Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og funktion
Bilens udstødningssystem leder strømmen af udstødningsgasser væk fra bilen og reducerer den støj, der opstår. Et moderne udstødningssystem indeholder også komponenter, der hjælper med at reducere de forurenende stoffer i udstødningsgassen, der produceres under forbrændingen. I denne artikel lærer du alt om de forskellige udstødningsdele, hvor du kan finde dem, og hvilken funktion hver del har.
Udstødningsgassernes vej gennem lyddæmperen
I dag skal et moderne udstødningssystem opfylde en lang række krav på samme tid. For eksempel skal systemet på pålidelig vis aflede den mængde udstødningsgasser, der produceres, og begrænse den resulterende støjemission. Udstødningssystemets dele udsættes for enorme belastninger, men reservedele er let tilgængelige som nye eller brugte. Yderligere komponenter i udstødningssystemet har til formål at reducere udledningen af forurenende stoffer, samtidig med at udstødningen skal have en lav strømningsmodstand. Sammenlignet med tidligere består det moderne udstødningssystem af mange flere komponenter, hvilket også øger antallet af nødvendige reservedele.
- Udstødningsmanifold: Udstødningsmanifolden er den første komponent i udstødningssystemet og er placeret direkte bag motoren. Her er manifolden direkte forbundet til topstykket med skrueforbindelser. De udstødningsgasser, der produceres i cylindrene, udstødes af motoren og ledes ud gennem udstødningsmanifolden. Den samler også udstødningsgasserne fra de forskellige cylindre.
- Y-rør: Et Y-rør i udstødningssystemet kombinerer to udstødningsgasstrømme. Til dette formål har delen to indløb og et udløb. Det installeres ofte for enden af manifolden, hvis manifolden udleder udstødningsstrømmene via to udgange. Et Y-rør bruges også ofte i motorer med flere cylinderrækker.
- Flexrør: Flexrøret er et fleksibelt forbindelseselement i udstødningen. Strukturen består ofte af et metalnet eller er udformet som et korrugeret rør. Flexrøret forbinder forskellige udstødningsdele så der ikke overføres svingninger og vibrationer mellem delene. Når det gælder bilens udstødning, kobler flexrøret ofte manifolden og katalysatoren sammen.
- Lambdasonde: Lambdasonden måler indholdet af resterende ilt i udstødningsgassen og stiller dataene til rådighed for motorens styreenhed. Takket være denne teknologi kører motoren under optimale forhold med lave emissioner. Lambdasonden er placeret inde i udstødningssystemet foran katalysatoren. Nogle modeller har en ekstra lambdasonde.
- Udstødningsrør: De forskellige rør i udstødningssystemet kaldes udstødningsrør. De er normalt specielt formede rørstykker, der forbinder de forskellige komponenter i udstødningssystemet. Udstødningsgummier fungerer som lejer. På grund af stærke termiske og ydre påvirkninger er delene stærkt belastede, men reservedele er let tilgængelige.
Lyddæmper til udstødningssystemet
Enhver motor producerer en udstødningsstøj efter forbrændingen på grund af den pulserende udledning af udstødningsgasser. Hvis udstødningsgasserne blot blev udledt gennem rør uden yderligere komponenter, ville der blive produceret lyde af enorm volumen. Disse ville blive opfattet som støj. Af denne grund indeholder et udstødningssystem altid en eller flere lyddæmpere.
- Før-lyddæmper: Før-lyddæmperen er den første lyddæmper, der sidder lige bag udstødningsmanifolden. Denne lyddæmper er beregnet til at absorbere den højfrekvente del af udstødningsstøjen. I moderne køretøjer med katalysatorer er forlyddæmperen udeladt.
- Mellemlyddæmper: En mellem lyddæmper er en lyddæmper i midten af udstødningssystemet. I de fleste tilfælde er denne lyddæmper også placeret centralt under køretøjet. Midterlyddæmpere er ofte udformet som absorptionslyddæmpere.
- Baglyddæmper: Baglyddæmperen er en af de sidste komponenter i udstødningssystemet. Denne lyddæmper giver den sidste dæmpning af støjen, før udstødningsgasserne forlader udstødningsrøret.
Rensning af udstødningsgassen i udstødningssystemet
I moderne køretøjer med forbrændingsmotorer foregår rensningen af udstødningsgassen direkte i udstødningssystemet. Katalysatoren og andre komponenter er nu en integreret del af udstødningens efterbehandlingssystem. Disse dele af udstødningssystemet er
- Katalysator: Katalysatoren er den vigtigste del af den moderne udstødningsrensning. I udstødningssystemet sørger katalysatoren for, at skadelige udstødningskomponenter som nitrogenoxider omdannes, før de udledes fra udstødningen. Katalysatoren i bilen er udsat for konstant slitage. Brugte katalysatorer er eftertragtede reservedele.
- Katalysatorpumpe: Katalysatorpumpen er en del af det sekundære luftsystem i moderne benzinmotorer. Ved hjælp af pumpen blæses der iltholdig luft ind bag motorens udstødningsrør i motorens koldkørselsfase. Den resulterende efterforbrænding reducerer udledningen af forurenende stoffer under kold motorkørsel.
- Sekundærluftventil: Motorens styreenhed bruger sekundærluftventilen til at bestemme, hvornår der skal blæses luft ind i udstødningskanalen. Når ventilen er åben, blæser den sekundære luftpumpe eller katalysatorpumpen iltrig luft ind til efterforbrænding. Når ventilen er lukket, forhindrer den udstødningsgasserne i at strømme tilbage ud af udstødningssystemet.
Recirkulation af udstødningsgas
Ved recirkulation af udstødningsgassen returneres en del af udstødningsgassen og føres tilbage til forbrændingsprocessen. På denne måde reduceres emissioner som nitrogenoxider effektivt. Recirkulation af udstødningsgassen er ofte nødvendig for, at forbrændingsmotorer kan opfylde den gældende udstødningsgasstandard. Inden for bilteknik kaldes recirkulation af udstødningsgas for EGR.
- EGR-køler: EGR-køleren sørger for, at de varme udstødningsgasser fra motoren afkøles, før de ledes tilbage i forbrændingsprocessen. Køleren bliver ofte tilstoppet af forbrændingsrester eller utætheder, men er nem at få fat i som reservedel.
- EGR-kølerrør: EGR-kølerrøret forbinder EGR-ventilen med EGR-køleren. På grund af de belastninger, der opstår, når motoren kører, kan røret revne eller blive utæt. EGR-kølerrør kan fås som brugte reservedele, selv til ældre køretøjer.
- EGR-ventil: En EGR-ventil styrer recirkulationen fra udstødningssystemet til indsugningskanalen. Alt efter behov åbnes eller lukkes EGR-ventilen af motorens styreenhed. På den måde kommer den rigtige mængde udstødningsgasser altid ind i indsugningskanalen på det rigtige tidspunkt.
Speciel rensning af dieseludstødningsgasser
Efterbehandling af udstødningsgasser i dieselmotorer adskiller sig på nogle punkter fra benzinmotorer. Da dieselmotorer både udleder sod og forurenende stoffer som nitrogenoxider, er mange moderne køretøjer med dieselmotorer udstyret med et sodpartikelfilter. Efterbehandling af udstødningsgassen ved indsprøjtning af en urea-opløsning er også standard i moderne dieselmotorer.
- Partikelfilter: Dieselpartikelfilteret eller sodpartikelfilteret filtrerer de sodpartikler, der findes i udstødningsgassen fra dieselmotorer, ud af udstødningsgasstrømmen. Partiklerne, som anses for at være kræftfremkaldende, forbliver i filteret indtil videre, og det regenererer sig selv.
- Adblue-tank: En Adblue-tank er en lille tank, hvor urea-opløsningen til efterbehandling af udstødningsgas opbevares. Udtrykket Adblue er et registreret varemærke, og Adblue kan købes direkte på mange tankstationer.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!