Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
Indhold
1. Funktion af drivaksler i bilen
2. Typiske symptomer på en defekt drivaksel
Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel. Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at en drivaksel også kan blive defekt på et tidspunkt. Hvis der er tegn på en defekt, skal drivakslen udskiftes for ikke at bringe kørselssikkerheden i fare. Vi besvarer alle spørgsmål om drivakslen i vores vejledning.
Læs mere: Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
Funktion af drivaksler i bilen
Drivaksler er en del af drivlinjen og overfører drivkraften direkte til hjulene. Til det formål er de forbundet til bilens gearkasse eller differentiale på den ene side. Den anden side af drivakslen er fastgjort til hjulet. Alle moderne biler har én drivaksel per drevet hjul.
Det er ligegyldigt, om bilen har forhjulstræk, baghjulstræk eller firehjulstræk. For at sikre, at drejningsmomentet fra gearkassen eller differentialet kan overføres pålideligt til hjulet under alle kørselsforhold, skal hver drivaksel have særlige egenskaber. Hjulene bevæger sig med deres affjedring under kørsel.
En bils drivaksel er udformet som en kardanaksel.
Under kørslen hopper bilens chassis konstant op og ned, og styringsvinklen ændres også. For at drejningsmomentet kan overføres fra motoren via gearkassen og i sidste ende til hjulene, skal hver drivaksel være konstrueret til at være bevægelig. Desuden skal drivakslen være i stand til at absorbere de ændringer i længden, der forekommer.
Til dette formål har hver drivaksel et led på hver side. Derfor kaldes drivakslen i bilen også for en kardanaksel. Afhængigt af køretøjet og monteringspositionen kan drivakselforbindelsen være udformet som en kopled, en trefodsled eller en kugleled. Leddene kører i fedt og er beskyttet af en akselstøvle.
Typiske symptomer på en defekt drivaksel
Hvis drivakslen er defekt, opstår der ofte typiske symptomer, som kan bruges til at identificere problemet. Det er dog kun i meget få tilfælde, at en helt defekt drivaksel er skyld i symptomerne. Meget oftere er et led i drivakslen beskadiget eller slidt og forårsager dermed de typiske tegn på en knækket drivaksel.
- Knæklyde ved styring
- Der er slør i rattet under kørsel
- Vibrationer i drevet under acceleration
- Slibende lyde ved svingning
- Lækkende fedt på akselstøvlen
En defekt drivaksel kan ofte opdages ved usædvanlige lyde under kørsel. Det drejer sig blandt andet om en høj raslende eller knasende lyd ved kørsel i sving. Nogle gange er der også vibrationer i køretøjet eller rystelser i rattet, eksempelvis ved acceleration eller ved lastskift. Hvis manchetterne er defekte, vil det være synligt at fedtet løber ud.
Oversigt over almindelige årsager til defekte drivaksler
Drivakslerne på en bil er ofte udsat for de højeste belastninger. Under kørsel og ved acceleration af køretøjet skal drivakslen overføre store kræfter. Desuden er komponenten med sin placering i chassisområdet udsat for store belastninger fra snavs, regn og vejsalt. Dette kan føre til slitage og defekter. Men andre årsager er også mulige.
- Slid og slitage ved højt kilometertal
- Defekt i drivakselstøvlen
- Belastninger som følge af sportskørsel
- Kørsel uden for vejbanen eller overbelastning
En af de mest almindelige årsager ud over slitage, er ødelagte akselstøvler. Hvis en akselstøvle er revet over, vil fedtet, som den indeholder, løbe ud. Desuden kan der trænge snavs ind udefra, hvilket beskadiger drivakslens led. Drivakslen er hurtigt defekt. En sportslig kørestil, terrænkørsel eller hyppig overbelastning af bilen kan også være skyld i en ødelagt drivaksel.
Drivaksel defekt – diagnose og reparation
Hvis typiske symptomer tyder på en knækket drivaksel, bør køretøjet undersøges nærmere. Ofte er det kun ét drivakselled, der er defekt. Selv i så fald kan det dog være værd at udskifte hele drivakslen for at spare omkostninger til yderligere reparationer. Erfarne bilmekanikere, for hvem en drivaksel ikke bare er en stang med to knapper, udfører gerne selv reparationen på deres bil.
- Diagnose: Bortset fra en prøvekørsel er den bedste måde at afgøre, om drivakslen er defekt, på løfteplatformen. Hvis en drivakselmuffe er revet over, kan der ses fedtstænk på affjedringen eller dækket. Eventuelt spild i leddene kan konstateres ved at ryste drivakslen.
- Forbered dig på reparation: Uanset om et led skal udskiftes eller drivakslen skal udskiftes, skal den gamle komponent først fjernes. Reparationsproceduren kan variere afhængigt af bilmodellen. En reparationsvejledning kan være en hjælp.
- Fjern drivakslen: For at fjerne en drivaksel foran, skal bilen løftes op på en løfteplatform. Når hjulet er fjernet, kan akselmøtrikken og boltene på chassiset løsnes. Derefter presses drivakslen ud af styretøjsophænget. Akslen kan skrues eller sættes ind i gearkassen, så den løsnes tilsvarende.
- Sæt den nye drivaksel i: Når drivakslen er fjernet, skal den udskiftes med en passende reservedel. Hver drivaksel skal først smøres med passende fedt og akselmøtrikken fyldes. Derefter monteres drivakslen i bilen i omvendt rækkefølge. Når alt er installeret, foretages den første prøvekørsel.
Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser
Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere
Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
En turbolader til udstødningsgas hjælper motoren med at producere mere kraft og forbedrer brændstoføkonomien. Mange producenter anvender derfor en turbolader i deres modeller. Det giver dog også bilen endnu en komponent, der kan gå i stykker. Det spørgsmål, der ofte…
Læs mere
ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
ABS-pumpen er en af de centrale komponenter i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan det føre til, at ABS-systemet svigter. Find ud af her, om det er muligt at reparere komponenten, eller om udskiftning er den bedre løsning….
Læs mere
Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkraftstativer
Hvis du ikke har en løfteplatform i din garage, er du ofte nødt til at løfte din bil op med donkraft. Det er den eneste måde at udføre arbejde på undervognen eller chassiset på. Der er dog nogle få ting,…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!