Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og funktion

Bilens udstødningssystem leder strømmen af udstødningsgasser væk fra bilen og reducerer den støj, der opstår. Et moderne udstødningssystem indeholder også komponenter, der hjælper med at reducere de forurenende stoffer i udstødningsgassen, der produceres under forbrændingen. I denne artikel lærer du alt om de forskellige udstødningsdele, hvor du kan finde dem, og hvilken funktion hver del har.

Udstødningsgassernes vej gennem lyddæmperen

I dag skal et moderne udstødningssystem opfylde en lang række krav på samme tid. For eksempel skal systemet på pålidelig vis aflede den mængde udstødningsgasser, der produceres, og begrænse den resulterende støjemission. Udstødningssystemets dele udsættes for enorme belastninger, men reservedele er let tilgængelige som nye eller brugte. Yderligere komponenter i udstødningssystemet har til formål at reducere udledningen af forurenende stoffer, samtidig med at udstødningen skal have en lav strømningsmodstand. Sammenlignet med tidligere består det moderne udstødningssystem af mange flere komponenter, hvilket også øger antallet af nødvendige reservedele.

  • Udstødningsmanifold: Udstødningsmanifolden er den første komponent i udstødningssystemet og er placeret direkte bag motoren. Her er manifolden direkte forbundet til topstykket med skrueforbindelser. De udstødningsgasser, der produceres i cylindrene, udstødes af motoren og ledes ud gennem udstødningsmanifolden. Den samler også udstødningsgasserne fra de forskellige cylindre.
  • Y-rør: Et Y-rør i udstødningssystemet kombinerer to udstødningsgasstrømme. Til dette formål har delen to indløb og et udløb. Det installeres ofte for enden af manifolden, hvis manifolden udleder udstødningsstrømmene via to udgange. Et Y-rør bruges også ofte i motorer med flere cylinderrækker.
  • Flexrør: Flexrøret er et fleksibelt forbindelseselement i udstødningen. Strukturen består ofte af et metalnet eller er udformet som et korrugeret rør. Flexrøret forbinder forskellige udstødningsdele så der ikke overføres svingninger og vibrationer mellem delene. Når det gælder bilens udstødning, kobler flexrøret ofte manifolden og katalysatoren sammen.
  • Lambdasonde: Lambdasonden måler indholdet af resterende ilt i udstødningsgassen og stiller dataene til rådighed for motorens styreenhed. Takket være denne teknologi kører motoren under optimale forhold med lave emissioner. Lambdasonden er placeret inde i udstødningssystemet foran katalysatoren. Nogle modeller har en ekstra lambdasonde.
  • Udstødningsrør: De forskellige rør i udstødningssystemet kaldes udstødningsrør. De er normalt specielt formede rørstykker, der forbinder de forskellige komponenter i udstødningssystemet. Udstødningsgummier fungerer som lejer. På grund af stærke termiske og ydre påvirkninger er delene stærkt belastede, men reservedele er let tilgængelige.

Lyddæmper til udstødningssystemet

Enhver motor producerer en udstødningsstøj efter forbrændingen på grund af den pulserende udledning af udstødningsgasser. Hvis udstødningsgasserne blot blev udledt gennem rør uden yderligere komponenter, ville der blive produceret lyde af enorm volumen. Disse ville blive opfattet som støj. Af denne grund indeholder et udstødningssystem altid en eller flere lyddæmpere.

  • Før-lyddæmper: Før-lyddæmperen er den første lyddæmper, der sidder lige bag udstødningsmanifolden. Denne lyddæmper er beregnet til at absorbere den højfrekvente del af udstødningsstøjen. I moderne køretøjer med katalysatorer er forlyddæmperen udeladt.
  • Mellemlyddæmper: En mellem lyddæmper er en lyddæmper i midten af udstødningssystemet. I de fleste tilfælde er denne lyddæmper også placeret centralt under køretøjet. Midterlyddæmpere er ofte udformet som absorptionslyddæmpere.
  • Baglyddæmper: Baglyddæmperen er en af de sidste komponenter i udstødningssystemet. Denne lyddæmper giver den sidste dæmpning af støjen, før udstødningsgasserne forlader udstødningsrøret.

Rensning af udstødningsgassen i udstødningssystemet

I moderne køretøjer med forbrændingsmotorer foregår rensningen af udstødningsgassen direkte i udstødningssystemet. Katalysatoren og andre komponenter er nu en integreret del af udstødningens efterbehandlingssystem. Disse dele af udstødningssystemet er

  • Katalysator: Katalysatoren er den vigtigste del af den moderne udstødningsrensning. I udstødningssystemet sørger katalysatoren for, at skadelige udstødningskomponenter som nitrogenoxider omdannes, før de udledes fra udstødningen. Katalysatoren i bilen er udsat for konstant slitage. Brugte katalysatorer er eftertragtede reservedele.
  • Katalysatorpumpe: Katalysatorpumpen er en del af det sekundære luftsystem i moderne benzinmotorer. Ved hjælp af pumpen blæses der iltholdig luft ind bag motorens udstødningsrør i motorens koldkørselsfase. Den resulterende efterforbrænding reducerer udledningen af forurenende stoffer under kold motorkørsel.
  • Sekundærluftventil: Motorens styreenhed bruger sekundærluftventilen til at bestemme, hvornår der skal blæses luft ind i udstødningskanalen. Når ventilen er åben, blæser den sekundære luftpumpe eller katalysatorpumpen iltrig luft ind til efterforbrænding. Når ventilen er lukket, forhindrer den udstødningsgasserne i at strømme tilbage ud af udstødningssystemet.

Recirkulation af udstødningsgas

Ved recirkulation af udstødningsgassen returneres en del af udstødningsgassen og føres tilbage til forbrændingsprocessen. På denne måde reduceres emissioner som nitrogenoxider effektivt. Recirkulation af udstødningsgassen er ofte nødvendig for, at forbrændingsmotorer kan opfylde den gældende udstødningsgasstandard. Inden for bilteknik kaldes recirkulation af udstødningsgas for EGR.

  • EGR-køler: EGR-køleren sørger for, at de varme udstødningsgasser fra motoren afkøles, før de ledes tilbage i forbrændingsprocessen. Køleren bliver ofte tilstoppet af forbrændingsrester eller utætheder, men er nem at få fat i som reservedel.
  • EGR-kølerrør: EGR-kølerrøret forbinder EGR-ventilen med EGR-køleren. På grund af de belastninger, der opstår, når motoren kører, kan røret revne eller blive utæt. EGR-kølerrør kan fås som brugte reservedele, selv til ældre køretøjer.
  • EGR-ventil: En EGR-ventil styrer recirkulationen fra udstødningssystemet til indsugningskanalen. Alt efter behov åbnes eller lukkes EGR-ventilen af motorens styreenhed. På den måde kommer den rigtige mængde udstødningsgasser altid ind i indsugningskanalen på det rigtige tidspunkt.

Speciel rensning af dieseludstødningsgasser

Efterbehandling af udstødningsgasser i dieselmotorer adskiller sig på nogle punkter fra benzinmotorer. Da dieselmotorer både udleder sod og forurenende stoffer som nitrogenoxider, er mange moderne køretøjer med dieselmotorer udstyret med et sodpartikelfilter. Efterbehandling af udstødningsgassen ved indsprøjtning af en urea-opløsning er også standard i moderne dieselmotorer.

  • Partikelfilter: Dieselpartikelfilteret eller sodpartikelfilteret filtrerer de sodpartikler, der findes i udstødningsgassen fra dieselmotorer, ud af udstødningsgasstrømmen. Partiklerne, som anses for at være kræftfremkaldende, forbliver i filteret indtil videre, og det regenererer sig selv.
  • Adblue-tank: En Adblue-tank er en lille tank, hvor urea-opløsningen til efterbehandling af udstødningsgas opbevares. Udtrykket Adblue er et registreret varemærke, og Adblue kan købes direkte på mange tankstationer.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides