Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler

Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi  komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel.  Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at en drivaksel også kan blive defekt på et tidspunkt. Hvis der er tegn på en defekt, skal drivakslen udskiftes for ikke at bringe kørselssikkerheden i fare. Vi besvarer alle spørgsmål om drivakslen i vores vejledning.

Læs mere: Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje

Funktion af drivaksler i bilen

Drivaksler er en del af drivlinjen og overfører drivkraften direkte til hjulene. Til det formål er de forbundet til bilens gearkasse eller differentiale på den ene side. Den anden side af drivakslen er fastgjort til hjulet. Alle moderne biler har én drivaksel per drevet hjul.

Det er ligegyldigt, om bilen har forhjulstræk, baghjulstræk eller firehjulstræk. For at sikre, at drejningsmomentet fra gearkassen eller differentialet kan overføres pålideligt til hjulet under alle kørselsforhold, skal hver drivaksel have særlige egenskaber. Hjulene bevæger sig med deres affjedring under kørsel.

En bils drivaksel er udformet som en kardanaksel.

Under kørslen hopper bilens chassis konstant op og ned, og styringsvinklen ændres også. For at drejningsmomentet kan overføres fra motoren via gearkassen og i sidste ende til hjulene, skal hver drivaksel være konstrueret til at være bevægelig. Desuden skal drivakslen være i stand til at absorbere de ændringer i længden, der forekommer.

Til dette formål har hver drivaksel et led på hver side. Derfor kaldes drivakslen i bilen også for en kardanaksel. Afhængigt af køretøjet og monteringspositionen kan drivakselforbindelsen være udformet som en kopled, en trefodsled eller en kugleled. Leddene kører i fedt og er beskyttet af en akselstøvle.

Typiske symptomer på en defekt drivaksel

Hvis drivakslen er defekt, opstår der ofte typiske symptomer, som kan bruges til at identificere problemet. Det er dog kun i meget få tilfælde, at en helt defekt drivaksel er skyld i symptomerne. Meget oftere er et led i drivakslen beskadiget eller slidt og forårsager dermed de typiske tegn på en knækket drivaksel.

  • Knæklyde ved styring
  • Der er slør i rattet under kørsel
  • Vibrationer i drevet under acceleration
  • Slibende lyde ved svingning
  • Lækkende fedt på akselstøvlen

En defekt drivaksel kan ofte opdages ved usædvanlige lyde under kørsel. Det drejer sig blandt andet om en høj raslende eller knasende lyd ved kørsel i sving. Nogle gange er der også vibrationer i køretøjet eller rystelser i rattet, eksempelvis ved acceleration eller ved lastskift. Hvis manchetterne er defekte, vil det være synligt at fedtet løber ud.

Oversigt over almindelige årsager til defekte drivaksler

Drivakslerne på en bil er ofte udsat for de højeste belastninger. Under kørsel og ved acceleration af køretøjet skal drivakslen overføre store kræfter. Desuden er komponenten med sin placering i chassisområdet udsat for store belastninger fra snavs, regn og vejsalt. Dette kan føre til slitage og defekter. Men andre årsager er også mulige.

  • Slid og slitage ved højt kilometertal
  • Defekt i drivakselstøvlen
  • Belastninger som følge af sportskørsel
  • Kørsel uden for vejbanen eller overbelastning

En af de mest almindelige årsager ud over slitage, er ødelagte akselstøvler. Hvis en akselstøvle er revet over, vil fedtet, som den indeholder, løbe ud. Desuden kan der trænge snavs ind udefra, hvilket beskadiger drivakslens led. Drivakslen er hurtigt defekt. En sportslig kørestil, terrænkørsel eller hyppig overbelastning af bilen kan også være skyld i en ødelagt drivaksel.

Drivaksel defekt – diagnose og reparation

Hvis typiske symptomer tyder på en knækket drivaksel, bør køretøjet undersøges nærmere. Ofte er det kun ét drivakselled, der er defekt. Selv i så fald kan det dog være værd at udskifte hele drivakslen for at spare omkostninger til yderligere reparationer. Erfarne bilmekanikere, for hvem en drivaksel ikke bare er en stang med to knapper, udfører gerne selv reparationen på deres bil.

  1. Diagnose: Bortset fra en prøvekørsel er den bedste måde at afgøre, om drivakslen er defekt, på løfteplatformen. Hvis en drivakselmuffe er revet over, kan der ses fedtstænk på affjedringen eller dækket. Eventuelt spild i leddene kan konstateres ved at ryste drivakslen.
  2. Forbered dig på reparation: Uanset om et led skal udskiftes eller drivakslen skal udskiftes, skal den gamle komponent først fjernes. Reparationsproceduren kan variere afhængigt af bilmodellen. En reparationsvejledning kan være en hjælp.
  3. Fjern drivakslen: For at fjerne en drivaksel foran, skal bilen løftes op på en løfteplatform. Når hjulet er fjernet, kan akselmøtrikken og boltene på chassiset løsnes. Derefter presses drivakslen ud af styretøjsophænget. Akslen kan skrues eller sættes ind i gearkassen, så den løsnes tilsvarende.
  4. Sæt den nye drivaksel i: Når drivakslen er fjernet, skal den udskiftes med en passende reservedel. Hver drivaksel skal først smøres med passende fedt og akselmøtrikken fyldes. Derefter monteres drivakslen i bilen i omvendt rækkefølge. Når alt er installeret, foretages den første prøvekørsel.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser

Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere

Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?

En turbolader til udstødningsgas hjælper motoren med at producere mere kraft og forbedrer brændstoføkonomien. Mange producenter anvender derfor en turbolader i deres modeller. Det giver dog også bilen endnu en komponent, der kan gå i stykker. Det spørgsmål, der ofte…
Læs mere

ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning

ABS-pumpen er en af de centrale komponenter i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan det føre til, at ABS-systemet svigter. Find ud af her, om det er muligt at reparere komponenten, eller om udskiftning er den bedre løsning….
Læs mere

Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkraftstativer

Hvis du ikke har en løfteplatform i din garage, er du ofte nødt til at løfte din bil op med donkraft. Det er den eneste måde at udføre arbejde på undervognen eller chassiset på. Der er dog nogle få ting,…
Læs mere

Mest læste guides