. Alle andre er bedre tjent med at benytte sig af et professionelt værksted i tilfælde af problemer med bremserne.
Mine bremser knirker på grund af snavs – hvad skal jeg gøre?
Hvis bremser med bremseskiver knirker, skal de delvist afmonteres med henblik på inspektion og rengøring. Komponenter som f.eks. bremsekaliberen kan derefter rengøres omhyggeligt. Der findes sprays eller pastaer mod knirkende bremser i handelen, men de skal altid anvendes i henhold til producentens anvisninger. Bremsestøv, der sidder fast i form af slid fra bremsebelægningen, må ikke indåndes; der bør anvendes en egnet åndedrætsmaske.
- Fjern hjulet: Hjulet fjernes for at få adgang til bremsesystemets komponenter. For at gøre dette skal køretøjet være sikkert opspændt eller løftet op på en løfteplatform.
- Fjern bremsekaliberen: Derefter løsnes bremsekaliberen og fjernes forsigtigt. Proceduren kan variere alt efter mærke og model.
- Kontroller bremseskiven: Den nu blottede bremseskive kan nemt kontrolleres visuelt for skader og slid. Det samme gælder for de andre komponenter i bremsesystemet.
- Fjern bremseklodserne: Bremseklodserne kan nu fjernes fra bremsekaliberen. Placeringen af hver enkelt bremseklods skal noteres. På denne måde kan de enkelte bremseklodser nemt genmonteres på det ønskede sted senere.
- Rengør bremsen: Det næste skridt er at rengøre bremsernes komponenter. Dette kan gøres med en egnet stålbørste. Her fjernes alt snavs omhyggeligt fra bremsekaliberen og bremsekaliberholderen. Bremserens kan hjælpe mod genstridigt snavs, men bør ikke komme på dele af plast og gummi.
- Saml bremsen igen: Når alle komponenter er blevet renset, samles bremsesystemet igen. Hver bremseklods kontrolleres igen og sættes i den tilsigtede position. Ved genmontering af bremserne kan der anvendes anti-squeak-pasta til at smøre bremsens kontaktpunkter og bevægelige komponenter på bremsen. Imidlertid påføres pastaen ikke på bremseklodsenes friktionsflade eller på bremseskiven.
- Monter hjulet: Når bremsesystemet er blevet monteret igen, kan hjulet også monteres igen. Inden dette gøres, kontrolleres bremsen igen visuelt. Monter derefter hjulet, og spænd det til det angivne moment.
Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af…
Læs mere
Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
Usædvanlige lyde fra motorrummet fører til bekymringer for de fleste bilister, da det ikke er ualmindeligt, at en usædvanlig støj fra motoren kan være tegn på et alvorligt problem med bilen. I vores guide forklarer vi, hvad der kan forårsage,…
Læs mere
Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?
Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere
Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!